Bök med vägguttag, kan jag köra cat6 i väggen om uttaget är gjort för cat5e?

Permalänk
Medlem

Bök med vägguttag, kan jag köra cat6 i väggen om uttaget är gjort för cat5e?

Omständigheter
Fick idag efter massa stök och bök till slut igång mitt nya fiber från Telia öppen fiber (även Telia som ISP). Upptäckte omgående att jag inte får ut mer än ca 90Mbps om jag drar ethernet via de existerande vägguttagen. Wifi direkt från Telias eller min egen router kopplad direkt till mediaomvandlaren fungerar precis som det ska och ger utlovad hastighet. Sätter jag en router efter en annan utan att gå via vägguttagen får jag också rätt hastighet.

Jag har gjort ganska uttömmande test med olika kablar alla klassade som cat5e eller cat6 i olika konfigurationer och det är alltid om jag går via de existerande vägguttagen som hastigheten faller under 100Mbps.

Jag har varit inne och grävt förut i väggen och lagat en av kontakterna som tidigare ägare dragit sönder så jag vet att det som sitter i väggen är klassat som CAT5e, men det är 18år gamla kablar och extremt stumma så de kanske har skadats eller var dåliga från början. Jag behöver dock en vägglösning för att få upp ethernet till arbetsrummet så jag måste göra något åt saken.

Kan direkt nämna att det är en villa så jag bekostar och beslutar själv kring alla åtgärder.

Min tanke är just nu att antingen gå korta vägen och ta ett hål i taket rakt upp från omvandlaren till arbetsrummet och bara dra en vanlig cat6 på så vis eller att dra ut två av de äldre kablarna (uttag i köket med omvandlare -> samlingspunkt i hallen och samlingspunkt -> arbetsrummet) och byta ut de mot cat6 på rulle.

Själva frågan
Om jag ska köra på det andra alternativet som verkar både snyggare och mer framtidstänkande så undrar jag om jag måste byta ut uttagen eller om de existerande fungerar även för cat6 fast de är gjorda för cat5e. Är det samma A och B-schema man kopplar efter i så fall?

Försökt hitta svaren genom googlande, men får bara massor med inlägg om krympning av rj45-hanar och dylikt istället.

Jag har inga kabeltestare eller dylikt och har inga direkta planer på att skaffa. När jag lagade ett av uttagen klämde jag dit kablarna med ett gammalt plastkort och kollade att jag fick kontakt, så det är den nivån vi är på. Vill bara köra en snabb och billig lösning om det är möjligt.

PS. Har såklart kopplat förbi min egen lagning med en lös kabel för att se att det inte är problemet. Det verkar vara samma problem på samtliga vägguttag jag provat.

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakterna bör fungera bra, det låter som om det är felkopplat eller att nått glappar om du får en 100 Mbitlänk för då kopplas det bara via 2 par.
ska du byta kabel så ska du använda installationskabel och inte patchkabel om det är kontakter avsedda för vägguttag så de har nån typ av knivplint typ Krone.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att det är dålig kontaktering. Hade samma problem när jag flyttade till huset jag har nu. Förre ägaren hade dragit 5e, men slarvat i kontakteringen så de flesta portar bara gav 100mbps. Ett par minuter med kronverktyg och kabeltestare så har jag nu gigabit utan att behöva dra om något.

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kontakterna bör fungera bra, det låter som om det är felkopplat eller att nått glappar om du får en 100 Mbitlänk för då kopplas det bara via 2 par.
ska du byta kabel så ska du använda installationskabel och inte patchkabel om det är kontakter avsedda för vägguttag så de har nån typ av knivplint typ Krone.

stämmer helt rätt, det är för många som använder patchkabel istället för installationskabel, finns på elgross som säljer den bästa cat kabeln(( installationskabel))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Känns spontant som att det är dålig kontaktering. Hade samma problem när jag flyttade till huset jag har nu. Förre ägaren hade dragit 5e, men slarvat i kontakteringen så de flesta portar bara gav 100mbps. Ett par minuter med kronverktyg och kabeltestare så har jag nu gigabit utan att behöva dra om något.

Japp, kabeltestare rekommenderas. Speciellt om ledningarna går inne i väggarna och är jobbiga att dra om.
Antagligen fel på kontakteringen som du säger. En annan grej kan faktiskt vara att kabelni väggen är bara cat5, och inte 5e. Tidigt 2000-tal fanns det en massa cat5 kvar på marknaden, som var billigare än 5e. Entreprenören kan ha snålat med billig cat5-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Japp, kabeltestare rekommenderas. Speciellt om ledningarna går inne i väggarna och är jobbiga att dra om.
Antagligen fel på kontakteringen som du säger. En annan grej kan faktiskt vara att kabelni väggen är bara cat5, och inte 5e. Tidigt 2000-tal fanns det en massa cat5 kvar på marknaden, som var billigare än 5e. Entreprenören kan ha snålat med billig cat5-kabel.

Till och med Cat5 skall vara OK att använda i upp till 2,5Gbit/s på korta sträckor, så 1GBit/s skall ju inte vara några problem.
Så antingen är det avbrott, dålig kontaktering i ändarna eller så är uttagen kassa.

Permalänk
Medlem

Ok, får väl titta på en kabeltestare och kronverktyg även om det känns lite som en dyr engångsutgift. Någon som har tips på billiga men dugliga? Tar till mig det där med installationskabel och inte patchkabel också, all vägvisning uppskattas!

Vad gäller kabeln som sitter i väggen så står det på höljet att det är cat5e.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

Ok, får väl titta på en kabeltestare och kronverktyg även om det känns lite som en dyr engångsutgift. Någon som har tips på billiga men dugliga? Tar till mig det där med installationskabel och inte patchkabel också, all vägvisning uppskattas!

Vad gäller kabeln som sitter i väggen så står det på höljet att det är cat5e.

Kroneverktyg behöver du ha om du ska dra om kabel och billiga nätverkstestare testar bara kontinuitet så du kan göra samma mätningar med en multimeter, de är bara lite svårare att ansluta och tar längre tid att använda eftersom du mäter en ledare i taget. Men det är fullt möjligt.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det går också att köpa hela kit med provare på kinasiterna för ungefär samma pengar.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B071CDLMGG/ref=sr_1_1?dchild=1&...
https://www.amazon.se/DIGITUS-LAN-n%C3%A4tverksverktygssats-n...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kroneverktyg behöver du ha om du ska dra om kabel och billiga nätverkstestare testar bara kontinuitet så du kan göra samma mätningar med en multimeter, de är bara lite svårare att ansluta och tar längre tid att använda eftersom du mäter en ledare i taget. Men det är fullt möjligt.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det går också att köpa hela kit med provare på kinasiterna för ungefär samma pengar.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B071CDLMGG/ref=sr_1_1?dchild=1&...
https://www.amazon.se/DIGITUS-LAN-n%C3%A4tverksverktygssats-n...

Jag köpte ett sådant kit från Amazon, funkar utmärkt för mig som hemmafixare. Har kopplat några uttag, satt kontakter på en patchkabel och använt testaren.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon nytta, men tog bild på plintarna vid samlingspunkten. Det är alltså inte början och slut på samma kabel utan två olika. Kan fixa bild på slutet på båda också, men tar lite mer tid och jobb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

Det är alltså inte början och slut på samma kabel utan två olika.

Då är det ju bara 2 par kopplade per kabel, dvs det blir 100Mbit länk oavsett kabeln, du behöver alla 4 paren för Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det ju bara 2 par kopplade per kabel, dvs det blir 100Mbit länk oavsett kabeln, du behöver alla 4 paren för Gbit.

Antingen missförstår jag eller så var jag otydlig. Det är två olika plintar på bilderna som är början på varsin kabel. Det här är helt nytt för mig men vi pratar väl om fyra par tvistade kablar? Alla fyra är dragna till ett och samma uttag i båda fallen. Eller missförstår jag allt här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

Antingen missförstår jag eller så var jag otydlig. Det är två olika plintar på bilderna som är början på varsin kabel. Det här är helt nytt för mig men vi pratar väl om fyra par tvistade kablar? Alla fyra är dragna till ett och samma uttag i båda fallen. Eller missförstår jag allt här?

Det ska vara 4 par per rj45 kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fått ett uttag i ett annat rum att ta Gbit nu så det verkar stämma som ni säger att det är kontaktering. Dock lite rädd att det är kabelbrott på några av kablarna då jag drog ut lite och såg att flera var rätt skarpt vikta. Kan vara svårt att få ut tillräckligt med kabel för att för att koppla innanför det eventuella brottet. Men ska testa lite till.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara frustrerande. Fått Gbit på alla förutom den upp till arbetsrummet genom att ta loss och klippa bort ändar och klämma dit på nytt ordentligt. Allt jag har plockat bort har sett ut att vara ordentligt skalat och borde haft kontakt så knivarna verkar inte vara ett problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

Nu är det bara frustrerande. Fått Gbit på alla förutom den upp till arbetsrummet genom att ta loss och klippa bort ändar och klämma dit på nytt ordentligt. Allt jag har plockat bort har sett ut att vara ordentligt skalat och borde haft kontakt så knivarna verkar inte vara ett problem.

Du ser, det var allmänt dåligt kontakterat.
Kabeln som ska tryckas ner i knivkontakten ska inte vara skalad/avisolerad. Men det kan naturligtvis vara avbrott nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Nu är det bara frustrerande. Fått Gbit på alla förutom den upp till arbetsrummet genom att ta loss och klippa bort ändar och klämma dit på nytt ordentligt. Allt jag har plockat bort har sett ut att vara ordentligt skalat och borde haft kontakt så knivarna verkar inte vara ett problem.

En sista variant är ju att dra dit ny kabel. Du borde kunna tejpa på ny kabel i änden på den gamla och dra ut den gamla kabeln så följer den nya kabeln med, d.v.s. du använder den gamla som dragtråd.
Vad är det för villa? Antar att den är tillräckligt ny så att det är draget med rör i väggarna från början? Det är inte föregående ägare som gjort dragningen själv?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

En sista variant är ju att dra dit ny kabel. Du borde kunna tejpa på ny kabel i änden på den gamla och dra ut den gamla kabeln så följer den nya kabeln med, d.v.s. du använder den gamla som dragtråd.
Vad är det för villa? Antar att den är tillräckligt ny så att det är draget med rör i väggarna från början? Det är inte föregående ägare som gjort dragningen själv?

En liten villa på 120kvm från 2003, men det är Småahus-konstruktion så det är stor chans att förste ägaren drog kablarna själv, men de går i plaströr så det ska inte va nåt problem att dra nytt. Finns dragfjäder hemma och just den här kabeln är den som verkar gå rakast och är lättast att dra i så det kunde varit värre.

Det var just frågan om jag kunde använda rj45-kontakt som innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

En liten villa på 120kvm från 2003, men det är Småahus-konstruktion så det är stor chans att förste ägaren drog kablarna själv, men de går i plaströr så det ska inte va nåt problem att dra nytt. Finns dragfjäder hemma och just den här kabeln är den som verkar gå rakast och är lättast att dra i så det kunde varit värre.

Det var just frågan om jag kunde använda rj45-kontakt som innan

Ja, du kan använda samma kontakt som sitter där idag. 5, 5e, 6 osv handlar om skärmning i kabeln och tillåten fri otvistad trådlängd i kontakten. På kortare avstånd, hemmanätverk och låga hastigheter (1Gb) kommer det fungera utmärkt.
Koppla enligt B som övrigt är kopplat så du inte blandar. Modern utrustning ska fixa det ändå men det är alltid bäst att ha samma överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Ja, du kan använda samma kontakt som sitter där idag. 5, 5e, 6 osv handlar om skärmning i kabeln och tillåten fri otvistad trådlängd i kontakten. På kortare avstånd, hemmanätverk och låga hastigheter (1Gb) kommer det fungera utmärkt.
Koppla enligt B som övrigt är kopplat så du inte blandar. Modern utrustning ska fixa det ändå men det är alltid bäst att ha samma överallt.

Tack för det tydliga svaret. Blir nog att dra en ny kabel imorgon. KjellOCo verkar ha installationskabel lätt tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Tack för det tydliga svaret. Blir nog att dra en ny kabel imorgon. KjellOCo verkar ha installationskabel lätt tillgängligt.

Bauhaus har Cat6 kabel på löpmeter, kan vara bra om man endast ska ha lite.

Permalänk
Medlem

Tror ditt problem är att kablarna ser ut att vara upptvinnade alldeles för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror ditt problem är att kablarna ser ut att vara upptvinnade alldeles för långt.

För cat6 och 2.5gb kanske det är relevant. Sett betydligt värre saker på 80 metersdragningar som funkat utmärkt.
För 10, 15 meter kan du nästan snurra upp en meter innan det blir några problem.

För cat6 CERTIFIERING så får man hålla sig inom vissa gränser och även ha korrekt kontakt o kabel.
men i detta fall är det inte problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boibo:

För cat6 och 2.5gb kanske det är relevant. Sett betydligt värre saker på 80 metersdragningar som funkat utmärkt.
För 10, 15 meter kan du nästan snurra upp en meter innan det blir några problem.

För cat6 CERTIFIERING så får man hålla sig inom vissa gränser och även ha korrekt kontakt o kabel.
men i detta fall är det inte problemet.

Håller med dig, om kablarna är upptvinnade för långt så brukar de fungera dåligt när man överför data men länken borde visa 1000 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

det du kan göra är att om du har mkt kablar så kan du ha störningar hemma med, mät fram ett värde direkt ifrån huvuduttaget på fiberdosan in i datorn då vet d att du har rätt fart från början sen utgå där ifrån kan till och med vara dålig kontakt i bläcket där du har patchat in kabeln.

Permalänk
Medlem

Har du kontakterat om uttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror ditt problem är att kablarna ser ut att vara upptvinnade alldeles för långt.

Tog och åtgärdade det. Nu är de så kort upptvinnade det går och jag körde ett slitsverktyg för att se till att alla fäste korrekt. No luck tyvärr. Kabeln ger fortfarande bara 100Mbps. Sköt på att byta kabeln idag då lite annat kom i vägen. Men det blir nästa steg i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Bauhaus har Cat6 kabel på löpmeter, kan vara bra om man endast ska ha lite.

Tack för tipset. Lär räcka med så lite som 5-6 för mig då det i princip är rakt upp, så det kan vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Har du en multimeter hemma och en patchkabel klippt på mitten kan du ju med sumringsläget mäta fram vilken färg du inte har kontakt på. Går inte lika fort som med en kabeltestare men det fungerar lika bra som ett sådant instrument med dioder.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge en uppdatering. Löst det hela nu. Insåg att jag inte varit så uttömmande i felsökningen som jag kunde varit och började swappa runt rj45-kontakterna istället. Var den i arbetsrummet som inte fick full kontakt någonstans och kabeln var helt fine, så nu förpassar jag den till nåt rum jag inte använder ändå och så kanske jag byter ut den i framtiden.