Anmäl dig till Roborock Challenge!

Windows 11, godkända "krav" men ändå inte

Permalänk
Medlem

Windows 11, godkända "krav" men ändå inte

Hej!

Precis som många andra så är jag intresserad utav uppdatera till Windows 11

Jag har laddat ner hälsokontrollen och gått igenom den även aktiverat TPM 2.0 via bios.
Kör jag hälsokontrollen så står det min dator passerar alla krav.

Men går man in på Windows uppdatering så står det ett rött kryss och att den inte uppfyller alla
systemkrav för windows 11

Någon som kan hjälpa mig göra mig förstådd på detta problemet?

system:
asus rog maximus x hero
i8700k
RTX3080.

Även kollat så jag har 100GB + ledig plats på min C disk.

Väldigt Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Aktiverat TPM 2.0, senaste drivisar, GTX 3070, ny cpu etc, etc. Har allt vad jag kan se. Den enda jag är osäker på vad det är, är UEFI, men det verkar gälla laptops?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Har samma problem. Aktiverat TPM 2.0, senaste drivisar, GTX 3070, ny cpu etc, etc. Har allt vad jag kan se. Den enda jag är osäker på vad det är, är UEFI, men det verkar gälla laptops?

Nej, UEFI är ersättaren till BIOS och har använts på alla datorer sedan tidigt 2000-tal. För att ha stöd för gammal hårdvara och mjukvara i början inkluderade man något som heter CSM (Compatibility Support Module). CSM lämnades aktiverat som standard betydligt längre än nödvändigt på majoriteten av moderkorten för konsument- och entusiast-marknaden. Detta gör att många därför har installerat Windows i legacy mode, istället för UEFI-läget. Det sistnämnda är numera ett krav för Windows 11.

Att boota i UEFI-läge kräver en annan partitionslayout och GPT istället för MBR. Windows 10 inkluderar ett verktyg för att konvertera ens installation vid namn MBR2GPT.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

testa ladda ner windows 11 härifrån istället för i windows update

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Man måste köra med GPT partition med secure boot och UEFI påslaget. Kan det vara det som spökar?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem, visade sig att jag bara hade satt på tpm2.0 och glömt secure boot. Efter jag satt på det med så dök det upp i windows update efter någon timme att jag kunde köra Windows 11 (dock så står det att jag måste vänta för dom rullar ut det i intervaller till folk och det inte var min tur ännu.)

Eller som andra har sagt att du kanske kör legacy/mbr.