Samsung smyger ut sämre kontrollerkrets i 970 EVO Plus

Permalänk
Melding Plague

Samsung smyger ut sämre kontrollerkrets i 970 EVO Plus

När cacheminnet tar slut störtdyker skrivhastigheten till nära hälften mot originalprodukten, som till namn och förpackning är densamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så lurigt.

Särskilt när den nya kontrollen inte märks i kända syntetiska tester. * Vid de storlekar som ofta används att testa med.

Sen är jag beredd att ge Samsung en en pass i form av att de kan ha gjort så här i brist på ordinarie kontroller men det skulle ha kommunicerats ordentligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ändrar man en produkt, ge den ett nytt namn istället. Det är inte samma produkt längre, speciellt inte när den har blivit sämre.

Permalänk
Medlem

970 EVO Minus borde dom kalla den imho.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Med tanke på presandasiffrorna så skulle jag faktiskt föredra den nya varianten. Väldig sällan jag skriver stora mängder data, så för min del hade den ökade prestandan på speciellt 4kQ1T1 antagligen märkts lite medan jag inte hade märkt av de negativa effekterna. Men det låter faktiskt mer som att man valt en annan prestandaprofil i firnware snarare än att kontrollern är direkt sämre - man offrar lite i prestandauthållighet för att få bättre maxprestanda. Det påminner i alla fall om skillnaderna mellan olika tillverkare som hade samma ssd (tänk Sandförce), men valde lite olika prestandaprofil i firmware.

Med det sagt så är det självklart något man måste kommunicera ut till konsumenter. Att byta utan att det går att avgöra vilken disk som är vilken är inte bra så längde den nya inte är likvärdig eller bättre på alla fronter. För de som faktiskt använder disken på ett sätt som skriver mycket data på kort tid så är det ju ett rejält avbräck.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte titeln är helt sann då de har bytt kontroller till den som sitter i 980. Det är bara när du skriver riktigt mycket data som hastigheterna sjunker. För oss här på Sweclockers så blir det troligen bättre laddtider totalt sett.

Se dessa källor:

https://news.ycombinator.com/item?id=28329386
https://www.tomshardware.com/news/samsung-is-swapping-ssd-par...
https://hexus.net/tech/news/storage/148295-samsung-latest-ssd...

It's faster on every scenario but very long sequential writes where, after 115 GB your performance drops from 2.5GB/s to below 1 GB/s. The older drives dropped earlier (40 GB) from 1.75 to 1.5 GB/s.
Toms article explains it but for those who want details, the SSD controllers reserves some amount of NAND cells for fast writes, what they call SLC cache. What that means is, instead of writing 3 bits per cell (in TLC), they only write one bit per cell on those NAND cells. They do that because writing one bit is much faster than writing 3.
So the controller maintains some "free" cells for fast write. In the BLU version, the 980 Pro controller that's used here has a different strategy which keeps more cells around (110ish GB vs 40 GB) for fast writes. As you fill up your disk, the controller will try to maintain this. You will see a drop when you go above that because the controller will start consolidating the data (the controller will also move data in it's idle time, consolidating the SLC writes to TLC writes).
This is why you do those specific tests as a reviewer, to analyse how the controller works, but it's not a real life scenario. A much more interesting test which we used to do back in the day was measuring performance when your disk is filled up (say 80, 90%). This is usually where you see those SLC cache strategy no longer working (depending on how good the controller is, some just don't consolidate data and you end up having poor performances).
Anyway, it's a pretty irrelevant change for 99% of users and the SSD will be faster on all other scenarios.
Considering they did a hardware revision, updated spec sheets and new packaging, and changed to a better controller (from the 980 Pro), this is nothing like what WD did.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på presandasiffrorna så skulle jag faktiskt föredra den nya varianten. Väldig sällan jag skriver stora mängder data, så för min del hade den ökade prestandan på speciellt 4kQ1T1 antagligen märkts lite medan jag inte hade märkt av de negativa effekterna. Men det låter faktiskt mer som att man valt en annan prestandaprofil i firnware snarare än att kontrollern är direkt sämre - man offrar lite i prestandauthållighet för att få bättre maxprestanda. Det påminner i alla fall om skillnaderna mellan olika tillverkare som hade samma ssd (tänk Sandförce), men valde lite olika prestandaprofil i firmware.

Med det sagt så är det självklart något man måste kommunicera ut till konsumenter. Att byta utan att det går att avgöra vilken disk som är vilken är inte bra så längde den nya inte är likvärdig eller bättre på alla fronter. För de som faktiskt använder disken på ett sätt som skriver mycket data på kort tid så är det ju ett rejält avbräck.

Håller med , flyttar man filer mindre än 115GB stora så är detta nog positivt på prestandan och fattar jag det rätt så är det kontrollern från deras 980 pro. Och enligt denna länk så verkar åtminstone vissa länder ha annorlunda förpackning på de nya för att särskilja dem.

https://www.techpowerup.com/286008/et-tu-samsung-samsung-too-...

Permalänk
Inaktiv

Man borde aldrig gått bortom ens MLC. Kort nog livslängd på de.

En visserligen ~5år gammal 250gb MLC ssd jag har säger att det är ~70% livstid kvar i den trots att den inte alls är särskilt tungt använd. Vill inte tänka på hur usla QLC diskar måste vara.. säkerligen att datorbranschen är nöjda om diskarna dör efter bara några år men det är knappast jag som konsument.

Dessutom blir ju vinsten mot snurrdisk ännu mindre. Kanske man behöver återgå till sånna igen.. Dumt jag sålde den gamla SLC disken, hade gjort sig fin som systemdisk. En del segare än de moderna men värderar ändå hållbarhet över prestanda när de har såpass begränsad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Man borde aldrig gått bortom ens MLC. Kort nog livslängd på de.

En visserligen ~5år gammal 250gb MLC ssd jag har säger att det är ~70% livstid kvar i den trots att den inte alls är särskilt tungt använd. Vill inte tänka på hur usla QLC diskar måste vara.. säkerligen att datorbranschen är nöjda om diskarna dör efter bara några år men det är knappast jag som konsument.

Dessutom blir ju vinsten mot snurrdisk ännu mindre. Kanske man behöver återgå till sånna igen.. Dumt jag sålde den gamla SLC disken, hade gjort sig fin som systemdisk. En del segare än de moderna men värderar ändå hållbarhet över prestanda när de har såpass begränsad livslängd.

Med 5 år, menar du 5 års körtid, eller att du köpte disken 2016? För jag har en Intel 520 (köpt 2015 eller 2016) och den har en körtid på 782 dagar (42TB skriven data) och den har 99% hälsa kvar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad är det tillverkarna håller på med.
Flera olika aktörer som gör detta nu.

Snart kommer väl en ryzen 5950x med 4c/8t eller ett rtx3090 med tnt2-krets istället .

Om de är lite snälla så släpper de den som 970 lite eller liknande så ingen blir lurad.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag tror inte titeln är helt sann då de har bytt kontroller till den som sitter i 980. Det är bara när du skriver riktigt mycket data som hastigheterna sjunker. För oss här på Sweclockers så blir det troligen bättre laddtider totalt sett.

Tänkte just nämna det, bra att du tog upp det.
Samsung uppgraderar kontrollern och uppdaterar specerna, och ändå beskrivs det som "blåsväder" med jämförelse till WD.

Trist att Sweclockers deltog i sensationsmakeriet.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Man borde aldrig gått bortom ens MLC. Kort nog livslängd på de.

En visserligen ~5år gammal 250gb MLC ssd jag har säger att det är ~70% livstid kvar i den trots att den inte alls är särskilt tungt använd. Vill inte tänka på hur usla QLC diskar måste vara.. säkerligen att datorbranschen är nöjda om diskarna dör efter bara några år men det är knappast jag som konsument.

Dessutom blir ju vinsten mot snurrdisk ännu mindre. Kanske man behöver återgå till sånna igen.. Dumt jag sålde den gamla SLC disken, hade gjort sig fin som systemdisk. En del segare än de moderna men värderar ändå hållbarhet över prestanda när de har såpass begränsad livslängd.

Nu har jag inga siffror på mina Crucial M4 256GB SSDs men de har hållit bra och mina bör fylla 10 år när som helst och har använts under åren, alltid suttit i någon dator. Får se om jag kan få ut smartvärden under dagen.

Permalänk
Medlem

Vad håller tillverkare på med?!
Tror dem att det anno 1990 och att ingen kommer dubbel kolla deras produkter? Och att ingen kommer få reda på det?
Tycker blivit så att fler och fler fuskar!
Fruktansvärt dålig stil av alla tillverkare, bara för spara pengar och låt kunden drabbas slut ändan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Vad är det tillverkarna håller på med.
Flera olika aktörer som gör detta nu.

Snart kommer väl en ryzen 5950x med 4c/8t eller ett rtx3090 med tnt2-krets istället .

Om de är lite snälla så släpper de den som 970 lite eller liknande så ingen blir lurad.

De passar på och hoppas ingen märker.

Sedan har vi Sony och nya PS5 modeller där man snålar på kylningen.
#19225833

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är det tillverkarna håller på med.
Flera olika aktörer som gör detta nu.

Snart kommer väl en ryzen 5950x med 4c/8t eller ett rtx3090 med tnt2-krets istället .

Om de är lite snälla så släpper de den som 970 lite eller liknande så ingen blir lurad.

Antagligen har det pågått ganska länge men att det inte uppmärksammats.

Permalänk
Medlem

jag har funderat lite kring detta.
det är ju helt klart oacceptabelt att specsen blir underlägsna. och det har uppmärsammats flera gånger på just NVME SSD.

kollade på STH (serve the home) på youtube där dom hade hittat en switch med samma modell med olika spec från netgear tror jag det ar och då slog det mig att i alla fall inom routers och så så ändrar dom ju specs på modeller hela tiden med A1 B1 B2 C3 hw revisions osv, vilket spelar in när man ska flash dd-wrt eller open-wrt eller liknande, då kanske en revision inte stöds alls, och en annan kanske måste ha speciell fw till skillnad från resten på samma "modell".

nu kanske det inte ändrar prestandan värst om du har wifi chipset från atheros eller broadcom, eller en 120mhz arm cpu eller 140. eller 16mb flash för fw eller 32mb..

men var drar man gränsen?

edit: videon https://www.youtube.com/watch?v=veq_gLhZ2SI

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Oh boy 🤦‍♂️. Köpte en 970 evo plus 1TB för drygt en månad sen. Blir vel o bencha när man kommer hem då 😁

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinoman:

Särskilt när den nya kontrollen inte märks i kända syntetiska tester.

Förtydligande: Det märks i syntetiska tester, men inte vid de storlekar som oftast används.

Prestandatappet blir tydligt när SSD-enhetens SLC-cacheminne tar slut, vilket exempelvis inte framträder när syntetiska lagringstester med mindre filstorlekar undersöker saken. När cacheminnet sinar hos den äldre lagringsenheten sjunker skrivhastigheten till drygt 1 500 MB/s, medan den oönskade nykomlingen nära halverar detta för en nivå om knappt 850 MB/s. Skillnaden syns både i större syntetiska tester och vid överföring av stora filer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Förtydligande: Det märks i syntetiska tester, men inte vid de storlekar som oftast används.

Prestandatappet blir tydligt när SSD-enhetens SLC-cacheminne tar slut, vilket exempelvis inte framträder när syntetiska lagringstester med mindre filstorlekar undersöker saken. När cacheminnet sinar hos den äldre lagringsenheten sjunker skrivhastigheten till drygt 1 500 MB/s, medan den oönskade nykomlingen nära halverar detta för en nivå om knappt 850 MB/s. Skillnaden syns både i större syntetiska tester och vid överföring av stora filer.

Aha. Du läste ordentligt alltså.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Snacka om att man får dubbelkolla specsen när det är dags för nytt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att göra som Netgear. GS108E finns som v1, v2 och v3.

Sen att man får surfa lite för att få reda på vad som skiljer dem åt är väl OK, men det är tydligt och ärligt ut mot konsument.

Permalänk
Medlem

Alltså vad fan... Hade de bara gjort en ny märkning och förklarat att för de flesta så är faktiskt förändringen oftast en fördel så hade de sluppit negativ press. Uselt hanterat. Tur det finns folk som ser till att företagen inte kan sopa sådan här skit under mattan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänker att sånt här kan bli problem när man försöker köra raid?

Permalänk
Medlem

40GB cache på gamla och 120GB på nya innan den sackar? Vem skickar ens så mycket data på samma gång för att ens bli påverkad.

Och jag har hellre 2700 MB/s till 120GB sen 800 MB/s, än 1800 MB/s till 40GB sen 1500 MB/s.

Nya är ju överlägsen. Tömningstid på cachen? Test??

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Sötast

Vad är denna nya trend med att försämra produkter utan att byta namn?

Permalänk
Medlem

Så vilken SSD ska man köpa nu om man inte vill ha försämrad hastighet vid överföring av stora filer? Är ute efter en 1-2TB M.2 för lagring av hemmavideos och bilder och hade tänkt köpa en 970 Evo Plus men nu är jag förvirrad.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se exempel på hur lång tid det tar totalt att flytta, även om hastigheten sjunker till en lägre hastighet så gjorde den det vid en senare tidpunkt än tidigare och hastigheten till den punkten var högre än innan om jag förstått diagrammen. Så var går brytpunkten när själva skrivandet tar längre tid än tidigare? Lite mer komplext än vad rubriken säger.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Så vilken SSD ska man köpa nu om man inte vill ha försämrad hastighet vid överföring av stora filer? Är ute efter en 1-2TB M.2 för lagring av hemmavideos och bilder och hade tänkt köpa en 970 Evo Plus men nu är jag förvirrad.

Något MLC-baserat då kanske, om det ens går att få tag på längre till någorlunda pris. Grundnivån nu är väl TLC och de billigare QLC (dessa ska nog undvikas rakt av med den kravställningen), i båda fallen behövs en cache för att hålla uppe hastigheten, och då får man ju det här problemet att om man fortsätter att skriva under lång tid så blir cachen full.

Både gamla och nya 970 EVO Plus hade ju beteendet att hastigheten går ned efter en tid, skillnaden i den nya revisionen är att hastigheten ligger högre under längre tid men sedan går ner djupare när den väl sjunker.
Så den nya versionen verkar ju ha både ha nya positiva och nya negativa egenskaper, kritiken gäller väl främst att den då också borde märkas och säljas som en nya version (som förmodligen skulle få gott betyg den också, den är kanske rentav bättre för typisk användning) eftersom den har andra egenskaper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att för många gamers så är det mer fördelaktigt hur den gamla controler'n arbetade eftersom många gamers kör med SSD's som kan vara nära fulla och då är större SLC cache kanske bara en nackdel?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är denna nya trend med att försämra produkter utan att byta namn?

Många tillverkare har ju satt detta i system och det kan ju vara dramatiskt om de byter från TLC till QLC eller tar bort DRAM cache,
i samsungs fall handlar det nog främst om att deras controller-tillverkning i Texas drogs ner av strömavbrottet och de var tvungna att hitta en ersättare.