LG gl850 adaptive sync med Xbox Series X

Permalänk
Medlem

LG gl850 adaptive sync med Xbox Series X

Hejsan
Köpte en GL850 för snart ett år sedan för att lira på xboxen med.
Men jag får inte adaptive sync att fungera med min xbox. Jag har provat både xbox one och series x och det är samma sak.
Jag ställer in xboxen på 1440p 60hz (tyvärr fungerar det inte med högre hz om man vill ha adaptive sync igång med denna skärm.)
Det är aktiverat i skärmens inställningar.
Men jag ser inte att hz ändras när jag spelar. Den är låst på 60.
Jag har provat två olika hdmi kablar och kör just nu med den som följde med xboxen. Den borde ju fungera.
jag har provat olika spel för att försäkra mig om att inte maxar vid 60. Den borde droppa under ibland.

Visst ska det fungera med denna skärm?
Vad kan jag prova?

Permalänk
Medlem

Den skärmen (och typ alla andra datorskärmar fram tills alldeles nyligen) har portar som stödjer HDMI 2.0, Xbox Series kräver en skärm/TV med HDMI 2.1 för att HDMI VRR ska funka.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI 2.1 är versionen på en spec och därför mindre relevant när man talar om vad enstaka produkter kan göra.

VRR är en funktion och funktioner är helt och hållet relevanta för produkter. För att VRR över HDMI ska fungera måste skärmen ha någon VRR-funktion och då den specifika variant av VRR man vill använda. Freesync över HDMI har till exempel funnits länge även på äldre Xbox-modeller och finns på flera äldre skärmar.

LG GL850 har Freesync över HDMI (max 100 Hz) enligt rtings: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b

Orsaken till att det inte fungerar kan vara flera

1) Freesync/Adaptive sync är inte aktiverat i skärmen
2) Spelen du testar med på Xboxen använder inte VRR/adaptiv sync utan renderar alltid en fast frekvens, kanske just 60 FPS.

Har ingen tyvärr ingen detaljkoll på Xbox och hur det skiljer sig mellan spelen. Googlar man ämnet är det som så ofta med konsoler ganska mycket konflikter kring informationen exakt hur det fungerar samt med vilka spel det fungerar på det sätt som man tänker på VRR med en PC. Ska jag peka med hela handen är VRR av sin natur fortfarande en mindre relevant funktion för konsoler eftersom spelen ofta konstrueras för att nå ett exakt mål i fråga om renderade FPS.

Två spel som ofta nämns som exempel på VRR-kapabla är Forza 4 och Gears 5. Vet inte om det hjälper.