LibreOffice - klistrade in banktabell, den vill inte summera

Permalänk
Medlem

LibreOffice - klistrade in banktabell, den vill inte summera

Brukar gå in på Banken, se mina köp, kopiera deras tabell och klistra in i Excell, numera LibreOffice Calc.
Men alla celler med värden ser rätt ut. Fast när jag markerar dom för att se den summera innehållet så blir det inget.

Upptäckte nu att när jag klickar på ett tal/en cell, då börjar innehållet egentligen med tecknet '
tar jag bort det så funkar summeringsfunktionen. Alltså, något som ser ut som -55,00 är egentligen '-55,00
Men jag vill inte ändra alla rader manuellt, och jag vill inte söka runt efter svaret idag så jag chansar igen på att fråga er direkt.

Medan jag skrev så slog det mig att det kanske funkar bättre om jag laddar hem dokumentfilen ifrån banken, men jag föredrar att kopiera webbtabellen.

Permalänk
Medlem

i Excel hade jag gjort en searxh/replace, finns bredvid sökfunktionen. Sök efter alla ' och replace:a med ingenting. Borde funka likadant i libreoffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

i Excel hade jag gjort en searxh/replace, finns bredvid sökfunktionen. Sök efter alla ' och replace:a med ingenting. Borde funka likadant i libreoffice.

Funktionen finns men den hittar inte dolda ' tecknen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Funktionen finns men den hittar inte dolda ' tecknen.

Kan du klistra in det i något textredigeringsprogram först för att ersätta ' med ingenting och sedan in i LibreOffice?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Exportera det som CSV och använd `sed` för att ta bort tecknet och sedan importera det från CSV igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Brukar gå in på Banken, se mina köp, kopiera deras tabell och klistra in i Excell, numera LibreOffice Calc.
Men alla celler med värden ser rätt ut. Fast när jag markerar dom för att se den summera innehållet så blir det inget.

Upptäckte nu att när jag klickar på ett tal/en cell, då börjar innehållet egentligen med tecknet '
tar jag bort det så funkar summeringsfunktionen. Alltså, något som ser ut som -55,00 är egentligen '-55,00
Men jag vill inte ändra alla rader manuellt, och jag vill inte söka runt efter svaret idag så jag chansar igen på att fråga er direkt.

Medan jag skrev så slog det mig att det kanske funkar bättre om jag laddar hem dokumentfilen ifrån banken, men jag föredrar att kopiera webbtabellen.

Jag vill minnas att dessa tecken har något med formateringen av cellen att göra. Du kan väl kolla om cellerna är formaterade som du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Funktionen finns men den hittar inte dolda ' tecknen.

Just det, den funkar inte med specialtecken.

Testa att klippa in denna formel i B1, och sen dra ner den till hela kolumnen:

=SUBSTITUTE(A1;"'";"")

Denna har jag kollat funkar i vanliga excel, men libre kan jag inte.

Permalänk

När jag klistrar in transaktioner från Nordea i LibreOffice brukar jag få använda sök- och ersättfunktionen för att ändra på lite saker. För det första använder Nordea punkt som tusentalsseparator medan LibreOffice använder punkt som decimalkomma. Därför tar jag bort alla punkter. För det andra använder Nordea kommatecken som decimalkomma medan LibreOffice använder punkt, så jag ersätter alla kommatecken med punkter. Det är viktigt att inte göra detta förrän efter att man tagit bort de punkter som används för att separera tusental. Efter att jag ändrat på punkter och kommatecken går det att göra beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

När jag klistrar in transaktioner från Nordea i LibreOffice brukar jag få använda sök- och ersättfunktionen för att ändra på lite saker. För det första använder Nordea punkt som tusentalsseparator medan LibreOffice använder punkt som decimalkomma. Därför tar jag bort alla punkter. För det andra använder Nordea kommatecken som decimalkomma medan LibreOffice använder punkt, så jag ersätter alla kommatecken med punkter. Det är viktigt att inte göra detta förrän efter att man tagit bort de punkter som används för att separera tusental. Efter att jag ändrat på punkter och kommatecken går det att göra beräkningar.

Låter som att du har felaktiga regionsinställningar om kommatecken och tusendelare är vända.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det fungera bättre att först kopiera in det i en vanlig textfil. Eventuellt kan du exportera det från din bank i CSV-format?

Sedan öppna textfilen / csv-filen i LibreOffice Calc och justera inställningarna vid importen tills det blir bra. Finns också språkpaket till LibreOffice så att man kan installera stöd för svenska (osäker om det påverkar just detta dock). Kanske räcker att ställa in svenska som språk?