Microsoft Xbox Series-lagringskort på 2 TB kostar 5 099 kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox Series-lagringskort på 2 TB kostar 5 099 kronor

De proprietära lagringskorten på 512 GB, 1 TB och 2 TB för Xbox Series X/S får svenska priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästan som att köpa en till Xbox series x, saftigt pris på lagring!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Lego Master

..oooch DÄR blev jag osugen på att gå över till nedladdade spel på Xbox.
Jag kanske har några sekunder länge laddningstider från mina gamla SATA-SSDer, men dom har fan inte ens kostat 5000kr tillsammans i alla mina enheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är 2.4Ghz SSD vilket skämt!

Permalänk

Även om jag tycker att prislappen är galet dyrt så är det trots allt billigare än en SSD med värmespridare. Ta exempelvis "WD Black SN850 2TB Gen 4 Med Värmespridare" hos inet, den kostar 5699 pix i vanliga fall. Just nu är den nedsatt till 4099:- men eftersom det är lägre pris för motsvarande modell utan värmespridare så lär det snart nog återgå till det tidigare priset.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

"Svenska priser" var det ja!

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att det kommer några tredjepartslösningar i framtiden, tills dess blir det att fortsätta installera series x spel på interna och xbox one spel på extern seagate 4tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

..oooch DÄR blev jag osugen på att gå över till nedladdade spel på Xbox.

Vad har nedladdade spel på Xbox med något att göra? Det är inte som att de spel du köper på skiva läses direkt från den.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av epaaj:

Vad har nedladdade spel på Xbox med något att göra? Det är inte som att de spel du köper på skiva läses direkt från den.

Fine. Osugen på att spela på Xbox alls då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xc:

Man får väl hoppas att det kommer några tredjepartslösningar i framtiden, tills dess blir det att fortsätta installera series x spel på interna och xbox one spel på extern seagate 4tb.

Undrar vilken skillnad det gör egentligen, i alla fall om dessa skulle komma i närtid? Som jag skriver i nyheten ligger priserna på en SSD-enhet som uppfyller Sonys krav för Playstation 5 inte så långt under de här lagringskorten. Priset på PCI Express 4.0-enheter generellt behöver gå ned innan vi ser vad som kan anses vara mer "rimliga" priser för att bygga ut lagringen i senaste generationens spelkonsoler.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ännu mer en anledning att xbox suger!

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt ja. Har också kört alla äldre spel på en extern USB SSD tidigare, men kom nyligen över det officiella 1 TB utbyggnadskortet för bra pris på Blocket. Så länge inte alla spel kryper upp kring nivåer som Call of Duty bör jag klara mig på detta.

Saknar en inställning i UI:t för att vid nedladdning alltid få välja vilken disk det skall sparas på. Nu kan man bara välja en specifik disk i inställningarna dit allt sparas. Förutom om man väljer en extern disk som default, då får man vid nedladdning av nyare spel frågan om man vill spara detta på den interna disken istället (eftersom de inte kan köras från generisk extern media).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

LÅTER JU GANSKA DYRT OM MAN SKA VARA ÄRLIG. BLIR NOG ATT VÄNTA NÅGOT ÅR OCH HOPPAS ATT PRISERNA FALLER LITE.

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns andra konsoltillverkare som låter användarna välja fritt från ett stort antal ssd från olika tillverkare.
Som jämförelse känns MS beteende bara överdrivet girigt, det var det till Xbox 360 och samma sak nu. Låt den fria marknaden konkurrera, priserna falla!

Tur att min konsol kan få snabbare och bättre lagring till lägre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Undrar vilken skillnad det gör egentligen, i alla fall om dessa skulle komma i närtid? Som jag skriver i nyheten ligger priserna på en SSD-enhet som uppfyller Sonys krav för Playstation 5 inte så långt under de här lagringskorten. Priset på PCI Express 4.0-enheter generellt behöver gå ned innan vi ser vad som kan anses vara mer "rimliga" priser för att bygga ut lagringen i senaste generationens spelkonsoler.

Jag tänkte mera på ett alternativ till 1tb expansionen som går lös på 2500:- , en tredjeparts 1tb kanske går att göra billigare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xc:

Jag tänkte mera på ett alternativ till 1tb expansionen som går lös på 2500:- , en tredjeparts 1tb kanske går att göra billigare.

Det är samma sak där och likaså för 512 GB-enheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jämför det med priserna för mac pro,
1TB extra kostar 5000:-
2TB till efter det kostar 7500:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayhem SWE:

Sjukt dyrt ja. Har också kört alla äldre spel på en extern USB SSD tidigare, men kom nyligen över det officiella 1 TB utbyggnadskortet för bra pris på Blocket. Så länge inte alla spel kryper upp kring nivåer som Call of Duty bör jag klara mig på detta.

Saknar en inställning i UI:t för att vid nedladdning alltid få välja vilken disk det skall sparas på. Nu kan man bara välja en specifik disk i inställningarna dit allt sparas. Förutom om man väljer en extern disk som default, då får man vid nedladdning av nyare spel frågan om man vill spara detta på den interna disken istället (eftersom de inte kan köras från generisk extern media).

Jag saknar också alternativ här, men det räcker ändå hyfsat långt att sätta en extern SSD som standardplats och sen få frågan när det är ett spel som inte kan spelas från den.

Angående priset så är det absolut saftigt men det är ju vad den typen av lagring kostar ungefär, så jag vet inte om det är något att gnälla så mycket över. Sen får man förstås hoppas att priserna följer med marknaden nedåt, det var ju katastrof att köpa en 120GB HDD till 360 för samma pris som en 1TB kostade mot slutet av generationen exempelvis.

För mig blir det inget köp på ett tag i alla fall. Konsolens 1TB räcker gott till alla spel som kräver den och äldre spel fungerar utmärkt på externa enheter. Men om ett år eller tre så kanske den inbyggda kommer att kännas väl tunn och då kanske jag får tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jämför det med priserna för mac pro,
1TB extra kostar 5000:-
2TB till efter det kostar 7500:-

Hastigheterna där var väl ännu något högre? 7,7GB/s om jag minns rätt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Synd att de har begränsat usb diskar till endast äldre gen. Annars hade det kunnat vara ett prisvärt alternativ för den som är beredd att tumma lite på hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Hastigheterna där var väl ännu något högre? 7,7GB/s om jag minns rätt..

Ifall det är Mac Pro så är det väl 3400 mb skriv och läs hastigheter som gäller då Mac Pro är begränsad av PCI-e Gen 3

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Priset på PCIe 4 SSD:er lär ju bara sjunka i takt med att fler tillverkare tillkommer, till skillnad från MS proprietära lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Priset på PCIe 4 SSD:er lär ju bara sjunka i takt med att fler tillverkare tillkommer, till skillnad från MS proprietära lösning.

Gissar på att QLC modellerna sjunker i pris tveksam ifall TLC modellerna också gör det.

Edit Idag så kostar CS3040 2TB 3000 kr osäker på vilken nand typ som används men når ifall Sony minimum krav lägg till kylfläns för 150 kr så är 2TB är ca 2000 kr billigare än Microsoft 2TB SSD

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fine. Osugen på att spela på Xbox alls då.

Hade du planer på det innan?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Krippa75:

Hade du planer på det innan?

Jepp. Var sugen på att skaffa en Series X när de väl är tillgängliga för att både kunna lira nyare spel, använda mitt Xbox Game Pass och spela 4k bluray.

Men nu blir det förmodligen att skaffa en lös 4k bluray och hålla spelandet till PCn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är ju surt med tanke på att Microsofts minimumkrav på SSD:n inte alls är lika höga (gen4, 2400mb/s?) vilket dessa cartridges dessutom verkar klara precis.... 😒

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Faktiskt orimligt dyrt när man jämför med PCIe4.0 SSD tycker jag. 980 Pro 2tb går ju att köpa för ca 3600:- på Amazon just nu, 1tb versionen kostar ca 1700:- (kan köpa till heatsink för någon hundring eller två om det behövs) . Allt över 4000:- är överpris för 2tb lagring som dessutom inte är extremsnabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Skönt att det finns andra konsoltillverkare som låter användarna välja fritt från ett stort antal ssd från olika tillverkare.
Som jämförelse känns MS beteende bara överdrivet girigt, det var det till Xbox 360 och samma sak nu. Låt den fria marknaden konkurrera, priserna falla!

Tur att min konsol kan få snabbare och bättre lagring till lägre pris

Allt det här och deras SSD är inte ens hälften så snabbt som det i PS5 😂 Undrar hur mycket skulle de viljat ha för det om det var 5Ghz, kanske 10 000kr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Faktiskt orimligt dyrt när man jämför med PCIe4.0 SSD tycker jag. 980 Pro 2tb går ju att köpa för ca 3600:- på Amazon just nu, 1tb versionen kostar ca 1700:- (kan köpa till heatsink för någon hundring eller två om det behövs) . Allt över 4000:- är överpris för 2tb lagring som dessutom inte är extremsnabb.

Jo, fast nu jämför du butikers tillfälliga erbjudanden med listpriset för denna lagring. Denna lär förr eller senare hamna på rea också liksom.

Permalänk
Medlem

Fortfarande "billigt" jämfört mot apple

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies