Gamers Nexus demonstrerar nätaggregat som inte exploderar i vanlig testsvit

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus demonstrerar nätaggregat som inte exploderar i vanlig testsvit

När nätaggregatet inte heter Gigabyte överlever de överbelastning om och om igen. Samtidigt utbildas tittare om varför sådana tester är viktiga – och relevanta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De testade ett mer budget agg från amazon också. Klarade opp bra också utan att explodera.....även om den inte klarade 80+ gold som den var designat och sålt som....still better than the gigabyte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Smart GM. Sakligt och vilken soppa för gigabyte.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är inte att Gigabytes nätagg exploderar, det är Gigabytes hantering av problemet som bekymrar. Vågar man någonsin köpa en produkt från det företaget? Kommer man någonsin få en felöaktig produkt utbytt?

Misstag göra alla företag, det vore konstigt annars. Men hur man tar hand om sina misstag är en viktig sida. Jag kommer troligen aldrig att köpa en produkt från G. hur bra recensioner de än får. För hur behandlad blir jag om något fallerar?

/ B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

De testade ett mer budget agg från amazon också. Klarade opp bra också utan att explodera.....även om den inte klarade 80+ gold som den var designat och sålt som....still better than the gigabyte.

Det finns ju billiga nätaggregat som Sweclockers testat innan, bl.a. Kolink Core 500W, som inte heller hade en fungerande OPP.

Citat:

Belastning vid 500 W och den resulterande nätaggregatsdöden

Som specifikationerna uppvisade är detta nätaggregat endast menat att köras i maximalt 400 W vid kontinuerlig belastning men vi måste ju givetvis testa om, och hur länge, det klarar av att hålla sin marknadsförda effekt på 500 W. Vid steget upp till 500 W sjönk verkningsgraden under nivån för 80 Plus-certifieringen och landade på 77 procent. I samma veva sjönk 5 V-linan så pass lågt på spänningsstegen att aggregatet nu låg utanför ATX-specifikationen.

Av förklarliga skäl vågade inte undertecknad lämna nätaggregatet oövervakat när det kördes i 500 W och därför parkerades rumpan framför konstlasten. Det dröjde dock inte mer än cirka 10 minuter innan konstigheter började uppstå, vilket inleddes med att verkningsgraden sjönk successivt till cirka 60 procent. Därefter skedde en rejäl dipp i verkningsgrad till cirka 30 procent vilket följdes tätt av att enheten helt slutade mata ut ström ihop med en svag doft av bränd elektronik.

Enheten ska enligt kartongen ha något form av effektskydd som då vanligtvis ska lösa en säkring när för hög effekt plockas ut. Denna fungerar uppenbarligen inte då nätaggregatet inte stängde av sig, utan istället dog helt och hållet när det plockat ut för hög effekt under en kort period. Kontentan är att man inte bör köra denna enhet över 400 W, då den rent krasst avviker från ATX-specifikationen vid högre effekt och riskerar att dö om effekten bibehålls.

Dessutom såldes nätdelen med en vilseledande hög effektsiffra, jag vill minnas att det var det som Sweclockers reagerade mest på (och som sedan korrigerades av återförsäljarna), inte att OPP:n inte fungerade korrekt.

Å andra sidan är det här en nätdel för 399 kr, man kanske har lite lägre förväntingar på sådana, men ska man verkligen inte kunna lita på att det finns en fungerande OPP i en nätdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ju billiga nätaggregat som Sweclockers testat innan, bl.a. Kolink Core 500W, som inte heller hade en fungerande OPP.

Dessutom såldes nätdelen med en vilseledande hög effektsiffra, jag vill minnas att det var det som Sweclockers reagerade mest på, inte att OPP:n inte fungerade korrekt.

Å andra sidan är det här en nätdel för 399 kr, man kanske har lite lägre förväntingar på sådana, men ska man verkligen inte kunna lita på att det finns en fungerande OPP i en nätdel?

Folk med med lite mer koll har nog inga förväntningar alls på en nätdel för 399 men folk med mindre koll som håller på att plocka ihop ett budget byggde är de ju bara farligt för

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ju billiga nätaggregat som Sweclockers testat innan, bl.a. Kolink Core 500W, som inte heller hade en fungerande OPP.

Det låter ju snarare som om de valt en OPP efter siffran de tryckte på lådan,
komponenterna klarar 400W men vi sätter in OPP för 500W och säljer den som det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pacc:

Det låter ju snarare som om de valt en OPP efter siffran de tryckte på lådan,
komponenterna klarar 400W men vi sätter in OPP för 500W och säljer den som det

Alltså, det är inte en OPP om nätaggregaget brinner upp vid överström. Den har ju liksom inte skyddat mot något. Den har bara gått sönder.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus och Tech Jesus, den enda sol och värme vi fått avnjuta i augusti.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gamers Nexus och Tech Jesus, den enda sol och värme vi fått avnjuta i augusti.

Förutom värmen och ljuset från Gigabytes nätagg då menar du?

Permalänk
Medlem

Måste svida rejält för Gigabyte att till och med ett pissigt budgetagg men riktigt usla rippelvärden och falsk marknadsföring klarar upprepade OPP.test. Nu måste de ju snart svara på det här ordentligt om de inte vill gå under.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förutom värmen och ljuset från Gigabytes nätagg då menar du?

Vet inte riktigt om jag kallar det att avnjuta värme, brinner du inne är det varmt och ljust men jag tror inte du njuter

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

GN mjölkar detta rätt bra, men med all rätt.

Funderat lite på hur ett Kjell-agg faktiskt fungerar, typ: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/nat...

Permalänk

Jag brinner för Gigabyte som fanboysen säger har fått en ny innebörd 😁

Permalänk
Medlem

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

GN mjölkar detta rätt bra, men med all rätt.

Funderat lite på hur ett Kjell-agg faktiskt fungerar, typ: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/nat...

Undrar jag också. Kan vi få ett test på det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

Är det inte 10 års garanti på den där? Då ska den i alla fall hålla i tio år, och sist jag kollade är den såpass välbyggd att när den väl går så är det väldigt liten chans att andra komponenter i lådan skadas. Jag hade i alla fall bara kört vidare med den om jag inte misstänkte att något var fel

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

Nä, det är nog ingen fara. Jag kör expempelvis på med mitt Corsair agg tills det viker hädan. Just denna modell ska tydligen vara av sämre kvalité. Har nu flera år senare när det tydligen ska gå sönder, läst att flera har haft problem med det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Få medier i dag är på kundens sida, och företagen är det absolut inte.

Och hittills har Gigabyte inte återkallat skiten och tagit sitt ansvar så då tycker jag seriös media som GN kan mjölka detta hur mycket dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

Det är ju ett Super Flower bygge, så det lär håll länge.
Baserat på samma agg som Super Flower Golden King om jag inte missminner mig alternativt Leadex serien.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Gigabyte känns lite kassa på de flesta håll o kanter just nu. På moderkorts sidan har de fortfarande inte återhämtat sig efter de blev hackade för några veckor sedan. De hade iof problem där innan också med support sidorna där det var svårt att ladda ner nya bios osv,plus att de varit lite sega med uppdateringar.

För att inte snacka om alla rtx kort de släppte med glappande kontakter, de kanske löste det snyggare än med nätaggen.

Oavsett ser inte bra ut generellt, har ett par gigabyte produkter men kommer nog inte köpa mer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Det tråkiga är inte att Gigabytes nätagg exploderar, det är Gigabytes hantering av problemet som bekymrar. Vågar man någonsin köpa en produkt från det företaget? Kommer man någonsin få en felöaktig produkt utbytt?

Misstag göra alla företag, det vore konstigt annars. Men hur man tar hand om sina misstag är en viktig sida. Jag kommer troligen aldrig att köpa en produkt från G. hur bra recensioner de än får. För hur behandlad blir jag om något fallerar?

/ B

Exakt. Ett företag som faktiskt visar hur det skall gå till är Fractal Design som har en fläkthubb som i värsta fall kan börja brinna. När det uppdagades så gick de till botten med det och kom fram till att det var en fabrikationsfel och valde att återkalla alla chassin och erbjuda fri frakt för de som vill byta ut sina fläkthubbar.

Alla företag kommer någon gång stöta på att en produkt de har skapat inte fungerar som den ska och ibland till fara för dess användare.. det som räknas är hur man sköter det. Och Gigabyte har fullständigt fallerat i detta fallet. Vilket är ovärdigt av en gigant som Gigabyte.

Skrivet av Haziza:

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Ja.. hur vågar GN göra content? Och framförallt när Gigabyte försökt kasta skit på GN? Det är skandal. Tycker du skall kontakta Aftonbladet och framföra hur löjligt det är.

Skrivet av Midvintersorg:

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

EVGA Supernova G2 görs ju av Super Flower som i sin tur, tillsammans med Seasonic antagligen är den bästa tillverkaren av nätagg på marknaden. Dessutom tror jag EVGA är de enda som ger 10 års garanti. Med andra ord.. du har ingen orsak att byta ut ditt nätagg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Lånar tråden lite. Hur är t.ex kvalitén på ett EVGA Supernova G2 750W som jag har? Håller ett sådant i många år eller måste jag byta ut det reguljärt? Har haft mitt i snart fem år.

Du kan nog sitta lugnt i båten. Jag har ett likadant och fick 12 års garanti efter registrering hos EVGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Det tråkiga är inte att Gigabytes nätagg exploderar, det är Gigabytes hantering av problemet som bekymrar. Vågar man någonsin köpa en produkt från det företaget? Kommer man någonsin få en felöaktig produkt utbytt?

Misstag göra alla företag, det vore konstigt annars. Men hur man tar hand om sina misstag är en viktig sida. Jag kommer troligen aldrig att köpa en produkt från G. hur bra recensioner de än får. För hur behandlad blir jag om något fallerar?

/ B

svar nej, det var en riktigt schysst grej gigabyte gjorde, de visade klart och tydligt vart de står så nu kan med enkelt undvika dem för all framtid

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Ja bättre folk bara glömmer och går vidare och låter Gigabyte komma undan utan några reprimander ju.
Sen gör det ju knappast något att han visar hur det SKA fungera också så folk lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Ja hur vågar man försvara sig publikt med fakta när ett stort techföretag håller på och smutskastar en

Skrivet av Laggzor:

svar nej, det var en riktigt schysst grej gigabyte gjorde, de visade klart och tydligt vart de står så nu kan med enkelt undvika dem för all framtid

Jag har inga problem med att företag gör missar i design eller produktion om de hanterar det vettigt sedan. Att beskylla reviewers för att dom testats ens produkter fel när de är defakto farliga får mig vilja bojkotta alla deras produkter. Det är inte som om dom inte har bra konkurrens heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

GN mjölkar detta rätt bra, men med all rätt.

Funderat lite på hur ett Kjell-agg faktiskt fungerar, typ: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/nat...

Skrivet av maweric:

Undrar jag också. Kan vi få ett test på det?

Det där är ett dual rail-aggregat och ger ut max 288 W per rail. Inget att satsa på om man har tänkt använda ett hyfsat grafikkort.

Inte särskilt bra pris, heller. Det finns märkesaggregat till samma pris och effekt, men med single rail (rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att någon av de större märkena säljer dual rail längre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Shit va denna snubbe mjölkar detta! Löjligt!

Hålker med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det där är ett dual rail-aggregat och ger ut max 288 W per rail. Inget att satsa på om man har tänkt använda ett hyfsat grafikkort.

Inte särskilt bra pris, heller. Det finns märkesaggregat till samma pris och effekt, men med single rail (rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att någon av de större märkena säljer dual rail längre).

Säkert ett skitagg men flera rails är inget problem i sig.

Det ansåg 20A per rail var max för av säkerhetskäl bland annat.

Säg 70A på några kablar det kommer gå upp i rök så inte idealiskt och jag har sett vad 60A på ett rail gör med kabeln när OPP eller OCP inte kickar in då lasten inte når det men kabeln däremot inte tål det och kabeln har ju en resistans som begränsar effekten och den stiger med tempraturen så ja kan vara svårt att rippa OPP eller OCP om en kabel blir varm om den inte klarar effekten.

Jag har ett Gammalt Zeus 850W och det har 4st 12V rails. ca 70A totalt tror jag och max 19A per rail vill jag minnas.

Det var inget problem att köra 2st Grafikkort i SLI och dubbla processorer, TDP var 2x95 för processorer och 2x 170W för grafikkorten, kan argumenteras att dagens CPU'er och grafikkort drar mer men egentligen inte relevant då detta lätt motsvara en high end burk i dag.

Det var inte så att nätagstillverkarna kom på att flera rails var bättre och moderkorts och grafikkorts tillverkarna inte var med på notorna.

Mitt Zeus 850 har Rail1 till CPU1 och Rail 2 till CPU2 och kör du en CPU med 8 pin får den båda rail 1 och 2 då delade 4x4 har ett rail per 4 pins kontakt.

ATX kontakten får rail3 för PCI-E bland annat.

4st PCI-E kontakterna har 2st på Rail4 och jag vill minnas att dom andra två har Rail3 och Rail2.

Molex/SATA har rail4.

Så du kan utan problem last balansera två processorer och 2st Grafikkort då processorerna kan ha varsitt rail eller en CPU kan ha två.

Grafikkorten kan få rail 2,3 och 4.

Summan av alla 12V railen överstiger strömbudgeten totalt sett så det finns även där inbyggd last balansering, du kan inte dra 4x19 om totalt är 70 men du kan ju dra 3x19 +13 som exempel.

Att det inte finns multirail nätdelar i dag beror nog på flera faktorer.
Men i entusiastområdet tycker jag nog det mest har med okunskap att göra, en tro att Multirail på nåt vis inte fungerar med processorer och grafikkort ungefär som att det inte var en standard där samarbeta inte skedde med moderkorts/cpu och grafikkortstillverkare.

Mitt Zeus 850 har kablarna märkta med vilket rail som det använder, manualen till mina dåtida dual socket CPU moderkort med SLI stöd hade i manualen var den drog strömmen ifrån till respektive CPU från ström kontakten så det var och är rätt lätt att bara plugga in allt rätt och i praktiken svårt att göra fel och det är uppenbart att dom vet hur en multirail nätdel är uppbyggd.

Men det verkar finnas en tro att ett multirail PSU där kan bara ett rail ge CPU ström, ett kan bara ge grafikkortet ström men i praktiken ger flera grafikkortet ström via olika kontakter, PCI-E i moderkoret, olika rails för PCI-E ström, rails delas med CPU och GPU så last balansering sker, ett rail går inte outnyttjat och ett annat blir inte överbelastat.

Mitt system drog 250W idle och 550W load, multirail var aldrig ett problem förr och det bör inte vara det i dag heller.

Och det är klart lättare att trippa ett multirail agg vid en kortis och undvika kabelbrand som jag själv beskådat med 60A rails.

Jag använder mitt nu antika Zeus 850 fortfarande och det har aldrig trippat för något annat än kortslutning så det drar runt det mesta.

Multirail nätdelar, moderkort och grafikkort var designade för att fungera tillsammans.

Jag är inget fan av singel rail nätdelar pga säkerhetsaspekten och det faktum att multirail aldrig varit ett problem ens med 2 processorer och 2 grafikkort.

Marketingen jag mins med singel rail var mer mer eller mindre baserad på fedback från entusiaster som hade "oro" över problem med lastbalansering som inte existerade. Så lite en trend som kom till baserat på okunskap tycker jag.

Sedan i dag kanske det spelar mindre roll, jag köper singel rail för det är det som finns och inte mycket att göra nåt åt.

Sedan är många multirail nätdelar egentligen bara ett stort rail med flera parallella OCP skydd och dessa ses oftast inte som äkta multirail.

Sanna multirail har individuella komponenter för varje rail också men dom var redan förr ovanliga och rätt jävla dyra så singel rail i dag är nog avsevärt billigare givet effekten så skulle tro tillverkarna gillar det med och kunder vill sällan betala mer för nåt ens om det är säkrare och lika bra.

Oavsett det är historia men multirail i sig självt är inte per automatik sämre då man i regel får överskrida både vad kablar och kontakter tål för att trippa ett rail ändå för du kommer inte använda 1st 8 pin PCI-E och dra 288W som det skitagget då kontakten bara är specad till 150W ändå, agget bör då ha en 8 pin per rail så och har den dessutom båda railsen till processorn så finns det på papper nog att klara vad standarden säger.

Så som jag ser det ska man trippa ett bra multirail agg så får man gå utanför spec på kontakter och kablar, men detta ska man inte göra oavsett antal rails och hårdvara som grafikkort och moderkort ska absolut inte komma designade med sådana fel, det händer och det har vi sett med grafikkort som drar mer än 75W från moderkortets PCI-E.

Anyway thats my rant.