Hur gör ni som är föräldrar med era barn och "läsning"?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som är föräldrar med era barn och "läsning"?

Är uppväxt med en morsa som tyckte bokläsning var väldigt viktigt.

Blev mäkta snopen när det visar sig att min bror aldrig uppmuntrat sina grabbar att läsa. De läser inte tidningar ens. Enligt egna utsagor har de aldrig ens hållit i en bok.

Hur gör ni?

Har inga barn själv men hade jag haft så hade jag som morsan haft högläsning för barn/en vid sängdags och sen uppmuntrat att läsa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hos oss är det en naturlig del av vardagen, högläsning åtminstone vid sängdags, gärna oftare under dagen om tid finns.
Både jag och min bättre hälft anser att det är att sätta rejäla krokben för den språkliga utvecklingen om man inte läser för/med barn.
Jag har ett barn från ett tidigare förhållande där jag gjorde på samma sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är uppväxt med en morsa som tyckte bokläsning var väldigt viktigt.

Blev mäkta snopen när det visar sig att min bror aldrig uppmuntrat sina grabbar att läsa. De läser inte tidningar ens. Enligt egna utsagor har de aldrig ens hållit i en bok.

Hur gör ni?

Har inga barn själv men hade jag haft så hade jag som morsan haft högläsning för barn/en vid sängdags och sen uppmuntrat att läsa.

Vi läste alltid sagor för dem när de var små vid läggdax men nu...

Har försökt få dem att läsa men det är bara youtube och tiktok på telefonerna som gäller, gärna svenskdubbade filmer med så de slipper läsa texten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Har försökt få dem att läsa men det är bara youtube och tiktok på telefonerna som gäller, gärna svenskdubbade filmer med så de slipper läsa texten.

Sorry, men låter verkligen som man gör dem en otjänst. Ett läskrav ska vara det minsta för att ens få ha en egen telefon.

Permalänk
Avstängd

Jag har heller inga barn men fick böcker i händerna väldigt tidigt och anser att man mår bra av att läsa då det även får hjärnan att arbeta. Nu för tiden lyssnar jag oftast på böcker och då gärna i samband med att jag jobbar med något annat såsom renovering, trädgården eller liknande. Mamma läste också böcker för mig när man skulle sova varje kväll. Var med i någon barns bokklubb på den tiden och fick en ny bok varje månad och däremellan så läste man de gamla om och om igen.

Jag läste hela boken Shougun - James Clavell när jag var lite över tio efter att man sett den på TV och innan dess massa andra böcker. Älskade böcker som var tjocka och gärna serier så de räckte länge. När man var mindre så läste jag givetvis barnböcker med allt från pixiböcker, Petter och hans fyra getter och allt annat man kom över.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är uppväxt med en morsa som tyckte bokläsning var väldigt viktigt.

Blev mäkta snopen när det visar sig att min bror aldrig uppmuntrat sina grabbar att läsa. De läser inte tidningar ens. Enligt egna utsagor har de aldrig ens hållit i en bok.

Hur gör ni?

Har inga barn själv men hade jag haft så hade jag som morsan haft högläsning för barn/en vid sängdags och sen uppmuntrat att läsa.

Jag är själv ingen stor bokmal men läste fruktansvärt mycket tidningar och så när man var yngre. Vi försöker verkligen få barnen att läsa och att vi läser mycket för dom. Äldsta dottern är snart 5 och hon har prenumeration på bamse utöver böcker hon fått. Vi har ju dessutom lådvis med gamla böcker från våran tid vi läser. Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Sven Nordqvist och många fler.

På vardagarna läser vi dels oftast nån bamse eller så mitt på dagen och sen en saga vid läggningen. På helgerna blir det även en sagostund med mamma på morgonen då dom sitter och myser under täcket och läser sagor som kanske inte direkt passar till läggningen.

Så vi läser och sjunger nog ovanligt mycket med barnen men jag tycker det märks i språkutvecklingen. Den lille är bara 1,5 så han hänger mest med på storasysters stunder än så länge.

Det är så mycket stress i livet ändå och hemma blir det ju naturligt en del bråk och skrik barnen emellan. En lugn och mysig läsostund är väldigt skönt för alla

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Två barn(13-15år), de läser minst 15-30min varje dag.
När vi började med det, så ökade deras läsförståelse och skolresultatet blev även de bättre.
Eftersom de själv märkte att skolan blev lättare, så blev böcker naturligt i vardagen.

Läste alltid godnattsagor för dem, och de har även fått läsa högt för mig.
Det handlar inte bara om läsning, utan visa närvaro som föräldrar och intresse.
Nu gäller inte det sista enbart för läsning, utan alltid.

Permalänk
Snusfri

Började läsa väldigt tidigt själv (var runt 2 år), har inga egna barn men syrrans valp började även han läsa tidigt och enligt mig är det bara bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är uppväxt med en morsa som tyckte bokläsning var väldigt viktigt.

Blev mäkta snopen när det visar sig att min bror aldrig uppmuntrat sina grabbar att läsa. De läser inte tidningar ens. Enligt egna utsagor har de aldrig ens hållit i en bok.

Hur gör ni?

Har inga barn själv men hade jag haft så hade jag som morsan haft högläsning för barn/en vid sängdags och sen uppmuntrat att läsa.

Superviktigt om dom skall kunna utveckla språket.
Och det kan ju vara bra om dom kan formulera och skriva ner meddelanden som inte bara är en massa kekw och poggers.

Permalänk

försöker propsa på att läsning är viktigt för mina barn 2-4 år, vill gärna väcka lite lust för att läsa genom att de får välja lite själva vilka böcker vi ska läsa innan läggdags, sen hoppas jag att intresset kvarstår när de kan läsa själva.

Läste själv sjukt mycket mellan 7-15 år både på svenska och engelska, hjälper språkutvecklingen jättemycket. Sen kom lite andra intressen till och från men läsning är fortfarande ett bra tidsfördriv oavsett ålder imho...

Permalänk

Läser vid nattning.
Uppmuntrar de äldre barnen 10 och 12 år gamla att läsa på kvällarna. Min äldsta är en riktig bokmal och har riktigt fastnat i magin som är böcker. Min 10 åring är inte super intresserad av läsning. Henne motiverar jag istället med att hon får en bokpeng efter varje avslutat bok. Ca 10:- boken. Funkar skitbra på henne.

Minstingen, 6 år, älskar att lyssna på när vi läser. Allt från bamse till Harry Potter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Superviktigt om dom skall kunna utveckla språket.
Och det kan ju vara bra om dom kan formulera och skriva ner meddelanden som inte bara är en massa kekw och poggers.

Det är skrämmande hur dåligt barn/ungdomar idag kan stava och skriva för hand. Hade för ett tag sen en ungdom som praktikant och när jag bad henne skriva upp saker med papper och penna så var det helt oläsligt. Att hon dessutom satt 70% av tiden med näsan ner i telefonen gjorde inte saken bättre.

Jag är av åsikten att sätta ungarna framför plattan/TV för mycket är oerhört skadligt för framtiden. Visst, plattan kan absolut vara väldigt lärorikt. Vi märkte att om vi hade youtube kids installerat så gjorde hon inget annat än att satt som en zombie och tittade. Så det avinstallerades snabbt och nu har vi bara mer eller mindre lärorika appar till henne.

Än så länge föredrar hon att läsa och bli läst för så det är ju skönt.

Vi får väl se hur länge vi står emot innan hon får telefon. Egentligen tycker jag dom iallafall ska vara tonåringar men vill ju hellre inte att hon ska bli mobbad för att alla polarna fick smartphone när dom var 6 år. Sjukt deprimerande men vi får ta det problemet när vi kommer dit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag har inga egna barn men min syster har två unga döttrar. Utöver att läsa för dem eller berätta spontana sagor vid läggdags ser jag alltid till att jag har med mig en egen bok när jag är på besök och läser för egen del även i deras sällskap. Det är alltid en liten seger när de själva väljer bort att kika på någon Netflix-serie för att istället själva plocka fram böcker och krypa upp i soffan bredvid mig.

Utöver att läsning är ett väldigt bra verktyg för att träna sina språkliga förmågor så finns det numera gott om forskningsmässigt stöd för att sådant som social och empatisk förmåga stärks av att läsa fiktion, vilket knappast kommer som någon större överraskning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Två barn, 7 och 10.
De veckorna de är hos mig brukar vi åka till biblioteket och låna böcker, om de inte lånat så många från skolan.
Lite läser vi tillsammans, men mycket läser de själva med. Mycket faktaböcker är det som gäller nu dock.

Skulle dock behöva hitta bra programmeringsböcker på svenska anpassade för mindre barn i tex javascript eller c#,
den äldsta har börjat intressera sig en del för det. Så där tar jag tacksamt emot tips

Permalänk
Medlem

Håller med de föregående talarna som vurmar för läsning. Man ska ej heller glömma den fantasi och bilder som hjärnan skapar när man läser. Man skapar ju mycket av "scenen" själv när man läser istället för att bli matat med den.

Permalänk
Medlem

Började med högläsning och det har sedan fortsatt med egen läsning. Har dock fått vara drivande med att hitta bra böcker som passar, annars riskerade det att bli en tröskel som hindrade egen läsning.
Det var också en tydligt steg mellan "lära sig läsa-böcker" och mer spännande barn/ungdomsböcker. I början hade vi högläsning av böcker som var lite ovanför läsnivån för tillfället.
Har också fungerat bra med spännande tidningar, typ Kamratposten. Många ämnen i den tidningen som lockar till läsning.

Permalänk
Medlem

Kvällsläsning för grabben minst ett par ggr i veckan när han var liten, typ ludde lump & greta garn, petter & hans 4 getter och annat som små barn tyckte var kul. Sedan började han läsa kalle anka varje kväll och numera när han är i tonåren läser han ett kapitel eller två innan läggdags de flesta kvällarna. Fick det inpräntat av mina föräldrar att läsning var viktigt och har inte riktigt hittat något något som motsäger det.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror nog att det är bevisat vetenskapligt och känt sedan många år att det både är bra för språkutvecklingen och rent socialt att ha såna stunder regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är uppväxt med en morsa som tyckte bokläsning var väldigt viktigt.

Blev mäkta snopen när det visar sig att min bror aldrig uppmuntrat sina grabbar att läsa. De läser inte tidningar ens. Enligt egna utsagor har de aldrig ens hållit i en bok.

Hur gör ni?

Har inga barn själv men hade jag haft så hade jag som morsan haft högläsning för barn/en vid sängdags och sen uppmuntrat att läsa.

Vi läser mån-tors innan läggdags. Har gjort så med den äldsta och nu med den yngsta.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Vi har en grabb på 8 år och läser böcker tillsammans regelbundet, om än inte varje kväll. Som många skriver lockar och pockar paddan hela tiden, och även om han för ålder läser väldigt bra själv, finns inte intresset för att börja med egna böcker. För en annan blev det ju en helt ny värld som öppnade upp sig när man lärde sig läsa, och man slukade det mesta man kom över, men då fanns ju inte samma prylar som lockar barnen idag. Jag tror helt klart att tillgången på paddor, tv-spel etc påverkar lusten att läsa på ett negativt sätt.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Två kids på 7&9 år. Läser fortfarande en del för dem, men de kan ju själva numera.
Den äldre som vi läste en jävla massa för när hon va liten läste flytande själv en månad in i förskoleklass. Nu är hennes favorittid i veckan när SvD junior kommer. Då är hon borta i en halvtimme, och sen är det kvällsläsning i fyra dagar.
Den yngre som kanske fick hänga med med har lite svårare med läsningen men hon har ett vokabulär som riktigt bra. ETA: det knarkas en hel del ljudböcker också, saknar en hel del av kvaliteterna från riktig läsning, men det känns åtminstone bättre än att sitta och glo på dumheter på YT. ETA end.
Frun är svensklärare så det är väl inte så jäkla konstigt egentligen, men jag läser gärna också. Blir mest irriterad när jag letar efter nåt och det enda som finns är en lång jävla video på YT. En skriven guide med vettiga bilder hade jag för det mesta kunnat konsumera på 1/3 av tiden typ. 3Blue1Brown är dock ett undantag men det beror till stor del på att hans visualiseringar är så jävla bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockern:

Håller med de föregående talarna som vurmar för läsning. Man ska ej heller glömma den fantasi och bilder som hjärnan skapar när man läser. Man skapar ju mycket av "scenen" själv när man läser istället för att bli matat med den.

Har verkligen kunnat se på äldste sonen när han börjat måla upp vad som händer i boken för sig själv, riktigt spännande som förälder att se denna utveckling. Började läsa för honom redan när han låg i mammas mage och nu blir det sagostund varje kväll och han kommer flera gånger om dagen och vill läsa bok självmant. Sitter gärna med hans sex månader gamla lillebror på ena knät och treåringen på andra och läser för dom så fort tillfälle ges. Otroligt mysig stund när alla är närvarande i nuet eller vad man ska beskriva det.
Har börjat klicka hem mina egna favoritböcker från min barndom från Tradera i de fall mina egna inte kunnat hittas. När det är dags för en sådan bok är det högtidsstund här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har verkligen kunnat se på äldste sonen när han börjat måla upp vad som händer i boken för sig själv, riktigt spännande som förälder att se denna utveckling. Började läsa för honom redan när han låg i mammas mage och nu blir det sagostund varje kväll och han kommer flera gånger om dagen och vill läsa bok självmant. Sitter gärna med hans sex månader gamla lillebror på ena knät och treåringen på andra och läser för dom så fort tillfälle ges. Otroligt mysig stund när alla är närvarande i nuet eller vad man ska beskriva det.
Har börjat klicka hem mina egna favoritböcker från min barndom från Tradera i de fall mina egna inte kunnat hittas. När det är dags för en sådan bok är det högtidsstund här hemma.

Har han även börjat rita/skissa fantasier?
Min grabb gjorde det, så han fick en ritplatta i julklapp förra året.
Kanske för att blidka mamman lite, att han inte bara spelar med datorn

Nu läser han för att utveckla/inspireras mera. Samt att han vill gärna köpa böcker som relaterar till hans favoritspel.

Permalänk
Medlem

Barnen börjar bli stora nu men vi läste jättemycket när de var små. Varje kväll innan de skulle sova så läste vi högt fram tills de ville läsa själva. Nu läser de en hel del och är jätteduktiga på språk, inte bara svenska.

När jag var barn läste min mamma mycket för mig, men jag blev själv inte jätteintresserad av att läsa böcker. Så jag läste knappt någon bok som inte skolan tvingade mig. Men läste jättemycket serietidningar. Har blivit folk av mig med om jag får säga det själv. Viktigaste är att barnen lär sig läsa, sedan tror jag det kvittar vad de läser för något. Kulturnisse har jag aldrig varit och kommer aldrig bli.

Permalänk
Medlem

Min son är bara 8 månader men redan nu läser vi varje kväll för honom, vill så gärna ha in honom i läsandet så hoppas det hjälper att börja såhär tidigt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

För mig är språket tokviktigt. Jag började läsa tidigt och mina föräldrar uppmuntrade verkligen det genom att köpa massor av böcker och engagera sig i det jag läste. Mina kusiners föräldrar var inte så intresserade av vad barnen läste, men dom insåg att det var viktigt så dom införde beting i stil med "läs två böcker så får du godis" vilket inte gav speciellt bra resultat.

På senare tid har jag börjat träffa på yngre kollegor, alltså folk i 20-årsåldern, som har ett väldigt begränsat ordförråd. Jag kan säga något i stil med "vi behöver stipulera ett antal motkrav" och dom tittar på mig som jag var från en annan planet. Visst, man kan använda ett enklare språk men det blir fattigt och utan nyanser. Många av dessa kollegor har dessutom svårt att läsa fackböcker, det är som att dom inte har vanan inne. Dom vill helst bara ha kunskapen sammanfattad i ett Youtube-klipp. Så jag kommer verkligen pusha för att mitt barn läser, både tillsammans med oss föräldrar, men också självständigt när det är dags.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molgorain:

Två barn(13-15år), de läser minst 15-30min varje dag.
När vi började med det, så ökade deras läsförståelse och skolresultatet blev även de bättre.
Eftersom de själv märkte att skolan blev lättare, så blev böcker naturligt i vardagen.

Läste alltid godnattsagor för dem, och de har även fått läsa högt för mig.
Det handlar inte bara om läsning, utan visa närvaro som föräldrar och intresse.
Nu gäller inte det sista enbart för läsning, utan alltid.

Har också läst mycket för mina barn och även uppmuntrat dem att läsa genom att skaffa böcker som är på rätt nivå, som de varit intresserade av osv.

Just detta med skolan är en väldigt bra anledning att kunna läsa. Ju längre man kommer i sin skolgång ju mer information behöver man kunna ta in genom att läsa. Man behöver ju inte vara Einstein för att inse att det är lättare att tillgodogöra sig kunskap om man kan läsa en text på 1h istället för kanske 3h för att man stakar sig, inte förstår osv. Att kunna läsa bra underlättar mycket för att lära sig andra grejer. Det finns de som har det svårt med läsning, men man behöver ju inte ge sina barn ett handikapp de inte har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Språkförmåga vid olika åldrar korrelerar kraftigt med utbildnings- och arbetsframgång. Nu är det några år sedan jag läste utvecklingspsykologi, men jag vill minnas att vissa barn kan cirka 3000-6000 ord några år in i skolgången och andra 12 000-15 000 ord. Mellan dessa barn ser man generellt en relativt stor skillnad i betyg och arbetsprestation senare i livet. Som någon nämnde är också högläsning med vårdnadshavare en tid för socialt umgänge som också formar barnet positivt.

Det man inom psykologin kallar "språkfönstret" är som mest öppet upp till sju års ålder - det innebär att barnets hjärna är extremt mottaglig för språkutveckling; fönstret stänger sedan gradvis (aldrig helt då vi kan lära oss nya språk även som vuxna, men det blir mycket svårare). Efter denna ålder blir det svårare för barnet att komma ikapp, vilket kan skapa frustration och undvikande av skoluppgifter som vidare förstärker problematiken.

Jag är inte specialiserad inom utvecklingspsykologi, men det är min uppfattning av fältet att uppmuntran till läsning och gemensam läsning är en av de största gåvor föräldrar kan ge sina barn.

Med brasklapp att barn faktiskt också är olika och hur duktig förälder man än är finns det barn som helt enkelt inte vill läsa. Kanske kan man då finna andra saker som barnet är intresserad av och hjälpa barnet att fördjupa sig i dessa intressen. Vi behöver alla typer av människor, från snickare och skådespelare till läkare och forskare. Och kanske kan barnet tänka sig att läsa om något hen finner intressant, även om läsning i sig inte är en favoritsysselsättning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raynstorm:

Det är skrämmande hur dåligt barn/ungdomar idag kan stava och skriva för hand. Hade för ett tag sen en ungdom som praktikant och när jag bad henne skriva upp saker med papper och penna så var det helt oläsligt. Att hon dessutom satt 70% av tiden med näsan ner i telefonen gjorde inte saken bättre.

Har inte bara med ålder att göra, syrran jobbade som läkarsekreterare, och det finns en anledning varför man tar diktamen, deras handskrivna anteckningar är helt oläsliga. Och det från folk i 50års åldern.

Själv hade jag lektioner i välskrivning och skrivstil i skolan i slutet av 80talet, och jag skriver som en total kratta om jag inte har en dator att skriva på. Så usel handstil tycks vara rätt vanligt även hos äldre.

Permalänk
Medlem

Varierat hos oss... dottern läste vi för, och hon läste med högt, intresserad av att lära sig, barnböcker... hon är 18 nu, och läser nån bok då och då... inte barnböcker nu hehe
Sonen va däremot inte så lätt... vägrade läsa högt själv, och va stört jobbigt att få honom att göra läsläxa mm...
Nu vägrar han gå till skolan, 14år är han, ångest för skolan.... kommit fram till att han har väldigt hög grad av ADD och ångest, risk för blivande hemmasittare ... vi har ständig kamp här bara att få upp honom ur sängen... i skolan har han varit 2 ggr detta läsår... och då bara hos flex teamet... en av oss får vaba hela tiden för att försöka få upp honom till skolan
Så ni som har det "normalt"... i envy you...