Caselabs återuppstår med svensk ägare

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av rytterstedt:

Tack så mycket!

Några frågor och svar måste jag ju vänta att besvara tills Sweclockers intervjuar mig.

Det jag kan säga att utgångspunkten är att tillverkningen skall ske i Sverige och det är utifrån den premissen jag arbetar.

Hur själva försäljningen kommer att ske är något jag funderar på och försöker att lösa. Jag har ett par idéer som jag bollar med men innan jag kan gå vidare behöver jag ritningarna så jag får ett något bättre grepp om vad tillverkningen av delarna kan kosta. Just nu har jag vara ett estimat efter min SMA8.

Jag önskar dig lycka till och hoppas på att få köpa ett svenskproducerat CaseLabs i framtiden. Fan vad roligt detta kommer bli!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fantastika nyheter. Jag hann tyvärr aldrig riktigt få upp ögonen för CaseLabs innan dom gick i graven tyvärr...Extra roligt att du är svensk och studerat på MIUN som bara ligger ett stenkast från där jag bor.

Ser mycket fram emot att bygga datorer med CaseLabs chassin i framtiden, bla. SMA8-X (även Gemini oxå såklart ) ska bli extra intressant att bygga i.

Stort lycka till, detta kan ju bli hur bra som helst!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/024/965/well.jpg

Inte så svårt att hitta mig då jag är den enda i världen med det namnet.

Finns inte så mycket att känna till om mig: Läste till utvecklingsingenjör i Halmstad innan jag insåg att jag var dålig på att räkna. Sadlade om och läste till kriminolog vid Lunds universitet. Tog examen 2013 och läste masterprogram i sociologi tills jag började jobba som ungdomscoach åt kommunen 2016, sen som universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet i 1.5 år innan jag återvände till kommunen som arbetscoach.

Har inte jobbat inom datorbranschen tidigare men har byggt datorer i över 20 år. Jag äger CaseLabs själv men har nära vänner som rådgiver mig i diverse frågor där jag behöver hjälp. Äger själv ett SMA8 och har försökt köpa CaseLabs sen konkursen offentliggjordes i augusti/september 2018. Nu, efter drygt tre års arbete, så har det gått i hamn.

Jo jag såg att det var ett unikt namn när jag sökte men ville inte outa dig helt och försökte hålla det lite vagt.
Det skulle ju iofs bara hålla så länge ingen annan googlade också.

Hur som helst så får man önska stort lycka till!

Och om produktionen är igång tills dess så blir ett Caselabs chassi definitivt något att titta på när det blir dags för nästa datorbygge.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/024/965/well.jpg

Inte så svårt att hitta mig då jag är den enda i världen med det namnet.

Finns inte så mycket att känna till om mig: Läste till utvecklingsingenjör i Halmstad innan jag insåg att jag var dålig på att räkna. Sadlade om och läste till kriminolog vid Lunds universitet. Tog examen 2013 och läste masterprogram i sociologi tills jag började jobba som ungdomscoach åt kommunen 2016, sen som universitetsadjunkt vid Mittuniversitetet i 1.5 år innan jag återvände till kommunen som arbetscoach.

Har inte jobbat inom datorbranschen tidigare men har byggt datorer i över 20 år. Jag äger CaseLabs själv men har nära vänner som rådgiver mig i diverse frågor där jag behöver hjälp. Äger själv ett SMA8 och har försökt köpa CaseLabs sen konkursen offentliggjordes i augusti/september 2018. Nu, efter drygt tre års arbete, så har det gått i hamn.

Grattis!

Det här kanske är att svära i kyrkan, men kan ni inte göra ett case typ litet ATX, för folk som vill ha mkt hög kvalitet men utan att committa till galen customh20? Jag skulle vilja ha en caselab-tolkning av gamla meshify (till storleken).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Väldigt trevligt detta!

Helt säkert så finns marknaden där för något annat än alla ”kinamodeller”.
Tror det blir en rejäl utmaning men hoppas dom får till prioriteringarna rätt och att det flyger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underbara nyheter! Önskar dig all framgång med det här åtagandet och ska bli kul att se vad för innovationer detta för med sig, marknaden och konkurrenterna började ju närma sig Caselabs, kanske inte i kvalitet men i funktion.

Permalänk
Medlem

Jag håller alla fingrar och tår för att det här blir ett lyckat projekt. Vi är många som aldrig slog till på ett CL och ångrade oss när bolaget gick i stöpet. En vit SMA8:a hade jag kastat mina pengar på utan minsta tvekan. När det dessutom skulle gynna en sweclockare blir det ju extra positivt 👍

Permalänk

Spännande, håller tummarna för att du Emil och dina rådgivare bollar fram en bra lösning för att få ut chassin på marknaden!

Visa signatur

AMD Fanboy 🗸
Huvud rigg: 1600 @3,85GHz + 16GB RAM OC @3000Mt + RX570 4BG
Andra rigg: Hp Envy 360 4700U 16GB @3200Mt + Vega7 ?GB
Tredje rigg: A8-5600K @4GHz + 16BG RAM OC @1866Mt + R7 260X 2BG
Fjärde Rigg: iMac late 2008 20" + 2BG RAM @800MHz + HD 2400XT 128 MB

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att vara entusiast om man inte uppskattar overkill ! 😎

Permalänk

Tillykke med købet af Caselabs, jeg er selv ejer af en del Caselabs, blandt andet 4 stk. SMA8-A, BH8, SM8, TH10 samt et TX10-V, plus et par STH10, samt en masse stumper. Da samlingen var på sit højeste var jeg vel oppe på 20. Er ved at downsize samlingen så fremover kommer den kun til at bestå af mine 4 SMA8-A’ere samt mit BH8. Når du en gang kommer på FB, så har jeg en lille gruppe der hedder CCG - Caselabs Collector Group, som består af omkring 100 dedikerede Caselabs freaks.

Stavefejl
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag önskar dig lycka till och hoppas på att få köpa ett svenskproducerat CaseLabs i framtiden. Fan vad roligt detta kommer bli!

//Pontus

Tack så mycket. Det ska bli väldigt roligt även om det är mycket arbete kvar innan det finns faktiska produkter att leverera. Jag hoppas att kunna dela med mig mer och mer om vad som händer nu när det börjar röra på sig. Tidigare har det ju inte funnits så mycket att prata om.

Skrivet av N0tepad:

Fantastika nyheter. Jag hann tyvärr aldrig riktigt få upp ögonen för CaseLabs innan dom gick i graven tyvärr...Extra roligt att du är svensk och studerat på MIUN som bara ligger ett stenkast från där jag bor.

Ser mycket fram emot att bygga datorer med CaseLabs chassin i framtiden, bla. SMA8-X (även Gemini oxå såklart ) ska bli extra intressant att bygga i.

Stort lycka till, detta kan ju bli hur bra som helst!

Vad roligt och tack så mycket! Har både studerat och arbetat på Miun. Satt på tredje våningen i M-huset där vid Himlabadet.

Gemini har jag försökt gräva fram något matnyttigt om men aldrig fått fram någon konkret information om vad exakt den kategorin/det chassit skulle vara. Vissa källor har sagt att det skulle vara en helt ny plattform och att det skulle ersätta t.ex SMA8/STH10 osv och andra säger att det bara var ett nytt chassi. Får se om det finns något sådant med i de ritningar jag får med. Vet inte heller något om SMA8-X men den lär inte vara lika svår att återskapa som Gemini eftersom det finns bilder på produkten och bör finnas ritningar på SMA8A som man kan använda för att skapa ett SMA8-X.

Skrivet av thompson:

Jo jag såg att det var ett unikt namn när jag sökte men ville inte outa dig helt och försökte hålla det lite vagt.
Det skulle ju iofs bara hålla så länge ingen annan googlade också.

Hur som helst så får man önska stort lycka till!

Och om produktionen är igång tills dess så blir ett Caselabs chassi definitivt något att titta på när det blir dags för nästa datorbygge.

Jag får acceptera att folk skulle hittat mig förr eller senare så även om jag värnar om mitt privatliv och min integritet så är det lika bra att vara öppen med vem man är. På OCN fick de fram mitt namn rätt snabbt genom att hämta ut "court documents". Men tack ändå för ditt försök till att vara vag och tusen tack för dina lyckönskningar.

Har ingen tidsram satt ännu, det hela beror på när jag får ritningarna skickade till mig, om det går bra att konvertera dem från FabriWins lösning till typ .dxf, hur snabbt och enkelt jag och legotillverkaren kan ta fram produkterna osv.

Skrivet av fesoj:

Grattis!

Det här kanske är att svära i kyrkan, men kan ni inte göra ett case typ litet ATX, för folk som vill ha mkt hög kvalitet men utan att committa till galen customh20? Jag skulle vilja ha en caselab-tolkning av gamla meshify (till storleken).

Tack så mycket! Du tänker typ ett Merlin SM8 eller något ännu mindre? Prio ett är att återuppta tillverkning och försäljning av existerande produkter. Efter det kommer jag att kolla på vad som kan göras gällande nya produkter. Med det sagt så finns det så klart tankar redan nu om vad vi vill utveckla eller skapa för något.

Skrivet av Trigger:

Väldigt trevligt detta!

Helt säkert så finns marknaden där för något annat än alla ”kinamodeller”.
Tror det blir en rejäl utmaning men hoppas dom får till prioriteringarna rätt och att det flyger

Tack så mycket!

Tror absolut att det finns en marknad för välbyggda chassin även om de kostar lite mer. Sen gäller det att få till lönsamhet så att företaget lever vidare och inte behöver slå igen ännu en gång. Den plan vi arbetar efter nu tror jag kommer att fungera.

Skrivet av Pirazy:

Underbara nyheter! Önskar dig all framgång med det här åtagandet och ska bli kul att se vad för innovationer detta för med sig, marknaden och konkurrenterna började ju närma sig Caselabs, kanske inte i kvalitet men i funktion.

Tackar! Från mitt egna perspektiv så finns det många saker som kan tillföras eller förbättras hos redan existerande modeller. För mig är det viktigt att ta del av vad (potentiella) kunder vill ha och det skall bli väldigt spännande att få till det utbytet av idéer.

Skrivet av serdyllon:

Jag håller alla fingrar och tår för att det här blir ett lyckat projekt. Vi är många som aldrig slog till på ett CL och ångrade oss när bolaget gick i stöpet. En vit SMA8:a hade jag kastat mina pengar på utan minsta tvekan. När det dessutom skulle gynna en sweclockare blir det ju extra positivt 👍

Tusen tack! En vit SMA8A kommer du absolut få kasta dina pengar på.

Skrivet av Nebuzchadnezzar:

Spännande, håller tummarna för att du Emil och dina rådgivare bollar fram en bra lösning för att få ut chassin på marknaden!

Tackar tackar! Jag tror på den lösning vi har kommit fram till just nu. Det är inte den bästa eller billigaste lösningen men det gör att vi inte kommer gå i konkurs lika lätt.

Skrivet av Blackbird007:

Tillykke med købet af Caselabs, jeg er selv ejer af en del Caselabs, blandt andet 4 stk. SMA8-A, BH8, SM8, TH10 samt et TX10-V, plus et par STH10, samt en masse stumper. Da samlingen var på sit højeste var jeg vel oppe på 20. Er ved at downsize samlingen så fremover kommer den kun til at bestå af mine 4 SMA8-A’ere samt mit BH8. Når du en gang kommer på FB, så har jeg en lille gruppe der hedder CCG - Caselabs Collector Group, som består af omkring 100 dedikerede Caselabs freaks.

Tusind tak! Du var en väldigt dedikerad entusiast måste jag säga. Kommer säkert att titta in hos din Facebook-grupp när jag har möjlighet att skapa ett officiellt konto för CaseLabs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rytterstedt:

Tack så mycket...

rytterstedt, du skulle inte kunna rädda mina framtida PC-planer, sätta ett exemplar i marknaden, och erbjuda ett chassi med stöd för 3x420mm radiatorer, alternativt 2x560mm radiatorer? Det finns allt för få chassin som idag erbjuder möjlighet att vattenkyla mha. 140mm fläktar istället för 120mm. Personligen är ljudnivån väldigt viktig för mig, men förmodligen också för många andra, något 140mm givetvis briljerar inom. Titta exempelvis på Corsair 1000D och 7000D, inget chassi erbjuder det jag söker, 1000D är lite av ett skämt enligt min mening då fullt utnyttjande ställer krav på ett rejält antal 120mm fläktar utan modifikation. 7000D är precis för lågt för att rymma en 560mm radiator i fronten, och lite för kort (ej tillräckligt djup) för att samtidigt rymma en 420mm i toppen, förstår inte riktigt till vem chassin skall tilltala, det kan iallafall ej vara till dem som ställer krav på ljudnivåer.

Ett chassi med 2x560mm raditorer kanske är lite väl overkill, om inte annat ganska ooptimalt, en 560mm radiator för CPU-loopen lär inte behövas, där räcker det förmodligen med "endast" en på 420mm. Ett chassi med en 3x420mm konfiguration kan ju stödja en GPU-loop med dubbla radiatorer, men kanske att den bästa konfigurationen är ett cassi som är högre än vad det är djupt, för att minimera djupet på ett eventuellt skrivbord eller mellan två bordsben. Således är antaligen ett chassi med 1x 420mm i toppen (CPU) och 1x560mm i fronten (GPU) det mest optimala, sedan anpassa tjocklek efter effektbehovet även om den totala ytan är det som är viktigast inom vattenkylning.

Inte ens LDCooling's V8 tilltalar mig om jag skall vara ärlig, allt för högt bottenutrymme vid de två nedersta 480mm radiatorerna, PSU placeras till och med ovanför dessa när jag istället hade sett en lösning som erbjöd stöd för 140mm fläktar (420mm/560mm) istället för 120mm (480mm radiatorer). Nu är ju bottenutrymmet tilltaget för att rymma kompressorn från LDCooling's egna Phase Change, men hoppas lite av min poäng kan tydas, finns i dagsläget inget chassi som erbjuder bra lösningar för 140mm fläktar och tillhörande radiatorer. Att behöva bygga en separat s.k. "Water Box" känns riktigt dumbristigt, även om det kan ha sina fördelar om man inte byter system oftare än vad normala människor byter sängkläder.

Sedan är det många chassin som fortfarande envisas med 5,25" platserna och massa HDD/SSD-korgar, chassin har inte riktigt hängt med i NVME-svängarna, se exempelvis följande länk kring vad förmodligen alla mina framtida PC-byggen kommer innehålla för komponent, ett PCIe kort som tillåter flera NVME-kort, frånvarande av traditionella HDD/SSD's: https://www.inet.se/produkt/1903144/asus-hyper-m-2-x16-card-p...

Platsen som blir över kan ju användas till annat tänker jag, traditionella SSD's (ej NVME) kan väl stoppas på andra ställen, bakom moderkortsplåten exempelvis. Jag likt dig har många idéer kring chassiförbättringar som ej tidigare skådats på marknaden, iallafall ej vad jag har sett, skulle vara kul om du tänkt i liknande banor gällande 140mm vs. 120mm i en av dina 200+ idéer, säg till, kan lätt förse dig med idéer om du är mottaglig och är sugen på att implementera något nytt i chassimarknaden, det gynnar ju ändå oss konsumenter i slutänden!

Permalänk
Skrivet av anon325100:

rytterstedt, du skulle inte kunna rädda mina framtida PC-planer, sätta ett exemplar i marknaden, och erbjuda ett chassi med stöd för 3x420mm radiatorer, alternativt 2x560mm radiatorer? Det finns allt för få chassin som idag erbjuder möjlighet att vattenkyla mha. 140mm fläktar istället för 120mm. Personligen är ljudnivån väldigt viktig för mig, men förmodligen också för många andra, något 140mm givetvis briljerar inom. Titta exempelvis på Corsair 1000D och 7000D, inget chassi erbjuder det jag söker, 1000D är lite av ett skämt enligt min mening då fullt utnyttjande ställer krav på ett rejält antal 120mm fläktar utan modifikation. 7000D är precis för lågt för att rymma en 560mm radiator i fronten, och lite för kort (ej tillräckligt djup) för att samtidigt rymma en 420mm i toppen, förstår inte riktigt till vem chassin skall tilltala, det kan iallafall ej vara till dem som ställer krav på ljudnivåer.

Ett chassi med 2x560mm raditorer kanske är lite väl overkill, om inte annat ganska ooptimalt, en 560mm radiator för CPU-loopen lär inte behövas, där räcker det förmodligen med "endast" en på 420mm. Ett chassi med en 3x420mm konfiguration kan ju stödja en GPU-loop med dubbla radiatorer, men kanske att den bästa konfigurationen är ett cassi som är högre än vad det är djupt, för att minimera djupet på ett eventuellt skrivbord eller mellan två bordsben. Således är antaligen ett chassi med 1x 420mm i toppen (CPU) och 1x560mm i fronten (GPU) det mest optimala, sedan anpassa tjocklek efter effektbehovet även om den totala ytan är det som är viktigast inom vattenkylning.

Inte ens LDCooling's V8 tilltalar mig om jag skall vara ärlig, allt för högt bottenutrymme vid de två nedersta 480mm radiatorerna, PSU placeras till och med ovanför dessa när jag istället hade sett en lösning som erbjöd stöd för 140mm fläktar (420mm/560mm) istället för 120mm (480mm radiatorer). Nu är ju bottenutrymmet tilltaget för att rymma kompressorn från LDCooling's egna Phase Change, men hoppas lite av min poäng kan tydas, finns i dagsläget inget chassi som erbjuder bra lösningar för 140mm fläktar och tillhörande radiatorer. Att behöva bygga en separat s.k. "Water Box" känns riktigt dumbristigt, även om det kan ha sina fördelar om man inte byter system oftare än vad normala människor byter sängkläder.

Sedan är det många chassin som fortfarande envisas med 5,25" platserna och massa HDD/SSD-korgar, chassin har inte riktigt hängt med i NVME- svängarna, se exempelvis följande länk kring vad förmodligen alla mina framtida PC-byggen kommer innehålla för komponent, ett PCIe kort som tillåter flera NVME-kort, frånvarande av traditionella HDD/SSD's: https://www.inet.se/produkt/1903144/asus-hyper-m-2-x16-card-p...

Platsen som blir över kan ju användas till annat tänker jag, traditionella SSD's (ej NVME) kan väl stoppas på andra ställen, bakom moderkortsplåten exempelvis. Jag likt dig har många idéer kring chassiförbättringar som ej tidigare skådats på marknaden, iallafall ej vad jag har sett, skulle vara kul om du tänkt i liknande banor gällande 140mm vs. 120mm i en av dina 200+ idéer, säg till, kan lätt förse dig med idéer om du är mottaglig och är sugen på att implementera något nytt i chassimarknaden, det gynnar ju ändå oss konsumenter i slutänden!

Så er det jo heldigt at man har et Caselabs TX10-V, med plads til 6 x 560mm plus 3 x 480mm, her kan man snakke om overkill

Permalänk
Medlem

Thermaltake Core W200 har plats för:

RADIATOR SUPPORT

Front:
1 x 360mm
Top:
2 x 480mm , 2 x 560mm , 1 x 600mm
Rear:
1 x 120mm , 1 x 140mm
Bottom:
2 x 280mm
Right:
2 x 480mm , 2 x 560mm , 2 x 600mm

(Om du bara har ett system i lådan så kan du ha större radiator i botten på ena 480/560 samt en till 240/280 i fronten och fixar du en icke glasdörr även på andra sidan så har du plats för två 480/560mm till)

Så det finns chassin som kan användas för ändamålet. Stackar man två sådana ovanpå varandra (som jag gjorde) så har du plats för vad du vill.

Men jag håller med, det är få chassi leverantörer som erbjuder gott om plats för stora radiatorer.

Permalänk

Lycka till och kul att det ska bli svensk produktion på det med! Kommer från ett känt industriområde så man hoppas på se era delar produceras av lokala legotillverkare

Permalänk
Medlem

För nån som inte har någon vidare koll på Caselabs alls, av tråden att döma så verkar det vara vattenkylning som gäller? Du kanske inte vill gå in alltför mycket på framtida planer, men går det att nämna lite vart tankarna går när det gäller form och storlek? Är det justeringar av existerande modeller eller kommer du även hitta på egna kreationer framöver?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Absolut, riktigt kul med svensk produktion. Kanske någon svensk vågar sig på att utmana optimus gpu/cpu blocken i USA med produktion i Sverige också i framtiden. Jag betalar gärna mer för en svensk produkt om den är bra och producerad här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird007:

Så er det jo heldigt at man har et Caselabs TX10-V, med plads til 6 x 560mm plus 3 x 480mm, her kan man snakke om overkill

Jo precis, ganska overkill, jag skulle vilja se ett "normalt" chassi med plats för större radiatorer, likt 1000D/7000D.

Skrivet av Daniel75:

Thermaltake Core W200 har plats för:

RADIATOR SUPPORT

Front:
1 x 360mm
Top:
2 x 480mm , 2 x 560mm , 1 x 600mm
Rear:
1 x 120mm , 1 x 140mm
Bottom:
2 x 280mm
Right:
2 x 480mm , 2 x 560mm , 2 x 600mm

(Om du bara har ett system i lådan så kan du ha större radiator i botten på ena 480/560 samt en till 240/280 i fronten och fixar du en icke glasdörr även på andra sidan så har du plats för två 480/560mm till)

Så det finns chassin som kan användas för ändamålet. Stackar man två sådana ovanpå varandra (som jag gjorde) så har du plats för vad du vill.

Men jag håller med, det är få chassi leverantörer som erbjuder gott om plats för stora radiatorer.

Ja, tack för tipset, men jag är faktiskt ute efter ett mer "normalt" chassi, likt 1000D/7000D fast med plats för 140mm.

Skrivet av MoNkeY-05:

För nån som inte har någon vidare koll på Caselabs alls, av tråden att döma så verkar det vara vattenkylning som gäller? Du kanske inte vill gå in alltför mycket på framtida planer, men går det att nämna lite vart tankarna går när det gäller form och storlek? Är det justeringar av existerande modeller eller kommer du även hitta på egna kreationer framöver?

Vet ej om detta inlägg var riktat åt mig, men jag söker något som är i stil mellan LDCooling's V8 och 1000D/7000D. Det behöver absolut ej vara utrymme för två system i samma chassi då majoriteten av oss konsumenter enbart bygger ett enkelt system för våra vardagliga personliga behov. Skall ej förneka att det redan finns större chassin på marknaden, men dessa är mer eller mindre mer likt akvarium eller så är de helt enkelt för små, felutformade, och/eller bestyckade med 120mm konstruktioner istället för 140mm vilket är det mer optimala ur ett ljudnivåperspektiv. Kortfattat behöver ej chassit vara så rejält tilltaget eller overkill, utan en riktigt genomtänkt låda i modern bestyckning som utnyttjar platsen effektivt, som från grunden tar i åtanke 140mm dimensioner när det gäller själva vattenkylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Vet ej om detta inlägg var riktat åt mig

Nä, det var avsett till nya innehavaren av Caselabs.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

rytterstedt, du skulle inte kunna rädda mina framtida PC-planer, sätta ett exemplar i marknaden, och erbjuda ett chassi med stöd för 3x420mm radiatorer, alternativt 2x560mm radiatorer? Det finns allt för få chassin som idag erbjuder möjlighet att vattenkyla mha. 140mm fläktar istället för 120mm. Personligen är ljudnivån väldigt viktig för mig, men förmodligen också för många andra, något 140mm givetvis briljerar inom. Titta exempelvis på Corsair 1000D och 7000D, inget chassi erbjuder det jag söker, 1000D är lite av ett skämt enligt min mening då fullt utnyttjande ställer krav på ett rejält antal 120mm fläktar utan modifikation. 7000D är precis för lågt för att rymma en 560mm radiator i fronten, och lite för kort (ej tillräckligt djup) för att samtidigt rymma en 420mm i toppen, förstår inte riktigt till vem chassin skall tilltala, det kan iallafall ej vara till dem som ställer krav på ljudnivåer.

Ett chassi med 2x560mm raditorer kanske är lite väl overkill, om inte annat ganska ooptimalt, en 560mm radiator för CPU-loopen lär inte behövas, där räcker det förmodligen med "endast" en på 420mm. Ett chassi med en 3x420mm konfiguration kan ju stödja en GPU-loop med dubbla radiatorer, men kanske att den bästa konfigurationen är ett cassi som är högre än vad det är djupt, för att minimera djupet på ett eventuellt skrivbord eller mellan två bordsben. Således är antaligen ett chassi med 1x 420mm i toppen (CPU) och 1x560mm i fronten (GPU) det mest optimala, sedan anpassa tjocklek efter effektbehovet även om den totala ytan är det som är viktigast inom vattenkylning.

Inte ens LDCooling's V8 tilltalar mig om jag skall vara ärlig, allt för högt bottenutrymme vid de två nedersta 480mm radiatorerna, PSU placeras till och med ovanför dessa när jag istället hade sett en lösning som erbjöd stöd för 140mm fläktar (420mm/560mm) istället för 120mm (480mm radiatorer). Nu är ju bottenutrymmet tilltaget för att rymma kompressorn från LDCooling's egna Phase Change, men hoppas lite av min poäng kan tydas, finns i dagsläget inget chassi som erbjuder bra lösningar för 140mm fläktar och tillhörande radiatorer. Att behöva bygga en separat s.k. "Water Box" känns riktigt dumbristigt, även om det kan ha sina fördelar om man inte byter system oftare än vad normala människor byter sängkläder.

Sedan är det många chassin som fortfarande envisas med 5,25" platserna och massa HDD/SSD-korgar, chassin har inte riktigt hängt med i NVME-svängarna, se exempelvis följande länk kring vad förmodligen alla mina framtida PC-byggen kommer innehålla för komponent, ett PCIe kort som tillåter flera NVME-kort, frånvarande av traditionella HDD/SSD's: https://www.inet.se/produkt/1903144/asus-hyper-m-2-x16-card-p...

Platsen som blir över kan ju användas till annat tänker jag, traditionella SSD's (ej NVME) kan väl stoppas på andra ställen, bakom moderkortsplåten exempelvis. Jag likt dig har många idéer kring chassiförbättringar som ej tidigare skådats på marknaden, iallafall ej vad jag har sett, skulle vara kul om du tänkt i liknande banor gällande 140mm vs. 120mm i en av dina 200+ idéer, säg till, kan lätt förse dig med idéer om du är mottaglig och är sugen på att implementera något nytt i chassimarknaden, det gynnar ju ändå oss konsumenter i slutänden!

Det skall inte vara några problem att stödja antingen 3x420mm eller 2x560mm i ett chassi. Det finns planer på att utöka sortimentet till att erbjuda något sådant. 140mm fläktar är något som jag själv vill använda mig av i framtida vattenkylda system och därför är det även i mitt intresse att försöka ta fram något liknande. Det första är att jag behöver konvertera alla ritningar från .prt till .dxf och det är vad jag håller på med nu. Efter det så har jag... jag tror det var nästan 200 ändringar över 20 kategorier (allt från nya features på gamla chassin till att ta fram nya chassin, fler färgval, bättre I/O-fronpanel med mera) så det är på gång men det kommer tyvärr ta lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Lycka till och kul att det ska bli svensk produktion på det med! Kommer från ett känt industriområde så man hoppas på se era delar produceras av lokala legotillverkare

Tusen tack! I dagsläget letar jag efter legotillverkare i Västernorrland för att vara nära produktionen men lyfter gärna blicken till övriga Sverige om jag inte hittar någon jag är nöjd med på hemmaplan. Att inte ha produktionen i Sverige kommer inte på tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

För nån som inte har någon vidare koll på Caselabs alls, av tråden att döma så verkar det vara vattenkylning som gäller? Du kanske inte vill gå in alltför mycket på framtida planer, men går det att nämna lite vart tankarna går när det gäller form och storlek? Är det justeringar av existerande modeller eller kommer du även hitta på egna kreationer framöver?

CaseLabs är främst till för entusiaster (även om jag vill ändra på det så vi även finns i budget- och mellansegmentet) och de flesta kör med vattenkylning skulle jag tro. Har man lagt ut tusentals kronor på ett chassi och tiotusentals kronor på komponenter så känns det som att man även är beredd att betala tiotusen för att vattenkyla sitt system.

Vad gäller CaseLabs produkter så gillar jag deras utseende. Det går säkert att leka lite med att göra chassina mindre kantiga osv men då får man även kolla på vad som är möjligt från legotillverkarens sida. Det kanske blir dyrare att göra lite mer rundade chassin och hur blir det det t.ex med valmöjligheterna för ett sådant chassi? Behöver vi blanda in plastdetaljer? Vill vi det? Vad skulle våra kunder säga om vi började med det? Det är många frågetecken som behövs rätas ut bara för att göra ett chassi lite mindre kantigt men jag ser inga större problem med att testa nya formspråk i framtiden.

Storleksmässigt så skulle jag vilja utforska SFF-marknaden lite mer. Just nu finns det väl inget dedikerat SFF-chassi i CaseLabs utbud och jag skulle vilja ta fram något som är storleksmässigt som Loque Ghost eller däromkring. Övriga modeller kanske man kan erbjuda i tre-fyra olika storlekar beroende på vilken formfaktor/storlek man har valt på moderkortet.

Först kommer jag att arbeta för att justera/uppdatera existerande modeller men jag vill så klart även göra något eget i framtiden. Går allt bra kommer vi inte heller att stanna vid enbart chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, riktigt kul med svensk produktion. Kanske någon svensk vågar sig på att utmana optimus gpu/cpu blocken i USA med produktion i Sverige också i framtiden. Jag betalar gärna mer för en svensk produkt om den är bra och producerad här.

Går det bra att återlansera CaseLabs så ser jag gärna att vi tar ytterligare ett steg och tar fram egna lösningar för vattenkylning och kringutrustning. Det finns lite lösa planer och ritningar som jag och rådgivarna gjort men inga konkreta planer. Fokus är först och främst att återuppta produktionen av chassin och sen se vad vi kan expandera till.

Just nu sitter jag fast i att konvertera ritningarna som har ändelsen .prt till .dxf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

CaseLabs är främst till för entusiaster (även om jag vill ändra på det så vi även finns i budget- och mellansegmentet) och de flesta kör med vattenkylning skulle jag tro. Har man lagt ut tusentals kronor på ett chassi och tiotusentals kronor på komponenter så känns det som att man även är beredd att betala tiotusen för att vattenkyla sitt system.

Vad gäller CaseLabs produkter så gillar jag deras utseende. Det går säkert att leka lite med att göra chassina mindre kantiga osv men då får man även kolla på vad som är möjligt från legotillverkarens sida. Det kanske blir dyrare att göra lite mer rundade chassin och hur blir det det t.ex med valmöjligheterna för ett sådant chassi? Behöver vi blanda in plastdetaljer? Vill vi det? Vad skulle våra kunder säga om vi började med det? Det är många frågetecken som behövs rätas ut bara för att göra ett chassi lite mindre kantigt men jag ser inga större problem med att testa nya formspråk i framtiden.

Storleksmässigt så skulle jag vilja utforska SFF-marknaden lite mer. Just nu finns det väl inget dedikerat SFF-chassi i CaseLabs utbud och jag skulle vilja ta fram något som är storleksmässigt som Loque Ghost eller däromkring. Övriga modeller kanske man kan erbjuda i tre-fyra olika storlekar beroende på vilken formfaktor/storlek man har valt på moderkortet.

Först kommer jag att arbeta för att justera/uppdatera existerande modeller men jag vill så klart även göra något eget i framtiden. Går allt bra kommer vi inte heller att stanna vid enbart chassin.

Spännande! All lycka! Kantigt kan vara snyggt!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande! All lycka! Kantigt kan vara snyggt!

Tack så mycket. Håller med om att kantigt kan vara snyggt men det finns absolut rum för att uppdatera utseendet. Det får dock bli när jag kan fokusera på annat än att försöka få igång allt. Var sak har sin tid.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Jag har försökt att konvertera alla filer från FabriWin (filändelsen .prt) till något som kan öppnas av andra program (filändelse .dxf). Varit i kontakt med Amada (som äger FabriWin) men de kunde inte hjälpa mig.

Till slut fick jag tag i en trevlig herre i Kungälv vid namn Peter Krona. Genom sitt företag Prog Tools har Peter tagit fram program för att göra just sådana här konverteringar. Fick programmet installerat i torsdags och efter två timmar var alla 1200-ish filer konverterade.

Problemet jag står inför nu är att filerna heter typ "23618_1" och själva filen innehåller bara ritningen av delen men ingen information om vad det är för del eller till vilken modell. Så det är nästa sak att klura ut. Sen har jag även cirka 7500 "sheets" (ett sheet innehåller flera delar/"parts" som sedan blir utskurna från en plåt) att konvertera för att se om jag kan hitta någon matnyttig information där som hjälper mig att identifiera rätt del till rätt modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Liten uppdatering: Jag har försökt att konvertera alla filer från FabriWin (filändelsen .prt) till något som kan öppnas av andra program (filändelse .dxf). Varit i kontakt med Amada (som äger FabriWin) men de kunde inte hjälpa mig.

Till slut fick jag tag i en trevlig herre i Kungälv vid namn Peter Krona. Genom sitt företag Prog Tools har Peter tagit fram program för att göra just sådana här konverteringar. Fick programmet installerat i torsdags och efter två timmar var alla 1200-ish filer konverterade.

Problemet jag står inför nu är att filerna heter typ "23618_1" och själva filen innehåller bara ritningen av delen men ingen information om vad det är för del eller till vilken modell. Så det är nästa sak att klura ut. Sen har jag även cirka 7500 "sheets" (ett sheet innehåller flera delar/"parts" som sedan blir utskurna från en plåt) att konvertera för att se om jag kan hitta någon matnyttig information där som hjälper mig att identifiera rätt del till rätt modell.

Jobbar med CAD, låter som du har en rejäl "bajsmacka" (som vi kallar de på jobb) framför dig! Men tillslut kommer de bli guld! Ser fram emot när allt är klart då jag helt klart kommer köpa ett chassi! ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jobbar med CAD, låter som du har en rejäl "bajsmacka" (som vi kallar de på jobb) framför dig! Men tillslut kommer de bli guld! Ser fram emot när allt är klart då jag helt klart kommer köpa ett chassi! ;D

Det är bara bita ihop och köra på. Vill ju till slut "konvertera" alla 2D-ritningar till 3D. Har jobbat en del i Catia förut så det bör inte vara allt för krångligt, speciellt inte när det är rätt simpla figurer.

Det som kommer att ta tid är att klura ut hur alla delar ska bockas samt måtten på allt. Som det ser ut nu verkar det inte finnas några mått angivna i .prt- eller .dxf-filerna.

Tackar! Ska se till att hålla er alla uppdaterade med hur det fortskrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Det är bara bita ihop och köra på. Vill ju till slut "konvertera" alla 2D-ritningar till 3D. Har jobbat en del i Catia förut så det bör inte vara allt för krångligt, speciellt inte när det är rätt simpla figurer.

Det som kommer att ta tid är att klura ut hur alla delar ska bockas samt måtten på allt. Som det ser ut nu verkar det inte finnas några mått angivna i .prt- eller .dxf-filerna.

Tackar! Ska se till att hålla er alla uppdaterade med hur det fortskrider.

Nu vet jag väldigt lite om CAD-format, men hur kommer det sig att du inte fick 3D-filer i ditt köp av CaseLabs? Det låter väldigt jobbigt att vandra 2D-vägen från ett till synes mindre använt format (.prt) till .dxf och sedan på något sätt få 3D modeller (kräver manuell nyutveckling antar jag) av det hela för att kunna göra meningsfulla ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Det är bara bita ihop och köra på. Vill ju till slut "konvertera" alla 2D-ritningar till 3D. Har jobbat en del i Catia förut så det bör inte vara allt för krångligt, speciellt inte när det är rätt simpla figurer.

Det som kommer att ta tid är att klura ut hur alla delar ska bockas samt måtten på allt. Som det ser ut nu verkar det inte finnas några mått angivna i .prt- eller .dxf-filerna.

Tackar! Ska se till att hålla er alla uppdaterade med hur det fortskrider.

Häftigt att det är på gång!!

Jag letar tillbehör till mitt Magnum M8, har du någon estimat på när handeln kan vara igång och huruvida det kommer finnas tillbehör till de tidigare chassin? (Behöver HDD bur + hjul kanske något mer men vet inte just nu, nåt som redan finns?)
Förstår att du inte kan ge något exakt eller lova för mycket, men snackar ni att det ska lanseras detta år eller ligger det flera år bort i tiden för det är så mycket kring företaget som måste göras i ordning?
Kollar Ebay då och då, men folk som vill ha 150$ (+frakt och moms dessutom) för enbart en Flex-Bay mount är ju inte friska tycker man...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II