Permalänk
Medlem

filmfiler från NAS till TV

Hej

Jag har en Samsung TV UE55f6470 och en Synology diskstation DS413j NAS. Jag bor i en nybyggd lägenhet med Telia-fiber. Min Nas och min dator är kopplade till fibernätet och jag har även ett trådlöst nätverk.

Jag vill kunna se mina filmfiler från min NAS till min TV.

Jag har testat med Samsungs program, Samsung PC share manager och Samsung Link, i dessa program lyckas jag bara att hitta filerna från min dator och inte från min nas. Kan jag lura programmen att filerna ligger på datorn och inte på nasen? jag kan heller inte hitta min nas (under source) på min TV.

Jag vill kunna hämta filerna från nasen till TV eller spela upp filmerna på datorn och streama dem till TV. hur gör jag?

Jättetacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Du har massa möjligheter. Eftersom jag inte vet hur Samsung programvaran på din tv är uppbyggd så provar vi två först

1. Prova montera diskarna som ligger på nasen i datorn. Om det är windows så är det så enkelt att högerklicka på det du vill montera och välja "Mount drive". Hitta sedan den disken - som egentligen bara pekar på nasen - på din dator i ditt tv program.

2. Tyvärr klarar inte vissa TV program det heller utan då kan man ibland istället skriva in nätverksvägen manuellt i programmen. Under source på TVn kan du kanske välja att skriva in nätverksadressen manuellt - typ \\NAS\Disk_1\Movies\

Funkar inte dessa har du här två alternativ som garanterat fungerar

3. Sätt upp en media server på din dator typ PLEX är supersnygg, smidig och gratis. Om inte din samsung stödjer plex, så får du kolla i manualen vilka media servrar som stöds om några. Brukar vara minst en om jag inte har helt fel.

4. Annars duger det att sätta upp en valfri uPnP. Du kan ju köra uPnP:n i PLEX till exempel. uPnP snabbstart

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kicka igång
Media server eller PLEX media server på din NAS.
Package Center > Multimedia

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Hehe, visste inte NASar idag har media servrar inbyggda -_-. Sist jag hade en NAS hemma var nog 10 år sen. Ja det är ju bättre att köra uPnP eller mediaservern från NAS såklart, istället för genom datorn, då behöver inte datorn va på för att du ska kunna använda den.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hehe, visste inte NASar idag har media servrar inbyggda -_-. Sist jag hade en NAS hemma var nog 10 år sen. Ja det är ju bättre att köra uPnP eller mediaservern från NAS såklart, istället för genom datorn, då behöver inte datorn va på för att du ska kunna använda den.

Ja med dagens utveckling så är det inte lätt att hänga med.

Dagens NASar är fantastiskt kompetenta. Med en accelererande utveckling.

Synologys DSM 5.0+
Är riktigt trevligt, enkelt men ändå avancerat.
Egen moln-lösning, schysst gränssnitt även för mobila enheter, webgränssnitt osv.

Här kan ni prova en live demo om ni vill.
https://www.synology.com/en-global/dsm/5.0/live_demo

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Ja med dagens utveckling så är det inte lätt att hänga med.

Dagens NASar är fantastiskt kompetenta. Med en accelererande utveckling.

Synologys DSM 5.0+
Är riktigt trevligt, enkelt men ändå avancerat.
Egen moln-lösning, schysst gränssnitt även för mobila enheter, webgränssnitt osv.

Här kan ni prova en live demo om ni vill.
https://www.synology.com/en-global/dsm/5.0/live_demo

Ja det set ju fint ut med anv vänlig servergui. Men vad kan den göra som min hemmabyggda <1000 kr windows server inte kan? Förutom dra lite mindre ström?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ja det set ju fint ut med anv vänlig servergui. Men vad kan den göra som min hemmabyggda <1000 kr windows server inte kan? Förutom dra lite mindre ström?

Troligtvis ingenting utöver vad en hemmabygg server klarar av, operativsystemet är ingen extrakostnad och det hittar inte på så mycket annat.
Fördelen för många oerfarna och erfarna är att man plockar upp den ur lådan(ev sätter i de diskar man köpt) och sen startar upp den, så igångsättningen är betydligt kortare, konfigureringen är snabb. Har några olika typer av nasar hemma, några servrar snurrande. Men mitt senaste tillskott av nas är en synology med DSM 5.0 och det jag ville framhäva är att dagens nasar är betydligt mer än en nätverksdisk.

Om man inte behöver någon programvara som kräver ett specifikt OS för att fungera, eller driva en spelserver eller motsv så anser jag att det absolut är ett alternativ.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Troligtvis ingenting utöver vad en hemmabygg server klarar av, operativsystemet är ingen extrakostnad och det hittar inte på så mycket annat.
Fördelen för många oerfarna och erfarna är att man plockar upp den ur lådan(ev sätter i de diskar man köpt) och sen startar upp den, så igångsättningen är betydligt kortare, konfigureringen är snabb. Har några olika typer av nasar hemma, några servrar snurrande. Men mitt senaste tillskott av nas är en synology med DSM 5.0 och det jag ville framhäva är att dagens nasar är betydligt mer än en nätverksdisk.

Om man inte behöver någon programvara som kräver ett specifikt OS för att fungera, eller driva en spelserver eller motsv så anser jag att det absolut är ett alternativ.

Men alla NASar söder om 10k verkar köra linux. Hur gör jag om jag redan har 3 nästan fulla 4TB diskar i ntfs och vill sätta dem i en NAS?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!

Nu har jag installerat en media server för video på min Nas vid paketcenter. Hur gör jag nu för att hitta filerna på min TV? jag verkar inte kunna skriva in några manuella sökvägar på TVn. behöver jag ha en trådlös adapter på själva nasen för detta? eller räcker det med att den är kopplad till det trådlösa nätverket via fiber i väggen?

Permalänk
Medlem

Fiber i väggen spelar inte in här. Det räcker med att det trådlösa chippet som redan sitter i NASen är uppkopplat till samma (wifi)nätverk som din TV.

Din TV måste ha en spelare av samma märke som servern. Jag tror nyare samsung modeller har PLEX.

Annars får du aktivera uPnP i servern. Sen hittar du uPnP:n som en maskin i nätverket via TVns programvara.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Din tv stödjer dlna och även uppspelning av videofiler, om du delar ut filmerna på korrekt sätt på nätverket borde du kunna spela upp dem direkt om de är i rätt format, annars kan du strömma dem via en dlna server till tvn.
Sidan 143 i manualen:
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201303/201303160...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har nog inget trådlöst chip i den tyvärr. http://www.inet.se/produkt/4304460/synology-diskstation-ds413...

har en trådlös adapter jag kan testa. Eller rekommenderar du/ni hellre att jag arkiverar UPnP? installerar jag UPnP via routern?

Permalänk
Medlem

uPnP är med all säkerhet en funktion som din NAS har. Aktivera uPnP i NASen eller via servern och prova.

EDIT hmmm ja de fresta routrar har också uPnP. Du får välja själv.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hej jag är inne på att köpa en ny smart TV och jag vill kunna streama direkt till min tv utan någon HTPC eller liknande från min NAS.
(Eftersom denna tråd redan existerade när jag sökte så tänkte jag använda den istället för att skapa en ny.)

Finns det något speciellt TV OS som har det som krävs eller hur ser det egentligen ut i dagsläget?

Vill inte köra PLEX... Vill helst av allt om det går kunna mounta min NAS som nätverkshårddisk och titta direkt så att säga.

Tacksam för insyn

Permalänk
Skrivet av CraXteR:

Hej jag är inne på att köpa en ny smart TV och jag vill kunna streama direkt till min tv utan någon HTPC eller liknande från min NAS.
(Eftersom denna tråd redan existerade när jag sökte så tänkte jag använda den istället för att skapa en ny.)

Finns det något speciellt TV OS som har det som krävs eller hur ser det egentligen ut i dagsläget?

Vill inte köra PLEX... Vill helst av allt om det går kunna mounta min NAS som nätverkshårddisk och titta direkt så att säga.

Tacksam för insyn

En En nvidia shield kanske är något för dig?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CraXteR:

Hej jag är inne på att köpa en ny smart TV och jag vill kunna streama direkt till min tv utan någon HTPC eller liknande från min NAS.
(Eftersom denna tråd redan existerade när jag sökte så tänkte jag använda den istället för att skapa en ny.)

Finns det något speciellt TV OS som har det som krävs eller hur ser det egentligen ut i dagsläget?

Vill inte köra PLEX... Vill helst av allt om det går kunna mounta min NAS som nätverkshårddisk och titta direkt så att säga.

Tacksam för insyn

Om du skippar streama så kan ju de flesta moderna tvar spla upp filer från nån extern lagringsplats som är tillgänglig på nätverket via sin egen inbyggda mediaspelare, bara dela ut platsen du sparat filerna på som vilken normal nätverksdelning som helst och spela upp dem direkt i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du skippar streama så kan ju de flesta moderna tvar spla upp filer från nån extern lagringsplats som är tillgänglig på nätverket via sin egen inbyggda mediaspelare, bara dela ut platsen du sparat filerna på som vilken normal nätverksdelning som helst och spela upp dem direkt i tvn.

Dock kan det ju vara problem med att spela upp digitala ljudströmmar på vissa TV-apparater. Svärmors TV klarar det t.ex. inte när jag pluggar in ett USB minne i den och försöker spela upp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Dock kan det ju vara problem med att spela upp digitala ljudströmmar på vissa TV-apparater. Svärmors TV klarar det t.ex. inte när jag pluggar in ett USB minne i den och försöker spela upp.

Beror på vilket format ljudet är i, välj rätt format för en tv har ju sällan annat än stereoljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

En En nvidia shield kanske är något för dig?

Jag har en mibox idag till min äldre platt tv. Dock har jag aldrig riktigt fått den att spela upp direkt från min nätverkshdd, blir att spela upp med usb i dagsläget. Är sugen på ny tv där jag slipper mellanhänderna. Men ja shielden är riktigt stabil.

Skrivet av mrqaffe:

Om du skippar streama så kan ju de flesta moderna tvar spla upp filer från nån extern lagringsplats som är tillgänglig på nätverket via sin egen inbyggda mediaspelare, bara dela ut platsen du sparat filerna på som vilken normal nätverksdelning som helst och spela upp dem direkt i tvn.

När jag söker efter en tv som pallar det; Är det något särskilt jag ska leta efter? Kan jag läsa mig till om den har stöd? Är det något särskilt OS eller tillverkare som är bättre på detta än andra?

Permalänk
Keeper of Traditions

En chromecast funkar också utmärkt. Bara att installera Kodi och spela upp över nätverket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CraXteR:

Jag har en mibox idag till min äldre platt tv. Dock har jag aldrig riktigt fått den att spela upp direkt från min nätverkshdd, blir att spela upp med usb i dagsläget. Är sugen på ny tv där jag slipper mellanhänderna. Men ja shielden är riktigt stabil.

När jag söker efter en tv som pallar det; Är det något särskilt jag ska leta efter? Kan jag läsa mig till om den har stöd? Är det något särskilt OS eller tillverkare som är bättre på detta än andra?

Jag gissar att alla tvar som tillverkats de senaste 15 åren och som har nätverksanslutning har en inbyggd mediaspelare, de tvar jag varit i kontakt med har haft funktionen och jag har i vart fall antagit att mediaspelarfunktion är en standardfunktion i alla moderna tvar som har nätverksanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.