Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem

Har en sån som arbetsdator och är väldigt nöjd med den. Den går än så länge som tåget och känns bra att använda. Att den är fläktlös gör inte heller saken sämre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men det har mognat extremt snabbt, alla program jag använder dagligen är ARM64. Jobbar med programutveckling i bl.a. C++, Rust, Go, Python och C#. Enda av dessa som saknar ARM64 stöd just nu är C# (dotnet core), men det bör lösa sig i nästa release (6.x).

Hur är Rust-stödet för tillfället? Ser att de beskriver det som "Tier 2 with Host Tools", vilket jag gissar betyder att det duger gott åt en glad amatör?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Hur är Rust-stödet för tillfället? Ser att de beskriver det som "Tier 2 with Host Tools", vilket jag gissar betyder att det duger gott åt en glad amatör?

Använder det "professionellt" i ett projekt som totalt använder >300 crates (från https://crates.io). Så borde inte vara långt borta innan det kan lyftas till Tier 1.

Tänkte först köra via Docker+Ubuntu, men fungerar så pass bra (Rust + VS Code med detta och detta tillägg) att bara testning nu sker på Linux (som är målplattform).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Använder det "professionellt" i ett projekt som totalt använder >300 crates (från https://crates.io). Så borde inte vara långt borta innan det kan lyftas till Tier 1.

Tänkte först köra via Docker+Ubuntu, men fungerar så pass bra (Rust + VS Code med detta och detta tillägg) att bara testning nu sker på Linux (som är målplattform).

Perfekt, tack! Och bra att höra att VS Code med tillägg även det verkar fungera bra, just VSC tog väl en liten stund innan det kom en native-version.

Permalänk
Medlem

Jag använder en MacBook Air M1 i arbetet och är supernöjd. Märker aldrig några slowdowns, knappt fisljummen... Nu sitter jag mest med office-programmen och webbaserade grejer, så ingen supertung belastning. Vi har några M1 ute på test i resten av organisationen och har inte hört något dåligt om dem än.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Du är medveten om att MBP m1 13” är instegsmodell? Den ersatte instegsmodellen med.
Så du har inte läst på innan du köpte.

14” är deras ”mid” vilket syns.

Levde med en MBP 13” i ett år och visst kan jag hålla med dig om tangentbordet, är väldigt lycklig över att MBP 14” är så mycket bättre.

Spelar ingen roll att det är en instegsmodell, att den bara kan driva en extern skärm är ett skämt. Ja, jag förstår att det står i specen men inte fan kollar man specen för att se om en dator kan driva mer än 1 extern skärm, det har ju varit standard i decennier.

Permalänk
Skrivet av whisky:

När det kommer till batteritid är det väl ingen laptop som kommer i närheten av utlovade siffror även om batterierna är sprillans nya?

Standard laptop med andra ord.

Jag ska se om jag inte kan få byta till en MBA M1 när det blir ny jobbdator, min MBP i5 från 2014 (som nu kör Big Sur) är snabbare än min Dell Latitude 7490 med i5a från 2018. Den senare har dubbelt så mycket minne, men tar längre tid på sig att starta upp program och att "kompilera" typescript-projekt. Dessutom fläktar den på mest hela tiden vilket är enormt störigt.

Hemma är det inget problem med att M1 bara hanterar en skärm, för det är vad jag har på skrivbordet numera, däremot är det värre på kontoret där jag har två skärmar - lågupplösta dessutom...

Nej det är absolut inget ovanligt att batteritid inte kommer nära spec, det hör till det vanliga. Det är ju även därfär jag la till "(Vilken Överraskning)" efter jag klagade om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

Spelar ingen roll att det är en instegsmodell, att den bara kan driva en extern skärm är ett skämt. Ja, jag förstår att det står i specen men inte fan kollar man specen för att se om en dator kan driva mer än 1 extern skärm, det har ju varit standard i decennier.

Japp, men det är en bärbar dator. The bad comes with the good. Att ens kunna driva e n extern skärm känns som en bonus för mig.
Har jag annat behov köper jag något annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Använder pipenv, hur funkar detta tro? Är det några problem att installera eller kommer det flyta på som vanligt med en M1:a?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

Spelar ingen roll att det är en instegsmodell, att den bara kan driva en extern skärm är ett skämt. Ja, jag förstår att det står i specen men inte fan kollar man specen för att se om en dator kan driva mer än 1 extern skärm, det har ju varit standard i decennier.

Man kan köra två skärmar om dockningsstationen man använder är displaylink certifierad. Funkar kanon, dock lite stökigt att man måste hålla tungan rätt i mun när man köper en USB-C Docka till datorn så man verkligen får en displaylink docka.

Men annars funkar det hur bra som helst, har flertalet sådana uppsättningar ute.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Använder pipenv, hur funkar detta tro? Är det några problem att installera eller kommer det flyta på som vanligt med en M1:a?

https://doesitarm.com/formula/pipenv/

Permalänk

Sweet, kör en gammal 13-tummare nu men är så sjukt sugen på en 14” med snikchippet och 32 GB RAM. Det vattnas liksom i munnen när jag fantiserar om en sådan.

Visa signatur

1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Sweet, kör en gammal 13-tummare nu men är så sjukt sugen på en 14” med snikchippet och 32 GB RAM. Det vattnas liksom i munnen när jag fantiserar om en sådan.

Kör på 16GB istället jag gjorde det med många andra som tidigare har kört 32GB och 16GB piskar 32GB intel.

Finns många videos på youtube där dom visar att man knappt behöver 32GB finns såklart fall där man behöver det men är inte som med intel propparna.

Är utvecklare och infra ansvarig och 16GB fungerar för mig utan swappning osv.

Med andra ord, överlöp inte.

Permalänk
Medlem

Gick från Intels 10th gen Macbook Pro till M1 Pro och jävlar vilken skillnad. Otroligt nöjd med bytet trots att jag inte gör något avancerat på den. ProMotion otroligt skönt. Skärmen är helt otroligt bra!

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Kör på 16GB istället jag gjorde det med många andra som tidigare har kört 32GB och 16GB piskar 32GB intel.

Finns många videos på youtube där dom visar att man knappt behöver 32GB finns såklart fall där man behöver det men är inte som med intel propparna.

Är utvecklare och infra ansvarig och 16GB fungerar för mig utan swappning osv.

Med andra ord, överlöp inte.

Tack för input. 16 GB är nog det rimliga egentligen, men känns som jag vill fläska på ordentligt för att aldrig behöva ägna minnet en tanke

Visa signatur

1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tack för input. 16 GB är nog det rimliga egentligen, men känns som jag vill fläska på ordentligt för att aldrig behöva ägna minnet en tanke

Med 16GB behöver du inte bry dig heller, kolla reviews m.m på youtube.

Om 2-4år när du KANSKE skulle behöva mer än 16GB då vill du ändå byta dator och har du sparat dina 5k på rätt sätt har dom nu vuxit så när du säljer denna dator + avkastning + 5k har du råd med en ny

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Japp, men det är en bärbar dator. The bad comes with the good. Att ens kunna driva e n extern skärm känns som en bonus för mig.
Har jag annat behov köper jag något annat.

lol va? I vilken värld är det en bonus att kunna driva en extern skärm/skärmar? Det har ju varit standard funktionalitet i decennier.

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Man kan köra två skärmar om dockningsstationen man använder är displaylink certifierad. Funkar kanon, dock lite stökigt att man måste hålla tungan rätt i mun när man köper en USB-C Docka till datorn så man verkligen får en displaylink docka.

Men annars funkar det hur bra som helst, har flertalet sådana uppsättningar ute.

Jo visst men displaylink är ju inte en riktig skärm på så sätt, snarare ett fusk för att använda skärmar via USB, ja det fungerar säkert men det är inte samma sak. Plus om man väl ser en USB C port med thunderbolt så förväntar man ju sig att datorn ska fungera med thunderbolt dockor, precis som andra datorer, och det gör den ju inte när det kommer till skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

lol va? I vilken värld är det en bonus att kunna driva en extern skärm/skärmar? Det har ju varit standard funktionalitet i decennier.

En bonus helt klart, men är det en deal breaker för mig så väljer jag såklart en annan modell om nu jag har svårt att förstå display link då.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Kör på 16GB istället jag gjorde det med många andra som tidigare har kört 32GB och 16GB piskar 32GB intel.

Finns många videos på youtube där dom visar att man knappt behöver 32GB finns såklart fall där man behöver det men är inte som med intel propparna.

Är utvecklare och infra ansvarig och 16GB fungerar för mig utan swappning osv.

Med andra ord, överlöp inte.

Att inte köpa mer än man behöver är alltid ett bra råd med Apple, men jag blir lite orolig när en person både är utvecklare och infrastrukturansvarig men ändå inte har koll på hur minnesanvändning fungerar.
Behöver din last inte mer än 16 GB minne så är M1 Pro med 16 GB RAM ett av de snabbare CPU-valen du kan göra, i kombination med ruskigt snabbt minne och I/O.
Om du däremot faktiskt behöver mer minne än så och snålar på minnesmängden kommer du att uppleva precis samma typ av prestandaproblem som på en x86:a eller PPC eller vad som helst annat som behöver swappa. Du kan inte komma runt att ~7GB/s är betydligt mindre än 200 GB/s.
Det enda som visas av de Youtubevideos du nämner är att folk inte förstår hur mjukvaran de kör fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Att inte köpa mer än man behöver är alltid ett bra råd med Apple, men jag blir lite orolig när en person både är utvecklare och infrastrukturansvarig men ändå inte har koll på hur minnesanvändning fungerar.
Behöver din last inte mer än 16 GB minne så är M1 Pro med 16 GB RAM ett av de snabbare CPU-valen du kan göra, i kombination med ruskigt snabbt minne och I/O.
Om du däremot faktiskt behöver mer minne än så och snålar på minnesmängden kommer du att uppleva precis samma typ av prestandaproblem som på en x86:a eller PPC eller vad som helst annat som behöver swappa. Du kan inte komma runt att ~7GB/s är betydligt mindre än 200 GB/s.
Det enda som visas av de Youtubevideos du nämner är att folk inte förstår hur mjukvaran de kör fungerar.

Jag är fullt medveten hur de fungerar.
För att klargöra, klarar man sig på 16GB idag så kommer man klara sig ett par år säkerligen på de till om man inte byter workflow.

Det videorna visar är att om man behöver använda swap kommer man inte märks det kännbart fall om de behövs ibland.

Varför ska jag bry mig hur Xcode mfl hanterar minnet? Jag bryr mig ärligt inte sålänge det fungerar har noll intresse utav att kolla deras källkod.

Åter igen, det har blivit sådan jäkla hype på 16 eller 32GB och folk köper 32gv för 5k extra när dom inte behöver.

7GB/s vs 200GB/s beror på om det märker skillnad. Vid mindre swapp på låt oss säga 1GB lär du inte märks något eller på någon mb.
Likväl så kan man swapa fast minnet inte är maxat också. Här är de oftast dåligt skriven kod som spelar roll.

Summering, köp de som funkar för dig idag. Skit i allt annat då man oftast byter dator inom 3-5år oavsett.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Jag är fullt medveten hur de fungerar.
För att klargöra, klarar man sig på 16GB idag så kommer man klara sig ett par år säkerligen på de till om man inte byter workflow.

Det videorna visar är att om man behöver använda swap kommer man inte märks det kännbart fall om de behövs ibland.

Varför ska jag bry mig hur Xcode mfl hanterar minnet? Jag bryr mig ärligt inte sålänge det fungerar har noll intresse utav att kolla deras källkod.

Åter igen, det har blivit sådan jäkla hype på 16 eller 32GB och folk köper 32gv för 5k extra när dom inte behöver.

7GB/s vs 200GB/s beror på om det märker skillnad. Vid mindre swapp på låt oss säga 1GB lär du inte märks något eller på någon mb.
Likväl så kan man swapa fast minnet inte är maxat också. Här är de oftast dåligt skriven kod som spelar roll.

Summering, köp de som funkar för dig idag. Skit i allt annat då man oftast byter dator inom 3-5år oavsett.

Detta håller jag i stort med om - vad jag främst hade något emot var påståendet att 16GB på en plattform skulle vara oerhört mycket bättre än 32GB på en annan: det är bara sant om du inte egentligen behöver allt det där minnet Men absolut: visst är det många som överskattar vad de egentligen behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta håller jag i stort med om - vad jag främst hade något emot var påståendet att 16GB på en plattform skulle vara oerhört mycket bättre än 32GB på en annan: det är bara sant om du inte egentligen behöver allt det där minnet Men absolut: visst är det många som överskattar vad de egentligen behöver.

Jag menar inte att 16GB är bättre än 32GB utom där är det såklart att 32GB är bättre OM man använder 32GB annars är 32GB onödigt och många missbedömer sitt workflow eller ska "framtidssäkra" som innebär att dom aldrig kommer använda det utom dom kommer byta dator innan dom får användning för 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag menar inte att 16GB är bättre än 32GB utom där är det såklart att 32GB är bättre OM man använder 32GB annars är 32GB onödigt och många missbedömer sitt workflow eller ska "framtidssäkra" som innebär att dom aldrig kommer använda det utom dom kommer byta dator innan dom får användning för 32GB.

Jag resonerar som så att för mycket ram kan inte bli en issue. För lite ram kan bli en issue.
Vet inte hur det är med nya chippen från Apple om man kan utöka ram i efterhand, men på min mini m1 går det inte. Då tog jag max, just in case. Tvärtom hade kunnat bli trist och det är dyrare att köpa helt nytt än att slänga på några tusen för att ha max-config vid köp.
Säger inte jag resonerar rätt men 16 GB maxar jag då och då själv, så jag maxar nästa köp också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Jag resonerar som så att för mycket ram kan inte bli en issue. För lite ram kan bli en issue.
Vet inte hur det är med nya chippen från Apple om man kan utöka ram i efterhand, men på min mini m1 går det inte. Då tog jag max, just in case. Tvärtom hade kunnat bli trist och det är dyrare att köpa helt nytt än att slänga på några tusen för att ha max-config vid köp.
Säger inte jag resonerar rätt men 16 GB maxar jag då och då själv, så jag maxar nästa köp också.

Och då vet du att du behöver 32 som att du maxar 16.
Finns tex istats i appstore som man kan använda sig av för att se hur ens ram förbrukning ser ut över tid.

Pressure är de som är utav intresse i en mac, där ser man om man går över max då mac inte hanterat ram/minne på samma sätt som Windows även om Windows börjar gå mot snarlik hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Och då vet du att du behöver 32 som att du maxar 16.
Finns tex istats i appstore som man kan använda sig av för att se hur ens ram förbrukning ser ut över tid.

Pressure är de som är utav intresse i en mac, där ser man om man går över max då mac inte hanterat ram/minne på samma sätt som Windows även om Windows börjar gå mot snarlik hantering.

Den swappar ju hyfsat snabbt nær den peakar. Så inte hela værlden før egen del, men om ett par år kommer jag vilja uppgradera. Hade ju 128 GB i min Windowsburk, och ær væl lite bortskæmd att inte behøva bry mig om just ram.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Den swappar ju hyfsat snabbt nær den peakar. Så inte hela værlden før egen del, men om ett par år kommer jag vilja uppgradera. Hade ju 128 GB i min Windowsburk, och ær væl lite bortskæmd att inte behøva bry mig om just ram.

Det är precis det du säger nu jag menar.
Kan även säga att macOS 12.1 Beta 2 som jag tvingas köra har pluggat igen memory leak som finns idag i macOS 12.0.1 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det är precis det du säger nu jag menar.
Kan även säga att macOS 12.1 Beta 2 som jag tvingas köra har pluggat igen memory leak som finns idag i macOS 12.0.1 tyvärr.

Tack för info. Vet inte vilken OS-version jag kör. Tror senaste var till den nya, minns inte namnet på den. Det var Big Sur? på minin när jag köpte den. Märker ingen skillnad åtminstone. Uppdaterar någon eller ett par gånger om året.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Jag menar inte att 16GB är bättre än 32GB utom där är det såklart att 32GB är bättre OM man använder 32GB annars är 32GB onödigt och många missbedömer sitt workflow eller ska "framtidssäkra" som innebär att dom aldrig kommer använda det utom dom kommer byta dator innan dom får användning för 32GB.

Då är vi helt överens. 😁

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Och då vet du att du behöver 32 som att du maxar 16.
Finns tex istats i appstore som man kan använda sig av för att se hur ens ram förbrukning ser ut över tid.

Pressure är de som är utav intresse i en mac, där ser man om man går över max då mac inte hanterat ram/minne på samma sätt som Windows även om Windows börjar gå mot snarlik hantering.

Det finns program som roffar åt sig så mycket ram som de kan komma åt och andra program då kan fungera felaktigt för det ej finns ledigt. Där man i programmet ofta får spärra dem och säga att du inte får ta mer minne än en viss mängd (Sql server är ökänd för detta, men det finns många andra mindre populära). Så jag ger inte så mycket för statistik baserat på hur mycket man använde när man hade lite.

Däremot när Appledatorer är som de är så får man nyttja högt andrahandsvärde. Man köper det man tror räcker, skulle det vara fel så sälj datorn och köp en ny. Det som man har tur med detta är som sagt att man ej förlorar så mycket pengar p.g.a. andrahandsvärdet.

Nu pratar jag dock mest windowsvärlden. Men samma problem finns överallt. Om man har ett program och det skulle kunna nyttja över 100GB ram om det fick, hur ska då programmet veta hur mycket ram det får använda och hur mycket som behöver sparas för annat? Det spelar typ ingen roll hur smart os man har, det är en användarfråga.