Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel: "AMD:s ledning är över"

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att Intel skall komma in på top 10...
Singel-CPU

På plats 10 i Multi-CPU så finns Intel med.

Först när vi kommer till enkeltrådat så visar sig Intel, men Apple har ledningen.

Skillnaderna mellan de olika enkeltrådade är så små att det inte har någon betydelse, möjligen att Apple M1 kan ha en märkbar skillnad, men även det är tveksamt.

Dessutom så är det idag sällan som man kör enkeltrådade applikationer, och även om så är fallet så har man ändå nytta av flerkärniga processorer för operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

R5 har väl inte direkt varit budget nån gång utan det är mellanklass medans R3 och Athlon och kanske (den lite udda?) A serien är budgetsegmentet.
Definitionerna går ju alltid att diskutera men AMDs R nummer är ju tänkt att motsvara Intels I.

A-serien finns inte längre. Det var deras APUer före Ryzen såg världens ljus.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Dessutom så är det idag sällan som man kör enkeltrådade applikationer, och även om så är fallet så har man ändå nytta av flerkärniga processorer för operativsystemet.

Det må vara sant att många program numera använder flera trådar, men det betyder inte att enkeltrådsprestanda är irrelevant. För beräkningsservrar och liknande är flertrådsprestanda kanske viktigare, men för interaktiva laster är det typiskt enkeltrådsprestanda som avgör hur upplevelsen blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Zen 4 kommer först under 2022 års andra hälft, så ~1 år efter Alder Lake. Det är inte helt osannolikt att Raptor Lake hinner ut till dess. Däremot ska det som nämnt ovan bli kul att se hur Ryzen 5000 med tredubblat cacheminne står sig!

9 månader? Måste vara tråkigt att haft så långt försprång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Man ska inte jinxa i förväg Intel, de är då karma kommer.

Men jag gilla cpu-krig mellan Intel och AMD, de bli så intressant prestanda men också svårt för oss konsumenter att välja när bege ligger jämnt i benchmark tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Båda är i princip så bra att det är skitsamma vilken man väljer, men eftersom jag inte gillar Intels maktfullkomlighet, så lär det bli Amd ett tag till (åtminstone så länge LS styr;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att Intel erkänner att AMD är/har varit bättre.
Kändes ändå ganska otippat.
Hans uttalande innebär även att AMD är det bättre valet om man ska köpa dator just nu, innan November.

Fast egentligen så gjorde han ju det.
AMD är bättre just nu...
...men inte länge till.
Så tolkar jag Pats uttalande.

Det är klart att det hade varit bättre PR för AMD om Intel erkänt AMD som det bättre valet mer än 1 månad innan Intels kontring.
Innebörden blir ändå att om du ska köpa ny dator de närmaste 3 veckorna.
Så är AMD det bättre valet. - Enligt Intels VD.

Ja alltså att AMD har varit bättre än Intel sedan 5000-serien går ju objektivt bevisa så hade han försökt hävda motsatsen så hade han sett löjlig ut. Men Zen3D är ju också i antågande och om den nu är 15-20% snabbare i spel så blir inte Alder lake särskillt imponerande längre, men Intel tror de lever i ett vakuum som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vadå, det är ju en pik mot AMD? "Nu är ni inte bäst längre." är ju det han säger.

samtidigt som produkterna han påstår är bättre än AMD inte finns att köpa ännu? och inga oberoende tester häller, typ som LTT, JayzTwoCents eller Gamers Nexus finns ute??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det må vara sant att många program numera använder flera trådar, men det betyder inte att enkeltrådsprestanda är irrelevant. För beräkningsservrar och liknande är flertrådsprestanda kanske viktigare, men för interaktiva laster är det typiskt enkeltrådsprestanda som avgör hur upplevelsen blir.

Och skillnaden i enkeltrådsprestanda mellan toppmodellerna är så pass liten att du bara kommer att märka det i unika fall, inte i generella fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Och skillnaden i enkeltrådsprestanda mellan toppmodellerna är så pass liten att du bara kommer att märka det i unika fall, inte i generella fall.

Så kan det ju vara (vid vissa tidpunkter), men det betyder ju inte att måttet är inaktuellt; bara att ställningen är jämn.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Dessutom så är det idag sällan som man kör enkeltrådade applikationer, och även om så är fallet så har man ändå nytta av flerkärniga processorer för operativsystemet.

Topp-prestanda på en tråd är alltid relevant även om man har sin app som nyttjar 32core. Där trådprestandan gör att vissa moment går snabbare.

Jag tycker många hänger upp sig på detaljer och inte ser helhetsbilden, där helhetsbilden är den kompletta datorn. Och för den stora skaran vid den kompletta datorn så blir det mest hårdvara ut för pengarna, vad Intels och AMD topp-procesorer presterar spelar egentligen ingen roll när det ej är dessa folk köper. Det blir en väldigt hård prissituation.

Apple i sin sida går ej prisjämnföra rakt av då de flesta anser att man får lite mer med MacOS. Och det blir intressant och se vad Apple gör. Just nu så har de gjort bra datorer för väldigt små laster och de kommer snart bredda sig, men fråga är hur mycket? Och om dessa system för oss vanliga är relevanta utan sjukligt högra priser norr om 100 000kr.

Jag själv gillar inte alla benchmark där de kör med pyttesmålaster och från detta drar slutsatser som testerna inte alls visar. T.ex. vilket datorsystem som är bäst för riktigt stora laster, där man endast ser på en applikation som typ använde 640k ram men råkar nyttja fler kärnor. Värst tycker jag det är vid Threadrippertester, där min känsla är att de som recenserar råka ha ett jobb på en nyhetskanal, men de själva inte utnyttjar eller ens förstår potentialen och när folk använder dessa extrema cpuer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ehsnils:

Och skillnaden i enkeltrådsprestanda mellan toppmodellerna är så pass liten att du bara kommer att märka det i unika fall, inte i generella fall.

Om man verkligen utnyttjar den kraft som finns betydligt fler parametrar än man först inser att beakta. För vissa fall kan skillnaden mellan olika modeller vara rätt dramatisk, vad som är bäst kan också vara rätt långt ifrån det man initialt tänkt sig!

Det första man lätt missar när man bara kikar på benchmarks är att dessa, tyvärr av nödvändighet då benchmarks måste vara deterministiska och reproducerbara, testar specifika fall i isolation.

En extremt viktigt aspekt som helt faller bort är: hur bra fungerar mitt desktop-system för interaktiva jobb om det samtidigt finns jobb i bakgrunden? Tänker inte på spel här, känns ju rätt suboptimalt att köra rendering eller kompilering i bakgrunden om man spelar...

Ett fall som är viktigt för egen del är att kunna använda rätt enkla saker som webbläsaren, redigera dokument/kod etc samtidigt som beräkningar eller kompilering sker i bakgrunden. Vad som är "bäst" här är nog inte vad många tänker sig!

Tyckte själv att 5950X måste ju vara idealisk för detta, har ju faktiskt fall som effektivt kan utnyttja alla kärnor. Att köra beräkningar i bakgrunden går ofta bra, att köra kompileringar fungerar i vissa lägen skitdåligt!

Det första man måste inse man faktiskt använder alla kärnor är att den kärnan/eller fåtalet kärnor som behövs för interaktiva laster nu går på en fraktion av kraften av vad t.ex. web-benchmarks visar.

Dels är frekvensen på CPU lägre, 80-90 % på en desktop men den kan vara <50 % på bärbara med lite fler kärnor (gäller AMD/Intel, Apple M1 påverkas inte då den saknar turbo)! Vidare har de flesta bättre CPUerna SMT, det gör att faktiskt prestanda per CPU-tråd är ~60 % av vad man ser i benchmarks som testar fåtrådig prestanda.

Så desktop-system har under last ungefär halva prestandan för interaktiva applikationer medan bärbara kan ha mindre en än fjärdedel av kapacitet (gäller främst modeller med >4C/8T och låg TDP). D.v.s. man har nu mindre kraft än de flesta mobiltelefoner, samtidigt är moderna webapplikationer långt ifrån lätta att driva!

Ovanpå det finns delade resurser som disk och RAM. Ligger ~30 CPU-trådar och kompilerar i bakgrunden betyder det att man kan ha ~1/30 av disk- och RAM-bandbreddskapacitet till förfogande för sina interaktiva laster!!!

Just under kompilering är min Windows dator med 5950X i praktiken oanvändbar, har också en 3900X och en 5600X dator. Tvärtemot vad många skulle gissa är det 5600X datorn den som fungerar klart bäst att använda om man parallellt också har tunga jobb i bakgrunden, följd av 3900X och 5950X är faktiskt klart sämst (känns som Windows skalar rätt icke-linjärt för det är rejält mycket sämre upplevelse på 5950X, det trots att jag har 128 GB RAM där vilket är 2 resp. 4 gånger mer än de andra två).

Högre prestanda per kärna löser inte alla problem, men det gör normalt allt snabbare. I/O blir mer effektivt då man får ut närmare maximal kapacitet ju mindre CPU-delen är en flaskhals, interaktiva uppgifter blir klart positivt påverkade då de är rejält latensberoende och under last är även "snabba" datorer oftare än man tror CPU-bundna här!

Tidigare var riktmärket för system som utför någon form av latenskritisk uppgift att om man har ett val mellan högre prestanda per kärna och fler kärnor är det förra det bättre valet om man kan få ~20 % högre prestanda per kärna istället för 100 % högre prestanda över alla kärnor. Tror därför det inte är någon slump att både AMD och Intel vill uppvisa just ~20 % förbättringar i ST mellan generationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Ja, det är ju just erkännande från Intel de lever och andas för. De sitter säkert på AMD och tar sig för kinderna "Tänka sig... självaste Intel säger att lilla jag har gjort ett bra jobb. Oj, oj, oj, detta måste firas!"

Med tanke på vilken marknadsposition AMD har haft så skulle jag tro att så just är fallet. Dom klappar sig nog rejält på axeln över beröm från INTEL.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Yoshman hur blir det om du klickar ur några av processor för kompilatorn under Aktivitetshanteraren->Information->"höger klick på kompilator processen, välj "ange processortillhörighet"". Om du bockar ur 2st där, går det att surfa bättre då när kompilatorn kör för fullt i bakgrunden?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man verkligen utnyttjar den kraft som finns betydligt fler parametrar än man först inser att beakta. För vissa fall kan skillnaden mellan olika modeller vara rätt dramatisk, vad som är bäst kan också vara rätt långt ifrån det man initialt tänkt sig!

Det första man lätt missar när man bara kikar på benchmarks är att dessa, tyvärr av nödvändighet då benchmarks måste vara deterministiska och reproducerbara, testar specifika fall i isolation.

En extremt viktigt aspekt som helt faller bort är: hur bra fungerar mitt desktop-system för interaktiva jobb om det samtidigt finns jobb i bakgrunden? Tänker inte på spel här, känns ju rätt suboptimalt att köra rendering eller kompilering i bakgrunden om man spelar...

Ett fall som är viktigt för egen del är att kunna använda rätt enkla saker som webbläsaren, redigera dokument/kod etc samtidigt som beräkningar eller kompilering sker i bakgrunden. Vad som är "bäst" här är nog inte vad många tänker sig!

Tyckte själv att 5950X måste ju vara idealisk för detta, har ju faktiskt fall som effektivt kan utnyttja alla kärnor. Att köra beräkningar i bakgrunden går ofta bra, att köra kompileringar fungerar i vissa lägen skitdåligt!

Det första man måste inse man faktiskt använder alla kärnor är att den kärnan/eller fåtalet kärnor som behövs för interaktiva laster nu går på en fraktion av kraften av vad t.ex. web-benchmarks visar.

Dels är frekvensen på CPU lägre, 80-90 % på en desktop men den kan vara <50 % på bärbara med lite fler kärnor (gäller AMD/Intel, Apple M1 påverkas inte då den saknar turbo)! Vidare har de flesta bättre CPUerna SMT, det gör att faktiskt prestanda per CPU-tråd är ~60 % av vad man ser i benchmarks som testar fåtrådig prestanda.

Så desktop-system har under last ungefär halva prestandan för interaktiva applikationer medan bärbara kan ha mindre en än fjärdedel av kapacitet (gäller främst modeller med >4C/8T och låg TDP). D.v.s. man har nu mindre kraft än de flesta mobiltelefoner, samtidigt är moderna webapplikationer långt ifrån lätta att driva!

Ovanpå det finns delade resurser som disk och RAM. Ligger ~30 CPU-trådar och kompilerar i bakgrunden betyder det att man kan ha ~1/30 av disk- och RAM-bandbreddskapacitet till förfogande för sina interaktiva laster!!!

Just under kompilering är min Windows dator med 5950X i praktiken oanvändbar, har också en 3900X och en 5600X dator. Tvärtemot vad många skulle gissa är det 5600X datorn den som fungerar klart bäst att använda om man parallellt också har tunga jobb i bakgrunden, följd av 3900X och 5950X är faktiskt klart sämst (känns som Windows skalar rätt icke-linjärt för det är rejält mycket sämre upplevelse på 5950X, det trots att jag har 128 GB RAM där vilket är 2 resp. 4 gånger mer än de andra två).

Högre prestanda per kärna löser inte alla problem, men det gör normalt allt snabbare. I/O blir mer effektivt då man får ut närmare maximal kapacitet ju mindre CPU-delen är en flaskhals, interaktiva uppgifter blir klart positivt påverkade då de är rejält latensberoende och under last är även "snabba" datorer oftare än man tror CPU-bundna här!

Tidigare var riktmärket för system som utför någon form av latenskritisk uppgift att om man har ett val mellan högre prestanda per kärna och fler kärnor är det förra det bättre valet om man kan få ~20 % högre prestanda per kärna istället för 100 % högre prestanda över alla kärnor.

Testade själv nyligen en del maskiner med Threadripper Pro, 3955WX/3995WX. Tidigare även provat en med 3975WX. Valde att stänga av SMT på de högre modellerna då de upplevdes betydligt piggare utan, då frekvenserna låg högre.

Även om datorerna ska användas till div tunga laster och beräkningar, så nyttjar inte programmen fullt så många kärnor aktivt och en högre frekvens ger då mer. Återstår att höra hur maskinerna presterar för användarna som kan nyttja dem.

Det handlade nu senast om tre olika specar av samma datormodell, Thinkstation P620.
3955WX/64GB/A5000/1TB PCIe 4.0 NVMe
3995WX/128GB/3090/512GB PCIe 3.0 NVMe
3995WX/256GB/A5000/1TB PCIe 4.0 NVMe

De har beställts vid olika tillfällen, den med 3090 fick vänta på kortet i runt 9 mån.

Intressant för övrigt hur de känns att använda. Visst är de ju främst gjorda för tunga flertrådade laster och det märks. De känns långt ifrån så snabba som man kanske skulle kunna tänka sig i allmänhet.

Vid lättare laster som allmän Windows-användning, installationer m m var nog systemet med 3955WX i kombination med PCIe 4.0 NVMe-disk och RTX A5000 snabbast.
Sen strax efter provade jag ett system med 10900K/32GB/Quadro RTX 4000/1 TB PCIe 3.0 NVMe och det var betydligt piggare i allmän användning.
Kan då tänka mig att ett Intel-system med hög frekvens och snabbare disk kommer att upplevas och vara rejält snabbt för de flesta vanliga användares belastning (utanför alltför tungt flertrådad sådan).
Har dock inte provat något system med Ryzen 5000 som ju har högre IPC och frekvenser m m än 3000-serien.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för tidigt att räkna bort AMD redan innan Intels första konkurrerande produkt kommit ut på marknaden!
Även om Alder Lake skulle visa sig prestera ungefär så som "läckorna" visar betyder det inte att Intel kan förklara sig som tillbaka i ohotad ledning:
- AMD kan ta tillbaka prestandatronen med Zen4. (Jag förväntar mig inte att Zen3D gör det, annat än i prestanda per watt och/eller pris/prestanda.)
- AMD har nu lyckats få upp sin andel på servermarknaden, vilket sannolikt är vad som svider mest hos Intel, och där kommer det ta tid innan den pendeln svänger tillbaka.

Skrivet av Spawnbadboy:

... intel bara, ... Nu är det större förbättringar årligen

Verkligen?
Har det varit större årliga förbättringar från oktober 2016 fram till nu?
Hardware unboxed visade nyligen att det knappt varit någon IPC-förbättring alls från Broadwell (5000-serien) till (nuvarande) Rocket Lake. Hur det kommer se ut framöver vet vi inte ännu. Vi har redan sett att verkligheten snabbt avvek från Intels roadmap från 2014, så jag förväntar mig att där kommer förseningar även framöver.

Permalänk
Medlem

https://open.spotify.com/track/4rr0gWiMrF4sOIefs3IEvZ?si=c6d6...

A little less conversation, a little more action, please
All this aggravation ain't satisfactioning me
A little more bite and a little less bark
A little less fight and a little more spark
Close your mouth and open up your heart and, baby, satisfy me
Satisfy me, baby

Permalänk
Medlem

Två rubriker samma dag: "Windows 11 gör Ryzen 15% långsammare" och "Intel: AMD:s ledning är över.". Sammanträffande?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Yoshman hur blir det om du klickar ur några av processor för kompilatorn under Aktivitetshanteraren->Information->"höger klick på kompilator processen, välj "ange processortillhörighet"". Om du bockar ur 2st där, går det att surfa bättre då när kompilatorn kör för fullt i bakgrunden?

Problemet med det är flera, i alla fall om man kör Windows (är trivialt att fixa under Linux p.g.a. hur fork() fungerar).

Kompilering skalar väldigt bra då man kör flera enkeltrådade program, inte ett multitrådat. Men det betyder att man inte har ett kompilatorprogram, utan en per CPU-tråd. Vidare lever dessa program normalt sett bara under tiden det tar att kompilera en fil, då skapade av process är rätt dyrt under Windows sker det ibland lite "magi" i form av återanvändande av processer här.

Att bocka ur bara två CPU-kärnor räcker inte heller för att interaktiva ska bli riktigt piggt, kärnorna som kör de interaktiva lasterna kör fortfarande på kärnor där den "andra" tråden är fullt lastad så man kör ~50 %. Vidare kvarstår fighten kring I/O och RAM, att kör t.ex. CB i bakgrunden fungerar typiskt rätt bra då CB dels körs ur cache (så påverkar inte RAM-bandbredd för andra) och saknar helt I/O. Kompilering av större saker går inte ur cache och generar en del I/O (men är långt ifrån I/O-tungt, finns andra saker som är långt hårdare på I/O!).

Fast huvudproblemet är egentligen att det blir allt för bökigt. Ibland vill man ju göra allt för att det ska gå så fort som möjligt att kompilera, i andra fall är det önskvärt att det går i bakgrunden. Bästa lösningen, dock inte inte den billigaste, är att köra de interaktiva sakerna på en separat maskin (som då kan gå all-in på maximal prestanda per kärna, behövs bara en handfull), medan man har en mer dedicerad "byggserver".

Problemet med den senare, även om man kan ta kostnaden, är att AMD/Intel är väl medvetna om hur liten nisch som i praktiken har någon relevant nytta av mer än 4-8 kärnor. Båda dessa tillverkare segmenterar idag marknaden, man måste annars skulle inte deras toppmodeller vara bästa val för mer än en handfull. Båda ser till att deras toppmodell också är den som har högst enkeltrådprestanda, skulle de pusha alla modeller till max skulle deras 6C modeller idag vara de som klockade högst och de skulle då också bli de som är i absolut tal snabbast för en klar majoriteten av fallen folk faktiskt har -> "ingen" skulle välja toppmodellera, de skulle ge bäst CB poäng men slutar rätt mycket där...

Misstänkte lite att jag skulle uppleva 5950X på detta sätt, ville egentlig köpa en 5900X men i det läget jag köpte CPUn blev 5950X vettigast för det var den som hade vettig leveranstid. Sen är allt relativt, upplever nog så pass stor skillnad då jag också kör på MacOS/M1. M1 är "perfekt" för detta fall då den saknar både SMT och turbo-boost samt att OS:et är väldigt bra på att prioritera interaktiva laster till de "stora" kärnorna, man får i praktiken väldigt nära samma upplevelse oavsett om systemet är 0 % eller 100 % lastat i bakgrunden (RAM påverkar mindre då det dels är väldigt snabbt RAM, men också då det "bara" är 4+4 kärnor/trådar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Hardware unboxed visade nyligen att det knappt varit någon IPC-förbättring alls från Broadwell (5000-serien) till (nuvarande) Rocket Lake. Hur det kommer se ut framöver vet vi inte ännu.

Då kanske HU se över sina tester... I spel har det varit ett hyfsat kliv från Haswell/Broadwell (dessa har i stort sätt identisk IPC) till Skylake. Var steget till Rocket Lake som var lite märkligt då i princip allt utom spel såg den utlovade ~15-20 % förbättringen i prestanda per kärna.

Hos vissa (t.ex. SweClockers och Gamers Nexus), dock inte HU, såg man i.o.f.s. ett visst lyft i lägsta FPS, men inte i genomsnittlig FPS hos Rocket Lake.

Nivån på förbättringar över de senaste 6 åren är Intels stora problem. De innan Alder Lake släpps haft ett enda relevant lyft i prestanda per kärna, IceLake/TigerLake för mobila enheter och Rocket Lake för stationära. Av dessa är det bara TigerLake som gett en lyft på ett bredare plan. IceLake gick inte att klocka samt perf/W var en bra bit från var man borde ha legat (båda fixades i TigerLake). RocketLake är en brödrost...

Ställer man Intel mot Apple så tycker jag det är uppenbart att Intel måste vara hämmande av sina problem med 10 nm. Nog för att ARM64 är bättre, men med Intels resurser (som i.o.f.s. lite är kaffekassa mot Apples totala omsättning idag...), är det inte rimligt att något ska vara kapabel att designa en CPU som utför rätt mycket dubbelt så mycket per cykel som det Intel hade fram till i våras. Firestorm ligger väldigt nära 100 % högre i "IPC" (går inte att direkt jämföra IPC då det är olika ISA, läs mängd utförd arbete per cykel) ställd mot Skylake.

Så att Golden Cove ska ligga ~40 % upp i IPC mot Skylake känns inte bara sannolikt, det känns i nuläget lite som ett lägsta krav. Vi ska nog inte vänta oss allt för mycket från Raptor Lake, det kanske blir 5-10 %. Men ryktet säger att nästa CPU, första på 7 nm (Intel 3?) ska ta ännu ett större kliv till ~80 % högre IPC mot Skylake (vilket fortfarande inte matchar Firestorm, men Intel klockar ju högre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre single core prestanda tror ni man får om man skulle uppgradera 8086;an på 5Ghz till den här kommande sjön?
Jag hade tänkt hoppa över den här generationen och gå på nästa, men single core prestandan har visat sig vara begränsande i vissa fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Hur mycket bättre single core prestanda tror ni man får om man skulle uppgradera 8086;an på 5Ghz till den här kommande sjön?
Jag hade tänkt hoppa över den här generationen och gå på nästa, men single core prestandan har visat sig vara begränsande i vissa fall.

Det var ingen dålig klockning, från 5 MHz till 5 GHz måste vara nått sorts rekord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ingen dålig klockning, från 5 MHz till 5 GHz måste vara nått sorts rekord.

Bra kylning vettu.

Permalänk
Medlem

Roligt att höra honom säga

"We won't dismiss them of the good work that they've done, but that's over with Alder Lake and Sapphire Rapids."

och det enda man försökt göra sedan AMD kom nära är att kasta skit på dem

Skall bli spännande att se Intels kommande, inte mot AMD's ett år gamla CPU:er, utan mote en V-Cache bestyckad 5000 eller 6000-serien.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ingen dålig klockning, från 5 MHz till 5 GHz måste vara nått sorts rekord.

Intel® Core™ i7-8086K Processor

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Alltså det kommer ju bli oerhört kul att se Intel visa på prestandan när de inte tyckte att man borde titta på tester. 😂
Och med den här lanseringen så har de ju också erkänt att de pratade fullständigt skitsnack tidigare.

Men nog om det, får de fram något revolutionerande kommer jag köpa det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst trollande raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vet inte vad andra läser in i detta, för egen del säger är det han säger detta:

"Intel har stått och stampat så länge på samma punkt att våra konkurrenter lyckats ta sig förbi."

För den bistra sanningen är att orsaken till att både AMD och Apple tagit sig förbi Intel till väldigt stor del är Intels totala brist på progress under 5-6 års tid. De andra behövde inte göra något exceptionellt, de behövde bara exekvera enligt plan.

Egentligen har inte ens Apple gjort något direkt oväntat, var mest väldigt svårt att riktigt förstå prestandanivån hos deras CPUer så länge de bara fanns på Iphone/Ipad. Det fanns Ipad vs PC-laptop jämförelsen som indikerade att Ipad faktiskt gick om i prestanda för några år sedan, men var aldrig riktigt äpple-mot-äpplen-jämförelser.

Till och med ARM har ju lyckats ta sig förbi Intel om man håller sig till <= 15 W TDP CPUer. Cortex X1 och X2 når inte upp till Apples nivå men den utför fortfarande ~50 % mer per cykel jämfört med Skylake (så fortfarande bättre IPC än Golden Cove). ARMs problem så här långt är dels bristande ARM64 stöd på Windows (vilket verkar lösa sig med Windows 11), samt brist på aktörer som vågar satsa på kretsar mot datorer (i stället för att stoppa in mobilkretsar i bärbara). Qualcomm ska ju lansera något på Apple nivå i mitten av 2022, finns också rykte att Microsoft+AMD jobbar på en Cortex X1 + RDNA2 baserad krets för bärbara (den borde vara nog för att bli bästa krets för Windows laptops 1H 2022, får se vad Qualcomm drar fram sedan).

En CPU-design som borde hitta ut i serversmak under Q4 är "serverversionen" av Cortex X2 (Neoverse V1). På serversidan har Intel/AMD inget övertag i frekvens så de kommer antagligen tappa prestandakronan för datacenter CPUer (de har redan tappat den set till all-core prestanda p.g.a. Ampere Computings 128 kärnors CPU, men med Neoverse V1 tappar de även den sett till prestanda per kärna).

Att Intels VD säger vad "alla" egentligen redan fattat för ett par år sedan tror jag är det viktigaste delen i detta uttalande. Något sådant säger man inte öppet innan man är 100 % säker på att grundorsaken till de problem man haft är lösta.

Personligen hade jag i nuläget nästan sett att Intels problem fortsätter, det är dags att ersätta x86 med något vettigare. Om Intel tar tillbaka ledningen i tillverkningsteknik blir det betydligt svårare för utmanarna att få ekonomi i sina satsningar, det är alltid en brant uppförsbacke för den som vill förändra. Å andra sidan tror jag tillräckligt mycket på att Intel nog ändå löst sina problem + tror på deras GPU-satsning, så köpte på mig en del INTC för en tid sedan... Hoppas ändå känslan vinner över investeringen här, men lika bra att satsa på båda sidor

Förlåt för ett kort svar på en lång text.
Är inte en stor orsak till att det gått trögt, just den åldrade x86? Den bär på en tung ryggsäck av gammal föråldrad teknik.
Håller inte med om att AMD inte gjort något exceptionellt, redan deras Ryzen 1 var ett oväntat och fantastiskt lyft, det har fortsatt sedan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra. Tråkigt dock att det finns så mycket illvilja mot Intel efter alla dessa år.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Trevligt att höra. Tråkigt dock att det finns så mycket illvilja mot Intel efter alla dessa år.

Det är ju knappast oförtjänat. De lär fuska i åtminstånde 10 år till.

Hur länge sedan var det dom visade upp en cpu som skulle vara "sååå bra" och var riggad med en chiller utan att man talade om detta ?