Snabbkoll: Vad använder du för spelkontroller?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vad använder du för spelkontroller?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Xbox 360-kontroll till i princip alla spel jag spelar. Det enda undantaget på senare tid är Disco Elysium där jag föredrog att använda mus och tangentbord.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Dualsense på de mesta, men i vissa fps spel kör jag en halvkontrol och mus. Bästa jag kan hitta för halvkontrol är playstation move navigation kontroller som jag mappar om med rewasd.

Playstation move navigation börjar dock bli gammal så om någon vet någon annan bra halvkontroll (enhandskontroll) skulle de vara kul att höra.

Permalänk
Rekordmedlem

Har skaffat ett par konsoler för att få kontrollerna, mestadels blir det Xbox one kontollern till en Hallonpaj.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Jag använder en Xbox 360-kontroll till i princip alla spel jag spelar. Det enda undantaget på senare tid är Disco Elysium där jag föredrog att använda mus och tangentbord.

Köpte en sån för flera år sedan. Använt den 3 gånger i cirka 10 minuter. Kommer alltid fram till att det känns för klumpigt jämfört med mus och tangentbord.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Har ett antal handkontroller. Har en G29-ratt också, med växelspak (missade att rösta på den). Har varit sugen på joystick men det har inte blivit något av det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ratt och pedaler till bilspel (sällan just nu), joystick och samma pedaler till flygsim.
Kör aldrig med handkontroller dock, har inte hittat något spel där jag föredrar det över mus och tangentbord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Avskyr handkontroller. Extremt ointuitivt och obekvämt. Funkar för enkla plattformsspel, som Super Mario och Ice Climber, men inte för avancerade spel. Testade en gång Skyrim med handkontroll hos en kompis med PS2:a och det var katastrofalt dåligt! Precis som det alltid är med handkontroll.

Joystick för flygsimulator räknar jag inte som handkontroll, men vill man klassa det som det så, ja, det har jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen

Kryssade i både Handkontroll och Jag använder ingen spelkontroller. Jag har en Xbox 360-kontroll och fyra GameCube-diton med tillhörande USB-adapter, men det är extremt sällan jag använder dem, förutom när jag med ett par års mellanrum plockar upp Trackmania Nations Forever under en kortare period.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har en Xbox One-kontroll för alla spel där det känns bättre än mus och tangentbord. För flygsimulatorer har jag en Honeycomb Alpha yoke, Thrustmaster HOTAS Warthog och en Thrustmaster T.16000M FCS. I bilspel har jag en Logitech G27 och i VR använder jag Oculus Touch-kontroller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag använder beror ju på vad det är jag spelar och på vilken plattform. Äger en joystick med gasreglage (checkade i både joystick och flygkontroller?), ett antal olika handkontroller, och även VR-kontroller om man spelar VR-spel.

Enda på listan jag saknar är en ratt/bilkontroller. Det kanske jag får komplettera med i framtiden.

Däremot saknar jag alternativet "tangentbord och mus" som är den spelkontroller jag använder allra mest.

Permalänk

Använder xbox 0ne elite kontrollen till allt förutom till fps, rts crpg etc

Permalänk
Inaktiv

Mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

PS5 Dualsense (har 4st)

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket fightingspel (Street fighter/Tekken) och till det har jag använt arkadstickor en längre tid och har nu gått över till hitbox.

Ex arkadsticka : https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/game/multif...

Ex hitbox: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/osEcowb9vnr3ppLWUGxJzY-1200...

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Det är ytterst sällan jag använder handkontroll, det har varit exklusivt för dark souls och fighting spel men där använder man arkadstickan ibland istället.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid en Xbox kontroll. Kört 360 kontrollen i 10 år och uppgraderade nyligen till Series X handkontrollen. Beroende på spel så är det bättre eller sämre. Pga av svår tennisarmbåge kan jag inte använda vanliga möss längre och rollermouse eller kulmus funkar inte så bra till spel.

Men det nya Doom körde jag dock med mus, olidligt att köra med handkontroll.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av ratt, pedaler och växelspak. Kör för de mesta i simulatorspel. Annars så är det mus och tangentbord. Lär bli och fixa nån xbox kontroll och joystick senare. Inte alla simulator/racingspel som fungera helt prima med ratt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Har kört med XB-kontroller sedan 360-tiden. Nu är det XBone-kontroll till datorn och Series-kontroller till min Series XB. Jag är förstås medveten om att jag inte kan bli lika bra i exempelvis FPS eller så jämfört med någon som spelar med mus och tangentbord, men jag spelar i princip bara Single Player så det spelar ingen roll. Jag spenderar minst åtta timmar om dagen med mus och tangentbord så när jag vill ta det lugnt så slipper jag gärna det.

Det passar ju väldigt bra till bland annat tredjepersonsspel som GTA, Just Cause eller Watch Dogs, speciellt om man växlar mellan att exempelvis köra bil, flygplan och gå. Bilspel funkar det också bra till, kanske inte lika bra som en ratt med pedaler men det är lite samma som musen och tangentbordet; jag vill gärna sitta i soffan hellre än vid skrivbordet och då passar inte det så bra med saker som kräver en bordsyta framför en. Twin-stick shooters måste man ju i princip ha en kontroll till, även spel som tar in sådana element som The Ascent exempelvis. Plattformsspel vill jag också ha kontroll till oavsett om de är i 2D eller 3D. Strategispel funkar förstås sämre om de inte är tänkta att köras med kontroll från början, och ofta knappt ens då. FPS funkar acceptabelt, men inte om det är snabba FPS mot andra spelare (med mus och tangentbord) förstås.

Permalänk
Medlem

Xbox kontroller för bilspel och Assassins creed.
Men mest blir det wasd + mus.

Har inte använt joystick sen force feedback var nytt och ljudkortet hade en gameport. Men det var ju kul när det begav sig. Framförallt Monstertruck madness med maxad force feedback har jsg roliga minnen av.

Det kanske är dags att skaffa en igen.

Permalänk
Medlem

Fordonsspel o Assassins creed alltid xbox x kontroll undantag ets2 då blire wasd. Till flightsim kör jag med tm tca airbus (hela kitet) Övriga spel avänder jag mus o tangentbord

Visa signatur

Asus TUF RX 6800, Ryzen 7 5800x3D, Asus TUF B550 Pro, DDR4 32gb, 2tb hdd, 1 tb ssd, 250gb ssd
Asus TUF VG27AQ

Permalänk

Dual Sense 5 (nya huvudkontrollen för datorn)
Dual Shock 4 (blivit den dedikerade RPi4 kontrollen
Steam Controller (Köpte den billigt till min SteamLink)
ASUS Gamepad (Fick för en försumlig summa)
G27 (vroom vroom i VR)
Valve Index controller (Hehe... ja du... VR "spel"...)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Dualsense, Hori Rap 4 Kai, Egenbyggd Hitbox, Logitech G25.

Permalänk
Medlem

Även om jag har en PS4 så klickade jag inte i handkontroll då jag väldigt sällan spelar på den numer.

Till datorn använder jag dock flitigt min gamla trotjänare Saitek X52, den klickade jag in som både joystick och flygkontroll då den faktist är både och. Dessutom ratt och pedaler då jag kör väldigt mycket racing sims, Thrustmaster T300RS GT med F1-ratt monterad i en simrig från Playseat. Sedan använder jag självklart handkontrollerna till mitt Reverb G2 ibland, även om jag mestadels flyger och då använder X52 primärt.

X52an behöver dock bytas ut ganska snart då den börjat visa sin ålder, den börjar bli utnött helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Xbox 360-kontroller i dom få spel jag spelar som passar bättre med kontrol, annars mus o tangentbord.

Permalänk
Medlem

Spelar typ bara DCS och FS2020 i VR, så det blir Flygspakar från Logitech, X56 HOTAS.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet att ratt på Nvidia Shield?

Permalänk
Inaktiv

Xbox series handkontroll till soffgaming. Annars är det förstås mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har en trådlös xbox one kontroll till PC'n men saknar verkligen 360 kontrollern jag hade innan men den gick sönder :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Köpte en slaskmodell enkom för Dreamfall, och kontrollerna är ändå hysteriskt dåliga. Någon gång ska jag spela färdigt, det är ett väldigt bra spel egentligen.