Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Det här kan nog vara samma fenomen som Cola vs Pepsi har haft där Pepsi regelbundet vinner blindtester men när det kommer till att dricka mer så brukar Cola vara den som vinner. Eftersom Pepsi är sötare så smakar den bättre vid första klunken men vid större mängder blir den också sliskigare för många, detsamma kan spela in när man testar Felix vs Heinz.

En orsak till att Pepsi vann hela tiden när de körde sin "Pepsi Challenge"-kampanj kan ju vara att man valde Pepsi för att då fick man något, en gratis dricka eller en rabattkupong. Så uppfattade i alla fall jag det när jag var med och således valde jag Pepsi varje gång trots att jag gillar Coca-Cola bättre (jag var dock typ tio år då så jag kan ha missuppfattat något).

Citat:

Personligen gillar jag dock Pepsi Max bäst och har alltid Felix hemma, men å andra sidan så den enda gången jag äter ketchup är om vi absolut inte orkar laga mat och bara söndersteker tunn falukorv tillsammans med snabbmakaroner, då brukar det bli en massa ketchup och en löjlig mängd svartpeppar. Äter det liksom inte för smakens skull dom gångerna..

Hos oss är ketchup ganska viktigt. Dels har man det på korv, hamburgare och liknande men sen är det ju en ingrediens i diverse kalla såser och så. Inga större mängder men exempelvis gör vi en sås till stekt lax som innehåller turkisk yoghurt och majo främst men den kräver ju lite ketchup för att den ska bli riktigt bra. Tomatpuré eller liknande är helt enkelt inte samma grej. Samma om man gör någon BBQ-grej, lite ketchup i marinaden hör till på något sätt.

Permalänk
Medlem

Heinz men får inte köpa för alla här hemma vill ha felix.
Tycker dock felix varianten med mindre socker & salt eller vad den heter smakar mer lik Heinz så den är ok.
Så det blir den som köps hem här.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Felix med svartpeppar. 78% Tomat

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

När det gäller vanlig ketchup så funkar både Felix samt Heinz för min del, men ska jag själv välja så köper jag så got som bara Heinz chilisås. Med det sagt äter jag knappt ketchup så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Använder Felix med mindre socker och salt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Felix ekologiska, helt klart. Tycker Heinz är alldeles för söt med sin relativt höga sockerhalt.

Permalänk
Medlem

Felix så klart, hellre något svensk med norsk ägare istället för något amerikanskt dravel
Sen har jag full förståelse att Felix ketchup kan anses vara lite för stark för vissa för den innehåller cayennepeppar.
Då är det bra att andra mildare alternativ finns.

Permalänk

Felix. Heinz smakar för mycket tomat.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det är vetenskapligt bevisat att Heniz är bättre än Felix. Felix fungerar i nödfall om Heinz inte finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Australian Ketchup for grownups.

Det där sötslisket som tävlas om här, är för kidsen.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Australian Ketchup for grownups.

Det där sötslisket som tävlas om här, är för kidsen.

Australian Ketchup for grownups:
Kolhydrater 33g
-varav socker 31g

Heinz:
Kolhydrater: 23g
-varav socker 22g

... vad var det du sa om sötslisk?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Ketchup undviker jag till varje pris.

Skrivet av snajk:

En orsak till att Pepsi vann hela tiden när de körde sin "Pepsi Challenge"-kampanj kan ju vara att man valde Pepsi för att då fick man något, en gratis dricka eller en rabattkupong. Så uppfattade i alla fall jag det när jag var med och således valde jag Pepsi varje gång trots att jag gillar Coca-Cola bättre (jag var dock typ tio år då så jag kan ha missuppfattat något).

Den gången jag körde Pepsi Challenge fick man en läsk oavsett vad man valde. Dock fick man olika sort av Pepsi beroende på valet, men jag tror inte de sade vad varje val gav. Dock såg man ju det på de som testade framför i kön.

Permalänk

Eftersom Felix är de enda som gör ketchup som riktig mat och inte någon godisvariant för bebisar som inte klarar av att äta riktig mat så får jag rösta Felix.

Heinz Ketchup "50% mindre socker & salt" har MER socker i sig än Coca Cola och hela 120% mer socker i sig än Felix osötade ketchup. (Ja du läste rätt, MER SOCKER ÄN COCA COLA och 120% mer socker än Felix osötade). Hur kan det räknas som mat?

Och det är den varianten med 50% MINDRE socker, tänk då vad du stoppar i dig om du äter originalet...

Har man bara ätit godisketchup i hela sitt liv så är det lite konstigt att smaka på den mer naturliga ketchupen, men när man vänjer sig vid den fattar man inte hur man kunnat äta bebismat hela livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är vetenskapligt bevisat att Heniz är bättre än Felix. Felix fungerar i nödfall om Heinz inte finns tillgängligt.

Källa på det beviset?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ica's Gott Liv Ketchup är vida överlägsen både Heinz och Felix, men om jag måste välja så blir det Heinz ekologiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på Slotts nu då? 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Felix finns som osötad vilket jag föredrar, ibland använder tomatpuré istället för ketchup.
https://www.felix.se/products/ketchup-osotad/
Jag gör även min egen tomatketchup.

Permalänk
Medlem

Heinz ketchup används väl för övrigt fortfarande i syriska fängelser när man vill tortera fångar med sin vidriga smak.

Permalänk
Medlem

Nu används inte ketchup till speciellt många rätter men till dessa blir det Heinz varje gång, kan lika gärna strunta i att ta det om det bara finns Felix då maten blir mer eller mindre oätlig efter man har haft på den.

Permalänk
Medlem

Heinz är godast men eftersom jag föredrar osötat och ekologiskt får det bli felix...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

När det gäller vanlig ketchup så funkar både Felix samt Heinz för min del, men ska jag själv välja så köper jag så got som bara Heinz chilisås. Med det sagt äter jag knappt ketchup så

Köper endast Heinz Chili Sauce som har bättre smak med lite "drag" i

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Heinz för vuxna och ketchup för barn. 😉😃

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ketchup är för folk som gillar att straffa sina smaklökar.

Permalänk
Medlem

Jag skiter verkligen i vilket, bara det finns ketchup när man vill ha det och inte så jävla söta.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag det är skit samma. Är ingen fan av ketchup. På korv föredrar jag sötstark senap. Johnnys har dom svarta. Mums.

Ketchup funkar till pommes på donken. Annars tar det bara bort smak.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För att det är sött och gott, Felix
För att känna mig mer vuxen, Heinz

Typ som med hamburgare, Max är absolut sämst med lägst kötthalt etcetera men det hör till att som vuxen ska man tycka det är bäst punkt slut.

Jag är definitivt vuxen. Heinz är den bästa ketchupen, helt klart.
Max däremot, de serverar vidriga biffar som de envisas med att kallas "Sveriges godaste hamburgare". Har inte ätit burgare där på säkert 10 år tills jag i lördags bjöds på en liten osrburgare med dressing och lite sallad. Hemsk. Söt och sliskig och med hemsk textur på köttet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Grovkornig senap tack.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Felix "Mindre socker och salt" är godast för mig. Heinz är för sött och för intensiv, tar över smaken för mycket. Tycker orginal versionerna av ketchup har en tendens att ha för mycket socker i sig, gör dem mindre smakrika då det smakar ju mestadels socker, kommer mer naturlig smak fram när jag jämför orginal Felix mot denna version jag länkade till. Orginal Felix är för söt, säkert 5-10% mera söt än Heinz men Heinz är mera intensiv i smaken, starkaste bland de vanligaste vilket inte faller mig i smaken. "Mindre socker och salt" landar precis rätt tycker jag med typ 5-10% mindre söt än Heinz med lagom styrka i smaken så det blir bra balans med det man äter.

- Ketchupfantast som äter Ketchup på det mesta förutom glass då kanske.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Musikälskare

Det gör mig varm att Heinz leder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?