Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vågar inte svara med säkerhet här. Rent teoretiskt har det gått att köra den läckta ISO:n och numera Insider Preview-builden med en Windows 7/8-licensnyckel. Men det finns (mig veterligen) inget officiellt uttalande eller pressmaterial som nämner något annat än Windows 10 som uppgraderingsbar licens.

Hur detta påverkar installationer från en ISO (USB-sticka o.s.v.) lämnar jag därför osagt tills släppet av W11 är fullbordat och det går att testa, eller tills det att Microsoft själv säger något om sakfrågan — Insider Preview är som sagt mycket slappare på alla fronter vad gäller kraven, och känns i dagsläget mer som ett demo än något annat för att locka folk till uppgradering. Det går därmed inte att dra några slutsatser om vad som är möjligt eller ej i dagsläget, speciellt med hur Microsoft ändrar saker på löpande band inför lanseringen fortfarande.

Kan nog säga med handen på hjärtat att jag nog aldrig högerklickat på start-menyn någonsin, om inte av misstag någon gång då möjligen. Använder alltid "WIN-KEY" och skriver sedan vad för program jag ska öppna eller inställning jag vill ändra — Samma sak om jag ska öppna utforskaren (win-key + E) eller dylikt, använder alltid kortkommandon för allt

Men det är alltid trevligt att lära sig något nytt, det där med att högerklicka kan nog hjälpa en hel del när man försöker hjälpa någon över telefon eller TeamViewer när något ska felsökas, lite enklare för folk att förstå vad man menar att de ska göra än att pilla med genvägar

Många med win10 idag började som Win7 eller till och med Vista och har uppgraderats sedan dess. Inget tyder på att det inte kommer fingera fint ett varv till, eftersom man mellanlandat på 10 så har man ju en giltig licens där (även om det ursprungligen var för ett tidigare windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, inte som USB. Har du inte en CPU med TPM inbyggt så gäller det att ha ett uttag på moderkortet för en TPM-modul, då kan man installera en TPM modul som är avsedd för just ditt moderkort.

Mhm. Jag förstod det som att det fanns två lösningar på TPM-problemet:
1. Din CPU har TPM 2.0 inbyggt, eller
2. Du behöver köpa en "dongel" (typ USB) och koppla in på moderkortet.

Men är det alltså en speciell TPM-kontakt på moderkortet?

Edit: en googling gav mig detta:
https://www.shacknews.com/article/125332/pc-owners-scramble-f...

Helt klart en specialkontakt på moderkortet. Men behöver man alltså alltid en CPU med stöd för TPM 2.0 + en modul, eller har de modernaste "allt inbyggt" i CPU?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Helt klart en specialkontakt på moderkortet. Men behöver man alltså alltid en CPU med stöd för TPM 2.0 + en modul, eller har de modernaste "allt inbyggt" i CPU?

Det svåra kravet är att ha en godkänd processor, men om man uppfyller det har man typiskt tpm inbyggt. Om man vill (eller om man av någon anledning inte kan köra detta) kan man säkert använda en separat modul också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra analys här.

"In an in-depth interview with Microsoft’s security skipper David Weston, Branscombe reports that many of the bombshell hardware requirements come from enabling the hardware virtualization features called Virtualization-Based Security (VBS) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI)."

"Microsoft’s own guidance from 2019 said CPUs without the feature (Skylake and older as well as Ryzen 1000) “will rely on an emulation of this feature, called Restricted User Mode, which has a bigger impact on performance.”

https://www.pcworld.com/article/3623713/why-windows-11-is-lea...

Kunde de inte bara ha sagt detta från början (eller i alla fall när folk frågade)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Men va, sade de inte förra veckan att man kan köra Windows 11 men man inte kommer få uppdateringar även om man inte uppfyller hårdvarukraven?

Jo men det är från en ren ISO installation i Windows Insider programmet stänger man nu den möjligheten!

Permalänk
Medlem

Windows 11 kommer nog få lika bra 'adoption rate' som Windows 8 :), dvs runt 4-5%

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Även jag undrar om man måste köpa ny licens.
Själv sitter jag med en Win 8.1 licens till Win 10.

Jag har gjort flera byten av hela hårdvaran.

Tvivlar på att de skulle kräva det, särskilt när du redan har en giltig licens för Windows 10 via en så kallad "Digital License".

Personligen tror jag också att det kommer att fortsätta tillåta direkt aktivering med äldre nycklar eftersom de nog vill att så många som möjligt med datorer som uppfyller hårdvarukraven uppgraderar till Windows 11. Pengarna de tjänar på att sälja Windows till privatpersoner är trots allt försvinnande liten jämfört med pengarna de drar in från datortillverkare och företag.

Skrivet av Elgot:

Kunde de inte bara ha sagt detta från början (eller i alla fall när folk frågade)?

Ja, man tycker ju det. Om man lusläste deras dokumentation gick det att gissa sig till att det troligen var där problemet låg, men de borde bara ha gått rakt ut och sagt det istället.

Skrivet av e3henri:

Tycker det känns konstigt att lägga så mycket fokus på processorn för att uppfylla TPM kraven. Är inte TPM något som snarare hör ihop med ett modernt chipset/moderkort?
Jag har secure boot på min gamla dator från 2013, men CPU i5-4670k ska tydligen vara för gammal

Ännu konstigare är att när man går in på MS sida så stöds min CPU inte ens i windows 10, men är tämligen säker på att jag kör det

Det är inte för att uppfylla TPM-kraven, det är för att uppfylla kravet på en processor som levererar bra prestanda med HVCI (Hypervisor-Protected Code Integrity) aktiverat (dvs. har stöd för MBEC, GMET eller motsvarande). TPM-kraven råkar bara uppfyllas samtidigt i de flesta fall då dessa processorer/plattformar normalt har stöd för TPM 2.0 inbyggt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blunden:

Personligen tror jag också att det kommer att fortsätta tillåta direkt aktivering med äldre nycklar eftersom de nog vill att så många som möjligt med datorer som uppfyller hårdvarukraven uppgraderar till Windows 11. Pengarna de tjänar på att sälja Windows till privatpersoner är trots allt försvinnande liten jämfört med pengarna de drar in från datortillverkare och företag.

Trodde du skulle skriva att de tjänar nästan inget på att sälja OS jämfört med vad de tjänar på att sälja ut uppgifter om och från privatpersonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trodde du skulle skriva att de tjänar nästan inget på att sälja OS jämfört med vad de tjänar på att sälja ut uppgifter om och från privatpersonerna.

Tar gärna emot lite pålitliga källor på att de säljer användarinformation. Har aldrig sett någon sådan.

Vad de samlar in är ju mestadels analytics för att se hur folk använder deras OS som sedan kan användas för att anpassa menyer och funktioner till hur folk använder dem, samt även metrics på prestanda, krascher etc. Denna typen av information är det väldigt vanligt att samla in och något de flesta mobilappar etc. gör. Ingen av dessa är sådant som de skulle ha anledning att sälja.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Tar gärna emot lite pålitliga källor på att de säljer användarinformation. Har aldrig sett någon sådan.

De gör ju också ofta en sak av att de till skillnad från vissa andra inte håller på med sådant, och det skulle ju inte vara bra att bli påkommen med att ljuga om detta när man är så stor inom molntjänster och liknande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Kunde de inte bara ha sagt detta från början (eller i alla fall när folk frågade)?

Tycker det samma.
De kunde skrivit ungefär så här.

"- Din CPU kan köra Windows 11, men du kommer tappa rejält med prestanda, eftersom viktiga säkerhetsfunktioner inte ligger i hårdvaran utan måste emuleras."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kunde de inte bara ha sagt detta från början (eller i alla fall när folk frågade)?

Skrivet av Ratatosk:

Tycker det samma.
De kunde skrivit ungefär så här.

"- Din CPU kan köra Windows 11, men du kommer tappa rejält med prestanda, eftersom viktiga säkerhetsfunktioner inte ligger i hårdvaran utan måste emuleras."

Om man ska vara sån så är ju den länkade artikeln publicerad första juli, så Microsoft svarade uppenbart på frågan ganska kort efter att Windows 11 i sig samt dess systemkrav presenterats.

Men ja, Microsoft presenterade själva systemkraven tillsammans med att lista de tre säkerhetsfunktionerna som de menar att alla ska ha (Secure boot, TPM, VBS). Däremot förklarade de inte kopplingen mellan funktionerna och systemkraven direkt i de egna artiklarna om Windows 11 (då får man läsa mer ingående dokumentation om t.ex. VBS istället för om Windows 11).

Och techpressen i stort (undantaget några få exempel, som PCWorld-artikeln länkad här) verkar ju vara för ointresserad av tekniken i sig för att antingen läsa om vad funktionerna är eller att fråga Microsoft, utan kör hellre på det mer klickdrivande "lulz, Microsofts systemkrav för Windows 11 måste vara något slags scam, läs vad som hänt minut för minut".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ska vara sån så är ju den länkade artikeln publicerad första juli, så Microsoft svarade uppenbart på frågan ganska kort efter att Windows 11 i sig samt dess systemkrav presenterats.

Om de hade varit lite bättre på att sprida informationen hade inte världen behövt gissa i flera månader (och folk hade sluppit köpa tpm-moduler till rövarpriser).

Skrivet av evil penguin:

Men ja, Microsoft presenterade själva systemkraven tillsammans med att lista de tre säkerhetsfunktionerna som de menar att alla ska ha (Secure boot, TPM, VBS). Däremot förklarade de inte kopplingen mellan funktionerna och systemkraven direkt i de egna artiklarna om Windows 11 (då får man läsa mer ingående dokumentation om t.ex. VBS istället för om Windows 11).

Har de verkligen sagt saker som vbs i samband med Windows 11? Några veckor efter presentationen dök det upp ett relaterat blogginlägg och folk började spekulera om huruvida det kunde hänga ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om de hade varit lite bättre på att sprida informationen hade inte världen behövt gissa i flera månader (och folk hade sluppit köpa tpm-moduler till rövarpriser).

Har de verkligen sagt saker som vbs i samband med Windows 11? Några veckor efter presentationen dök det upp ett relaterat blogginlägg och folk började spekulera om huruvida det kunde hänga ihop...

Jag ska ärligt säga att jag vet inte exakt hur tidslinjen ser ut för alla delar av kommunikationen, jag kanske borde formulerat mig annorlunda.
Det som irriterar mig främst är att det ter sig tydligt att techpressen i stort inte är intresserad av anledningen eftersom detta vore en sån där tråkig tekniknyhet som inte kommer få närmelsevis lika mycket klick som att spela på folks känslor.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker det samma.
De kunde skrivit ungefär så här.

"- Din CPU kan köra Windows 11, men du kommer tappa rejält med prestanda, eftersom viktiga säkerhetsfunktioner inte ligger i hårdvaran utan måste emuleras."

Tycker att tappet i prestanda genom fixarna för Spectre och Meltdown på äldre Intel-processorer borde vara skäl nog att se sig efter ny hårdvara.

Ska bli intressant att se benchmarks på prestandan mellan Windows 11 och Windows 10 (pre-Spectre/Meltdown). Min i7-8565U är drabbad även om fixarna inte påverkade prestandan nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att tappet i prestanda genom fixarna för Spectre och Meltdown på äldre Intel-processorer borde vara skäl nog att se sig efter ny hårdvara.

Jag tycker tvärtom - att det ligger på tillverkaren och inte konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tycker tvärtom - att det ligger på tillverkaren och inte konsumenten.

Det hade jag också önskat, men istället fick vi konsumenter ta smällen. Som konsumenter kan vi däremot välja vad vi lägger pengarna på i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De gör ju också ofta en sak av att de till skillnad från vissa andra inte håller på med sådant, och det skulle ju inte vara bra att bli påkommen med att ljuga om detta när man är så stor inom molntjänster och liknande.

Ja, det håller jag med om. EU skulle nog även vara snabba att skriva ut rejäla böter ifall det visade sig att Microsoft gjort sådant.

Inte ens bolag som Google etc. säljer ju kunddata. De låter andra företag köpa reklam som Google sedan visar för användare baserat på profilering, men de säljer inte själva informationen eller profilen de byggt upp. Även sådant brukar folk ha svårt att skilja på av någon anledning. Det är trots allt en stor skillnad privacy-mässigt.

Skrivet av Elgot:

Har de verkligen sagt saker som vbs i samband med Windows 11? Några veckor efter presentationen dök det upp ett relaterat blogginlägg och folk började spekulera om huruvida det kunde hänga ihop...

Tror att de kan ha nämnt VBS, men de har inte varit tydliga med att det är just HVCI som är anledningen. VBS som samlingsnamn rymmer en rad olika funktioner, där flera av dem fungerar bra så länge hårdvaran har stöd för virtualisering. Det systemkravet skulle även betydligt äldre system uppfylla. Därför var det inte uppenbart att det var där problemet låg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

TPM (men klarar den CRISIS)

Har kört 11 ett tag och tpm har blivit nya kan man spela Crisis!

Tar mycket av diskussionen, och enligt min uppfattning så kan man sitta lugnt i båten.

1. + Rappare än 10 men tian var rätt rapp i början innan MS uppdaterade konflikter och prioriteringar som var viktiga för MS men som vi inte ville dela med oss av..
2. Utforskaren?? Hade varit kul att skriva kanonbra men det måste komma gudomliga uppdateringar för att ens bli godkänt. Bättre ja men inte mer.
3. Menyhelvetet är borta men 11 är en skräddarsydd köpaplattform och allt handlar om att du ska köpa allt via MS och av just den anledningen tror jag att standardversionen kommer att bli gratis, det de förlorar på gungan vinner de på karusellen.
4. Helheten av 11 är trots allt mediokert MS har svårt att lösa användarens behov och sitt eget intresse, själv avstår jag helst att dela information med MS då jag anser att deras moral är minst sagt usel och efter 10ans fadäser käns 11 som man flyttat ribban ännu längre från användaren, plattformen är en köp och informationskanal skilnaden nu är att (köper du hos oss ger du oss rätten) till din data, menyhelvetet är borta av anledningen att den inte behövs längre köper du ett spel, program så måste du godkänna deras sekretess avtal och de är inte nådiga.
5. Vet inte om man kan kalla 11an ett operativsystem! Mer en multimediaplattform för shopping spel film att ta risken att skapa något yrkesmässigt tror jag inte det funkar på då det kräver fokus och koncentration 11an är mer en nöjesplattform än ett OS där du väljer vad behöver och inget mer.
Personligen känner jag mig inte speciellt impad av 11 många som testat det här och bland vänner så är det väl blygsamt.Medioker utforskare få möjligheter att skapa ditt egna unika layout rappt nu men så är W alltid i början.
Jag har 10an superlight när jag spelar och ghostad 10a allmänt, känns som MS får svårare för varje gång att locka mig till uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu vill jag ju inte försvara Microsoft i onödan men i princip från dag ett fick vi väl en lista* på godkända processorer och beskedet att man måste ha secure boot och tpm 2.0. Det är väl samma som gäller fortfarande och jättetydligt (även om de inte motiverade)? Det som blev rörigt är väl världens försök att hitta på en motivering?

*Sedan blev ju listan lätt reviderad.

Det må vara så som du skriver. Möjligt att dimridåerna om vad som gäller och inte kom från betatestare och detta rörde ihop allt om vad som verkligen krävdes.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att du försökte citera mig där hehe?

Men ja se på fan, fanns en hel till meny där som jag missat totalt! Tanken att högerklicka på Windows-ikonen slog mig inte ens... Tack för tipset

Det gjorde du då heller aldrig i Win 10?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bosse-mobil:

Det gjorde du då heller aldrig i Win 10?

Ärligt talat inte, brukar nästan uteslutande trycka på "Win"-knappen och skriva in det jag söker efter (CMD, dxdiag, specifika program, enhetshanterare o.s.v.) - Sedan kortkommandon som "Win+E" för File Explorer o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat inte, brukar nästan uteslutande trycka på "Win"-knappen och skriva in det jag söker efter (CMD, dxdiag, specifika program, enhetshanterare o.s.v.) - Sedan kortkommandon som "Win+E" för File Explorer o.s.v.

Högerklickat på startknappen för att stänga av datorn eller starta om har jag gjort i många år.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bosse-mobil:

Högerklickat på startknappen för att stänga av datorn eller starta om har jag gjort i många år.

Får samma val vid vänsterklick.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |