Värt att uppgradera för videoredigering?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera för videoredigering?

Har nyligen börjat redigera i Premiere Pro och upplever att det går lite för långsamt för min smak. Vad skulle vara värt att uppgradera för att det ska gå snabbare och hur mycket snabbare blir det? Tänker mer om det blir 2% skillnad så känner jag att det kanske inte är värt det.

I nuläget har jag:

  • Ryzen 7 3800X

  • 32GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz

  • GeForce RTX 3060 Ti 8GB OC

  • X570 Aorus Pro

Filmar i 4k och 2.7k 60fps med en GoPro.

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Vad går långsamt? Tänker mig att renderingstiderna av färdiga projekt kan gå lite snabbare med snabbare processor. Har själv en 5900x.

Mer ram-minne verka rekommenderas om man arbetar med stora/många 4K klipp i Premiere Pro. Jag har 32 GB ram extra som jag snart skall få insatt i dåligt valt moderkort!

Grafikkortet tror jag uteslutet har med antalet effekter du slänger på dina klipp i sekvensen och hur bra det flyter på att spela upp och när du "snabbspolar" genom den.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad går långsamt? Tänker mig att renderingstiderna av färdiga projekt kan gå lite snabbare med snabbare processor. Har själv en 5900x.

Mer ram-minne verka rekommenderas om man arbetar med stora/många 4K klipp i Premiere Pro. Jag har 32 GB ram extra som jag snart skall få insatt i dåligt valt moderkort!

Grafikkortet tror jag uteslutet har med antalet effekter du slänger på dina klipp i sekvensen och hur bra det flyter på att spela upp och när du "snabbspolar" genom den.

Jo det laggar en hel del när man snabbspolar, men även när man ska spela upp och kolla hur tex en övergång blev. När jag trycker på play tar det 2sek innan den börjar spela något och det som spelas upp laggar nå så fruktansvärt oftast.

När man applicerar Warp stabilisator tar det lång tid, ett klipp på 25 sekunder, 60fps, tog 15 minuter att analysera. Samma när videon ska exporteras, det tar ganska lång tid. Om det ens går, 1 av 3 gånger fryser programmet.

Trodde 32gb minne totalt var ganska mycket!

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket du vill lägga ut.

En 5000 - processor skulle ge klart mer än 2%.
Rekommenderat då 5900X eller 5950X.
5900X är bäst värde för pengarna.

Och så mer minne. 32GB till. Har du 2x16 nu, så titta på att komplettera med ytterligare 2x16.

Med priserna på GPU:er så är det väl tveksamt att uppgradera för tillfället, även om det
skulle göra skillnad.

Har du tittat igenom inställningarna i Premiere ?!
Finns en hel del guider online för optimering.

Vad kör du för diskar ?
Separata diskar för OS och projekt i Premiere ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Beror på hur mycket du vill lägga ut.

En 5000 - processor skulle ge klart mer än 2%.
Rekommenderat då 5900X eller 5950X.
5900X är bäst värde för pengarna.

Och så mer minne. 32GB till. Har du 2x16 nu, så titta på att komplettera med ytterligare 2x16.

Med priserna på GPU:er så är det väl tveksamt att uppgradera för tillfället, även om det
skulle göra skillnad.

Nä någon GPU hade jag inte tänkt byta, blir alldeles för dyrt. Mer minne absolut då. Hur ser andrahandsvärdet ut på processorer, kan man tänkas få ut 2000kr? Den är precis 1 år och 1 månad gammal

Det har jag inte utforskat så mycket, bara inställningar för exportering. Ska kika på det!

Har två 1TB SSD och två 500GB SSD. OS och Premiere är på samma hårddisk, videofilerna är på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keellan:

Nä någon GPU hade jag inte tänkt byta, blir alldeles för dyrt. Mer minne absolut då. Hur ser andrahandsvärdet ut på processorer, kan man tänkas få ut 2000kr? Den är precis 1 år och 1 månad gammal

Det har jag inte utforskat så mycket, bara inställningar för exportering. Ska kika på det!

Har två 1TB SSD och två 500GB SSD. OS och Premiere är på samma hårddisk, videofilerna är på en annan.

Du får se över prisnivåerna här och på andra platser.

OK. Då lär du troligen kunna få det att flyta iaf lite bättre.

Det första man bör se över är att ha OS och Premieres media cache på separata diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechWolf:

Du får se över prisnivåerna här och på andra platser.

OK. Då lär du troligen kunna få det att flyta iaf lite bättre.

Det första man bör se över är att ha OS och Premieres media cache på separata diskar.

Grym Golden Nugget! Skall jag genast implementera då jag har 2st Nvme-diskar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keellan:

Jo det laggar en hel del när man snabbspolar, men även när man ska spela upp och kolla hur tex en övergång blev. När jag trycker på play tar det 2sek innan den börjar spela något och det som spelas upp laggar nå så fruktansvärt oftast.

När man applicerar Warp stabilisator tar det lång tid, ett klipp på 25 sekunder, 60fps, tog 15 minuter att analysera. Samma när videon ska exporteras, det tar ganska lång tid. Om det ens går, 1 av 3 gånger fryser programmet.

Trodde 32gb minne totalt var ganska mycket!

Det var som tusan. Nu har jag helt overkill grafikkort och jag undrar om det var därför det där (warp stabilisator) tog typ 1 minut för mig att göra i ett 30fps 1080p klipp 2 minuter långt, GTX3090, eller om det bara var processorn 5900x som gjorde det

En processor såsom 5900x skulle verkligen påskynda renderingstider. Jag vet inte om applicerade effekter som bearbetar klippen i sekvenser använder CPU eller GPU dock. Vet ej om det hjälper med snabbspolning? Men antar det? Du kan annars minska klippets upplösningsegenskaper (1/2 eller 1/4 av upplösningen) i förhandsvisningsfönstret så tar det mindre på processorn.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Beror på hur mycket du vill lägga ut.

En 5000 - processor skulle ge klart mer än 2%.
Rekommenderat då 5900X eller 5950X.
5900X är bäst värde för pengarna.

Och så mer minne. 32GB till. Har du 2x16 nu, så titta på att komplettera med ytterligare 2x16.

Med priserna på GPU:er så är det väl tveksamt att uppgradera för tillfället, även om det
skulle göra skillnad.

Har du tittat igenom inställningarna i Premiere ?!
Finns en hel del guider online för optimering.

Vad kör du för diskar ?
Separata diskar för OS och projekt i Premiere ?

Tror inte det behövs någon uppgradering, tog och kollade lite hur man optimerar Premiere som du sa. När jag ändrade 'Video rendering and playback' till CUDA så flöt allt på mycket bättre! Flyttade också cachen till min M.2 SSD. Exporterar en 3,6GB fil 4k 60FPS på 14 min istället för 100min och preview flyter på normalt!

Tack för tipset!!