Google Nest Doorbell med inbyggd kamera i svenska butikshyllor

Permalänk
Melding Plague

Google Nest Doorbell med inbyggd kamera i svenska butikshyllor

Den smarta dörrklockan med inbyggd kamera låter dig se vem som är utanför dörren och svara även när du inte är hemma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"nleda en tvåvägskommunikation med den där budfirman som ständigt skyller på att ingen var hemma"

Om den ändo kunde lösa det vanligare problemet. Att budfirman skyller på att ingen var hemma, men sanningen är att budfirman var aldrig där överhuvudtaget.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Jag kan se ett par problemen för oss som bor i Sverige med dom där prylarna.

Dörrklockans kamera:

Den tittar alltså rakt ut, då får man väl med sig vägen utanför, och det kräver tillstånd från Datainspektionen, lagen låter så här:

Inte på allmän plats:

Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Och så till det trådlösa kamera:

Här får man använda detta, men bara såvida att kameran pekar neråt och INTE ser grannens tomt, eller nåt av vägen/gatan vart folk har allmänt tillträde (dvs. offentlig väg).

Och lite tekniska funderingar:

Nu har jag haft otaliga kameror både i Danmark och Sverige, numera inte i Sverige då det inte är praktisk lagligt för mig att använda detta, men det finns andra problemen med dessa kamror:

1) Batteritid på 7 mån för ett strömmande kamera? Det låter absolut helt otroligt. Jag tror inte riktig att du kan strömma 24/7 HD bild/live video på 7 mån. batteritid, det låter som en dröm men knappast verklighet, så jag gissar att den har nån form för "motion sensor / infraröd sensor" som aktiverar kameran.

Jag har haft olika kameror med motion sensors, och dom har en grej gemensamt, det tar TID att starta kameran och datorn som är inbyggd i kameran, då kan det vara för sent att fånga den som gick förbi huset i 2 sekunder och kanske såg kameran och undviker synfältet för denna.

2) Kameran där jag kan placera den (under tak) kan ju lätt nås med en hand, eller bara en pinne att slå den ner, och eftersom Googles "smarta magnetiska design" är en snap-on snap-off mekanik med magneter, så är det ju lätt för den "potentiella" tjuven att stjäla kameran, bara att räcka ut handen och stoppa det ner i fickan.

Inte helt genomtänkt...

Lite stavkoll, är fortfarande nordbagge i grund...
Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

"nleda en tvåvägskommunikation med den där budfirman som ständigt skyller på att ingen var hemma"

Om den ändo kunde lösa det vanligare problemet. Att budfirman skyller på att ingen var hemma, men sanningen är att budfirman var aldrig där överhuvudtaget.

Neste skritt er vel en dørrklokke som sender en drønere etter budet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Dörrklockans kamera:
Den tittar alltså rakt ut, då får man väl med sig vägen utanför, och det kräver tillstånd från Datainspektionen, lägen lyder såhär:

Inte på allmän plats:
Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Min utsikt från ytterdörren är rätt in i en hög häck, man ser inget bortom den. Man får helt enkelt fundera innan man köper den, vi har ju inte alla samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan se ett par problemen för oss som bor i Sverige med dom där prylarna.

Dörrklockans kamera:

Den tittar alltså rakt ut, då får man väl med sig vägen utanför, och det kräver tillstånd från Datainspektionen, lägen lyder såhär:

Inte på allmän plats:

Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Och så till det trådlösa kamera:

Här får man använda detta, men bara såvida att kameran pekar neråt och INTE ser grannens tomt, eller nåt av vägen/gatan vart folk har allmänt tillträde (dvs. offentlig väg).

Och lite tekniska funderingar:

Nu har jag haft otaliga kameror både i Danmark och Sverige, numera inte i Sverige då det inte är praktisk lagligt för mig att använda detta, men det finns andra problemen med dessa kamror:

1) Batteritid på 7 mån för ett strömmande kamera? Det låter absolut helt otroligt. Jag tror inte riktig att du kan strömma 24/7 HD bild/live video på 7 mån. batteritid, det låter som en dröm men knappast verklighet, så jag gissar att den har nån form för "motion sensor / infraröd sensor" som aktiverar kameran.

Jag har haft olika kameror med motion sensors, och dom har en grej gemensamt, det tar TID att starta kameran och datorn som är inbyggd i kameran, då kan det vara för sent att fånga den som gick förbi huset i 2 sekunder och kanske såg kameran och undviker synfältet för denna.

2) Kameran där jag kan placera den (under tak) kan ju lätt nås med en hand, eller bara en pinne att slå den ner, och eftersom Googles "smarta magnetiska design" är en snap-on snap-off mekanik med magneter, så är det ju lätt för den "potentiella" tjuven att stjäla kameran, bara att räcka ut handen och stoppa det ner i fickan.

Inte helt genomtänkt...

Känns väl troligt att den till större delen avslagen innan man trycker på knappen och bara ligger och lyssnar efter dörrklockans signaler över BLE, och först sen vaknar den upp och agerar kamera. Jag undrar hur snabb den är på att få fram någon video efter uppstart i så fall, om den nu ska boota upp, ansluta till WIFI etc först innan den ens kan börja strömma video.
Om man använder den som övervakningskamera, givet att det går, så är förstås batteritiden en helt annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

"nleda en tvåvägskommunikation med den där budfirman som ständigt skyller på att ingen var hemma"

Om den ändo kunde lösa det vanligare problemet. Att budfirman skyller på att ingen var hemma, men sanningen är att budfirman var aldrig där överhuvudtaget.

PostNord.

Som tur är har de slutat med det där sedan jag varje gång vägrat att gå ner till postkontoret och istället ringt deras kundservice och sagt att jag varit hemma och jobbat hela dagen, ser gången till dörren där jag sitter, och heller inte har någon synlig på dörrkameran som spelar in 24/7.

Nu fungerar det faktiskt väldigt bra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

PostNord.

Som tur är har de slutat med det där sedan jag varje gång vägrat att gå ner till postkontoret och istället ringt deras kundservice och sagt att jag varit hemma och jobbat hela dagen, ser gången till dörren där jag sitter, och heller inte har någon synlig på dörrkameran som spelar in 24/7.

Nu fungerar det faktiskt väldigt bra.

Den strategin har nog fått sig en liten törn nu på grund av att kundservice inte kan bortse från att många jobbar hemifrån. Men visst har deras chaufförer satt det i system.

Hos oss har paketbilen från PostNord skött sig klockrent i alla år. Men varje gång en hemleverans har skickats med MyPack Home Small eller liknande tjänst som får plats i brevlådan enligt standardmått så hamnar det hos ombudet. Brevbäraren har själv sagt att han inte "har tid att ränna med paket" men verkar helt till freds med att köra ut stora luntor med reklam varje dag. Han håller på att avskaffa sig själv, sakta men säkert. Nu har dessutom CityMail börjat dyka upp så snart har han väl inte ens kvar sina älskade brev 😂

OnT: Avstår kameror från Google med strömmande tjänst för video.

Permalänk
Permalänk
Medlem

det lite tråkiga med de nya NEST inheterna är att NEST tagit bort möjligheten integrationsmöjligheterna till diverse smarthome hubbar som fungerade innan (typ smartthings). Så du kan inte längre trigga automationer på events skickade ifrån dessa enheter, utan du kan endast se dem i din google home.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Den strategin har nog fått sig en liten törn nu på grund av att kundservice inte kan bortse från att många jobbar hemifrån. Men visst har deras chaufförer satt det i system.

Hos oss har paketbilen från PostNord skött sig klockrent i alla år. Men varje gång en hemleverans har skickats med MyPack Home Small eller liknande tjänst som får plats i brevlådan enligt standardmått så hamnar det hos ombudet. Brevbäraren har själv sagt att han inte "har tid att ränna med paket" men verkar helt till freds med att köra ut stora luntor med reklam varje dag. Han håller på att avskaffa sig själv, sakta men säkert. Nu har dessutom CityMail börjat dyka upp så snart har han väl inte ens kvar sina älskade brev 😂

OnT: Avstår kameror från Google med strömmande tjänst för video.

Förstår din sista kommentar. Hade aldrig haft Google videokameror inne, men ute var det den bästa lösningen. 24/7 var viktigt, för kameror som bara spelar in när rörelsesensorn utlöses är inte pålitliga.

Ville se vem det var som ringde på kl 3 var och varannan morgon, och vem som pissade på vår husvägg, och dumpade stulna sparkcyklar i trädgården. Fulla rikemansungdomar i grannskapet som aldrig fått ta konsekvenser i sitt liv. Slutade efter jag visade video till föräldrarna och hotade med polisanmälan, även om de var mest arga på mig för att jag hade videobevis (det var inga penisar synliga btw och 100% var på min egendom).

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Om de inte behövde laddas alls, om det inte var tveksamt lagmässigt (precis som @JoOngle säger) och om det inte var Google som låg bakom, så kanske det hade varit intressant. Lite.

Så nej, inte en chans.

(För övrigt har PostNord fungerat fint här under hela pandemin, hemleveranserna har varit problemfria och enda gången som en leverans till brevlådan istället hamnade hos ombud så berodde det på att brevpaketet helt enkelt var för stort för brevlådan.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Litar inte på Google så inget för mig. Har hellre Ubiquiti Protect, de har också 24/7 och man kan i controller säga till vilka områden i bilden som är offentligt område som inte får filmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan se ett par problemen för oss som bor i Sverige med dom där prylarna.

Dörrklockans kamera:

Den tittar alltså rakt ut, då får man väl med sig vägen utanför, och det kräver tillstånd från Datainspektionen, lagen låter så här:

Inte på allmän plats:

Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Och så till det trådlösa kamera:

Här får man använda detta, men bara såvida att kameran pekar neråt och INTE ser grannens tomt, eller nåt av vägen/gatan vart folk har allmänt tillträde (dvs. offentlig väg).

Jag har haft en del funderingar kring detta också. För ett tag sedan så knackade polisen dörr i grannskapet eftersom det hade skett ett brott i närheten. Då var en av deras frågor om man hade en kamera eller liknande som var riktad ut mot gatan som de kunde få ta del av material från.

Nu har jag ingen kamera så det var inte aktuellt att dela något material med dom men jag frågade hur lagligt det var att ha en kamera riktad mot en allmän väg. Polisen sa att det var en gråzon typ. Men uppenbarligen kunde dom tänka sig att samla bevis från en sån kamera...

Permalänk

Väntar fortfarande på en bra kamera med snabb appuppkoppling samt notiser när man inte är hemma. Gratis ska det vara oxå.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kanske något för reaktionen att pröva till ”smarta hem” -äventyret ? @JonasT @Kenneth

Ring -lösningen fungerade ju inte speciellt bra... 🙄

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

Jag har haft en del funderingar kring detta också. För ett tag sedan så knackade polisen dörr i grannskapet eftersom det hade skett ett brott i närheten. Då var en av deras frågor om man hade en kamera eller liknande som var riktad ut mot gatan som de kunde få ta del av material från.

Nu har jag ingen kamera så det var inte aktuellt att dela något material med dom men jag frågade hur lagligt det var att ha en kamera riktad mot en allmän väg. Polisen sa att det var en gråzon typ. Men uppenbarligen kunde dom tänka sig att samla bevis från en sån kamera...

Du får inte filma gatan utan tillstånd. Dock används i Sverige "fri bevisföring", vilket betyder att även bevis som införskaffats olagligt kan användas. Det prövas dock från fall till fall, men chansen är stor att polisen kan fälla förövarna med film från din olovligen uppsatta kamera (om du haft någon dvs).

https://lawline.se/answers/fri-bevisforing-och-olagligt-infor...

Permalänk
Medlem

Själv har jag lagt en mekanisk avtryckare under vägen som går utanför huset kopplat till en kamera. Då personerna som filmas själva utlöser fotograferingen så behövs inget tillstånd. Enda problemet är att personerna enligt lagen är fotografen och har upprovrätten till bilderna som ligger lagrade på min server.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan se ett par problemen för oss som bor i Sverige med dom där prylarna.

Dörrklockans kamera:

Den tittar alltså rakt ut, då får man väl med sig vägen utanför, och det kräver tillstånd från Datainspektionen, lagen låter så här:

Inte på allmän plats:

Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Och så till det trådlösa kamera:

Här får man använda detta, men bara såvida att kameran pekar neråt och INTE ser grannens tomt, eller nåt av vägen/gatan vart folk har allmänt tillträde (dvs. offentlig väg).

Och lite tekniska funderingar:

Nu har jag haft otaliga kameror både i Danmark och Sverige, numera inte i Sverige då det inte är praktisk lagligt för mig att använda detta, men det finns andra problemen med dessa kamror:

1) Batteritid på 7 mån för ett strömmande kamera? Det låter absolut helt otroligt. Jag tror inte riktig att du kan strömma 24/7 HD bild/live video på 7 mån. batteritid, det låter som en dröm men knappast verklighet, så jag gissar att den har nån form för "motion sensor / infraröd sensor" som aktiverar kameran.

Jag har haft olika kameror med motion sensors, och dom har en grej gemensamt, det tar TID att starta kameran och datorn som är inbyggd i kameran, då kan det vara för sent att fånga den som gick förbi huset i 2 sekunder och kanske såg kameran och undviker synfältet för denna.

2) Kameran där jag kan placera den (under tak) kan ju lätt nås med en hand, eller bara en pinne att slå den ner, och eftersom Googles "smarta magnetiska design" är en snap-on snap-off mekanik med magneter, så är det ju lätt för den "potentiella" tjuven att stjäla kameran, bara att räcka ut handen och stoppa det ner i fickan.

Inte helt genomtänkt...

Om du läser på Googles hemsida, så får du svar på nästan allt.

1. Kameran har bara 24/7 drift inkopplad till strömkälla, annars är det filmströmmar vid aktivering som batteritiden håller i upp till 7 månader.

2. Går att köpa till en form av lås, som då även ger stöldgaranti.

Allt finns att läsa här, väldigt tydligt och bra! https://store.google.com/product/nest_cam_battery?hl=sv

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan se ett par problemen för oss som bor i Sverige med dom där prylarna.

Första problemet jag reagera på var följande:

Citat:

Gällande användning utomhus ska kameran stå pall för temperaturer ned till -20 grader och upp till 40 grader Celsius.

I stora delar av Sverige så kommer man absolut ner i -20 eller lägre under vintermånaderna. I norra Sverige är det absolut kört med denna enhet. Sen är det även allt vanligare med varma sommardagar på 30+ grader, i vissa tillfällen uppemot 40 grader.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk

Här finns bra information från IMY om vad som gäller när man vill kamerabevaka t.ex. sin tomt eller bostad som privatperson.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-ka...

Dom flesta kameror och dörrklockor har idag privacy zones du kan ställa in så man kan blockera t.ex. grannars hus/tomt osv.

Smakprovscitat från länken:

Vilka platser får jag kamerabevaka?
Du får kamerabevaka din bostad, tomt och andra privata byggnader som till exempel ditt garage, förråd och sjöbod, enligt det så kallade privatundantaget. Du kan enligt privatundantaget dock inte bevaka följande platser:

  • utanför din tomt eller in på någon annans tomt

  • utanför din bostad om du bor i ett flerbostadshus

  • platser dit allmänheten har tillträde

  • byggnader, bilar eller båtar som används i yrkes- eller affärsverksamhet.

Om du vill bevaka din bostad eller tomt är det viktigt att du är noggrann och kontrollerar kamerans upptagningsområde. Rikta kamerorna så att du till exempel inte filmar trapphuset, din grannes trädgård, trottoaren eller vägen utanför ditt hus eller någon annan plats där allmänheten kan röra sig.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Skrivet av Meurik:

Första problemet jag reagera på var följande:

I stora delar av Sverige så kommer man absolut ner i -20 eller lägre under vintermånaderna. I norra Sverige är det absolut kört med denna enhet. Sen är det även allt vanligare med varma sommardagar på 30+ grader, i vissa tillfällen uppemot 40 grader.

Går den bara ner till -20 ska man nog inte bo mycket högre än Kalmar. Jag bor i Uppsala och där är det ofta kallare än 20.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Första problemet jag reagera på var följande:

I stora delar av Sverige så kommer man absolut ner i -20 eller lägre under vintermånaderna. I norra Sverige är det absolut kört med denna enhet. Sen är det även allt vanligare med varma sommardagar på 30+ grader, i vissa tillfällen uppemot 40 grader.

Hmm ja precis! Jag bor i östergötland, och vi får utan vidare vintrar på -30, +40grader är ju inte heller problem emot en varm husvägg. Låter dåligt men det känns tyvärr som detta handlar om batteriet.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Sen är det även allt vanligare med varma sommardagar på 30+ grader, i vissa tillfällen uppemot 40 grader.

Ja, man måste också räkna med att saker och ting som står i solljus kan hettas upp till många grader över vad det är i luften.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Dörrklockan filmar väl bara när någon är där och inte hela tiden? Är det fortfarande lika hårt reglerat lagmässigt då?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Första problemet jag reagera på var följande:

I stora delar av Sverige så kommer man absolut ner i -20 eller lägre under vintermånaderna. I norra Sverige är det absolut kört med denna enhet. Sen är det även allt vanligare med varma sommardagar på 30+ grader, i vissa tillfällen uppemot 40 grader.

Det fungerar nog utmärkt för de allra flesta ska du se, det är trots allt sällan en enhet som är direkt fastskruvad på en husvägg når temperaturer under -20 grader.

Den högsta temperatur som är uppmätt i Sverige är mig veterligen 38 grader.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju alltid någon dag per vinter det är -40 här, kanske är det nog varmt vid väggen ändå.
Det jag tänker är att den kommer frosta igen utan någon funktion för att värma linsen...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Väntar fortfarande på en bra kamera med snabb appuppkoppling samt notiser när man inte är hemma. Gratis ska det vara oxå.

Jag hade liknande krav. Jag har 3x av denna i mitt fritidshus vilket fungerar klockrent och kan rekommenderas: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4056718.

Det som är både för- och nackdel med just denna modell är att den enbart går via wifi och enbart går på 220 volt. Så det är liksom lite beroende på dina förutsättningar där du bor. Och sistnämnda är inte ens via ett eluttag, utan du ska kötta in kameran rakt in i t.ex. en kopplingsdosa. Alternativt ersätta en gammal vägglampa utomhus vilket är grundtanken bakom.

Just denna modell ger notiser om det är rörelser, tre olika också. Människor, djur eller fordon. Fungerar faktiskt väldigt tillfredsställande, även om jag har disablat fordon då den inte fattar att min robotgräsklippare inte ska ge notis. Även om det tekniskt sett är korrekt, antar jag

Läste på rätt rejält om kameror innan jag fastnade för just denna modell som passade just min kravspec ganska så bra. Exempelvis kan jag dra el lite hur som helst då jag som sagt använder mina kameror i ett fritidshus (japp, jag har lite utbildning för el).

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Kan man justera i inställningar så att denna inte filmar gatan rakt utanför huset?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1