Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Tycket att det är bra att det kommer så många olika konkurrerade "vanliga" elbilar nu. Typ, nissan leaf, volkswagen id.3, megane e-tech. Det kommer leda till prispress.

Dock så är de fortfarande mycket dyra att köra.

När jag räknar på vad det skulle kosta för mig det så blir det runt 40kr/mil fortfarande. Det är ju typ 10kr mer än motsvarande bensinbil.

Om jag vill ladda en elbil hemma så behöver jag större säkringar, bara den fasta avgiften för det blir typ 7kr/mil

Dom är dyra att köpa, billiga att köra

Det är inte säkert du behöver byta till större säkringar.
Har du 3x16A in bör du klara att ladda en elbil utan problem.
Hur mycket el förbrukar du på natten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 kan vara bland det fulaste som finns. Inredningen är blä. Det enda dom har är laddnätverket.

Kan folk förklara för mig varför Tesla fans är helt galna?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tesla Model 3 kan vara bland det fulaste som finns. Inredningen är blä. Det enda dom har är laddnätverket.

Ok troll

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Går väl byta ut Tesla i ditt inlägg mot valfritt märke egentligen? Smaken är olika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Går väl byta ut Tesla i ditt inlägg mot valfritt märke egentligen? Smaken är olika...

Jo det är klart, Men jag tycker överlag att folk som är inbitna i Tesla vägrar att se brister osv i märket. Går oftast inte att diskutera vettigt utan att dom går i försvar.

Tycker ni på riktigt att Tesla har schyst inredning om man jämför med en klassisk tillverkare som BMW eller Mercedes?

Tycker absolut inte bilen är dålig men den är bara så mäh.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jo det är klart, Men jag tycker överlag att folk som är inbitna i Tesla vägrar att se brister osv i märket. Går oftast inte att diskutera vettigt utan att dom går i försvar.

Tycker ni på riktigt att Tesla har schyst inredning om man jämför med en klassisk tillverkare som BMW eller Mercedes?

Jag gillar Teslas inredning, både Model S och 3.
Kanske har blivit färgad, då jag kört Tesla sen 2015.

Körde en Mercedes GLE i över en vecka, men jag gillade inte alls den inredningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har inte suttit i en live så kan inte uttala mig om kvaliten men jag gillar faktiskt den enkla designen, om vi pratar om Model 3. Nya faceliften för Model S är riktigt grym.

Mercedes inredning har jag aldrig gillat, BMW har absolut schysst inredning.

Känns som att dom klassiska tillverkare ligger enormt efter vad gäller infotainment. OBS: Inte testat Tesla själv, bara intrycken jag fått från videos på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag gillar Teslas inredning, både Model S och 3.
Kanske har blivit färgad, då jag kört Tesla sen 2015.

Körde en Mercedes GLE i över en vecka, men jag gillade inte alls den inredningen.

Den är bara så spartansk och tråkig men det är min åsikt. Jag ångrar dock bittert att jag satte upp mig 3år på en hybrid Peugeot 508SW. Det är en riktigt bra bil och den är både snygg och skön att köra men 4mil EL drift är lite för lite mot vad jag behöver per dag. Hade den haft 10mil EL hade det varit den perfekta bilen.

Men iof så fanns det inte direkt några kombi alternativ på ren EL i Juni 2020.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Sista inläggen, lovar, på scoutsheder.

Kollade bildelsbasen just nyss för att uppdatera mig eftersom det var några år sen jag bytte motor sist nu.
Till min bil varierar priserna från 6k upp till 15k, den dyraste har då enbart rullat 3700mil.... Detta då hos svenska skrotar, lägger man lite jobb på det och utvidgar sökningen till Baltikum så går det att komma ännu billigare undan.

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

Jag förnekar inte på något sätt nyttan med att sluta använda fossila bränslen.
Men att leva i tron att det skulle vara praktiskt görbart att förbjuda användningen av dessa globalt inom överskådlig tid är bara oerhört naivt.
Även om någon magisk trollkarl svävade ner från ett rosa moln, viftade med sin regnbågsfärgade trollstav o förvandlade alla bilar i hela landet, eller hela EU för den delen, till el-bilar över en natt.... Så skulle det knappt göra mätbar skillnad på de totala utsläppen globalt.

Men om det ger dig en varm mysig känsla inombords att leva i tron att du genom att personligen ta ett enormt stort ekonomiskt ansvar över denna "omställning" räddar planeten så låt inte bakåtsträvare som mig hindra dig.

Snälla, langa lite källor till allt du häver ur dig. Alltså bara så att jag ska kunna ta det en gnutta seriöst.

Jag undrar liksom varför motorbyten på en VAG går på dryga 150k när du hävdar att det ska kosta runt 10-15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

haha javisst, det finns! på museum
På seriös not vet jag inte riktigt, det är väl främst mildhybrider och hybrider man kan säga finns "billiga" på beg. marknaden. Elbilar finns inte riktigt med i den kategorin än imo.

Ja dom är inte billiga men om allt ska elektrifieras så måste dom snart bli det. den dyraste bil jag någonsin köpt kostade 15 tusen. den rullar än. är en peugeot 107 (trillingbilarna) och är nästan läskigt billig i drift och underhåll. trots det höga bensin priset hamnar jag under tusenlappen varje månad och speciellt nu när jag åker kommunalt för studier.
En elbil idag kan knappast kalla för en bruksbil. Räckvidd, infrastruktur för laddning och underhåll och givetvis prislappen måste ned rejält för att kunna matcha en billig bruksbil som använder fossil. Ett par polare har köpt ett par mindre vw up och dom kommer de inte långt på. 14 mil på sommaren och 7 på vintern om de vill ha värme. en av de har installerat en disel värmare vilket känns lite ironiskt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ja jag tycker att Tesla har schysst inredning jämfört med BMW och Mercedes, nya Model S verkar dessutom bli riktigt bra. Mercedes har jag aldrig klarat av att köpa tidigare för de verkar ha 2 stilar på inredningen där ingen tilltalar mig, "ungdomsräser" eller "kepsgubbe". BMW tycker jag är rätt trevliga dock och har själv haft en tidigare men det är lite gammaldags där också, innan elbil hade jag bytt blicken mot Audi som då fokuserade sin inredningsdesign mer mot teknik.

Tesla tilltalar mig för den faktiskt är modern, jag vill ha en stor skärm med ett system som är som att använda en telefon eller surfplatta. Jag vill att den skall vara en teknikpryl då jag gillar teknik (hänger ju på Swec) och vill att fokuset på inredningen skall ligga där. Nya Model S lockar väldigt mycket med dumheter som en vettig speldator i bilen osv.

Den är ju inte perfekt någonstans och man gör avkall på saker som ljudisolering, allmän byggkvalité och komforten i fjädringen. Det har ju dock blivit mycket bättre och jag tycker att inredningen i en Model 3 idag är ett stort lyft jämfört med den från förra året, detsamma gäller ljudisolering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Klart Tesla har haft och har vissa brister och problem, men det har alla biltillverkare, mer eller mindre. Inget nytt och inget konstigt.
Det jag tycker är skönt med just Tesla är att den bara rullar, har inte varit några större bekymmer över huvud taget. Snedslitna däck fick jag, men gjorde en hjulinställning. Detta är väldigt vanligt på elbilar överlag tror jag, inte bara Tesla.

Inredningen är helt okej och har hellre den i MS än någon Audi, Mercedes eller VW variant. Det är frågan om tycke och smak.
Precis som det var folk som var vana vid knapptelefoner och helt plötsligt kom Apple med en Smartphone utan knappar. Helt galet och den går ju inte att använda, man måste ju ha knappar... Men vad använder folk idag?
Finns fördelar och nackdelar med all design och utrustning, så frågan är väl om det finns några fördelar med hur Tesla har gjort...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Klart Tesla har haft och har vissa brister och problem, men det har alla biltillverkare, mer eller mindre. Inget nytt och inget konstigt.
Det jag tycker är skönt med just Tesla är att den bara rullar, har inte varit några större bekymmer över huvud taget. Snedslitna däck fick jag, men gjorde en hjulinställning. Detta är väldigt vanligt på elbilar överlag tror jag, inte bara Tesla.

Inredningen är helt okej och har hellre den i MS än någon Audi, Mercedes eller VW variant. Det är frågan om tycke och smak.
Precis som det var folk som var vana vid knapptelefoner och helt plötsligt kom Apple med en Smartphone utan knappar. Helt galet och den går ju inte att använda, man måste ju ha knappar... Men vad använder folk idag?
Finns fördelar och nackdelar med all design och utrustning, så frågan är väl om det finns några fördelar med hur Tesla har gjort...

Japp jag fick snedslitna däck på min 508sw med. Den har med bara rullat förutom ett billigt oljebyte.

Jag tycker verkligen om den förutom att elen inte riktigt räcker så långt som jag vill.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu tar CK betalt på sina laddstationer.
6,30kr/kWh, laddade idag, en tesla-taxi stod på 150kW:arn i skärholmen.
Jag tog den på 50, kom endast en bil, och då ytterliggaren tesla-taxi som struntade i att vänta på laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Någon här inne som har en mindre El-bil så som Peugeot 208e eller Opel Astras motsvarande?

Pendlar drygt 50km om dagen och sen kör jag bara till affärer och lite sådant. Så jag behöver verkligen inte någon stor bil.

Har idag en V40 D2a 2018, så jag vill inte förlora mycket i komfort.

Har beställt en e-208 men får den inte förens i november/december om inget speciellt händer.
Jag med kommer pendla ca 50km dagen och lite affärer och annat.
Blir lite längre resor ibland med då dottern har innebandymatcher en bit bort men tror den kommer täcka 98% av mina resor om inte alla beroende på hur man planerar.

Gå in och testa en och se vad du tycker, den passade mig bra men jag har en diesel 308 innan som blir 12 år nu som kostar mig ca 2500-3000 i månaden med diesel/försäkring nu beställde inte jag GT modellen utan den under och den kommer kosta mig 3678:- i månaden på leasing med försäkring(lagt till färg och lite annat). Det som tillkommer är elen men räknar med från april och fram till augusti om det är fint väder så kommer mina solpaneler ladda det mest av bilen.
Har räknat på att runt 1500:- dyrare i månaden jämfört med bilen jag har nu men tycker det är värt för en nyare bil.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

KTH: Billigare att äga elbil än bensinbil – få bilköpare räknar på totalkostnaderna:
https://alltomelbil.se/kth-billigare-att-aga-elbil-an-bensinb...

Diess, its time to switch:
Diess, time to switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Är det där bara rykten eller finns det någon källa?

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=27096&s...

Sedan om det är ett rykte får du bedöma själv. Kampanjer likt denna kommer lite då och då.

Permalänk
Medlem

Varför har tråden gått från elbilar - vi som är intresserade till "vi som inte alls vill ha elbil".
Less på alla som bara vill klaga på allt. Inte intresserad, gå inte in i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför har tråden gått från elbilar - vi som är intresserade till "vi som inte alls vill ha elbil".
Less på alla som bara vill klaga på allt. Inte intresserad, gå inte in i tråden.

För att swec pushade tråden på framsidan. Sjukt onödigt. Nu är det 50% bittra bensinupprorare här istället för elbilsintresserade.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vi är nog många som velar fram och tillbaka nu. Ärligt talat så vet jag inte om nästa bil blir bensin eller el, eller ingen alls. Men intresset är stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nä men då pratar vi inte heller driftskostnad utan totalkostnad och då kan man inte heller jämföra en 12 år gammal bil med en ny.
Driftskostnaden är ju vad den kostar att köra varje månad införskaffningspriset undantaget.

Man kan väl jämföra precis vad man vill? Jag kan ställa en ny el-bil mot en el-sparkcykel, eller ett busskort och konstatera att el-bilen har högre driftskostnader.

Det jag egentligen vill komma åt är resonemanget att el-bilar har så otroligt låga driftskostnader, folk använder det som ett argument för att köpa.
Men visst, för de lyckligt lottade som inte behöver betala för inköpet eller finansieringen av sin bil så spelar ju inte värdeminskningen eller finansieringskostnaden någon roll.
Men oss övriga som inte har stenrika föräldrar som skänker oss nya bilar lite då o då, eller vinner en på bingolotto så har dessa parametrar en otrolig inverkan på totalekonomin. Pengarna kommer ju i slutändan ifrån samma plånbok.
Men om du anser att ditt bilägande är billigt bara för att det inte "kostar mycket varje månad att köra" så behöver du nog fördjupa dina kunskaper ang privatekonomi.

Skrivet av Def_Dog:

Snälla, langa lite källor till allt du häver ur dig. Alltså bara så att jag ska kunna ta det en gnutta seriöst.

Jag undrar liksom varför motorbyten på en VAG går på dryga 150k när du hävdar att det ska kosta runt 10-15k.

Därför att VAG är en märkesverkstad o dessa har som grundläggande affärsidé att blåsa okunniga bilägare på så mycket pengar som möjligt?

En barndomsvän till mig driver egen bilverkstad, han fakturerar 700:-/tim mot privatkund. Han hjälpte mig byta motor i en bil jag hade tidigare, det blev en "lång dag" runt 10tim från det att jag körde in genom porten tills jag backade ut igen med nya motorn under huven. Men då var vi 2 som skruvade. Hade jobbet varit åt en vanlig kund som inte hjälpte till och skulle faktureras så skulle det nog tagit en 15-20tim o landat på 10-15.000:-
Detta var då ett planerat byte som inte skedde i panik, jag hade då möjlighet att köpa den begagnade motor vi stoppade i ifrån en skrot i Tyskland som håller avsevärt lägre priser än vi är vana vid här hemma. 1000Euro + frakt för en motor som rullat 2800mil, det blev runt 12500:-

Om det på något sätt bidrar till trovärdighet så länkar jag här under en motor till min nuvarande bil som finns till salu just i detta nu hos en svensk skrot, 6600mil, kostar under 5000:- inkl frakt...
http://www.bildelsbasen.se/145-W1418773.html

Just den var i ärlighetens namn väldigt billig, funderar faktiskt på att köpa den o ställa undan ifall man behöver den...

Finns många att välja på, för 15000:- finns det många att välja på som alla gått långt under 10.000mil.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Nästan alla stora kostnader för en bil är ju samma oavsett om det är elbil eller inte.

Den största är ju värdeminskningen. Brukar räkna kostnad genom 20 000 mil för ett ungefärligt värde om man har den länge. Blir typ 20-25kr/mil för en billig elbil. En motsvarande bensin bil ligger det 10kr/mil lägre.
sen saker som man inte kommer undan för 10/kr mil till. saker som däck 4kr/mil. servisen 3kr mil. försäkring 3 kr mil.

Bränsle är mycket liten kostnad. om det är 2kr /mil eller 10/kr mil gör inte tillräckligt stor skillnad att det väger upp den ökade värdeminskningen på en elbil.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Nästan alla stora kostnader för en bil är ju samma oavsett om det är elbil eller inte.

Den största är ju värdeminskningen. Brukar räkna kostnad genom 20 000 mil för ett ungefärligt värde om man har den länge. Blir typ 20-25kr/mil för en billig elbil. En motsvarande bensin bil ligger det 10kr/mil lägre.
sen saker som man inte kommer undan för 10/kr mil till. saker som däck 4kr/mil. servisen 3kr mil. försäkring 3 kr mil.

Bränsle är mycket liten kostnad. om det är 2kr /mil eller 10/kr mil gör inte tillräckligt stor skillnad att det väger upp den ökade värdeminskningen på en elbil.

Leasa så är elbil billigare utan tvekan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Lite snabb huvudräkning från höften ger mig siffrorna att du då gör antagandet att den el-bil du betalade 320.000:- för är värd en bra bit över 100.000:- efter 10år. Jag har inte alls koll på begagnatmarknaden för el-bilar, men det kanske är realistiska siffror?

Bara för att redovisa mina siffror jag gjorde en snabb huvudräkning och glömde bort att räkna med elen för nya bilen

2000 mil/år gammal bil drar ~0,75l E10 skatt 1086kr/år för att det är en etanolbil och service intervall 1000 mil också eftersom det är en etanolbil.

Antar att bränslepriset ligger fast över 10år på 17:50kr och att elpriset ligger runt 1kr/kWh (då jag bor i ett elområde i norr). Batteribilen drar från laddboxen ungefär 2 kWh/mil.

Kostnad på 10 år, gammalbil vs batteribil
Drivmedelskostnad: 262500kr 40000kr
Service: 60000kr 22500kr
Skatt: 10860kr 3600kr

Så då blir skillnaden 52700kr så ja hela bilen blir inte 'betald' men då har jag räknat ganska snällt för service på den gamla bilen som har gått 20k mil redan och som skulle behöva gå 20k mil till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Man kan väl jämföra precis vad man vill? Jag kan ställa en ny el-bil mot en el-sparkcykel, eller ett busskort och konstatera att el-bilen har högre driftskostnader.

Det jag egentligen vill komma åt är resonemanget att el-bilar har så otroligt låga driftskostnader, folk använder det som ett argument för att köpa.
Men visst, för de lyckligt lottade som inte behöver betala för inköpet eller finansieringen av sin bil så spelar ju inte värdeminskningen eller finansieringskostnaden någon roll.
Men oss övriga som inte har stenrika föräldrar som skänker oss nya bilar lite då o då, eller vinner en på bingolotto så har dessa parametrar en otrolig inverkan på totalekonomin. Pengarna kommer ju i slutändan ifrån samma plånbok.
Men om du anser att ditt bilägande är billigt bara för att det inte "kostar mycket varje månad att köra" så behöver du nog fördjupa dina kunskaper ang privatekonomi.

Jag tror snarare du behöver titta på siffrorna lite noggrannare. En elbil är dyrare i inköp men alla andra kostnader är ju lägre. Frågetecknet är andrahandsvärdet men hittills har det hållit sig bättre för elbilar än bensinbilar. Det är därför de leasar ut dem relativt billigare än bensinbilar sett till leasingkostnad jämfört med inköpspris.

Citat:

Därför att VAG är en märkesverkstad o dessa har som grundläggande affärsidé att blåsa okunniga bilägare på så mycket pengar som möjligt?

En barndomsvän till mig driver egen bilverkstad, han fakturerar 700:-/tim mot privatkund. Han hjälpte mig byta motor i en bil jag hade tidigare, det blev en "lång dag" runt 10tim från det att jag körde in genom porten tills jag backade ut igen med nya motorn under huven. Men då var vi 2 som skruvade. Hade jobbet varit åt en vanlig kund som inte hjälpte till och skulle faktureras så skulle det nog tagit en 15-20tim o landat på 10-15.000:-
Detta var då ett planerat byte som inte skedde i panik, jag hade då möjlighet att köpa den begagnade motor vi stoppade i ifrån en skrot i Tyskland som håller avsevärt lägre priser än vi är vana vid här hemma. 1000Euro + frakt för en motor som rullat 2800mil, det blev runt 12500:-

Om det på något sätt bidrar till trovärdighet så länkar jag här under en motor till min nuvarande bil som finns till salu just i detta nu hos en svensk skrot, 6600mil, kostar under 5000:- inkl frakt...
http://www.bildelsbasen.se/145-W1418773.html

Just den var i ärlighetens namn väldigt billig, funderar faktiskt på att köpa den o ställa undan ifall man behöver den...

Finns många att välja på, för 15000:- finns det många att välja på som alla gått långt under 10.000mil.

Jo men om du ens funderar på att byta motor i din vardagsbil själv så är du nog inte målgruppen för att köpa en ny bil oavsett drivmedel. Jag har också bytt motorer och gjort en hel del andra reparationer förr i tiden, men jag betalar gärna för att slippa det och förstås för att ha en ny bil med allt vad det innebär av problemfrihet och bekvämlighet.

Skrivet av Nefrums:

Hur långt man kör slår förstås ganska hårt på denna typen av kalkyler. Men det stämmer inte att nästan alla stora kostnader är samma för en elbil som för en bensinbil. Om vi bortser från inköpspris och värdeminskning till en början så har man ju kostnader som består av drivmedel, skatt, försäkring, service.

Kostnaden för drivmedel ligger på max en femtedel hos elbilarna, om man kör 1200 mil per år (vilket är ungefär snittet) och räknar med 2 respektive 10 kronor per mil (10 är dock väldigt lågt räknat för en fossilbil, men i alla fall), så får vi 2400 för elbilen och 12000 för fossilbilen, så plus 9600 för elbilen.

Skatten för en elbil ligger på 360 per år medan en ny bensinbil som absolut minst kostar runt 6000, inte sällan ganska mycket mer, så plus 5600 för elbilen här.

Försäkringen kostar ungefär samma, men det beror ju på val av bil förstås. Men om vi inte väljer en Tesla eller liknande med över 500 hästar så är inte elbilarna dyrare än andra bilar. Så plus/minus noll för försäkring.

Service är lite billigare för elbilarna men inte jättemycket och inte alltid, tittar man på exempelvis VW så gör de ingen skillnad på kostnaden för serviceavtal för olika bilar eller drivmedel. Så säg noll här med.

Totalt är det alltså en merkostnad på drygt 16000 per år för fossilbilen och då har vi ändå räknat snällt. Tittar jag på min bil, en 3-serie med bensinmotor (med automat och fyrhjulsdrift) så drar den runt en liter milen vilket ger nästan dubbla kostnaden för soppa mot kalkylen. Men den är två år gammal så skatten är bara typ 6000 per år vilket är vad jag räknat med ovan, hade man köpt den ny idag hade det varit dyrare. Dessa 16K kommer ju att gå ner till kanske 12-13K efter tre år när skatten hamnar på en lägre nivå, men då är det ju inte en ny bil längre och ligger liksom utanför kalkylen.

Frågan är då om värdeminskningen äter upp denna skillnad, och det är ju svårt att svara på med någon större säkerhet. Som det ser ut nu räknar de flesta företag som gör sådana här kalkyler, som leasingföretag eller finansieringsbolag, med ett bättre andrahandsvärde för elbilarna än fossilbilarna, men det är ju procentuellt förstås. Så frågan blir hur mycket högre inköpspris kan man ta för elbilen jämfört med fossilbilen utan att värdeminskningen äter upp vinsten man får i driftkostnader. Och det varierar förstås väldigt mycket beroende på skillnaden i inköpspris. Men om man tittar på privatleasing så är ju värdeminskningen liksom medräknad. Det är dock inte helt lätt då få bilar finns som både och, och leasingpriser är inte helt lätta att hitta , jag kollade efter XC40 exempelvis men det går inte att välja elbilen med leasing. Men jämför vi Kodiaq mot Enyaq som är ganska lika, Kodiaq (bensin) är aningen större men innerutrymmena är ganska likvärdiga, och man får ju lite modernare teknik och smartare paketering med elbilen, då kostar elbilen en femhundring mer i månaden eller 6000 per år. Så plus 10K.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Azodan:

Bara för att redovisa mina siffror jag gjorde en snabb huvudräkning och glömde bort att räkna med elen för nya bilen

2000 mil/år gammal bil drar ~0,75l E10 skatt 1086kr/år för att det är en etanolbil och service intervall 1000 mil också eftersom det är en etanolbil.

Antar att bränslepriset ligger fast över 10år på 17:50kr och att elpriset ligger runt 1kr/kWh (då jag bor i ett elområde i norr). Batteribilen drar från laddboxen ungefär 2 kWh/mil.

Kostnad på 10 år, gammalbil vs batteribil
Drivmedelskostnad: 262500kr 40000kr
Service: 60000kr 22500kr
Skatt: 10860kr 3600kr

Så då blir skillnaden 52700kr så ja hela bilen blir inte 'betald' men då har jag räknat ganska snällt för service på den gamla bilen som har gått 20k mil redan och som skulle behöva gå 20k mil till.

Vänta nu, hur räknar du egentligen. Med dina siffror så får jag besparingen på Drivmedel, service och skatt 267 260 kr över 10 år. Eller 26 726 kr om året. Hur tusan kommer du fram till 52 700 kr?

Elkostnad 1 Kwh
Bensinkostnad 17,5 liter
Miltal 2000

::::::::::::: Bensin ::::::::::::: El ::::::::::::: Skillnad
Bränsle ::::::::::::: 26 250,00 kr::::::::::::: 4 000,00 kr :::::::::::::22 250,00 kr
Service :::::::::::::6 000,00 kr :::::::::::::2 250,00 kr::::::::::::: 3 750,00 kr
Skatt :::::::::::::1 086,00 kr :::::::::::::360,00 kr :::::::::::::726,00 kr
Totalt :::::::::::::33 336,00 kr:::::::::::::6 610,00 kr::::::::::::: 26 726,00 kr

Efter 10 år

Bränsle :::::::::::::262 500,00 kr::::::::::::: 40 000,00 kr::::::::::::: 222 500,00 kr
Service::::::::::::: 60 000,00 kr::::::::::::: 22 500,00 kr :::::::::::::37 500,00 kr
Skatt :::::::::::::10 860,00 kr :::::::::::::3 600,00 kr::::::::::::: 7 260,00 kr
Totalt :::::::::::::333 360,00 kr :::::::::::::66 100,00 kr::::::::::::: 267 260,00 kr

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vänta nu, hur räknar du egentligen. Med dina siffror så får jag besparingen på Drivmedel, service och skatt 267 260 kr över 10 år. Eller 26 726 kr om året. Hur tusan kommer du fram till 52 700 kr?

52700kr är skillnaden mellan om jag skulle behålla min gamla bil och köra på som vanligt vs den elbilen jag köpte. Så jag fick en helt ny bil för 52700kr skulle man också kunna säga.

Permalänk
Medlem

@Dizzö Du nämnde tidigare på leasingerbjudande att om det var en Q4 E-Tron 40 så var det intressant med ett erbjudande under 5000 kr.
Här har du ett sådant, 1000 mil, ink service och försäkring för 4795:-
https://audimalmo.se/erbjudanden/q4-e-tron/

Permalänk
Medlem

@snajk: andrahandsvärde har inte hållit sig bättre på alla modeller. Tvärt om, om man ser på storsäljare som t.ex Zoe eller Leaf. Dessa har tappat mer än motsvarande ice-bilar.
Tesla har klarat sig mycket bättre. Om man ser på korta tidsperioder kan värdeminskningen vara mycket låg.
Men ja, svårt att generalisera.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Visst kan man jämföra vad man vill, men då är jämförelsen totalt intetsägande.
Du försöker motivera din åsikt med totalt snedvridna jämförande som inte är värt något för någon annan än dig själv.
Hade du sagt att för mig har den höga driftskostnader jämfört med vad jag har idag så hade det varit en helt annan sak.
Men sen att som du försöka motivera att en elbil är ett dåligt och dyrt köp för alla bara för att det är det för dig, det håller inte.

Men faktum kvarstår ju att en elbil har låga driftskostnader och beroende på vad du väljer mellan kan just dom låga driftskostnaderna göra att även totalkostnaden blir lägre och då är driftskostnaderna ett incitament att välja elbilen.

Resten är bara en massa antagande från din sida och lite av den svenska avundsjukan om någon skulle råka ha det bättre ställt än dig, men för din info faller inte jag i någon av dom kategorierna du räknar upp utan jag har tjänat mina pengar själv.
Sen har jag redan tidigare i tråden hållit med dig att elbil (eller nya bilar för den delen) kanske inte är för alla pga deras ekonomiska situation, men för dom som kan och vill köpa en ny bil där kan många gånger en elbil vara en bra lösningen trotts det högre inköpspriset.