Gula artefakter runt vita områden RTX 2070

Permalänk

Gula artefakter runt vita områden RTX 2070

Har ett skumt problem med mitt grafikkort eller med min skärm alternativt nån inställing i windows eller drivrutinerna.
Runt vita områden visar skärmen gula artefakter. Den visar fortfarande gult men kantområdet byt ut mot gult. Det är väldigt tydligt när jag spelar exempelvis Horizon Zero Dawn men även vissa sidor med chrome trycker in gult där det inte ska vara.

Det gula följer det vita om jag rör bilden så det är inte låsta pixlar.

Har ett RTX 2070 med nåt år på nacken som funkar felfritt i övrigt. Alla andra delar står i min sig.
Kör med 471.96 drivrutiner och fullt uppdaterat win 10.
Tar tacksamt emot hjälp och förslag på inställningar som kan åtgärda problemet.

edit: länk till bilder på imgur bilder

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Har ett skumt problem med mitt grafikkort eller med min skärm alternativt nån inställing i windows eller drivrutinerna.
Runt vita områden visar skärmen gula artefakter. Den visar fortfarande gult men kantområdet byt ut mot gult. Det är väldigt tydligt när jag spelar exempelvis Horizon Zero Dawn men även vissa sidor med chrome trycker in gult där det inte ska vara.

https://imgur.com/5LGUAGg

https://imgur.com/a1uMzPk

Det gula följer det vita om jag rör bilden så det är inte låsta pixlar.

Har ett RTX 2070 med nåt år på nacken som funkar felfritt i övrigt. Alla andra delar står i min sig.
Kör med 471.96 drivrutiner och fullt uppdaterat win 10.
Tar tacksamt emot hjälp och förslag på inställningar som kan åtgärda problemet.

edit: länk till bilder på imgur bilder

Jag vet inte om problemet syns på bilderna, eller så fattar jag inte?
Kan du för säkerhets skull titta på bilderna på en annan enhet (telefon t.ex.) för att kolla att problemet faktiskt syns där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om problemet syns på bilderna, eller så fattar jag inte?
Kan du för säkerhets skull titta på bilderna på en annan enhet (telefon t.ex.) för att kolla att problemet faktiskt syns där.

Ha! Du har rätt, det syns inte på telefonen. Måste vara skärmen som fått spel då eller?

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Ha! Du har rätt, det syns inte på telefonen. Måste vara skärmen som fått spel då eller?

Det innebär ju åtminstone att bilden renderas korrekt i första läget. Jag antar att det skulle kunna vara grafikkortet ändå men det vore ju intressant att testa med en annan skärm.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det innebär ju åtminstone att bilden renderas korrekt i första läget. Jag antar att det skulle kunna vara grafikkortet ändå men det vore ju intressant att testa med en annan skärm.

Flyttade burken till tvn istället och då försvann det gula.
Kan nån inställning i skärmen vara boven. Kanske sänka ljusstyrka eller kontrast eller nån skum turbo-mega-deluxe-boost funktion

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Flyttade burken till tvn istället och då försvann det gula.
Kan nån inställning i skärmen vara boven. Kanske sänka ljusstyrka eller kontrast eller nån skum turbo-mega-deluxe-boost funktion

Det verkar ju rätt lovande gällande grafikkortet iaf.

Kan tänkas vara någon inställning, nu vet jag inte hur det ser ut, men någon kontrast/sharpening eller liknande kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det verkar ju rätt lovande gällande grafikkortet iaf.

Kan tänkas vara någon inställning, nu vet jag inte hur det ser ut, men någon kontrast/sharpening eller liknande kanske?

Så här ser/såg det ut på skärmen iaf.

bild

Testade att stänga av Overdrive och sänkte ljusstyrkan från 50 till 35.
Som det ser ut nu så försvann det. Hoppas det inte kommer tillbaka.

Stort tack Evil Penguin

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Hedersmedlem

@Djungeltrumma
Fixade bildlänkarna åt dig. Observera att du måste ha med filändelsen när du använder [img][/img]-taggarna. (lättast är att högerklicka på img-bilden och kopiera länken). Se även Så lägger du upp bilder på SweClockers-guiden.

Kan även pinga @Laxpudding och höra om han kan förklara fenomenet

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...