Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

E-handel har växt explosionsartat under pandemin. I veckans fråga undrar vi vilken betalmetod du använder vid shopping online.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men, varför är det inte en flervalsfråga? Jag använder många olika och det är olika från butik till butik vad som är bäst!

T ex är det oftast vanligt kort, där pengarna dras från kontot. För vissa köp, där det finns större risk för strul som vid köp från utlandet, eller osäkrare butiker, väljer jag kreditkort eftersom det är enklare att få tillbaks pengarna då. För vissa butiker är det enklast med faktura, beroende på att de andra betalningsalternativen är kassa. För en del är det Klarna som funkar bäst. Ytterligare andra funkar bäst med Swish. Och för en del köp från utlandet är direktbetalning via banköverföring det enda som är praktiskt möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Precis, jag har använt samtliga alternativ som listas. Och de flesta använder nog olika sätt beroende på, och alla butiker tar ju inet alla betalsätt osv

Permalänk
Medlem

Håller med om att man borde ha kunnat välja flera alternativ. Det beror på summan och vad man köper för mig. Om faktura kostar inget extra så föredrar jag det när man handlar kläder online tex, då det underlättar med återbetalningar och liknande. Generellt så kör jag kontokort dock.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Natura, most bang for the buck

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Viking

Apple Pay när det finns som alternativ.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

+1 på flera val.
Använder kontokort, internetbank (betalning från konto till klarna), och PayPal i olika sammanhang.

Skrivet av Donnerstal:

Apple Pay om det finns som alternativ.

Det finns

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Den här frågan om någon borde vara en flervalsfråga. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som handlar på nätet mer än väldigt sällan och enbart använder kryptovalutor, t.ex.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Frågan var vad man föredrar, inte vad man använder.
Jag skulle säga att det absolut smidigaste sättet att betala online har varit via Swish, så det är vad jag föredrar. Jag avskyr att behöva ta upp kortet för att skriva in kortnummer, namn, utgångsdatum, osv.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det absolut smidigaste måste ändå vara Swish och det använder jag gärna när det är tillgängligt. Det är vanligt att jag bara ger upp och lämnar kassan om enda alternativet är Klarna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Brukar försöka växla så mycket som möjligt och helst inte välja det alternativet som verkar "för enkelt" att betala med för att inte en enskild tjänst *Klarna host host* ska få för stark ställning på marknaden

Permalänk
Medlem

Föredrar PayPal för jag tycker att det är jobbigt att behöva plocka fram mobiltelefonen för att godkänna köp med Mobilt BankID.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Då frågan är hur man helst betalar så är det väl Swish.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

9/10 gånger väljer jag Klarna - Få först betala sen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Frågan var vad man föredrar, inte vad man använder.

Det man använder är generellt det man föredrar för det aktuella köpet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Faktura i bästa möjliga mån nackdel då är dock att man måste minst ha fem olika appar som man måste regga upp sig på om det ska gå någorlunda smidigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alltid kreditkort; ger extra försäkring, lägger risken hos någon annan samt i vissa fall andra bonusar som rabatt / cashback

Permalänk
Medlem

Efter datorbutiken.com, till 98% faktura. Kort eller PayPal om faktura är exkluderat.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

jag använder mig nästan alltid av klarna faktura eller liknande, enkelt och slipper fippla fram kortet alt spara kortuppgifter för varje sida jag handlar på. räcker att de finns hos klarna.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Swish röstar jag på

@jacob

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot

Faktura från svenska butiker, sedan PayPal på internationella eller utländska.

Väljer oftast att avstå eller kolla på alternativ som ibland kan vara dyrare hos annan försäljrare om ovanstående betalmetoder inte finns tillgängliga. Vill ha säkerheten som PayPal erbjuder, alternativt se varan "i mina egna händer" innan pengar mer permanent dras från mitt bankkonto.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är skumt att man nämner Paypal som ett alternativ men inte Klarna som är det absolut vanligaste betalsättet i Sverige?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Klarna Faktura är min favorit. När man fått hem grejerna och de verkar OK så öppnar man appen och betalar. Är det problem eller man behöver skicka tillbaka så gör man bara det och vipps blev fakturan makulerad och man behövde aldrig ligga ute med pengar.

Har även Klarna Kortet som jag använder till ställen som inte stödjer Klarna direkt (typ Inet, Amazon, Playstation Store, Apple o Apple Pay, Steam. mm)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag brukade föredra faktura.. Men numera betalat jag med kort när det känns tryggt nog. Har ofrivilligt donerat alldeles för mycket pengar till klarna pga glömska...

Permalänk
Medlem

90% av min handel online består av köp från utkörningsmat och sannolikheten att ordern blir helt rätt är väl typ 50% så kör alltid faktura. Känns som det är jobbigare att bestrida om det redan dragits pengar från kortet.

Permalänk
Medlem

Förskottsbetalning via internetbank är överlägset, vill inte ha folk som knullar mitt konto med att dra och sätta tillbaks pengar efter deras tycke.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Jag gillade swedbank "engångskort" som man kunde skapa och betala det ena och andra med, där man begränsade hur länge den skulle gälla och maxbelopp.

Frågeställningen ser jag dock lite som missvisande. Många har köpt mycket på både Google och Appel play, det är då inget konstigt att handla där. Många har även köpt i vanlig populära butiker och tvingas på klarna, även det är inget speciellt.

Frågan är när man står och ska handla i en butik som man är mer skeptisk till och de säkraste alternativen inte finns. Vilken metod använder man då?

Jag har köpt mjukvara där säljaren bad skriv ner allt från ditt kreditkort och maila dessa till mig. Och det var på tiden innan man kunde låsa inetrnetköp.
Och då fick jag skapa en swedbank tempkort för att göra detta.
Det komiska är att väldigt många av de svenska kommunerna har också köpt denna mjukvara, så jag litade väl på den så..

Permalänk
Medlem

Köper allt jag kan med kreditkort och samlar poäng med det.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

E-handel har växt explosionsartat under pandemin. I veckans fråga undrar vi vilken betalmetod du använder vid shopping online.

Läs hela artikeln här

varför har ni inte tagit med swish som alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag valde Kontokort, men betalar med kreditkort på kända svenska butiker. Självklart inte på kredit utan har innestående pengar. Så i princip Kontokort Efter det är Swish rätt smidigt så det använder jag ibland.
På andra butiker har jag kontokort som är kopplat till ett nästan tomt konto hela tiden.

Klarna och faktura undviker jag totalt. Efter senaste podden med Nikka så ringde jag och skulle säkra upp klarna. Då kunde de spärra så ingen kan handla på faktura på mitt personnr. Bra service där, men tycker inte om Klarna som koncept.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact