Permalänk

nu ger jag upp. Du lyssnar verkligen inte alls på vad vi säger. Finns ingen anledning att råda dig till ett bra och prisvärt köp. Med tanke på ditt uttalande om att "9800 är coolare än 9700" så tror jag inte du är tillräckligt mogen för att ta åt dig av vad vi säger? 9700 Pro är värt varenda öre, det är inte 9800 Pro. Så enkelt är det...EOD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Alucard
så det är coolare med 9700 än 9800, det har jag lite svårt att tro,

Det coolaste kortet du kan ha är ett Voodoo5, retro!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Alucard
så det är coolare med 9700 än 9800, det har jag lite svårt att tro,

och jag vill ändo ha 9800 , för jag vill ha ett kort som kraft fullt

om det finns nåt som är bättre än 9800 pro
så säg till mig,

så länge vill jag veta vilket som är bäst
Sapphire Radeon 9800 Pro 128mb
eller
Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128mb

Det är klart att det är högre ballhetsfaktor i 9800 Pro 256, men det betyder ju inte att det är bättre. Däremot betyder det att de som sitter på marknadsföringsavdelningen hos ATi har lyckats. Merparten av de tester som flera av oss har läst om 9800, och 9800/256 i synnerhet, kommer fram till att 9800 inte är det dräparkort som man betalar för. Det är ingen milstolpe i grafikkortshistorien, som t.ex. 9700 var. Anledningen att det sitter 256MB är mest att man kan plocka ut någon tusing mer.
Men vill du kunna skryta för dina kompisar i ett halvår, så visst, köp dig ett 9800Pro 256MB. Vill du skryta lite extra så köp det dyraste du hittar. Klistra kvittot på chassits framsida.
Men saken var att Zodiacen, som startade tråden frågade om det var lönt att köpa 9800 istället för 9700.
Jag vet inte om du medvetet försöker göra bort dig, men du är ganska skicklig på det.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Det finns

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

för 3655kr på komplett.se denna vecka så det är nog det bästa valet just nu om man är ute efter ett prisvärt 9800 pro.

Visa signatur

Athlon64 4400+ @2.25GHz | MSI K8N Neo4 Platinum | 2*1Gb G-Skill pc4000 | Connect3d X1900XT | 250+200+74 all WD | Samsung 970p

Permalänk
Medlem

Lord Alucard jag börjar faktiskt härskna på dig snart..... du frågar och frågar men tar aldrig till dig av vad man säger.. det är tecken på jävligt dålig stil. Sedan kan du verkligen inte mycket och snälla det får dig bara att verka mer okunnig när du säger ungefär "men jag vill inte ha ett dåligt 9700 utan ett super bra 9800". Om du iaf vill ha en chans att diskutera med oss föreslår jag att du läser på... Vet du ens vad som skiljer 9700 från 9800? vet du ens vad man har minnet till på grafikkortet? Det verkar inte så när du säger att om grafikkortet har 256 i minne presterar det mycket bättre än samma kort med 128....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandergs
Det finns

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

för 3655kr på komplett.se denna vecka så det är nog det bästa valet just nu om man är ute efter ett prisvärt 9800 pro.

Fan vad man vill ha ett sådant kort. Väntar dock till np versionen eller tills den kostar under 3000. 3600 är för dyrt. 9700pro presteran nästan lika 1024 så rent prestandamässigt är det inte värt mer än 100kr mer för 9800pro om man nu inte spelar i högre upplösningar än 1024. Men det är nåt speciellt med denna kort...man vill bara ha den Kan redan se kortet med egentillverkat vattenkylning på kärnan och fina kylflänsar på minnen

Ca[[pp: Ignorera killen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Alucard
så det är coolare med 9700 än 9800, det har jag lite svårt att tro,

och jag vill ändo ha 9800 , för jag vill ha ett kort som kraft fullt

om det finns nåt som är bättre än 9800 pro
så säg till mig,

så länge vill jag veta vilket som är bäst
Sapphire Radeon 9800 Pro 128mb
eller
Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128mb

Jag tycker det skriker lite fjortisvarning över den där grabben

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem

inte så lite heller

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

MatzoN: trevligt att du beställt ett Powercolor Radeon 9700 Pro, köpte nämligen själv ett sådant för 4-6 dagar sedan eller liknade
Ville bara säga att du gjort ett bra val och jag rekomenderar kortet varmt!

Vet inte om det gäller alla powercoler r9700 Pro, men mitt gick att klocka väldigt bra. Ivf på minnena som gick upp till 370+ utan några helst problem. Resulterade i 400 Poäng mer i 3d Mark 03, och spel så som Battlefield höjdes fps:en. Radeon 9700 Pro är dock lite overkill för min cpu, men ett jävligt trevligt kort!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

Förlåt att min tråd spårade ur i en fjortis jakt men jag kommer köpa ett 9700pro, lugnt

Visa signatur

/sys: P4 2.6C @ ~3,2 ghz, 4x256 Geil Platinum @ ~490mhz 1:1, PC 9800 Pro @ 396 / 340 (~orig.) l hdd: 1,09tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prince of Leah
MatzoN: trevligt att du beställt ett Powercolor Radeon 9700 Pro, köpte nämligen själv ett sådant för 4-6 dagar sedan eller liknade
Ville bara säga att du gjort ett bra val och jag rekomenderar kortet varmt!

Vet inte om det gäller alla powercoler r9700 Pro, men mitt gick att klocka väldigt bra. Ivf på minnena som gick upp till 370+ utan några helst problem. Resulterade i 400 Poäng mer i 3d Mark 03, och spel så som Battlefield höjdes fps:en. Radeon 9700 Pro är dock lite overkill för min cpu, men ett jävligt trevligt kort!

Hur mycket fick du totalt i 3DMark? Enligt uppgift är mitt tillverkat av samma tillverkare som Powercolor och Connect 3D. Dina klockresultat på minnena gör mig avundsjuk!

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prince of Leah
MatzoN: trevligt att du beställt ett Powercolor Radeon 9700 Pro, köpte nämligen själv ett sådant för 4-6 dagar sedan eller liknade
Ville bara säga att du gjort ett bra val och jag rekomenderar kortet varmt!

Vet inte om det gäller alla powercoler r9700 Pro, men mitt gick att klocka väldigt bra. Ivf på minnena som gick upp till 370+ utan några helst problem. Resulterade i 400 Poäng mer i 3d Mark 03, och spel så som Battlefield höjdes fps:en. Radeon 9700 Pro är dock lite overkill för min cpu, men ett jävligt trevligt kort!

nice vi har ganska lika system så då vet man iaf vad jag får, ska komma imorrn förhoppningsvis, jag återkommer...
föressten hur såg ditt kort ut? har sett 2 olika varianter av powercolor, ett såg ut som orginal ATi och ett med kylning på minnena. (när du kunde klocka så mycket på minnena verkar det som du har det med minneskylning)

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Alltså jag ska försöka förklara nu, väldigt enkelt :

Radeon 9700 Pro är mer prisvärt än ett Radeon 9800 Pro.

Eftersom skilnaden är MAX några %, så är det inte värt att betala en extra tusenlapp för.

Det är så grabbarna menar.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ok fattar om ni stör er på pojken som vet hur man argumenterar

men ett 9800 pro är snabbare än ett 9700 pro i samtliga tester jag läst där det är 128mb mot 128mb version.. inte alltid med jätte stor skillnad men ibland är det ändå en märkbar skillnad.. och nu när man kan få det för 3600kr på komplett så blir ju valet ännu svårare tycker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
Ok fattar om ni stör er på pojken som vet hur man argumenterar

men ett 9800 pro är snabbare än ett 9700 pro i samtliga tester jag läst där det är 128mb mot 128mb version.. inte alltid med jätte stor skillnad men ibland är det ändå en märkbar skillnad.. och nu när man kan få det för 3600kr på komplett så blir ju valet ännu svårare tycker jag...

trodde du ljög först men se själva: http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=34614&t=278&l=2... idag har jag nästan helt ägnat mig åt att kolla jämförelser mellan 9700pro och 9800pro, dom riktigt stora skilnaderna blir vid upplösningar över 1024*768, annars är det ingen större skilnad mellan korten vad jag har sett i dom testerna jag kollat på.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

jepp då är frågan: är det värt 600 spänn för att få ett highend kort idag? Ja säger jag själv, ska man köpa ett kort för 3000 kan man lika gärna lägga till 600 och få det bästa.

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer priset på 9700 Pro gå ner också. Och vad jag kan se så skiljer det 700:-.
För övrigt så skulle jag vilja rekommendera ett bättre begagnat 9700Pro.
Man borde kunna få ett för runt 2000kr.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak om 9800 pro och 9700 pro. Har 9800 pro några chip som inte 9700 pro har? (några effekter man inte kommer kunna visa med 9700 pro men med 9800 pro)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brun
Jag undrar en sak om 9800 pro och 9700 pro. Har 9800 pro några chip som inte 9700 pro har? (några effekter man inte kommer kunna visa med 9700 pro men med 9800 pro)

9800 fixar väl en högre pixelshader än 9700. Frågan är väl mest om någon kommer att skriva program för den under den närmaste tiden.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
9800 fixar väl en högre pixelshader än 9700. Frågan är väl mest om någon kommer att skriva program för den under den närmaste tiden.

Okej. Och 9700 pro har fullt stöd för DX9? För om det har det, har ni på ett lyckat sätt övertalat mig att köpa 9700 pro istället för 9800 pro.

Permalänk
Medlem

9500/9700 (R300) stöder DX9. Lycka till med ditt köp. Jag är väldigt nöjd med mitt eget. Kommer inte att handla nytt förrens det kommer något som verkligen spöar det.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

om 9800Pro är så billigt i slutet av augisti kan jag få besluts-ångest

Visa signatur

/sys: P4 2.6C @ ~3,2 ghz, 4x256 Geil Platinum @ ~490mhz 1:1, PC 9800 Pro @ 396 / 340 (~orig.) l hdd: 1,09tb

Permalänk
Medlem

det 9800 ska vara bättre på märkvärt då alltså är fsaa och anni filtrering...

sen har den något med skuggor med som gör att den är mycket snabbare på sånt.... vilket inte kan vara dåligt att ha till doom 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zodiacen
om 9800Pro är så billigt i slutet av augisti kan jag få besluts-ångest

kan nog nästan garantera att priset inte kommer gå under 3650kr (kompletts pris, och hur länge det lagret räcker) annars ligger ju priserna runt 4100 för de billigare märkena.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Alucard
nej jag betalar men som jag har söt förut, jag har ett uselt Geforce 4 ti 4200
och min kompis vill köpa det för 1200kr
och då måste jag köpa ett kort samtidigt
och jag känner en som känner åt mig från lager, så jag kan få Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB DDR, DVI, TV-Out
för 3707kr

och om ni läser http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030520_6_grafik...
(p.s läs alla sidorna)
så äger 9800 mer än 9700

haha vilket pangpris. kan du inte pruta ner de sista kronorna så blir det 7 kronor billigare (jämnare). skänk stålarna till en behövande på plattan istället. kyss\\Underbarnet

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
nice vi har ganska lika system så då vet man iaf vad jag får, ska komma imorrn förhoppningsvis, jag återkommer...
föressten hur såg ditt kort ut? har sett 2 olika varianter av powercolor, ett såg ut som orginal ATi och ett med kylning på minnena. (när du kunde klocka så mycket på minnena verkar det som du har det med minneskylning)

Har tyvärr det utan extra kylning på minnena. Såg att de fanns i 2 st olika versioner med och blev ganska besviken när jag fick det utan extra kylning, men det gör mig inget nu
Har dock ett projekt på G, ska sätta pentilers på minnena. Hade 2 st pentilers liggande på ett Gf2 som jag sågat till 8st bitar. Återkommer med bilder på det
Hoppas du blir nöjd med kortet!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk

Ojj ursäkta mig. Förväxlade Core med memory.
Detta fick jag dock i benchmark. http://service.futuremark.com/compare?2k3=1020749

Förlåt mig för missen! Tycker kortet klockar bra som fan ivf, jag är nöjd inte provat köra upp det mer än jag har nu men minnet bör gå upp ett snäpp!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prince of Leah
Har tyvärr det utan extra kylning på minnena. Såg att de fanns i 2 st olika versioner med och blev ganska besviken när jag fick det utan extra kylning, men det gör mig inget nu
Har dock ett projekt på G, ska sätta pentilers på minnena. Hade 2 st pentilers liggande på ett Gf2 som jag sågat till 8st bitar. Återkommer med bilder på det
Hoppas du blir nöjd med kortet!

tackar blir också lessen om jag får den utan minnes kylning, men du verkade ju kunna klocka ganska skapligt ändå
alla tyska recentioner verkar ha haft den med extra kylning, men inte i nått annat land?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Jag har fått erbjudandet 2900 för mitt Hercules 9700 Pro. Jag slängde mig genast på datorn (?) och beställde ett 9800 Pro. Mitt Hercules klockar nämligen inte så bra alls (348/324) vilket 9800 Pro verkar vara sjukt mkt bättre på. Sapphire då, från komplett. De flesta recensioner jag har läst har Sapphires 9800 Pro klockat minst 60-70 hz på GPU och 40-50 på minne. Helt klar godkänt.

Permalänk
Avstängd

hmm, vad kommer EFTER 9800 ?
vad är det bästa just nu, alltså som kommer att gå ner i pris på några månader. funderar på att köpa ny dator, vad kommer dom senaste korten kosta om 3 månader , och hur många % är dom bättre?

dom dyraste kostar ju visserligen över 1 miljon styck... sån där feting-kort....

Visa signatur

games4ever