Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sony XH90 suddig bild och inget ljud!

Har ett väldigt stort problem med min Sony XH90. När jag använt någon av de inbyggda apparna och byta till Pc på Hdmi 4 uttaget får jag suddig bild. Det enda alternativet då för att få bra bild igen är att starta om Tv:n genom att hålla in avstängningsknappen tills den startar om. Men nu kommer nästa problem, ljudet ifrån Tv högtalarna fungerar inte. Jag kan dock få bra bild och ljud om jag väljer alternativen standard och förbättrat format (Dolby Vision) men förbättrat format som ger 4K 120 Hz det är det som gör att jag får suddig bild och inget ljud. Ibland kan jag dock få ljud genom att sätta på mitt Ps5 och sedan byta tillbaks till Pc så har ljudet kommit tillbaks. Så verkar ju till stor del att problemet uppkommer när jag använder Hdmi signalformat: förbättrat format. Men när det väl fungerar så funkar det en bra tid, bara när jag startar om felet uppkommer.

Men blir ju som sagt tvungen att starta om Tv:n om det blir suddig bild efter att exempelvis sett på Netflix. Likadant händer dessutom på mitt Ps5 ibland att ljudet inte kommit. Men igår så fick jag inget ljud på någon av enheterna, så då blev jag tvungen att testa återställning, men då var det inget ljud på Pc:n å satte då igång min Ps5 och där funkade ljudet och jag bytte jag till Pc och ljudet fungerar igen. Är ju då på Hdmi enhet 3 och 4 som dessa problem uppkommer, när jag använder förbättrat format som utlovar 4K 120 hz, samt ska ge VRR vid senare Firmware. Kollat lite på andra forum och finns fler med dessa problem men när dem har detta problem så står det att det ska hjälpa genom att starta om Tv:n genom att hålla avstängningsknappen inne tills den startar om sig.

Så vet inte hur jag ska göra. Hört av mig till Sony Support men inte någon direkt lösning som givits. Har ju dock garanti kvar och reklamationsrätten borde väl gälla med dessa hårdvarufel. Frågan är om jag ska lämna in den eller vänta på eventuell Firmware som löser detta!

Permalänk
Bildexpert 📺

Sony verkar inte ha lyckats hela vägen med XH90-modellen. Tvivlar om de någonsin får till fungerande VRR på det modellen då de har haft snart 1,5 år på sig. Och det verkar vara en hel del som har liknande problem som dig.

Men jag hör sällan mycket om dessa problem vilket kan bero på att de som verkligen ville ha en TV för PC-spelande gick på de säkra korten, vilket är LG eller Samsung som båda ligger flera år före Sony och de andra tillverkarna. Verkar som flera av övriga 2021-modeller har någon form av problematik att kämpa med kring 4K/120 och VRR-funktioner.

Är detta ett stort problem för dig skulle jag reklamera TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony verkar inte ha lyckats hela vägen med XH90-modellen. Tvivlar om de någonsin får till fungerande VRR på det modellen då de har haft snart 1,5 år på sig. Och det verkar vara en hel del som har liknande problem som dig.

Men jag hör sällan mycket om dessa problem vilket kan bero på att de som verkligen ville ha en TV för PC-spelande gick på de säkra korten, vilket är LG eller Samsung som båda ligger flera år före Sony och de andra tillverkarna. Verkar som flera av övriga 2021-modeller har någon form av problematik att kämpa med kring 4K/120 och VRR-funktioner.

Är detta ett stort problem för dig skulle jag reklamera TV:n.

Ja det är väldigt märkligt att jag ska behöva byta till Ps5 för att ljudet ska komma tillbaks till Pc:n och att det blir suddig bild så jag ska behöva starta om Tv:n när jag använt någon utav apparna och då bli utan ljud efter omstart. Okej, det låter inte så positivt att 2021 modellerna verkar ha problematik också då 4K 120hz och VRR var den största anledningen jag valde XH90 modellen. Jag har varit i kontakt med Mediamarkt och dem bad mig att ha kontakt med tillverkaren, så då får jag väl bevisa dessa fel på plats för att sedan reklamera den för att välja någon tillverkare där dessa funktioner fungerar.

Permalänk
Medlem

Tror jag har löst problemet nu, så är det någon med liknande problem stäng av RS232C. Startat om Tv:n 2ggr nu och har ljud. Nu håller jag bara tummarna att VRR kommer snart i ny Firmware. I så fall känner jag att jag vill behålla Tv:n

Uppdatering: Startar jag om utan ljud så kommer inte ljudet tillbaks, Men om jag har en Mp3 på för att sedan starta om så kommer ljudet tillbaks till Pc:n.