Intel: "AMD:s ledning är över"

Permalänk
Medlem

Gillar ändå zlatanattityden från honom. Går inte hem i Sverige dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Bäst att säga det innan Apple hinner ut med m1x...

Apple kan släppa vad som helst. Dom kör MacOS/iOS och inte PC.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Inte så otippat att en jätte som intel återkommer. Brukar dom alltid göra. Väldigt bra att dom hsr konkurrenter som gör att dom måste göra bra saker. AMD satte verkligen press på dom. Får se hur den står sig mot zen 4

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Om investerare nöjer sig med att höra att en produkt som inte är släppt än är bäst så förstår jag varför det ser ut som det gör.

Självklart kan inte Intel erkänna att AMD är bättre, utan de får ge dem restriktivt beröm. Det är så det ser ut.

Men om man tittar på vad respektive företag åstadkommit de senaste åren givet sitt kapital så är Intel ett stort skämt. Tycker inte absolut prestanda är så intressant ur det perspektivet, utan vilka medel man haft för att ta sig dit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

har hört Intel många gånger slå på sin stora trumma sen är det inget märkvärdigt
Vill ha bevis som är ok så kasta in en cpu till Sweclockers för bränn testning så vi få se vad den går för..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Personligen så kommer jag att se Alder Lakes prestanda på Windows 10 som den egentliga prestandan.
Att jämföra processor 1 som kör på OS X med processor 2 på OS Y känns lite väl som äpplen och päron för min smak…

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Apple kan släppa vad som helst. Dom kör MacOS/iOS och inte PC.

Ja, fast ju längre efter x86 hamnar desto fler lär väl lämna skeppet? M1 emulerar ju x86 effektivare än originalet...

Skrivet av Hugashaka:

Att jämföra processor 1 som kör på OS X med processor 2 på OS Y känns lite väl som äpplen och päron för min smak…

Ibland finns ju samma program till många plattformar, så då kan man ju lätt jämföra men om man är låst till Windows är det ju kanske inte så intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Med tanke på att Intel har vägrat att erkänna AMD som en värdig konkurrent eller ens nämna vid namn, så kan man kanske ändå tolka det som en sorts seger för AMD.

AMD är väl 90% av texten som står i Intels pressreleaser 😉

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kul att Intel erkänner att AMD är/har varit bättre.
Kändes ändå ganska otippat.
Hans uttalande innebär även att AMD är det bättre valet om man ska köpa dator just nu, innan November.

Skrivet av Ozzed:

Självklart kan inte Intel erkänna att AMD är bättre, utan de får ge dem restriktivt beröm. Det är så det ser ut.

Fast egentligen så gjorde han ju det.
AMD är bättre just nu...
...men inte länge till.
Så tolkar jag Pats uttalande.

Det är klart att det hade varit bättre PR för AMD om Intel erkänt AMD som det bättre valet mer än 1 månad innan Intels kontring.
Innebörden blir ändå att om du ska köpa ny dator de närmaste 3 veckorna.
Så är AMD det bättre valet. - Enligt Intels VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ibland finns ju samma program till många plattformar, så då kan man ju lätt jämföra men om man är låst till Windows är det ju kanske inte så intressant.

Saken är väl snarast den att så länge jag känner att jag bör undvika att gå ifrån Windows 10 så är Alder Lakes prestanda i Windows 11 totalt irrelevant för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Gillar ändå zlatanattityden från honom. Går inte hem i Sverige dock.

Handlar snarare om att Intel inte haft så bra trackrecord när det kommer till PR de senaste åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugashaka:

Saken är väl snarast den att så länge jag känner att jag bör undvika att gå ifrån Windows 10 så är Alder Lakes prestanda i Windows 11 totalt irrelevant för mig.

När det gäller maximal prestanda borde det väl inte skilja så mycket (särskilt inte enkeltrådat) men den nya schemaläggaren ger säkert bättre energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

När det gäller maximal prestanda borde det väl inte skilja så mycket (särskilt inte enkeltrådat) men den nya schemaläggaren ger säkert bättre energieffektivitet.

Och om det inte skiljer så mycket i prestanda så är det likväl ett imponerande kliv uppåt på Windows 10.
Men det i sig gör ju inte att siffrorna för Windows 11 betyder något för mig.
I slutändan så är de siffrorna som jag bryr mig om de som gäller för Windows 10, då det är där mitt nyttjande för tillfället ligger.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Vet inte vad andra läser in i detta, för egen del säger är det han säger detta:

"Intel har stått och stampat så länge på samma punkt att våra konkurrenter lyckats ta sig förbi."

För den bistra sanningen är att orsaken till att både AMD och Apple tagit sig förbi Intel till väldigt stor del är Intels totala brist på progress under 5-6 års tid. De andra behövde inte göra något exceptionellt, de behövde bara exekvera enligt plan.

Egentligen har inte ens Apple gjort något direkt oväntat, var mest väldigt svårt att riktigt förstå prestandanivån hos deras CPUer så länge de bara fanns på Iphone/Ipad. Det fanns Ipad vs PC-laptop jämförelsen som indikerade att Ipad faktiskt gick om i prestanda för några år sedan, men var aldrig riktigt äpple-mot-äpplen-jämförelser.

Till och med ARM har ju lyckats ta sig förbi Intel om man håller sig till <= 15 W TDP CPUer. Cortex X1 och X2 når inte upp till Apples nivå men den utför fortfarande ~50 % mer per cykel jämfört med Skylake (så fortfarande bättre IPC än Golden Cove). ARMs problem så här långt är dels bristande ARM64 stöd på Windows (vilket verkar lösa sig med Windows 11), samt brist på aktörer som vågar satsa på kretsar mot datorer (i stället för att stoppa in mobilkretsar i bärbara). Qualcomm ska ju lansera något på Apple nivå i mitten av 2022, finns också rykte att Microsoft+AMD jobbar på en Cortex X1 + RDNA2 baserad krets för bärbara (den borde vara nog för att bli bästa krets för Windows laptops 1H 2022, får se vad Qualcomm drar fram sedan).

En CPU-design som borde hitta ut i serversmak under Q4 är "serverversionen" av Cortex X2 (Neoverse V1). På serversidan har Intel/AMD inget övertag i frekvens så de kommer antagligen tappa prestandakronan för datacenter CPUer (de har redan tappat den set till all-core prestanda p.g.a. Ampere Computings 128 kärnors CPU, men med Neoverse V1 tappar de även den sett till prestanda per kärna).

Att Intels VD säger vad "alla" egentligen redan fattat för ett par år sedan tror jag är det viktigaste delen i detta uttalande. Något sådant säger man inte öppet innan man är 100 % säker på att grundorsaken till de problem man haft är lösta.

Personligen hade jag i nuläget nästan sett att Intels problem fortsätter, det är dags att ersätta x86 med något vettigare. Om Intel tar tillbaka ledningen i tillverkningsteknik blir det betydligt svårare för utmanarna att få ekonomi i sina satsningar, det är alltid en brant uppförsbacke för den som vill förändra. Å andra sidan tror jag tillräckligt mycket på att Intel nog ändå löst sina problem + tror på deras GPU-satsning, så köpte på mig en del INTC för en tid sedan... Hoppas ändå känslan vinner över investeringen här, men lika bra att satsa på båda sidor

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och förmodligen zen3+ med extra cache ganska snart

Har jag missat något? Vart kan man läsa om detta?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Försprång hade nog vart ett bättre ordval här.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugashaka:

Och om det inte skiljer så mycket i prestanda så är det likväl ett imponerande kliv uppåt på Windows 10.

Ja, det tror jag att man kan förvänta sig.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Zen 4 kommer först under 2022 års andra hälft, så ~1 år efter Alder Lake. Det är inte helt osannolikt att Raptor Lake hinner ut till dess. Däremot ska det som nämnt ovan bli kul att se hur Ryzen 5000 med tredubblat cacheminne står sig!

Ser ut som att Alder Lake leder 25% över Zen 3 i singelprestanda. Jag vet inte hur AMD ska komma upp i det med större cacheminne. Jag hoppas AMD all lycka! Tråkigt att Zen 4 kommer så sent.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Ser ut som att Alder Lake leder 25% över Zen 3 i singelprestanda. Jag vet inte hur AMD ska komma upp i det med större cacheminne. Jag hoppas AMD all lycka! Tråkigt att Zen 4 kommer så sent.

Jag "hoppas" tvärtom att Intel går om i enkeltrådat och att AMD sedan återtar övertaget med Zen 4. Lite tit for tat på CPU-sidan vore sunt!

Jag tror inte heller AMD kommer ta igen det med ett större cacheminne. Möjligen att de behåller prestandakronan i spel som redan gynnas av AMD:s stora L3-cacheminne.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ljuvlig musik. 😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Rekordmedlem

Så rätt men ändå så fel, det han glömde säga är att ARM sprungit om dem båda

Skrivet av Ratatosk:

Det och en riktig schemaläggare, det blåser upp till storm på CPU-fronten.
Min lokala Spåkärring påstår att de kommer att gå ganska jämnt, men vad fan vet en Spåkärring om processorer?

Och så kommer AMD å andra sidan att få en rejäl prestandaboost i Linux +10 till 25 % sägs den ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vadå är inte ens priset för amds produkter ens prisvärt längre?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Vadå är inte ens priset för amds produkter ens prisvärt längre?

Beror ju på segment, Intel har ju faktiskt satsat hårt i budgetsegmentet så där är de numera mest prisvärda för AMD har ju inte släppt 5300G till annat än oem.
Skulle de släppa 5300G för vad den kan förväntas kosta så sopar de mattan med Intels motsvarigheter.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3-5300g-review

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och så kommer AMD å andra sidan att få en rejäl prestandaboost i Linux +10 till 25 % sägs den ge.

10-25% per watt för vissa fall, inte 10-25% högre prestanda generellt. Det verkar primärt handla om att förbättra prestanda/watt för Steam Deck men kan förhoppningsvis ge förbättringar för laptops överlag också. Men förvänta dig inga enorma skillnader i fall som inte är kraftigt strömbegränsade.

Permalänk
Medlem

Intel betalar MS för att Ryzen ska tappa prestanda i Win 11.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Pat skratta inte innan du hoppat över älven
Får väl se vad Intel har att komma med.
Tycker ändå det är trevligt med AMD i ledning för omväxlings skull!

Hoppas inte han syftar på dåliga Win11 drivrutiner som ger fördel till Intel iaf.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

10-25% per watt för vissa fall, inte 10-25% högre prestanda generellt. Det verkar primärt handla om att förbättra prestanda/watt för Steam Deck men kan förhoppningsvis ge förbättringar för laptops överlag också. Men förvänta dig inga enorma skillnader i fall som inte är kraftigt strömbegränsade.

Ser faktiskt ut som det jobbet AMD gör här ger en generellt förbättring när man kör ondemand läget i Linux. För bärbara är det väldigt värdefullt med ett väl fungerande ondemand läge då det just ger nära nog samma absolut prestanda men klart bättre perf/W.

De tester som finns ute nu pekar på att Ryzen får snarlikt beteende som Intels P-state drivare för SpeedShift kapabla CPUer, d.v.s. i stort sätt samma absoluta prestanda i ondemand som i performance. För Ryzen får man ut "rätt" prestanda bara man kör performance, AMDs nya drivare verkar få minimal prestandapåverkan i det läget. Men självklart mycket bättre med ondemand, dels då det är standardläget i de flesta fall och dels då det ger bättre perf/W (mycket bättre på bärbara, mindre skillnad för stationära).

Just perf/W är vad Intel helt offrat under de "svåra åren" för att hänga med, denna graf är väldigt talande. i9-9900K står sig faktiskt riktigt bra sett till perf/W än idag, även AMD verkar med 5000 serien delvis offrat perf/W för att nå maximal perf.

9900K är trots sin maximala frekvens på 5,0 GHz fortfarande den mest energieffektiva CPUn i laster som använder enstaka trådar!

Klicka för mer information
Visa mer

Kikar man på 5950X, 5900X och 5800X multicore resultat är det brutalt tydligt hur perf/W totalt slängs ut genom fönstret när man börjar kliva över ~4,0 GHz (är ungefär där 5950X brukar ligga när alla kärnor jobbar). Det är inte unikt för x86, orsaken till att Apple har heltals-faktorer bättre perf/W är primärt en effekt av att de får ut sin extremt höga prestanda per kärna redan strax över 3 GHz (vilket i.o.f.s. är möjligt p.g.a. att de använder ARM64, men även x86 är långt mer effektiv vid denna frekvens, AMDs 15 W TDP med 8C/16T klockar ju ned sig mot 2 GHz då det ger ännu bättre perf/W).

Får se vad som händer med Alder Lake, känns ändå som desktop versionen inte är speciellt optimerad för perf/W. Man verkar gå all-in för maximal prestanda, kosta vad det kosta vill effektmässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att Intel håller vad dom lovar. Oavsett om man är fanboy av det ena eller det andra så vinner vi konsumenter på konkurensen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på segment, Intel har ju faktiskt satsat hårt i budgetsegmentet så där är de numera mest prisvärda för AMD har ju inte släppt 5300G till annat än oem.
Skulle de släppa 5300G för vad den kan förväntas kosta så sopar de mattan med Intels motsvarigheter.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3-5300g-review

Aha ok så Ryzen 5 kan inte kallas budget längre? om det nu nånsin gjort det. Jag trodde det iaf.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Aha ok så Ryzen 5 kan inte kallas budget längre? om det nu nånsin gjort det. Jag trodde det iaf.

R5 har väl inte direkt varit budget nån gång utan det är mellanklass medans R3 och Athlon och kanske (den lite udda?) A serien är budgetsegmentet.
Definitionerna går ju alltid att diskutera men AMDs R nummer är ju tänkt att motsvara Intels I.

Visa signatur