usb rättigheter i Ubuntu med wine så polar flowe funkar.

Permalänk
Medlem

usb rättigheter i Ubuntu med wine så polar flowe funkar.

Hej

jag sitter med en äldre herres lapptop med ubuntu 20.04 och har kört in polar flowe för att synka en äldre klocka,
problemet är ju att wine inte ser usb men detta ska gå att lösa genom att ändra rättigheterna för usb enheterna enlig nedan guide. problemet är att när jag gör steg 7-11 står inte dialout med vid hidraw0 där står endast root root (japp jag har laddat om reglerna enlig guiden)

Är det någon som vet vad jag gör för fel?

1:Plug in your watch
2:Open a terminal window
3:type " sudo lsusb" to show the usb devices
4:You See a "Polar Electro Oy Loop" device
5:write "dmesg | grep -i usb"
6:Seach for Polar you see also the serial no of the product later also something like " hid-generic 0003:0E24:0035.0003: hiddev0,hidraw0: USB HID v1.11 Device [Polar Electro Oy Polar M400] on usb-0000:00:14.0-2/input0"
That is good
7:we have to create a rule to allow us to rw the hidraw0 device. If you type "ls -l /dev/" you see hidraw0 is grand to root only
8:go to "/etc/udev/rules.d" create a new file with the editor "sudo nano hid.rules"
9:add > KERNEL=="hidraw*", SUBSYSTEM=="hidraw", MODE="0664", GROUP="dialout" < i use the "dialout" for a test.
Save the file
10:We have to reload the rules by typ "sudo udevadm control --reload-rules"
11:to check type "ls -l /dev/" you see dialout as Group by hidraw0
12:We go to the wine cmd by typ "wine cmd"
13:You see the Version of wine Microsoft Windows 6.1.7601 (3.0) (I select in Q4wine windows 7)
14:We start the wine hid bus "net start winebus" see also WineHQ HID
15:We change to the Polar Syc directory and start the flowsync.exe
Normal the flow app start and after some seconds you see your watch for sync.
you know it from windows the browser will open and you have to login. i disconect my watch and conect it again to sync in my flow account.
mybe you have to restart the Flow app if you reconnect your watch.

//Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har några funderingar.

1. udevadm har en `test`-option för att testa regler. Min tanke var att verifiera att udev har uppfattat regeln korrekt.
2. Enl. Archwiki så föreslår dom `udevadm --reload` och inte `udevadm --reload-rules`. Detta är också från wikin "Hot-pluggable devices, such as USB devices, will probably have to be reconnected for the new rules to take effect, or at least unloading and reloading the ohci-hcd and ehci-hcd kernel modules and thereby reloading all USB drivers. "
3. Du kan eventuellt trigga udev regler manuellt med `udevadm trigger`.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag har några funderingar.

1. udevadm har en `test`-option för att testa regler. Min tanke var att verifiera att udev har uppfattat regeln korrekt.
2. Enl. Archwiki så föreslår dom `udevadm --reload` och inte `udevadm --reload-rules`. Detta är också från wikin "Hot-pluggable devices, such as USB devices, will probably have to be reconnected for the new rules to take effect, or at least unloading and reloading the ohci-hcd and ehci-hcd kernel modules and thereby reloading all USB drivers. "
3. Du kan eventuellt trigga udev regler manuellt med `udevadm trigger`.

tack för tipsen jag ska testa detta i kväll.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag har några funderingar.

1. udevadm har en `test`-option för att testa regler. Min tanke var att verifiera att udev har uppfattat regeln korrekt.
2. Enl. Archwiki så föreslår dom `udevadm --reload` och inte `udevadm --reload-rules`. Detta är också från wikin "Hot-pluggable devices, such as USB devices, will probably have to be reconnected for the new rules to take effect, or at least unloading and reloading the ohci-hcd and ehci-hcd kernel modules and thereby reloading all USB drivers. "
3. Du kan eventuellt trigga udev regler manuellt med `udevadm trigger`.

Edit: efter omstart funkade det, det tråkiga är att programet fortfarande inte ser klockan

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Kanske dum fråga men har du lagt till användaren i "dialout" gruppen?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kanske dum fråga men har du lagt till användaren i "dialout" gruppen?.

det finns inga dumma frågor (dock man man få svar som är mer år det hållet)

jodå det användaren ligger i gruppen, jag ändrade till och med så användargruppen står i stället för dialout
det hjälpte tyvärr inte heller.

börjar bli jäkligt störande då det finns en del som lyckats att få tillgång till klockan men jag lyckas inte får wine att känna av den alls.

någon som har andra ideer?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.