Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Läs mina inlägg här i tråden så finns det en länk där till hur du kan konvertera till gpt.
eufi fungerar inte med MBR utan kräver GPT. Men det finns ett verktyg som kan konvertera åt dig.

Har länk en bit upp i tråden, även en bild som visar hur du kan kolla din nuvarande disk.

Tack så mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _genki:

Och av egen erfarenhet så har DirectX8- till 11 samt OpenGL bättre prestanda. (då översättningen till Vulkan frigör både minnes- och bussbandbredd)

Va? OGL översätts till Vulkan? Hur går det till, är det en ny Win11-grej eller vaddå?

Detta är helt nytt för mig, måste tillstås.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Yes kräver GPT, om du följer länken jag postade ovan så finns en guide hur du kan konvertera disken inom windows egna miljö.

Men läs igenom noga så du vet vad du gör annars kan du riskera att göra så att du inte kommer åt din windows install.
Men programmet gör det mesta åt dig så. Det är mest att följa korrekta kommandon.

Om det står GPT är det bara slå på secure boot och TPM i bios och så ska allt vara frid och fröjd?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om det står GPT är det bara slå på secure boot och TPM i bios och så ska allt vara frid och fröjd?

Samt ändra legacy/uefi till uefi ifall det inte redan är påslaget, vilket det lär vara om du har GPT.

Permalänk
Medlem

Alternatively, you may run this command from within the recovery environment:

Boot to the Windows Recovery Environment and start the Command Prompt console:
Press the Windows key and I key simultaneously to open Settings.
Select Update & Security.
Select Recovery.
Select Restart now under Advanced startup.
Select Troubleshoot.
Select Advanced Options.
Select Command Prompt.
It may prompt you to select a user account and type in a password. (Japp, det efterfrågades.)
Issue convert command: mbr2gpt.exe /convert.
Restart your computer and boot into your UEFI BIOS.
Change BIOS setting from Legacy to UEFI mode.

Jag gjorde så här. Iom att inte /allowfullos behövdes så hoppas jag att extra partiotioner kunde undvikas. Har fortfarande 3st som innan på C: iaf. (Efi, system, återställning)
Funkade klockrent och har GPT nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Va? OGL översätts till Vulkan? Hur går det till, är det en ny Win11-grej eller vaddå?

Detta är helt nytt för mig, måste tillstås.

Nej, vi pratade om Linux och Valve's översättninglager "Proton". Det började med ett påstående om att det finns ingen bättre tid att skifta till Linux för entusiaster än nu när Windows 11 släpps (med sitt otrevliga informationssamlande samt all bloat) Valve har säkrat upp väldigt hög kompatibilitet för Steam samt Windows-spel. Så anledningarna är få att vara knuten till Microsoft framöver.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Vad händer om man aktiverar TPM 2 i UEFI och dual bootar? Kommer det påverka funktionen av andra operativsystem?
Jag har inte lust att slå på secureboot eftersom jag antagligen måste hålla på och signera binärer och kärnor bara för att få igång eländet, visst kan det vara värt det men nej, bara nej.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Vad händer om man aktiverar TPM 2 i UEFI och dual bootar? Kommer det påverka funktionen av andra operativsystem?
Jag har inte lust att slå på secureboot eftersom jag antagligen måste hålla på och signera binärer och kärnor bara för att få igång eländet, visst kan det vara värt det men nej, bara nej.

secure boot OCH tpm2 är kravet tyvärr

Permalänk
Medlem

Då har man ändrat till gpt och uefi, satt på tpm 2.0 och secure boot. Så nu får man hoppas att Microsoft ändrar sig och godkänner min 7700k, någon som tror att det händer?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Då har man ändrat till gpt och uefi, satt på tpm 2.0 och secure boot. Så nu får man hoppas att Microsoft ändrar sig och godkänner min 7700k, någon som tror att det händer?

Nej, det är inte överdrivet sannolikt. Du kan ju dock som sagt ändå installera via deras ISO-fil utan att den då kommer klaga eftersom den då bara kräver TPM 1.2 och inga specifika krav på processorn.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luminous:

Vad händer om man aktiverar TPM 2 i UEFI och dual bootar? Kommer det påverka funktionen av andra operativsystem?
Jag har inte lust att slå på secureboot eftersom jag antagligen måste hålla på och signera binärer och kärnor bara för att få igång eländet, visst kan det vara värt det men nej, bara nej.

Funkar för mig, utan problem, kör lite Linux Mint vid sidan av.
Kör dock Mint på egen disk, om det nu har någon betydelse.

Testa! Du kan ju alltid slå av det, om det inte fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Går in i BIOS men hittar inte var jag ska aktivera TPM 2.0.

Jag har en Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R7 4700U.

Är det någon vänlig själ som kan berätta hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Går in i BIOS men hittar inte var jag ska aktivera TPM 2.0.

Jag har en Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R7 4700U.

Är det någon vänlig själ som kan berätta hur jag ska göra?

Kolla om asus har någon manual. Det kan vara svårare med många färdigbyggen, där kan UEFI sakna många inställningar som finns på lösa moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla om asus har någon manual. Det kan vara svårare med många färdigbyggen, där kan UEFI sakna många inställningar som finns på lösa moderkort

Hittade det hos Asus. De kallar det Security Device Support. Inte helt lätt med alla dessa olika benämningar för samma sak.

Permalänk
Medlem

Skulle uppfylla kraven och ändrade till ”Secure Boot” i BiOS. Har moderkortet som finns i min signatur.

Nu startar inte datorn alls!

Har provat återställa CMOS genom att ta bort batteriet och även via pins på moderkortet. Inget hjälper.

Läste att andra har det problemet men ingen lösning.

Har någon en lösning eller måste jag köpa nytt moderkort? Kommer alltså inte ens in i BIOS längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det lär säkert startas någon grupptalan i USA efter alla problem som uppstått i samband med uppgraderingen till elvan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Skulle uppfylla kraven och ändrade till ”Secure Boot” i BiOS. Har moderkortet som finns i min signatur.

Nu startar inte datorn alls!

Har provat återställa CMOS genom att ta bort batteriet och även via pins på moderkortet. Inget hjälper.

Läste att andra har det problemet men ingen lösning.

Har någon en lösning eller måste jag köpa nytt moderkort? Kommer alltså inte ens in i BIOS längre.

dra ur batteriet och alla sladdar, vänta någon timme eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

dra ur batteriet och alla sladdar, vänta någon timme eller mer

Har gjort det men det hjälper inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Skulle uppfylla kraven och ändrade till ”Secure Boot” i BiOS. Har moderkortet som finns i min signatur.

Nu startar inte datorn alls!

Har provat återställa CMOS genom att ta bort batteriet och även via pins på moderkortet. Inget hjälper.

Läste att andra har det problemet men ingen lösning.

Har någon en lösning eller måste jag köpa nytt moderkort? Kommer alltså inte ens in i BIOS längre.

Hade samma problem, men jag kom i alla fall in i BIOS så att jag kunde avaktivera Secure Boot.
Det var en HP och efter ändring och omstart, så visades 4 siffror på skärmen, som man skulle knappa in och sedan Enter för att bekräfta ändringen och efter det startade datorn om och Windows bootade igen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Hade samma problem, men jag kom i alla fall in i BIOS så att jag kunde avaktivera Secure Boot.
Det var en HP och efter ändring och omstart, så visades 4 siffror på skärmen, som man skulle knappa in och sedan Enter för att bekräfta ändringen och efter det startade datorn om och Windows bootade igen.

Ok, tänker att eftersom det är "secure boot" så borde man kunna komma runt den säkerheten. Kanske får maila tillverkaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror att det ska vara lungt om du kör utan TPM och helst utan Secure Boot också om du kan

Med dom av aktiverat så vägrar win 11 hoppa in 🤣
Fick bråka mycket med min platta innan jag fick in win 11 i den.
Så med dom avstängda kommer Windows uppdatera vägra dig till win 11

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har gjort det men det hjälper inte.

De låter mysko kopplar man bort strömmen till datorn och tar ur minnes batteriet väntar ca fem minuter sen sätter tillbaka batteriet och koppla tillbaka strömmen så ska bios bota från start.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Larsp777:

Skulle uppfylla kraven och ändrade till ”Secure Boot” i BiOS. Har moderkortet som finns i min signatur.

Nu startar inte datorn alls!

Har provat återställa CMOS genom att ta bort batteriet och även via pins på moderkortet. Inget hjälper.

Läste att andra har det problemet men ingen lösning.

Har någon en lösning eller måste jag köpa nytt moderkort? Kommer alltså inte ens in i BIOS längre.

Man borde kunna ta sig in i BIOS i vilket fall som helst, secure boot läser ju från disken, inte från BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man borde kunna ta sig in i BIOS i vilket fall som helst, secure boot läser ju från disken, inte från BIOS.

Ja, tog den till datorhandlare som sa samma sak. Troligen fel på moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ja, tog den till datorhandlare som sa samma sak. Troligen fel på moderkort.

Jag tycker det låter väldigt underligt, drog du även ur strömmen när du plockade ur batteriet eller kortslöt jumpern till batteriet?

Om du har flera ramstickor, föreslår jag att pröva att dra ur alla stickor och testa med enbart en sticka i olika slots, fungerar det inte, pröva med en annan sticka, det löste en uppstart för mig i något läge på ett moderkort jag trodde hade dött.

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator förra året. Alldeles för mycket strul för att aktivera Tpm-tramset. Jag kör vidare på Windows 10.

Permalänk
Medlem

Vad gör man om man inte har UEFI valet när man startar om datorn i felsäkert läge? Jag har ett asus x470 med senaste bios som har win11 stödet aktiverat.

Permalänk
Medlem

Lyckades installera Windows 11 på min i5-4440 htpc.

Skapade ett Windows 10 usb minne. Kopierade sedan install.wim från Windows 11 iso och skrev över den gamla install.wim i mitt windows 10 usb minnne och kopplade bort internet. Körde igång setup, stog att den kommer att uppgradera windows 10 fast det är windows 11 som installeras.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Lyckades installera Windows 11 på min i5-4440 htpc.

Skapade ett Windows 10 usb minne. Kopierade sedan install.wim från Windows 11 iso och skrev över den gamla install.wim i mitt windows 10 usb minnne och kopplade bort internet. Körde igång setup, stog att den kommer att uppgradera windows 10 fast det är windows 11 som installeras.

Hur kan du installera elvan när det är tians installationsfiler du har på USB-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Jag tycker det låter väldigt underligt, drog du även ur strömmen när du plockade ur batteriet eller kortslöt jumpern till batteriet?

Om du har flera ramstickor, föreslår jag att pröva att dra ur alla stickor och testa med enbart en sticka i olika slots, fungerar det inte, pröva med en annan sticka, det löste en uppstart för mig i något läge på ett moderkort jag trodde hade dött.

Ja, drog ur strömmen, plockade ur batteriet och kortslöt jumpern.

Ska testa med minnet som du sa. Kan ju vara fel på minnet.

Jag har fullt minne d.v.s. 4 stickor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10