Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Nej, det är ingen förenkling. Det finns transportfirmor som låter sina förare köra bilar med körförbud, med sommardäck på vintern och under skitförhållanden. De är skurkar och har inget i branschen att göra, hur billiga de än är.

Finns det en källa på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Exakt hur ekonomin bakom det ser ut vet jag inte men jag misstänker starkt att många företag kör ut paketen till förlust för att försöka ta över marknaden.

Såhär kan det absolut vara. Prispressen kan komma från att transportföretag försöker konkurrera ut varandra genom att dumpa de anställdas löner.
Om så är fallet så är gratisfrakten inte orsaken utan då är det ju istället konkurrensläget och beteendet från transportföretagen som ligger till grund för de låga lönerna.
Det gör knappast situationen bättre för de anställda - men orsaken är en annan här i så fall.

Skrivet av BergEr:

Eller så tar man på sig kontrakten för typ 0kr/leverans bara för att man ändå ska köra nästan exakt samma slinga ändå.

Också möjligt. Det borde emellertid innebära en bättre affär ju mer jobb som finns. Kör man bara ut ett paket totalt i ett område så finn det noll chans till synergi. Kör man ut 100 paket så kan man kanske effektivisera slingan och kör man ut 1000 paket i samma område så ökar möjligheten till synergieffekt ännu mer.
Mer business borde med detta upplägg betyda bättre tider - inte sämre villkor.

Skrivet av BergEr:

Jag kan ju bara köra siffrorna där jag jobbat, kostnad för fordon och mig själv sen merjobbet som paket skapade.
Matten pekar på flera tusen minus i månaden per bud om varje paket (frakten) inte är värt närmare 20-50kr (beroende på område). Men när man vet att många paket hade ett värde på 20-100kr i butiken så får jag det inte att gå ihop. Någon måste ha förlorat pengar på det, kanske båda sidorna t.om.

Jag har levererat brev, där enbart kostnaden för mig och bensin var 500kr. För ett brev!
Porto 7kr gällde då iirc.

Jag menar, vilken marginal har t.ex Apotea kvar när man skickat ut ett paket för 25kr, 150mil vägtransport med gratis frakt. Om jag spenderade fyra minuter på paketet så hade jag kostat mitt företag mer än vad personen betalade för hela den beställningen.

Jag är uppenbarligen ingen ekonom och även om jag hade tillgång till interna dokument från min förra arbetsgivare så hade jag inte använt den informationen här.

Ja men precis. Någonstans ska det ju betalas oavsett. Jag håller med. Det som förvånar är att paketutkörningsfirmorna tar på sig uppdrag som knappt går ihop. Dessa företag har inte utlovat någon gratis frakt till någon.
Om återförsäljarna lovar guld och gröna skogar med gratis frakt mot sina konsumenter så får de väl stå för det löftet.
Det är upp till återförsäljarna att hitta paketombud som är villiga att jobba med dåliga villkor. Något som paketleveransföretagen kan tacka nej till om man inte får betalt för jobbet som ska göras.
Men ändå verkar återförsäljarledet lassa över ansvaret på paketleveransföretagen.
Det är... minst sagt intressant.
Men det verkar vara en tuff marknad alltså. Konkurrensen verkar stenhård!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, se länkarna till Kaliber och Transportarbetaren som jag redan har gett i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Andra sidan av myntet är att många avskyr att köpa kläder eller gå i butik fri frakt tycker jag är trevligt

Ja, en del är osociala och vågar inte visa sig bland folk, samt lata.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vad gäller arbetsmiljön är det ju arbetsgivaren som ska ta sitt ansvar, inte att folk utnyttjar tjänsten. Att det sedan bidrar till en överkonsumtion är en annan femma. Även om jag motvilligt (av bekvämlighetsskäl) håller med om att en reglering antagligen är till det bättre, så anser jag att just arbetsbördan är fel att använda som anledning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Innan fri frakt och e-handel så handlade människor på handelsplatser och i centrum och då krävdes det någon form av transport för att ta sig till sagd plats. Denna form av transport har nu minskat då e-handel har ökat och det det borde rimligtvis vara effektivare med massiva leveranser av gods till upphämtningspunkter än att varje enskild individ åker bil eller buss för att köpa något, dvs mindre miljöpåverkan än förut.

Men om du åker iväg till centrum för att besöka 10 butiker, eller beställer gratis hemleverans och 10 olika firmor som alla kör varsitt paket till din dörr, vad är bäst?

Samordningen kring tramsporter skulle kunna effektiviseras enormt. Man skulle ju kunna tänka sig någon plattform där utkörningar till samma adress/område hamnar i samma bil istället för att alla bilar/firmor kör till alla områden hela tiden.

Men när alla vill ha leverans samma dag (av små paket) blir detta svårare att uppnå.

Permalänk
Medlem

Men borde inte dessa förbund sätta press på de firmor som kör med usla metoder? Är det inte det förbunden är till för?

Allt blir ju så konstigt när man vill lämpa över det på slutkunden på detta sättet. Jag föratår att vi kunder får betala i slutändan, ingen jobbar gratis.

Men på detta sätt? Ibte undra på att förtroendet för facken sjunker...

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av maweric:

Ja, en del är osociala och vågar inte visa sig bland folk, samt lata.

Det är alltid lätt att döma, det har du rätt i

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Du antar att varje beställt paket är lika med en sparad bilresa. Det känns rejält naivt och missar vad artikeln försöker belysa. Nämligen att fri frakt ökar konsumtionen, och skapar många små, istället för flera stora paket.
Sedan tror jag inte någon av oss har nödvändig information att faktiskt göra kalkylen av vad som är optimalt.

Nej, det skrev jag inte, men jag vet på mig själv att jag beger mig ut med bilen mycket mer sällan när paketen kommer till mig istället för jag till paketen eller för den delen varorna. Fri frakt ökar inte konsumtionen som någon också nämnt, eftersom att man inte behöver beställa skräp för att komma upp i en viss summa för att frakten ska bli gratis eller än värre, om den inte blir gratis måste man ju beställa för jättehög summa för att frakten ska bli så låg som möjligt procentuellt sett.

Sedan kan ju leverantörer tex erbjuda "miljöfrakt" vilket många gör. Dvs att man kan få vänta 3 dagar på leverans, men då är det gratis och de hinner fylla bilarna med paket till bredden innan de kör ut. Det finns massvis med lösningar bara man inte ställer sig kategoriskt emot fenomenter "fri frakt" som något som måste bekämpas, vilket facken verkar ha tagit sikte på, men av andra anledningar än miljö, även om de slänger in det för att få med håll av vissa samhällsgrupper...

Nej, att göra en kalky på det hela är inte lätt Tror också att om PostNord och andra transportörer hade behandlat paketen bättre så hade man sluppit massvis av returer och att e-handlare behöver skicka nya ersättningsvaror på nytt också.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det började så bra, en och en halv mening, sedan kommer galna konspirationsteorierna fram. Barnmarionetter som styrs av George Soros är antisemiternas och Nazisternas go to, är det därifrån du hämtar din information?

Kul att du gillade början åtminstone!
Men jag håller inte med om att det är "galna konspirationsteorier". De började dessutom utnyttja denna barnmarionettdocka när hon var minderårig, men det är det ingen som bryr sig om. Hehe, nej tack, jag inget till övers för antisemiter som Soros. Med tanke på hur han sänkte Sveriges och Storbritanniens ekonomier en gång i tiden via valutaspekulation, och vilka initiativ han på senare tid pumpat pengar i...det är inte konstigt att han inte är välkommen av Israel eller många andra länder.

Samt med tanke på hur stora pengar han investerar i klimatet är det ytterst osannolikt att någon med hans personlighet inte skulle vara involverad i en viss klimat-"aktivist". Det fanns många andra som Greta innan henne i andra länder, men de fick inget genomslag. De valde ut Greta specifikt och såg till att hon blev omnämnd i media tills ordet spreds. Jag tycker det är vidrigt att utnyttja barn på detta sätt och dessutom frånta dem skolgång för en fix idé och monetära intressen.

Kalla det vilka sorters teorier ni vill, men säg det då till mig om 20 år, inte nu.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Så vi skaaa betala för frakt? Eller ej?

Hehe, vi betalar för frakt - mer eller mindre - oavsett, det finns inget som är gratis. Men jag ställer mig på den sida som anser att det inte är fackens uppgift alls att avgöra eller ha åsikt om. Har vi en fri marknad så självregleras det. Om tillräckligt många konsumenter nu är så miljömedveta som de säger sig vara så låter de bli att beställa med fri frakt. Varför tvinga alla? Det kommer att självregleras tids nog. Med det sagt ser jag inte kopplingen att miljön skulle dra nytta av att alla måste ta sig till fysiska butiker för att handla och tillbaka hem, jämför med att ett litet antal rena transportbilar levererar varor till folk.

Butiker ska få välja sitt upplägg själva, som nu, inte påtvingat av facken som försöker hindra butiksdöden. Bättre bygga bostäder där butikerna låg då det råder bostadsbrist eller ersättas av tjänstesektorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enkel lösning är att skicka gratis paketen var annan eller var tredje dag.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Byråkrati i ett nötskal. Hur mycket tjänar inte facknissarna på att hålla arbetares löner nere, de är inte änglar direkt? Sen när hade de som uppgift att dessutom tänka på miljön? Konkurrens är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har själv varit i transportbranschen och kan vittna om att det finns en del av dessa "skurkar", det är absolut ingen ny företeelse men kan tänka mig att den ökat med tanke på hur allt ska "pressas" och hur mycket "lättare" det är att utnyttja vissa individer.
(Finns även inom restaurangbranschen där man utnyttjar folk som behöver uppehållstillstånd t ex.)

Intressant läsning

De "hemleveranser" jag fått på sista tiden (utan att nämna namn på firman, som antagligen har hyrt in underleverantörer på dessa rutter) så har bilarna ibland varit i toppskick, dock oftare i riktigt dålig kondition. Ingen av chaufförerna har kunnat tala mer än ett par fraser svenska - i bästa fall. Allt från märkta budbilar/skåpbilar till vad som skulle kunna vara privatbilar utan märkning.

Inte för att jag tror att någon form av lagstadgad "frakt" är lösningen på detta problem dock.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Har själv varit i transportbranschen och kan vittna om att det finns en del av dessa "skurkar", det är absolut ingen ny företeelse men kan tänka mig att den ökat med tanke på hur allt ska "pressas" och hur mycket "lättare" det är att utnyttja vissa individer.
(Finns även inom restaurangbranschen där man utnyttjar folk som behöver uppehållstillstånd t ex.)

Intressant läsning

De "hemleveranser" jag fått på sista tiden (utan att nämna namn på firman, som antagligen har hyrt in underleverantörer på dessa rutter) så har bilarna ibland varit i toppskick, dock oftare i riktigt dålig kondition. Ingen av chaufförerna har kunnat tala mer än ett par fraser svenska - i bästa fall. Allt från märkta budbilar/skåpbilar till vad som skulle kunna vara privatbilar utan märkning.

Inte för att jag tror att någon form av lagstadgad "frakt" är lösningen på detta problem dock.

Nu sist kom en svart sänkt BMW med lågprofilsdäck och en snubbe som såg ut som han var en hövding i en indianstam, började undra var det var men det var mitt packet.

En gång innan dess kom en gubbe som knappt kunde gå, han haltade på båda benen till den grad att när jag såg han sprang jag ut och tog emot packetet direkt, troede fan han skulle slå ihjäl sig på trottoarkanten, inte mycket får mig upprörd men den människan skulle varit förtidspensionär med dom sjuka och kassa benen.
Man kunde se på han hur ont han hade på ansiktsuttrycket.

Så ja nog används privata personer och deras bilar att köra ut packet med stora kända frakt företag.

Sedan vad det gäller artilklen så undrar jag WTF tänker dom?

Om fri frakt tas bort så betyder det ju inte mer pengar till fraktföretagen.
Dom måste ju rimligen förhandla med ÅF ändå om ett pris, om det blir obligatoriskt frakt pris så kan ju ÅF bara stoppa ner mellanskilnaden eller sänka varornas pris men ändå förhandla fram samma pris som tidigare.
Hur obligatorisk frakt kostnad skulle ändra priserna förstår jag inte, dom kan ju välja mellan DHL, UPS, Postnor, Bring mm och bara förhandla med alla och få bästa pris så hur exakt fir frakt skulle lösa nåt för dom anställda fattar jag inte.

Låter snarare som fraktföretagen bryter mot arbetslagar och gör dom inte det kanske sådana ska införas så dom behandlar sina anställda värdigt och facket kanske sak göra sitt jävla jobb istället för att leka ekonomer.

Hela artikeln är lika absurd som copysweden och deras jävla hittepå idag.

Permalänk
Skrivet av Snotling:

Handlar till många delar inte om att arbetsgivare inte vill anställa utan att det lider av en enorm brist på chaufförer idag och har gjort väldigt länge..
finns det inte kompetent folk att anställa så är det svårt att anställa

Höjer de lönerna kommer det nog finnas chaufförer.

Så löjligt när företag "inte har någon att anställa", när det endast handlar om "det finns ingen att anställa till det låga pris vi vill betala". Det är inte brist på människor i världen.

Dessutom ska chauffören vara snygg, socialt kompetent, gärna kvinna och högskoleutbildning är meriterande. 🙄

Permalänk

Det som står högst på min önskelista inom handel är att nånting händer som gör att det blir rimligare att köpa från utlandet. Ebay är nästan kört numera. För av nån anledning är det ta mig tusan bara i USA som det finns ett stort utbud av grejer, som iaf når ebay. Och där är frakten numera, även för typ en legobit, 250 kr. Och eventuell tull på det. Och England är inte med i EU längre så därifrån är det också värre. Då återstår inget rimligt, engelsktalande land att köpa från. Och från Asien blir det 70 kr extra på allt. Då får man vada sig igenom främmande språk från EU, där säljarna kanske inte ens reflekterat över att det finns utlänningar som vill köpa och därav inte angett att de "will ship worldwide" och därtill ett samlat utbud som är typ 5 % av det amerikanska.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det är nog inte riktigt så enkelt tror jag. Alla har inte utlämningsstället så nära. Man kanske behöver ta bilen till utlämningsstället och då går det på ett ut. Många planerar för sina inköp så de gör sin inköp i samband med andra ärenden.

Men visst, i en del fall stämmer nog det du säger.

Helt riktigt, så enkelt är det inte. Jag raljerade (och försökte ta en billig poäng) genom att antyda att dessa fack vill att man skall handla i butik, vilket innebär (enligt min gissning) fler och längre bilresor. Dessutom blir det ju mer trängsel, vilket kanske inte är önskvärt i dessa tider av pandemi (det pågår fortfarande, även om många är vaccinerade i Sverige).

Ska man se det privatekonomiskt så blir det med dagens bränslepriser (runt 10kr/mil enligt min bränsledagbok) rätt snabbt ofördelaktigt att åka längre än runt 5 mil (tur och retur) jämfört med att betala 59kr i frakt, och då är bara bränslepriset med i "kalkylen". Visst kallstarter med bil drar och släpper förvisso ut relativt mycket "skit", men dessa kallstarter sker ju även vid längre resor, så den biten av miljöargumentet förstår iaf inte jag.

Det jag har emot är att det skulle vara ett krav för explicit frakt. Som många andra skrivit så dels betalas den ändå genom att bakas i priset på respektive produkt, dels så är e-handlarnas avtal med speditörerna inte direkt knutet till denna fraktavgift och arbetsvillkor i respektive organisation, och dels bör facken gå hårdare åt de speditörer som missköter sig än att beskatta konsumenterna som inte kan påverka e-handelns avtal med speditörerna och speditörernas arbetsvillkor i någon vidare utsträckning.

Jag tar förvisso hellre bilen till utlämningsstället 5 km bort än åker 2-3 mil (enkel resa) till närmsta shoppingcenter. Dessutom passerar jag "mitt" utlämningsställe minst en gång i veckan, vid matköpen. Jag har heller inget emot att betala för frakten, då det är priset på sista raden (och mitt förtroende för e-handlaren, och kanske en pingvinstång emellanåt ) som avgör vem jag beställer ifrån.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Sedan klagar de på att det blir varsel inom transportbranschen för att det blir mindre paket som skickas.

Facket borde få mer inflytande. Alla fraktbolag borde ha kollektivavtal om de inte har det. Butikerna måste ställa krav på kollektivavtal i alla led. Vet inte hur det ser ut på den punkten idag.

Ännu mera intelligens i systemen, så att datorn lär sig hur långt tid det tar att leverera ett paket till en viss adress. Så att man får en lagom mängd att leverera per dag. Men det ska såklart inte optimeras på fel håll.

Sedan eftersom varje steg man tar både på lagret och som paketbud loggas blir det ju väldigt lätt att få ut effektiviteten på en anställd. Frågan är om det är rätt att sitta och titta på siffrorna så mycket?

Har arbetat i flera branscher som anställd med kollektivavtal (främst inom restaurang). Idag jobbar jag som egen med 0% "säkerhet".
Kan garantera dig att kollektivavtal och facket är inga garantier för en dräglig arbetssituation. De uppfyller i min mening endast ett självändamål.

Permalänk
Medlem

Erbjuder inte nästan alla nya fraktbolag fossilfria leveranser och de som inte erbjuder det kommer göra det inom kort? Varför inte ställa krav på att leveranserna ska vara fossilfria istället?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Hehe, vi betalar för frakt - mer eller mindre - oavsett, det finns inget som är gratis. Men jag ställer mig på den sida som anser att det inte är fackens uppgift alls att avgöra eller ha åsikt om. Har vi en fri marknad så självregleras det. Om tillräckligt många konsumenter nu är så miljömedveta som de säger sig vara så låter de bli att beställa med fri frakt. Varför tvinga alla? Det kommer att självregleras tids nog. Med det sagt ser jag inte kopplingen att miljön skulle dra nytta av att alla måste ta sig till fysiska butiker för att handla och tillbaka hem, jämför med att ett litet antal rena transportbilar levererar varor till folk.

Butiker ska få välja sitt upplägg själva, som nu, inte påtvingat av facken som försöker hindra butiksdöden. Bättre bygga bostäder där butikerna låg då det råder bostadsbrist eller ersättas av tjänstesektorn.

Såklart betalar vi alltid för frakten på något sätt. Problemet ligger troligtvis i att det är stenhård konkurrens inom transportsektorn. Kan också tänka mig att vissa transportfirmor dumpar sina priser under självkostnadspris. Detta är ett helt annat problem som man inte kommer åt genom att införa en obligatorisk fraktavgift. Förslaget är troligtvis ett samarbete mellan transport och handelsavdelningen inom facket för att försöka stoppa butiksdöden. Tyvärr kan man inte stoppa utvecklingen.. Näthandeln har kommit för att stanna och går inte att stoppa med tafatta försök från handelsfacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Men borde inte dessa förbund sätta press på de firmor som kör med usla metoder? Är det inte det förbunden är till för?

Allt blir ju så konstigt när man vill lämpa över det på slutkunden på detta sättet. Jag föratår att vi kunder får betala i slutändan, ingen jobbar gratis.

Men på detta sätt? Ibte undra på att förtroendet för facken sjunker...

Det går inte i den Svenska modellen, vi har centrala avtal och kan inte direkt pressa någon som skrivit på dessa lama skitavtal.

Se på Zalandos lager där arbetarna jobbar 9 timmar med en lunch på 30 minuter som enda pass, sen siffror i lurar hela dagen.
Går man på toa ifrågasätts det av chefen direkt, pratar man med en kollega i en minut så har man snart chefen över axeln.

De försökte med Handels, fel område, de gick till Transport som sa "ni har ett avtal som vi tycker är bra för lastbilschaffisar"
De hoppade på SAC och försökte organisera sig, nu motarbetas de av Handels, Transport och underleverantören till Zalando.
Flera av dem har sagts upp pga "arbetsbrist" nu...

Är själv med i IF Metall och det är samma där, vad man än tar upp är det cemtrala skitavtal som ligger ivägen och då är det fredsplikt, dvs man får inte ta till stridemetoder.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Arbetsvillkor kan aldrig säkras genom konsumenters välgörenhet, som också har slantar att vända på, utan det är upp till arbetarna själva att ta strid för bättre villkor, vilket är något som de socialdemokratiska facken tycks glömt av.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, se länkarna till Kaliber och Transportarbetaren som jag redan har gett i tråden.

Läst artikeln på Kaliber. En underleverantör som självklart borde få näringsförbud snarast, men det krävs inga nya regleringar eller lagar, befintlig lagstiftning räcker. Att förbjuda fri frakt skulle ha noll betydelse i detta.

Situationen för personer som inte har fått permanent uppehållstillstånd eller svensk medborgarskap kan vara rent ut sagt förjävligt, precis som kaliber beskriver anekdoter kan jag också göra det, inte från transportbranschen. Alla låglönebranscher har detta problem. De jag pratat med i gigbranschen har värre erfarenheter de flytt från, företag som tvingat de skriva på att de är permitterade under Corona medans de tvingas jobba exempelvis. Taxichaufförer som beskrivit åkaren de kört för i Stockholm Taxi som en tyrann etc.

Man kan alltid hitta anekdoter som beskriver den världsbild man har. Vi har lagar och regler som gör dessa arbetsgivare till brottslingar, det krävs inte kollektivavtal eller betald frakt.

Få slåss för de utsatta, facket vill bara att vi inte skall ta emot flyktingar och jobbar bara för sina medlemmar, ökat medlemsantal, ökad egen ekonomi, ökat politiskt inflytande. De jobbar för ett vidmakthållande av klassamhället så att de kan vara fortsatt relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Läst artikeln på Kaliber. En underleverantör som självklart borde få näringsförbud snarast, men det krävs inga nya regleringar eller lagar, befintlig lagstiftning räcker. Att förbjuda fri frakt skulle ha noll betydelse i detta.

Situationen för personer som inte har fått permanent uppehållstillstånd eller svensk medborgarskap kan vara rent ut sagt förjävligt, precis som kaliber beskriver anekdoter kan jag också göra det, inte från transportbranschen. Alla låglönebranscher har detta problem. De jag pratat med i gigbranschen har värre erfarenheter de flytt från, företag som tvingat de skriva på att de är permitterade under Corona medans de tvingas jobba exempelvis. Taxichaufförer som beskrivit åkaren de kört för i Stockholm Taxi som en tyrann etc.

Man kan alltid hitta anekdoter som beskriver den världsbild man har. Vi har lagar och regler som gör dessa arbetsgivare till brottslingar, det krävs inte kollektivavtal eller betald frakt.

Få slåss för de utsatta, facket vill bara att vi inte skall ta emot flyktingar och jobbar bara för sina medlemmar, ökat medlemsantal, ökad egen ekonomi, ökat politiskt inflytande. De jobbar för ett vidmakthållande av klassamhället så att de kan vara fortsatt relevanta.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, läste du ens mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Personligen tycker jag att det är enklare att hitta kläder än skor som passar bra.

För min del fungerar jag som så att vara inklusive fri frakt låter bättre än samma summa redovisad som vara plus frakt, men eftersom jag vet att det är irrationellt är det sällan det som avgör. Istället blir frågan om fri frakt (och fri retur) relevant först vid köp med hög returrisk, det vill säga skor, kläder eller varor som det är svårt att avgöra kvalitet, ergonomi eller användarvänlighet på. Då är jag beredd att betala tydligt mer för möjligheten till fri frakt och fri retur än riskera att behöva betala någon hundring i frakt och retur bara för att känna och klämma på något som jag sedan ändå lämnar tillbaka.

Något jag kan sakna är demoaffärer, dit man kan gå och prova saker och sedan beställa dem. Inte sällan saknas det jag vill ha i butikerna eller så är det bara fel storlek.

Jag tycker likt många andra att förslaget är missriktat, förbättra villkoren för transportörerna. Ett del skulle kunna vara längre leveranstider, så att de enklare hinner få ihop logistiken.

Ja för kläder och annat med hög retur-risk håller jag med dig! Man vill inte stå där o behöva betala pengar utan att få nåt för det. Demo butiker vore definitivt en bra grej! För allt, inte bara kläder.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det går inte i den Svenska modellen, vi har centrala avtal och kan inte direkt pressa någon som skrivit på dessa lama skitavtal.

Se på Zalandos lager där arbetarna jobbar 9 timmar med en lunch på 30 minuter som enda pass, sen siffror i lurar hela dagen.
Går man på toa ifrågasätts det av chefen direkt, pratar man med en kollega i en minut så har man snart chefen över axeln.

De försökte med Handels, fel område, de gick till Transport som sa "ni har ett avtal som vi tycker är bra för lastbilschaffisar"
De hoppade på SAC och försökte organisera sig, nu motarbetas de av Handels, Transport och underleverantören till Zalando.
Flera av dem har sagts upp pga "arbetsbrist" nu...

Är själv med i IF Metall och det är samma där, vad man än tar upp är det cemtrala skitavtal som ligger ivägen och då är det fredsplikt, dvs man får inte ta till stridemetoder.

För mig låter det fortfarande som om det är facken som gör ett dåligt jobb, och ser till att göra sig ovän med de anstälda. Jag vet hur förbunden ser ut och hur avtalen är utformade, men är mest förvånad över hur dåligt de faktiskt jobbar.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Jaha en till artikel i denna kälkborgar sajt som gillar att ondgöra sej över arbetarklassen.
Arbetsvillkoren och arbetsrätten är något som hela tiden utsätts för attacker från
arbetsgivarsidan därför kommer det alltid att finnas ett behov av ett starkt fack.
En nyttig påminnelse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Arbetsvillkor kan aldrig säkras genom konsumenters välgörenhet, som också har slantar att vända på, utan det är upp till arbetarna själva att ta strid för bättre villkor, vilket är något som de socialdemokratiska facken tycks glömt av.

Förtroende är bra, men kontroll är bättre. Att åka fast idag är nära noll för de arbetsgivare som inte sköter sig. Ytterst så måste staten kontrollera att arbetsgivarna sköter sig, annars väntar dryga böter och ett par månader i fängelse + näringsförbud i ett år.

Arbetarna är starkare än någonsin. Att barnmorskor säger upp sig, att chaufförer väljer något annat att göra när villkoren är för dåliga. Modellen vi har här är att vi är trögrörliga. Hela systemet är uppbyggt på fasta anställningar.

Men allt bottnar i att svensken inte har pengar i reserv. Har du några 100K i krigskassa. Så pekar man finger mot arbetsgivaren och söker nytt.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt! Fri frakt har inget med hur arbetsmiljön är för de arbetande i den miljön. Arbetsmiljön är dålig för att företagen ej anställer mer och bara tänker på vinst utan att bry sig om den man/kvinna som arbetar. Även om frakt förs in så vinner bara företaget på det och inte den arbetande. Sen så finns inte fri frakt. Frakten är redan inbakad i priset 👍