Skrivet av Kasken:
Man kan väl jämföra precis vad man vill? Jag kan ställa en ny el-bil mot en el-sparkcykel, eller ett busskort och konstatera att el-bilen har högre driftskostnader.
Det jag egentligen vill komma åt är resonemanget att el-bilar har så otroligt låga driftskostnader, folk använder det som ett argument för att köpa.
Men visst, för de lyckligt lottade som inte behöver betala för inköpet eller finansieringen av sin bil så spelar ju inte värdeminskningen eller finansieringskostnaden någon roll.
Men oss övriga som inte har stenrika föräldrar som skänker oss nya bilar lite då o då, eller vinner en på bingolotto så har dessa parametrar en otrolig inverkan på totalekonomin. Pengarna kommer ju i slutändan ifrån samma plånbok.
Men om du anser att ditt bilägande är billigt bara för att det inte "kostar mycket varje månad att köra" så behöver du nog fördjupa dina kunskaper ang privatekonomi.
Jag tror snarare du behöver titta på siffrorna lite noggrannare. En elbil är dyrare i inköp men alla andra kostnader är ju lägre. Frågetecknet är andrahandsvärdet men hittills har det hållit sig bättre för elbilar än bensinbilar. Det är därför de leasar ut dem relativt billigare än bensinbilar sett till leasingkostnad jämfört med inköpspris.
Citat:
Därför att VAG är en märkesverkstad o dessa har som grundläggande affärsidé att blåsa okunniga bilägare på så mycket pengar som möjligt?
En barndomsvän till mig driver egen bilverkstad, han fakturerar 700:-/tim mot privatkund. Han hjälpte mig byta motor i en bil jag hade tidigare, det blev en "lång dag" runt 10tim från det att jag körde in genom porten tills jag backade ut igen med nya motorn under huven. Men då var vi 2 som skruvade. Hade jobbet varit åt en vanlig kund som inte hjälpte till och skulle faktureras så skulle det nog tagit en 15-20tim o landat på 10-15.000:-
Detta var då ett planerat byte som inte skedde i panik, jag hade då möjlighet att köpa den begagnade motor vi stoppade i ifrån en skrot i Tyskland som håller avsevärt lägre priser än vi är vana vid här hemma. 1000Euro + frakt för en motor som rullat 2800mil, det blev runt 12500:-
Om det på något sätt bidrar till trovärdighet så länkar jag här under en motor till min nuvarande bil som finns till salu just i detta nu hos en svensk skrot, 6600mil, kostar under 5000:- inkl frakt...
http://www.bildelsbasen.se/145-W1418773.html
Just den var i ärlighetens namn väldigt billig, funderar faktiskt på att köpa den o ställa undan ifall man behöver den...
Finns många att välja på, för 15000:- finns det många att välja på som alla gått långt under 10.000mil.
Jo men om du ens funderar på att byta motor i din vardagsbil själv så är du nog inte målgruppen för att köpa en ny bil oavsett drivmedel. Jag har också bytt motorer och gjort en hel del andra reparationer förr i tiden, men jag betalar gärna för att slippa det och förstås för att ha en ny bil med allt vad det innebär av problemfrihet och bekvämlighet.
Skrivet av Nefrums:
Nästan alla stora kostnader för en bil är ju samma oavsett om det är elbil eller inte.
Den största är ju värdeminskningen. Brukar räkna kostnad genom 20 000 mil för ett ungefärligt värde om man har den länge. Blir typ 20-25kr/mil för en billig elbil. En motsvarande bensin bil ligger det 10kr/mil lägre.
sen saker som man inte kommer undan för 10/kr mil till. saker som däck 4kr/mil. servisen 3kr mil. försäkring 3 kr mil.
Bränsle är mycket liten kostnad. om det är 2kr /mil eller 10/kr mil gör inte tillräckligt stor skillnad att det väger upp den ökade värdeminskningen på en elbil.
Hur långt man kör slår förstås ganska hårt på denna typen av kalkyler. Men det stämmer inte att nästan alla stora kostnader är samma för en elbil som för en bensinbil. Om vi bortser från inköpspris och värdeminskning till en början så har man ju kostnader som består av drivmedel, skatt, försäkring, service.
Kostnaden för drivmedel ligger på max en femtedel hos elbilarna, om man kör 1200 mil per år (vilket är ungefär snittet) och räknar med 2 respektive 10 kronor per mil (10 är dock väldigt lågt räknat för en fossilbil, men i alla fall), så får vi 2400 för elbilen och 12000 för fossilbilen, så plus 9600 för elbilen.
Skatten för en elbil ligger på 360 per år medan en ny bensinbil som absolut minst kostar runt 6000, inte sällan ganska mycket mer, så plus 5600 för elbilen här.
Försäkringen kostar ungefär samma, men det beror ju på val av bil förstås. Men om vi inte väljer en Tesla eller liknande med över 500 hästar så är inte elbilarna dyrare än andra bilar. Så plus/minus noll för försäkring.
Service är lite billigare för elbilarna men inte jättemycket och inte alltid, tittar man på exempelvis VW så gör de ingen skillnad på kostnaden för serviceavtal för olika bilar eller drivmedel. Så säg noll här med.
Totalt är det alltså en merkostnad på drygt 16000 per år för fossilbilen och då har vi ändå räknat snällt. Tittar jag på min bil, en 3-serie med bensinmotor (med automat och fyrhjulsdrift) så drar den runt en liter milen vilket ger nästan dubbla kostnaden för soppa mot kalkylen. Men den är två år gammal så skatten är bara typ 6000 per år vilket är vad jag räknat med ovan, hade man köpt den ny idag hade det varit dyrare. Dessa 16K kommer ju att gå ner till kanske 12-13K efter tre år när skatten hamnar på en lägre nivå, men då är det ju inte en ny bil längre och ligger liksom utanför kalkylen.
Frågan är då om värdeminskningen äter upp denna skillnad, och det är ju svårt att svara på med någon större säkerhet. Som det ser ut nu räknar de flesta företag som gör sådana här kalkyler, som leasingföretag eller finansieringsbolag, med ett bättre andrahandsvärde för elbilarna än fossilbilarna, men det är ju procentuellt förstås. Så frågan blir hur mycket högre inköpspris kan man ta för elbilen jämfört med fossilbilen utan att värdeminskningen äter upp vinsten man får i driftkostnader. Och det varierar förstås väldigt mycket beroende på skillnaden i inköpspris. Men om man tittar på privatleasing så är ju värdeminskningen liksom medräknad. Det är dock inte helt lätt då få bilar finns som både och, och leasingpriser är inte helt lätta att hitta , jag kollade efter XC40 exempelvis men det går inte att välja elbilen med leasing. Men jämför vi Kodiaq mot Enyaq som är ganska lika, Kodiaq (bensin) är aningen större men innerutrymmena är ganska likvärdiga, och man får ju lite modernare teknik och smartare paketering med elbilen, då kostar elbilen en femhundring mer i månaden eller 6000 per år. Så plus 10K.