Testpilot: Huawei Mateview – imponerande skärm med ovanligt bildformat

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jajamen om du är rik, och inte har nåt emot att byta skärm varje år (om du använder den minst 8 timmar varje dag).

https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Eller så kan man ju vara smart o köra helsvart tema, gömma taskbaren osv. Förstår inte hur Linus o den andra snubben ens blir förvånade att dom får inbränningar när dom skiter i alla defaulttips för OLED genom att köra helvitt tema sådär. Men dom får ju många views iaf med deras clickbaity-video, vilket säkert är hela poängen.

Permalänk

Kul med 3:2 format för stationära datorer! Har länge varit ett stort fan av 16:10 och välkomnar mer alternativ. Hoppas detta blir en trend

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Kul läsning! 3:2 är inte varje dag minst sagt

En detalj:

"Temperaturen ligger på runt 6 600 Kelvin, vilket innebär en ganska varm bild."

Det är tvärtom en ganska kall bild. Varmt ljus räknas till glödlampsljus och den vanliga inomhusbelysningen som är runt 2 700 Kelvin där 3 200 Kelvin är typiskt för varmt studioljus. Dagsljuslampor (vilka upplevs som märkligt blåa och kalla inomhus) följer solens ≈5 500 Kelvin.

Vitpunktsnormen för all konsumentstandard, Rec.709, sRGB, AdobeRGB och så vidare är D65 som då är 6504 Kelvin och alltså ännu kallare än dagsljus. Det är ungefär det ljus vi får nu om dagarna vid mulet väder mitt på dagen. 6500 Kelvin inomhus skulle de flesta nog betrakta som ett hårt och obehagligt ljus.

Med andra ord är skärmens ≈6 600 Kelvin helt i sin ordning för det kalla ljus vi har som standard på bildskärmar. Det är valt för att man där ligger energimässigt ungefär mitt i hela det det synbara färgomfånget. Det vill säga att en vitbalans om 6500 Kelvin ger bäst fördelning av ljus för alla färger. Varmt glödlampsljus kommer att minska mättnad på blåa färger där det kan bli svårare att se skillnad på exempelvis en mörkgrå och marinblå tröja.

Har man en Philips Hue färglampa kan man testa cirka 5 000 Kelvin med "Energise"-läget och 4 000 Kelvin med "Concentrate"-läget. Tror de flesta skulle uppfatta dessa som ganska kalla ljus.

Helt rätt. Vet inte riktigt vad min hjärna tänkte på när jag kallade det varmt. Tack för klargörandet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Roligt att se test på denna skärm, har varit på köpknappen några gånger redan för mig men var lite osäker.

Formatet är ju det som lockar, men nu när jag läst testet här känns den sådär. 50hz vid HDMI och att den har kontakterna i foten bakåt.(why?) Och mer saker som du nämner, den känns för dyr för det priset helt enkelt.
Hoppas verkligen att det kommer mer märken som börjar med 3:2 eller 4:3 igen. 4k-ish och ca 27-28". Om Dell skulle komma med en 3:2 och nuvarande dell-design skulle jag nog köpa tre på en gång.

Vilken skalning körde du i Windows när du satt och jobbade?
Jag är sugen på en 27" med 4k, men läste någon review (kommer inte ihåg vart) där en kille testade en 27" och en 32" och han tyckte att 27" 4k fungerade sämre med Windows skalning än vad en 32" 4k gjorde. Alltså vad man fick ut av skärmen och vilken skalning man kunde köra utan att det skulle bli för stort eller smått.

Jag satt med 150% tror jag .... vilket passade mig perfekt.

Många kommenterar avsaknaden av VESA-fäste vilket självklart skulle ha hamnat på minus-sidan. Samtidigt ska jag vara helt ärlig att jag inte har använt VESA-fästen på länge, varken hemma eller på jobbet så det var inget jag störde mig på så mycket.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

"Jag är inte van vid att behöva gå igenom ett bildspel när jag startar en skärm men jag antar det endast krävs första gången."

Antar? Har recensenten bara startat skärmen en enda gång? Antingen har recensenten haft skärmen en väldigt kort tid eller inte kommit på att man kan starta om den. Kunde det varit så svårt att starta den en gång till?

Det krävs bara om man resettar hela skärmen. Det behövdes inte när jag stängde av den, drog ur strömmen, och flyttade till en annan dator

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Ja kanske det, pengarna går iallafall till SC.

Jag var ironisk.
Detta är ett exempel på girighet och sämre omdöme som jag hade hoppats slippa se på en plattform jag varit aktiv på sedan 2003. Jag är uppriktigt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag var ironisk.
Detta är ett exempel på girighet och sämre omdöme som jag hade hoppats slippa se på en plattform jag varit aktiv på sedan 2003. Jag är uppriktigt besviken.

Antar att alla tekniska prylar du har hemma är gjorde in något annat land än kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Antar att alla tekniska prylar du har hemma är gjorde in något annat land än kina?

Inte alla bolag i Kina är grundade av en exmilitär från Kinesiska ingenjörtrupperna. Bolaget har närmare band till staten än vad som känns bra. Men you do you. Jag bojkottar Huawei. Det gör vår svenska säkerhetspolis och försvarsmakt också förresten. Sätter något större förtroende till de två sistnämnda än Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jajamen om du är rik, och inte har nåt emot att byta skärm varje år (om du använder den minst 8 timmar varje dag).

https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Nu är ju tiden för early adopters av OLED förbi. Om det varit typ 2016 hade det varit en annan sak. Min TV i sign är på konstant när jag är hemma sedan cirka 3 år och ingen inbränning har skett.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fullkomligt älskar 3:2 format då jag ändå läser för det mesta så detta är drömskärmen för mig. Den är över min budget dock så hoppas det kommer billigare 3:2 skärmar i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av deltascu:

För att Huawai misstänks spionera åt Kinesiska staten?

Huawei med ständigt aktiv kamera kanske skulle vara för magstarkt för många (se ovan).

Tänkte också på det men samma problem gäller ju trots allt alla produkter med kamera/mic/internetåtkomst oavsett tillverkare. Man har ju ganska många sådana…
Kameran är ju ganska lätt att täcka över på sin laptop/skärm om man så vill.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fin skärm! Men inget VESA och portarna i skärmfoten = nej tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Inte förrat jag skulle använda en skärm från Huawei om så ens kinesiska staten betalade mig men....

Jag gillar 3:2 formatet, saknar 16:10 formatet. Jag funderar på värför webben är så anpassad ett högt och smalt format när majoritet av alla skärmar som säljs är 16:9, eller ännu bredare, helt sinnesjukt

Jag har då aldrig känt att 16:9 är för låg. Däremot känner jag ofta min macbook m1 är för smal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Bättre att ta pengarna och blunda.

Något man måste göra oavsett var produkten kommer ifrån beroende på hur och vad man vill tolka som tillräckligt dåligt.

Permalänk
Medlem

Trodde 3:2 formatet var dött, men icke! Är precis på jakt efter nya skärmar till jobbet, så blir två stycken såna här. Skönt med mycket arbetsyta. Tack för denna recension!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Två mikrofoner i en skärm?

Hade det inte varit Huawei så hade det bara varit väldigt konstigt.

Det går inte göra någon form av analys om skärmen "ringer hem" till några kinesiska servrar? Hur mycket av mitt privatliv måste jag betala med utöver pengarna?

Permalänk
Medlem

Inte för att formatet kanske är en kioskvältare, men jag kan säga att skärmar som är höga är poppis bland programmerare och andra som annars kör med widescreen på högkant.

Jag minns en kurskamrat som ondgjorde sig över bristen på 16:10 skärmar.

Det här är en kul skärm, påminner om iMac.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Inte för att formatet kanske är en kioskvältare, men jag kan säga att skärmar som är höga är poppis bland programmerare och andra som annars kör med widescreen på högkant.

Jag minns en kurskamrat som ondgjorde sig över bristen på 16:10 skärmar.

Det här är en kul skärm, påminner om iMac.

Jag hade gärna haft denna skärm istället för min 27" på högkant när jag kodar.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant format på skärm. Har själv saknat 16:10 eller mer höjd.

Men som andra påverkat finns ju viss skepsis kring Huawei med flera.

Kan du redogöra något för vad som står i Terms of Use? Ser en bild på just den under setupen. Har du läst den? Står det något oroande?