Miners säljer använda SSD-enheter som nya

Permalänk
Melding Plague

Miners säljer använda SSD-enheter som nya

De lagringsenheter som använts för kryptovalutan Chia säljs som nya, där livslängden på väl använda SSD-enheter sannolikt kapats markant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte oväntat. Om man ska köpa begagnat, begär SMART värdena av säljaren först.

Rättat
Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Avskum.

Permalänk
Medlem

Jag älskar kryptovaluta. Det finns bara positiva sidor med det.

Detta är ett exempel på hur man kan dra nytta av hårdvaran till max och samtidigt återvinna det till andra konsumenter när man är klar.

Även om någon bit här eller där inte fungerar så är det som en cykel som åldrats med stil. Det är charmigt!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Miners med bristande moral? chockerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Inte oväntat. Om man ska köpa begagnat, begär SMART värdena av säljaren först.

Vad hjälper det om de packeterats om som nya? Om dessa letar sig in till en distributör så kan det ju hamna i vilken butik som helst.

Permalänk
Medlem

Är väl fler än bara miners som säljer begagnade varor som nya?

Knappast en överraskning att många är rövhattar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad hjälper det om de packeterats om som nya? Om dessa letar sig in till en distributör så kan det ju hamna i vilken butik som helst.

Gött att vi bor i Sverige då med starka konsumenköpslagar. Är nog mest ett problem för Asien det här.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag köpte lagringsenheter från IBM typ 2003, det var ett bra pris på diskarna, men de höll inte så länge.
Den första gick väl sönder efter lite över 1 år, alltså inte så långt efter garantin hade gått ut, tror modellen hette "Deskstar".

Edit: Såg nu på Wikipedia att Deskstar hade nickname:et "Deathstar"
"The unreliable IBM Deskstar 75GXP product became notorious as the "Deathstar" (only one of at least twenty IBM products in the Deskstar family)."

Permalänk

Mining borde beskattas hårt pga deras miljöpåverkan och deras slit och släng betéende.

för vem vill köpa hårdvara i andrahand när den eventuellt kan leva allt från 5min till jordens undergång rena lotteriet att köpa begagnat från en dator som mineat någon form av coins iom att det missbrukar hårdvaran och många gånger är den uttjänt eller trasig innan äns garantin gått ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Inte oväntat. Om man ska köpa begagnat, begär SMART värdena av köparen först.

Dröjer väl inte länge innan de hittar något sätt att återställa smarten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Kommer inte hända här i Sverige. Sådant där att man paketerar om och säljer begagnat som nytt förekommer oftast i Asien. Tänker tex på Intels Pentium processorer som såldes som högre specade modeller på 90-talet i just Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gött att vi bor i Sverige då med starka konsumenköpslagar. Är nog mest ett problem för Asien det här.

Dels tror jag nog att det hjälper att vi förhoppningsvis har mer seriösa butiker och distrubitörer här, men har man otur kan nog dessa leta sig hit också. Gäller ju då att man testar disken direkt när man köpt den. Annars blir det ju svårt att bevisa att den var så vid inköp.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att många kommer hitta sig ut på Amazon-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända här i Sverige. Sådant där att man paketerar om och säljer begagnat som nytt förekommer oftast i Asien. Tänker tex på Intels Pentium processorer som såldes som högre specade modeller på 90-talet i just Asien.

Nu har jag jobbat inom en E-Handel som dagligen tog använda/begagnade och sålde det som nytt på löpande band. Skapade även en tråd här på Swec och där kom det fram att det även är lagligt. Bara om det uttryckligen står ny under produkten kunde det ses som olagligt.
Detta var inte Elektronik men poängen är att det förekommer inom hela världen inom alla branscher mer eller mindre. Frågan är snarare hur ofta det uppmärksammas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

I'm shocked...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här var väl ganska väntat, när nya SSD'er har så dålig TBW och det finns en marknad för att växla TBW till chia.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända här i Sverige. Sådant där att man paketerar om och säljer begagnat som nytt förekommer oftast i Asien. Tänker tex på Intels Pentium processorer som såldes som högre specade modeller på 90-talet i just Asien.

Förutom köttfärs då eller?

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar kryptovaluta. Det finns bara positiva sidor med det.

Detta är ett exempel på hur man kan dra nytta av hårdvaran till max och samtidigt återvinna det till andra konsumenter när man är klar.

Även om någon bit här eller där inte fungerar så är det som en cykel som åldrats med stil. Det är charmigt!

Ja, perfekt som lite billig backup!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasney:

Förutom köttfärs då eller?

Bra exempel 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan se miners köpa ssd på öppet köp o sedan lämna tillbaka sista dagen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem

Ni får det att låta som att chia går bra när de tappat 80% i värde sedan den lanserades. Otroligt vilseledande artikel. Den lanserades till 12000:- sek ca gick upp en smula innan den fullkomligt crashade mer eller mindre omedelbart, allt detta är hur lätt som helst att hitta fakta om.

Permalänk
Medlem

En välkommen utveckling, även om flertalet nog inte rockar 128 eller 256GB RAM.. Även med 128GB ram så kvarstår ju 25% av ursprungliga writes, vilket fortfarande kan sänka en 300 eller 600 TBW drive på ett par månader. En förbättring helt klart, men kommer nog inte få något större genomslag. Dock kommer chia inte att överleva som kryptovaluta. Utvecklingen har ju helt stagnerat till patchar och bugfixar, och inte ens under rådande kryptoexplosion lyckas den öka nämnvärt i värde. Nästa cryptobust kommer den krascha fullkomligt. Där har vi den verkliga vinsten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Ni får det att låta som att chia går bra när de tappat 80% i värde sedan den lanserades. Otroligt vilseledande artikel. Den lanserades till 12000:- sek ca gick upp en smula innan den fullkomligt crashade mer eller mindre omedelbart, allt detta är hur lätt som helst att hitta fakta om.

Hur då menar du? Jag tycker det står tydligt att Chia gått ner från 1600 USD till 280 USD på bara några månader, och "Det har helt sonika fått Chia-miners att tappa förtroendet till valutan och söka sig till andra alternativ". Hur är det vilseledande? Och hur framställer det Chia att gå bra? Jag tycker det är saklig bakgrund till SSD-problematiken som är huvudinnehållet i artikeln

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Föga förvånande att en shitcoin pendlar dramatiskt i värde men ens när Chia låg på topp så var det föga lönsamt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trackmaster:

Kan tänka mig att många kommer hitta sig ut på Amazon-marknaden.

Hamnar de där så hamnar de ju på sweclockers marknadsplats veckan efter.
Ser ju ut som att hälften av det som säljs här är direkt därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Dels tror jag nog att det hjälper att vi förhoppningsvis har mer seriösa butiker och distrubitörer här, men har man otur kan nog dessa leta sig hit också. Gäller ju då att man testar disken direkt när man köpt den. Annars blir det ju svårt att bevisa att den var så vid inköp.

Problem uppkommer ju om tillverkarna ifråga ompackar dessa och t.ex. Webhallen eller Inet får dessa enheter i tron om att de är sprillans nya. De har ju liksom inget ordentligt och kostnadseffektivt sätt att undersöka produkten utan måste ju förlita sig på företagens "löften".

Skrivet av hulkenstrong:

Nu har jag jobbat inom en E-Handel som dagligen tog använda/begagnade och sålde det som nytt på löpande band. Skapade även en tråd här på Swec och där kom det fram att det även är lagligt. Bara om det uttryckligen står ny under produkten kunde det ses som olagligt.
Detta var inte Elektronik men poängen är att det förekommer inom hela världen inom alla branscher mer eller mindre. Frågan är snarare hur ofta det uppmärksammas.

Jag tolkar det i alla fall som de markeras som nya och skickas ut som det. För annars är ju nyhetsvärdet inte direkt enormt eftersom företag (även i Sverige) gör detta men måste meddela detta i sina annonser (oftast som "Fyndvara") med nedsatt pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem

Chia lär ha gått bra för de som startade spelet, de som inte skapar ett pyramidspel så att de är i absoluta toppen är de som är förlorare, spelar ingen roll vad pyramidspelet kallas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.