Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nintendo Switch prissänks i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch prissänks i Sverige

Med Nintendo Switch OLED i antågande och förändrad valutakurs prissänks originalet rejält på den europeiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om den prissänks 600:- till, så är vi nere på vad jag för Switch vid releasen i Japan 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om den prissänks 600:- till, så är vi nere på vad jag för Switch vid releasen i Japan 2017

Har det faktum att du köpte switchen i Japan ställt till med kompatibilitetsproblem* här i Sverige?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har det faktum att du köpte switchen i Japan ställt till med kompabilitetsproblem här i Sverige?

Jag har också en Japansk Switch, det enda "kompabilitetsproblem" jag har stött på är att du behöver en sådan där grunka att du får en europlug. Du behöver alltså ingen strömomvandlare som konverterar 110v.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har det faktum att du köpte switchen i Japan ställt till med kompabilitetsproblem här i Sverige?

Inga alls, bortsett från att batterieliminatorn blir lite klumpig med EU-adapter.

@Solaris: Du var snabbare, men kul att vi svarade likadant

Köpte däremot min Switch Lite i Sverige, då den är mer prispressad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har det faktum att du köpte switchen i Japan ställt till med kompabilitetsproblem här i Sverige?

*kompatibilitet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vi ville ha en Pro modell, ingen uppdaterad skärmpanelstyp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm ja nu kanske det skulle bli aktuellt att uppgradera från Wii som har stått några år haha.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Skulle kostat 2000 för den och max 1500 för lite modellen. Sen som vanligt är deras mjukvara enormt överprisad och sjunker nästintill aldrig i pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

klart den gör , köpte jo just en!

Permalänk
Medlem

Har ju sålts för strax över 3000 sen announcement typ

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Tja, rätt bra för oss som kan tänka sig att köpa en till Switch begagnad antar jag, då dessa borde sjunka en del också. Vi spelar mest stationärt, men hade jag köpt en ny Switch idag hade jag ju valt en med OLED-skärm.

Dyrt och dyrt. Tja. Det är ju gammal hårdvara. Å andra sidan är det inte läge att börja pressa priser nu när allt man kan producera säljs - se på grafikkorten, de har i vissa fall (nära, eller mer än) dubblats i pris även om viss avmattning nu börjar synas.

Det jag däremot tycker är dyrt är joycons och procontroller. De borde väl ha kunnat sjunka lite i pris...och spel, men de går ju att köpa på rea ibland, och även att sälja för ok pris begagnat (om man köper fysiska). Vi har lagt mer på hårdvara än spel känns det som, dock, med joycons, pro controller, laddningsdocka, etc, även om vi köpte just konsollen begagnad för snart ett par år sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

För 2000 inklusive något spel hade jag kanske kunnat tänka mig en till familjen. Jag är inte särskilt intresserad, men vissa spel skulle vara kul att testa med barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Har ju sålts för strax över 3000 sen announcement typ

Exakt. Jag gav 3379 i maj 2019 för den och då hade den precis gått upp lite i pris.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

3000 kr för en potatis att spela gamla barnspel på som kostar 500 kr st oavsett vilket år de släppts?
Eller en steam deck för några laxar till och i princip gratis spel.
Hmmm, detta blir svårt för steam deck kommer först nästa år. Men ändå!

Permalänk

Så går det med liten konkurrens. Jag själv tycker inte priset är det värsta utan att hårdvaran börjar bli omodern.
Jag vill att den portabla spelmaskinen ska ersätta en surfplutta, visst svårt att vara lika bra som de bästa. Men man bör kunna se på netflexfilmer och annat på dem och lite enklare ordbehandling m.m.

Permalänk
Medlem

De ska väl sluta produceras då Nvidia kommer med x2’an snart?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nästrimmarmannen:

3000 kr för en potatis att spela gamla barnspel på som kostar 500 kr st oavsett vilket år de släppts?
Eller en steam deck för några laxar till och i princip gratis spel.
Hmmm, detta blir svårt för steam deck kommer först nästa år. Men ändå!

Överlappet i Venn-diagrammet över dessa två målgrupperna är nog försvinnande litet.

Sen undrar jag över gratis spel på Steam? Tänker du på nedsatta priser eller vad menar du?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nästrimmarmannen:

3000 kr för en potatis att spela gamla barnspel på som kostar 500 kr st oavsett vilket år de släppts?
Eller en steam deck för några laxar till och i princip gratis spel.
Hmmm, detta blir svårt för steam deck kommer först nästa år. Men ändå!

Jag tänker 3000 kr för en maskin som huserar några av de bästa spelen som dessutom bara går att få på specifikt den maskinen.
Och ett spelutbud där alla spel är specialanpassade för formatet. Alla spel funkar ”out the box” etc.

Dvs på Steam deck kan man få spel att fungera.
På en switch är spelen gjorda för switch.
Det gör en del skillnad i min bok i alla fall.

Sen tror jag som @dinoman skrev inte direkt att kundöverlappet är så stort mellan dem. I alla fall inte vad det gäller att stå i valet och kvalet (däremot säkert en del som vill ha båda).

Men aja smaken är som baken förstås. Personligen är jag i situationen att jag vill ha båda
Helt enkelt eftersom den ena inte kan ersätta den andra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så har Nintendo alltid höga priser på sina egna spel - även efter 5 år.

Även om Switch kostade 2.000 kr så kommer du i praktiken bli rånad down the line.

Permalänk
Inaktiv

Jag har totalt 3st Switch (varav en är en Lite) och för mig är Switch fortfarande en bra plattform, den lätt bästa för portabelt spelande. Men för mig har den gått lite ur tiden och avsaknaden av en Pro-modell eller motsvarande gör det bara lättare att sälja in en Steam Deck för mig. Fortfarande den produkt jag längtar mest efter, Q1 bör jag kunna få min vilket förstås innebär sista mars 2022 med rejäl otur. Och då har vi inte ens räknat in Valve time. Men den är efterlängtad.

Men ja, vad gäller Switch idag? Man köper in sig på en plattform dedikerad för handhållet spelande med ett stort spelbibliotek och som med modeller andra än Lite även går att docka och använda med TVn. Går att köpa både digitalt spelmedia och fysiskt spelmedia. Man bygger ut lagringen med vanligt microSD. Online kostar och man får tillgång till lite spel, blandannat underbara Tetris 99. Prestandan är inte vad den borde vara idag, gammal krets redan vid lansering. Batteritiden är bättre på de nyare icke-Lite modellerna men acceptabel även på lite samt OG. Och beroende på modell så går det köra in homebrew, går att köra Android på den blandannat.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Switch men var ingen early adopter och nu tycker jag hårdvaran är lite för slö, men släpper de en PRO-modell inom ett år så kan det bli ett köp. OLED-modellen har ju bra uppdateringar men den behöver ny CPU/GPU….

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Köpte en switch tidigt då jag emigrerade från en WiiU. Väldigt tråkig utveckling men naturlig förstås då miljoner aldrig fick uppleva de fantastiska spel som kom till WiiU.
Sålde av den ganska kvickt när jag märkte vart gick. Bra spel men jag har ingen lust att spela dem 2 ggr.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Bara en 1500 till då så blir det köp! känns som jag har väntat 10år på en prisnedsättning..
Är fortfarande sur på att dom inte släppte en billigare konsol (bara tv) lägg ner det där bärbara..

Permalänk
Medlem

+1

Detta kan definitivt leda till att en till switch dyker upp hemma.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jag tänker 3000 kr för en maskin som huserar några av de bästa spelen som dessutom bara går att få på specifikt den maskinen.
Och ett spelutbud där alla spel är specialanpassade för formatet. Alla spel funkar ”out the box” etc.

Dvs på Steam deck kan man få spel att fungera.
På en switch är spelen gjorda för switch.
Det gör en del skillnad i min bok i alla fall.

Sen tror jag som @dinoman skrev inte direkt att kundöverlappet är så stort mellan dem. I alla fall inte vad det gäller att stå i valet och kvalet (däremot säkert en del som vill ha båda).

Men aja smaken är som baken förstås. Personligen är jag i situationen att jag vill ha båda
Helt enkelt eftersom den ena inte kan ersätta den andra.

Jag har varit sugen på en switch pga några intressanta spel. Hade köpt en switch 2 om det inte vore för att nintendo alltid kastar legacytitlarna överbord med varje ny konsol.

Permalänk
Medlem

Ocker

Fortfarande fantasi pris på den. 1100:- är vad den är värd här i verkligheten. Att frivilligt låsa sig till ett system när man redan har en dator, mer kan man inte förvänta sig folk går ju på bio fast det finns TV & dvd spelare etc. folk är helt körda i roten. Konsoler har inget i nutiden att göra.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Överlappet i Venn-diagrammet över dessa två målgrupperna är nog försvinnande litet.

Sen undrar jag över gratis spel på Steam? Tänker du på nedsatta priser eller vad menar du?

Nedsatta priser och kanske även gratisspel från Epic.
Doom 2016 för 50 kr eller 400? Nästan gratis i jämförelse. Och grym grafik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vi ville ha en Pro modell, ingen uppdaterad skärmpanelstyp.

Skrivet av Ryssfemma:

De ska väl sluta produceras då Nvidia kommer med x2’an snart?

Skrivet av Reiker:

Jag gillar Switch men var ingen early adopter och nu tycker jag hårdvaran är lite för slö, men släpper de en PRO-modell inom ett år så kan det bli ett köp. OLED-modellen har ju bra uppdateringar men den behöver ny CPU/GPU….

Ni kan nog glömma Pro modellen, när var Nintendo intresserade av moderna kretsar eller prestanda senast?
Ska de ta samma marginal som de är vana vid så skulle Pro modellen antagligen kosta minst 6k, vilket förmodligen inte är en prisklass som Nintendo är intresserade av.

Så länge Switch säljer så kommer det inte hända något, så vida inte Nvidia vill fasa ut Switch gamla kretsar och ersätta dem med nya för samma eller billigare pris för Nintendo.
Var det inte en nyhet om att OLED modellen bara kostar ett fåtal 100-lappar extra att tillverka nyligen, men det kommer de ta 1500Kr extra för i butik.

Det går nog lite för bra för både Nintendo och Sony just nu, vi får väl se hur de ligger till när pandemin försvinner och kunderna börjar få möjlighet att spendera sina pengar på andra intressen framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Ni kan nog glömma Pro modellen, när var Nintendo intresserade av moderna kretsar eller prestanda senast?
Ska de ta samma marginal som de är vana vid så skulle Pro modellen antagligen kosta minst 6k, vilket förmodligen inte är en prisklass som Nintendo är intresserade av.

Så länge Switch säljer så kommer det inte hända något, så vida inte Nvidia vill fasa ut Switch gamla kretsar och ersätta dem med nya för samma eller billigare pris för Nintendo.
Var det inte en nyhet om att OLED modellen bara kostar ett fåtal 100-lappar extra att tillverka nyligen, men det kommer de ta 1500Kr extra för i butik.

Det går nog lite för bra för både Nintendo och Sony just nu, vi får väl se hur de ligger till när pandemin försvinner och kunderna börjar få möjlighet att spendera sina pengar på andra intressen framöver.

Jag tror det när jag ser det men med tanke på hur starkt tredjepartsstöd Nintendo tillslut fick med Switch så kanske det innebär att de är mer villiga att lyssna nästa gång. Något custom AMD-baserat och de är närmare konkurrenterna prestandamässigt än de varit sedan Gamecube.

Men samtidigt verkar Nintendo vara rätt trogen Nvidia. Konkurrenterna gick samtliga över till AMD efter att ha använt Nvidia en generation. Xbox respektive Playstation 3.