Kan devices på olika nätverk (robot på 2ghz & telefon på 5ghz) ändå kommunicera?

Permalänk

Kan devices på olika nätverk (robot på 2ghz & telefon på 5ghz) ändå kommunicera?

Tänkt köpa en robotdammsugare (Roborock s5 max) men det verkar som den endast går att koppla på 2.4ghz nätverk medans min telefon då som kommer styra roboten ligger på 5ghz nätverket. (jag har en dualband router och två olika nätverk, 2.4ghz och 5ghz)

Jag antar att det funkar ändå eller måste de ligga på samma?

Permalänk
Hjälpsam

De är på samma nätverk, precis som dina trådlösa saker kan kommunicera med dina trådade enheter. Allt går genom routerns routingförmåga.

Det går bra

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja, det går utmärkt. Det är router/accesspunkt som sköter den biten. Ungefär på samma sätt en trådlös enhet kan prata med en kabelansluten enhet.

Enheterna kommunicerar på lager 3 (IP vanligtvis). Kabel och wifi hamnar på lager 1.

Se OSI-modellen, https://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer gissningsvis din dammsugare kräva molnanslutning, så det kommer aldrig vara någon koppling mellan din telefon och dammsugaren direkt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Tackar för svar!

@Otur jo det är förstås sant att det förmodligen går via nån molntjänst, men jag ville mest bekräfta att det kommer funka som det är tänkt