Permalänk

Ny dator men fryser hela tiden!!

Tja har haft detta problem i en vecka nu och datorn fryser minst 5 gånger per dag när jag spelar valorant eller Warzone jag gör inte nåt som krävs för datorn att jobba ligger på medium settings och har 165 fps på spelen typ hela tiden men sen bara fryser datorn kan inte röra nåt och då måste jag stänga av den på dator knappen och sen sätta på igen riktigt irriterande och vet inte vad jag ska göra hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vad du har för temperaturer på processorn när du spelar.
Kör memtest.
Koppla ur så mycket grejer du kan från datorn och se om problemet kvarstår. Blir det bättre kopplar du tillbaka enheter tills dess att problemet kommer tillbaka.

Har du kollat så att dina minnen finns med på moderkortets lista över testade minnen?

För att du ska kunna få så bra hjälp som möjligt så behöver du posta en lista på ALLA dina delar. Även de som du har kvar sedan tidigare, och även kringutrustning. Det kan också vara bra att highlighta vilka delar som är nya resp. gamla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knegan123:

Tja har haft detta problem i en vecka nu och datorn fryser minst 5 gånger per dag när jag spelar valorant eller Warzone jag gör inte nåt som krävs för datorn att jobba ligger på medium settings och har 165 fps på spelen typ hela tiden men sen bara fryser datorn kan inte röra nåt och då måste jag stänga av den på dator knappen och sen sätta på igen riktigt irriterande och vet inte vad jag ska göra hjälp!

Hejsan och välkommen till sweclockers
Tänkte ge dig tips för när du gör en post.
Beskriv för oss vilka delar du har i din dator. Antingen i din post eller som mig i min signatur.
Problemen du beskriver kan bero på värme. Har du programvara som kan mäta hur varm den blir?
Vad har du för kylning? Hur många fläktar har du i ditt chassi? Blir det mycket svalare om du tar bort sidokåpan?

Vi börjar så här

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har 16 gb ram ett 1660 super grafik kort en i5 10700k har ingen app där jag kan kolla värmen och har två fläktar i datorn tror jag datorn är köpt fördigbyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knegan123:

Har 16 gb ram ett 1660 super grafik kort en i5 10700k har ingen app där jag kan kolla värmen och har två fläktar i datorn tror jag datorn är köpt fördigbyggd

Det där är inte tillräckligt med information, vilken färdigbyggd dator är det? Har du något produktnamn eller länk till datorn du använder?

HWinfo är ett utmärkt program för att hålla koll på olika värmesensorer i datorn.

Permalänk

Är i skolan just nu när jag kommer hem ska jag testade det där memtest vad är en normal bra temperatur att ligga på?

Permalänk

Vad är en normal temperatur att ligga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knegan123:

Vad är en normal temperatur att ligga på

Det beror väldigt mycket på vilka komponenter som sitter i datorn men om processor eller grafikkort blir varmare än 80-90 grader så är någonting galet.

"Normala" temperaturer skulle jag säga är mellan 30-70 grader.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

En i5 10700k ligger ofta runt 30-45 grader i idle beroende på kylningen direkt på cpu och hur chassit har luftgenomströmning samt vad den individuella datorn kör för grejer i bakgrunden.

Går den upp till 90c vid belastning så kan det ses som normalt, men det är verkligen inte önskvärt.
Den är gjord för att klara det. Men det är ingen temp som är önskvärd. Upp till 80c är ok. (Ja det är det)
Det är mest när den har en kylare som är en liten klump med fläkt på och dåligt ventilerat chassi som det blir så hög temp.
Ofta lätt åtgärdat med en ny kylare för runt 300Kr.

Kan du ta en bild på hur din dator ser ut inne i tack? Gärna en skarp bild i bra belysning.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knegan123:

Om du köpt datorn färdigbyggd så reklamerar du den till säljaren och får den åtgärdad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!