Bygga dator från Inet för musik/video produktion

Permalänk
Medlem

Bygga dator från Inet för musik/video produktion

Tja

Hade tänkt att köpa en dator men kommer nog undan billigare om jag bygger en eller om Inet bygger den rättare sagt. Syftet med det hela är att främst producera musik! Men även video redigering och spel, så ett bra grafikkort vore inte dumt.

Budgeten ligger mellan 14 000 - 20 000 kr.
Vilka komponenter behöver jag? Chassit får gärna se cool ut med lysande färger o skit, glasvägg på burken vore nice också.

Mvh Loppan

Permalänk
Medlem

Standard gaming build exklusive grafikkort. Där beror det på vad plånboken klarar av.

6600XT eller 3060Ti i mitt tycke.

Chassit är väldigt subjektivt. Personligen är chassi alltid bortkastade pengar, billigast med mesh är bäst för kylning och plånbok.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibsan:

Tja

Hade tänkt att köpa en dator men kommer nog undan billigare om jag bygger en eller om Inet bygger den rättare sagt. Syftet med det hela är att främst producera musik! Men även video redigering och spel, så ett bra grafikkort vore inte dumt.

Vilka komponenter behöver jag? Chassit får gärna se cool ut med lysande färger o skit, glasvägg på burken vore nice också.

Mvh Loppan

https://www.inet.se/datorbygge/b1269636/17k

Edit: Tänkte fel, 3060Ti är ju såklart mer prisvärt än 3060.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibsan:

Tja

Mvh Loppan

Om du ska använda burken till musikproduktion gäller följande;

Prio 1: CPU

Ju fler trådar desto bättre men minst 8.

Prio 2: Lagring
M.2 eller i alla fall SSD, ju större desto bättre. En mekanisk kan också vara ett bra komplement för alla stora filer som du säkerligen kommer att samla på dig, (en låt i formatet .wav kan lätt bli 80 till 100 MB).

Prio 3, (möjligtvis prio 2): Minne
Ska du använda stora samplingsbibliotek, via t.ex Kontakt eller EW Opus är mängden ram viktigt, (minst 16 GB). Om det istället handlar om synthar, t.ex Serum, Dune eller Vital så räcker det fortfarande med minst 8 GB.

Prio 4: Moderkort
Med bra integrerat ljudkort behöver du inget externt såvida du inte ska koppla in externa instrument. Det går också att uppgradera i efterhand.

Du kommer långt på en begagnad dator, (se min gamla trotjänare i signaturen) som jag byggde 2014 (tror jag).
Senaste låten jag gjorde låg jag som mest på ca 60 % CPU användning och 10 GB ram användning, (då med flera instanser av Kontakt).

Här är ett exempel på vad jag nyligen gjorde med den;

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11