Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har du en länk till en forskningsrapport om påståendet om tänderna? Har nämligen aldrig hört det.

Mvh Emil

Han kanske tänker på frätskador/erosion. Inte specifikt för läsk, lika illa om inte värre med juicer av olika slag m.m.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Han kanske tänker på frätskador/erosion. Inte specifikt för läsk, lika illa om inte värre med juicer av olika slag m.m.

Precis. Har aldrig hört att t.ex aspartam fräter på tänderna. Därav min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag undrar varför man tillsätter så mycket socker i princip i allt. Saker man gör själv smakar ju inte dåligt om de är osötade, så det måste ju finnas något ekonomiskt incitament till överanvändningen av sötning.

Svaret på din fråga är att det mesta blir godare om det är sötare.
Söta saker triggar våra belöningssystem vilket leder till att vi vill ha mer. Detta gör att det säljer mer.
Att du tycker att dina egna sockerfria alternativ är bättre skulle antagligen inte vara ett svar för en slumpmässig testgrupp.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Precis. Har aldrig hört att t.ex aspartam fräter på tänderna. Därav min fråga.

Nej jag har inte heller hört om tänderna, men hörde av en lärare att sötningsmedel driver på suget efter mat, något med att kroppen/magen tror att det kommer mat men inte får något så överkompenserar den aptiten nästa gång den får chansen

Permalänk
Inaktiv

Sötningsmedel fyller bara en funktion och det är att förgifta kroppen.

Citat:

# Acesulfame Potassium E950 contains acetoacetic acid can hamper the metabolism of the body.

# Rats which tested with Acesulfame Potassium E950 can lead to higher chances of developing breast tumors.

# Methylene chloride is used as a solvent in the manufacturing process of acesulfame potassium, can lead to side effects such as
Headaches, Liver complications, Mental confusion, Cancerous developments, Visual impairment and Renal diseases. Methylene chloride is used in paint stripper, degreaser and propellant gas. Long-term exposure to methylene chloride can cause headaches, depression, nausea, diarrhea, mental confusion, liver effects, kidney effects, visual disturbances, and cancer in humans.

https://www.foodsweeteners.com/acesulfame-potassium-side-effe...

Permalänk
Keeper of Traditions

Vad man kan sammanfatta den "artikeln" med:

"Acesulfame Potassium is considered safe by FDA according to existing data and granted GRAS status"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag har inte heller hört om tänderna, men hörde av en lärare att sötningsmedel driver på suget efter mat, något med att kroppen/magen tror att det kommer mat men inte får något så överkompenserar den aptiten nästa gång den får chansen

Citat:

Background

Low-calorie sweeteners are often used to moderate energy intake and postprandial glycemia, but some evidence indicates that they may exacerbate these aims.

Objective

The trial's primary aim was to assess the effect of daily aspartame ingestion for 12 wk on glycemia. Effects on appetite and body weight were secondary aims.

Methods

One hundred lean [body mass index (kg/m2): 18–25] adults aged 18–60 y were randomly assigned to consume 0, 350, or 1050 mg aspartame/d (ASP groups) in a beverage for 12 wk in a parallel-arm design. At baseline, body weight and composition were determined, a 240-min oral-glucose-tolerance test (OGTT) was administered, and measurements were made of appetite and selected hormones. Participants also collected a 24-h urine sample. During the intervention, the 0-mg/d ASP group consumed capsules containing 680 mg dextrose and 80 mg para-amino benzoic acid. For the 350-mg/d ASP group, the beverage contained 350 mg aspartame and the 1050-mg/d ASP group consumed the same beverage plus capsules containing 680 mg dextrose and 700 mg aspartame. Body weight, blood pressure, heart rate, and waist circumference were measured weekly. At weeks 4, 8, and 12, participants collected 24-h urine samples and kept appetite logs. Baseline measurements were repeated at week 12.

Results

With the exception of the baseline OGTT glucose concentration at 60 min (and resulting area under the curve value), there were no group differences for glucose, insulin, resting leptin, glucagon-like peptide 1, or gastric inhibitory peptide at baseline or week 12. There also were no effects of aspartame ingestion on appetite, body weight, or body composition. Compliance with the beverage intervention was ∼95%.

Conclusions

Aspartame ingested at 2 doses for 12 wk had no effect on glycemia, appetite, or body weight among healthy, lean adults. These data do not support the view that aspartame is problematic for the management of glycemia, appetite, or body weight.

Aspartame Consumption for 12 Weeks Does Not Affect Glycemia, Appetite, or Body Weight of Healthy, Lean Adults in a Randomized Controlled Trial. The Journal of Nutrition, Volume 148, Issue 4, 1 April 2018, Pages 650–65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Aspartame Consumption for 12 Weeks Does Not Affect Glycemia, Appetite, or Body Weight of Healthy, Lean Adults in a Randomized Controlled Trial. The Journal of Nutrition, Volume 148, Issue 4, 1 April 2018, Pages 650–65.

Härligt! Som sagt, det var något jag troligen hörde i gymnasiet/högstadiet. Jag ogillar smaken framförallt därför inte jag dricker det

Permalänk
Medlem

En relevant detalj är också att sötningsmedel verkar öka upptaget av socker.

Jag har inga siffror på det, men det skulle kunna innebära att det är verkningslöst att ersätta bara en del av sockret med sötningsmedel.

Jag har lite svårt att förstå problemet med att behålla 1 sockeralternativ. Lägg till ett extra mittimellanalternativ kanske?

Personligen kan jag inte dricka något med sötningsmedel. Det löddrar upp i munnen och känns ofräscht, smakar illerpiss och kemikalier, och är ingenting jag vill stoppa i kroppen. Jag dricker bara cola eller San Pellegrino någon gång ibland - och då får det gärna smaka gott också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har du en länk till en forskningsrapport om påståendet om tänderna? Har nämligen aldrig hört det.

Mvh Emil

http://www.oralhealthcrc.org.au/sites/default/files/Dental%20...
Har inte tillgång till direktlänken på jobbet men breafing paper kan du få.
Även mineralvatten är problematiskt (dock i mycket lägre utsträckning än läsk). Haft två kollegor som fått skäll av tandläkare att de dricker för mycket kolsyrat vatten.
Dock bättre än om de druckit läsk men håller mig till vanligt vatten på veckodagarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Pepsi smakar skit och har alltid smakat skit, man blir riktigt ledsen när man beställer en Cola och får in en Pepsi.
Känns som en b-version av Coca-Cola som många p12 gillar eller folk som vill vara "speciella & coola".

Kvittar om dem har socker, sötningsmedel eller vad som, det kommer aldrig bli så nice som en kall Coca Cola.
Tror detta är ett desperat försök att få fler att dricka det antar jag för det går skit

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Igelkott:

Jag har inga siffror på det, men det skulle kunna innebära att det är verkningslöst att ersätta bara en del av sockret med sötningsmedel.

Citat: "Studier visar dessutom att aspartam faktiskt kan ha negativ inverkan på omsättningen av glukos i kroppen (Kuk et al). Detta gäller både blodsocker i fasta, insulinkänslighet och glukostolerans. Flera studier har kunnat rapportera att artificiella sötningsmedel har en negativ inverkan på vårt blodsocker och vår ämnesomsättning (Palmnas et al; Suez et al)."

https://diabetes.nu/sotningsmedel-aspartam-fruktos-stevia-suk...

Där en studie nämns som visade på att det inte spelade någon roll (efter två år) vilken dryck man valde dvs light eller vanlig.

Vi kan ju vara ganska så säkra på att det är kvartalsrapporten som är det viktigaste och inte vår eller mijöns bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja att Juice och vanlig läsk är skadligt för tänderna har man vetat i många år. Men jag tycker det är lite missvisande när folk skriver att sötningsmedel är skadligt för tänderna, när det inte alls är så. Sedan tycker jag att det är oerhört trist att de ska ha sötningsmedel i vanlig läsk, då det som redan nämnts - finns i light-produkter om man vill ha det. Jag själv dricker dock enbart med sötningsmedel nuförtiden, främst för just tändernas och kaloriintagets skull.

Då förstår jag vad du menade. Slutet gott, allt gott!

Nu finns det ju andra syror i läsken som är långt mycket sämre för tänderna än sockret. Exempelvis Fosforsyra finns i coladrycker och det är en stark syra som har stor potential att fräta på emaljen. Sockret är inte alls lika illa.
Så ur perspektivet gör det ingen större skillnad att byta från vanlig läsk till lightläsk. Det är så mycket annat som förstör tänderna i alla fall. Missförstå mig rätt. socker är inte på något sätt bra men i just läsk så är det så mycket annat som är så mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Citat: "Studier visar dessutom att aspartam faktiskt kan ha negativ inverkan på omsättningen av glukos i kroppen (Kuk et al). Detta gäller både blodsocker i fasta, insulinkänslighet och glukostolerans. Flera studier har kunnat rapportera att artificiella sötningsmedel har en negativ inverkan på vårt blodsocker och vår ämnesomsättning (Palmnas et al; Suez et al)."

https://diabetes.nu/sotningsmedel-aspartam-fruktos-stevia-suk...

Där en studie nämns som visade på att det inte spelade någon roll (efter två år) vilken dryck man valde dvs light eller vanlig.

Vi kan ju vara ganska så säkra på att det är kvartalsrapporten som är det viktigaste och inte vår eller mijöns bästa.

Förlåt för att jag är så barnslig men:
https://health.research.yorku.ca/six-connected-themes/jennife...

Hon är en källa i mitten av ditt citat

Grunden till ovan är att kuk/kook är två olika translittereringar av en vanlig ändelse i koreanska språket, den ena är lite roligare tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Precis! Det kan lätt misstolkas då med andra ord. Folk som beskyller sötningsmedel är dåligt när det i själva verket är syran.

Nej. För tänderna har inte sötningsmedel någon betydelse. Däremot är det rätt dåligt eftersom det finns dom som faktiskt inte tål vissa sötningsmedel. Exempelvis så kan dom som har PKU få hjärnskador om dom dricker lightläsk som innehåller Aspartam då den är en fenylalaninkälla. Av den anledningen så måste dom förses med varningstext att dom innehåller fenylalaninkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Pepsi smakar skit och har alltid smakat skit, man blir riktigt ledsen när man beställer en Cola och får in en Pepsi.
Känns som en b-version av Coca-Cola som många p12 gillar eller folk som vill vara "speciella & coola".

Kvittar om dem har socker, sötningsmedel eller vad som, det kommer aldrig bli så nice som en kall Coca Cola.
Tror detta är ett desperat försök att få fler att dricka det antar jag för det går skit

Coca-Cola smakar skit och har alltid smakat skit, man blir riktigt ledsen när man beställer en Pepsi och får in en Coca-Cola.
Känns som en b-version av pepsi som många p12 gillar eller folk som vill vara "speciella & coola".

Kvittar om dem har socker, sötningsmedel eller vad som, det kommer aldrig bli så nice som en kall Pepsi.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns en väldigt bra anledning, inte för oss utan för bolagen. Sockerskatt med mera gör att dryckerna blir dyrare och då avstår vi konsumenter från att köpa samma mängd. Så huvudanledningen för mig skulle vara mer vinst för bolagen. Men om färre köper pga sötningsmedel så kommer de säkerligen återgå till det som genererar mest pengar.

Jag tror inte att det bara är sockerskatt. Världsmarknadspriset på socker har stigit med nästan 30% det senaste halvåret. Det är nästan dubbla priset mot vad det var i April 2020.
Så det är nog ingen tillfällighet att det kommer nu. Det är ett sätt att spara pengar i produktionen och därmed upprätthålla vinsten misstänker jag.

Permalänk
Inaktiv

Hur brukar listan över alkoholens skadeverkningar se ut?
Tänker mest eftersom att folk gladeligen häller i sig alkohol i rikliga mängder utan att blinka. 🙂

Permalänk
Medlem

Vill man ha riktig Pepsi så kan man köpa "Pepsi-Cola Made with Real Sugar" om man lyckas hitta någon som fraktar det från USA. Gjort med riktigt rörsocker istället för HFCS.

Permalänk
Medlem

Blir mest förvånad över att det finns nån som övh dricker standard-Pepsi. Pepsi Max är det jag dricker hemma och om man kollar läskhyllorna så verkar det som om det säljs sjukt mycket mer av Pepsi Max än av nån annan variant så uppenbarligen föredrar folk smaken.

Lite sötningsmedel i standard-Pepsi kanske gör den poppis igen.

Permalänk

Din första länk är en rad påståenden som ska "backas" av två cherry-pickade ytterst svaga studier gjorda på möss och i provrör. Flera av påståendena berörs inte ens av studierna utan är tagna ur luften.

Din andra ser jag nästan som ett skämt? En bild som påstår femtioelva saker om aspartam utan någon som helst data? Bevisvärde noll.

Vill du läsa lite om aktuell forskning kring sötningsmedel finns en bra sammanfattning här: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattey92:

Vill man ha riktig Pepsi så kan man köpa "Pepsi-Cola Made with Real Sugar" om man lyckas hitta någon som fraktar det från USA. Gjort med riktigt rörsocker istället för HFCS.

Vad har Pepsi för sockertyp i sverige måntro? Coca cola har stoltserat att de använder svenska sockerbetor (Behandlas till sackaros, samma som rörsocker). Pepsi-co verkar inte vilja säga det så gissar nog på HFCS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ah, detta är något de borde vara mycket mer tydliga med. Jag får tyvärr lite huvudvärk, täppta bihålor och en allmän dålig känsla i kroppen av dricka med sötningsmedel. Värst är vanlig "light"-dricka, verkar få mindre problem av cola zero (mindre sötningsmedel?), men nu vet jag att jag i framtiden ska akta mig även för vanlig pepsi. På pepsi burken jag hittade i min pant så hade den tydligen sötningsmedel, stod i liten text, så får tacka detta inlägg för att informera mig om denna nyhet.

Och jag vet inte om jag faktiskt är känslig mot sötningsmedel eller om det bara är psykosomatiskt. Mina besvär gick dock över när jag slutade dricka light dricka och gick över till mer vatten och resten sockerdricka. Så oavsett varför jag fick just de problemen så är de numer lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moofius:

Ah, detta är något de borde vara mycket mer tydliga med. Jag får tyvärr lite huvudvärk, täppta bihålor och en allmän dålig känsla i kroppen av dricka med sötningsmedel. Värst är vanlig "light"-dricka, verkar få mindre problem av cola zero (mindre sötningsmedel?), men nu vet jag att jag i framtiden ska akta mig även för vanlig pepsi. På pepsi burken jag hittade i min pant så hade den tydligen sötningsmedel, stod i liten text, så får tacka detta inlägg för att informera mig om denna nyhet.

Och jag vet inte om jag faktiskt är känslig mot sötningsmedel eller om det bara är psykosomatiskt. Mina besvär gick dock över när jag slutade dricka light dricka och gick över till mer vatten och resten sockerdricka. Så oavsett varför jag fick just de problemen så är de numer lösta.

Finns ju rätt många olika sorters sötningsmedel. Får du samma symptom av alla så lär det va psykologiskt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är överväldigande på sötningsmedlens sida.

Sötningsmedel är självklart bättre ur viktsammanhanget. Å andra sidan har folk dock ett eget ansvar….

Dock väger samhällets bästa mycket tyngre än någon individuell frihet att förstöra sig själv.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ex_storma:

Din första länk är en rad påståenden som ska "backas" av två cherry-pickade ytterst svaga studier gjorda på möss och i provrör. Flera av påståendena berörs inte ens av studierna utan är tagna ur luften.

Din andra ser jag nästan som ett skämt? En bild som påstår femtioelva saker om aspartam utan någon som helst data? Bevisvärde noll.

Vill du läsa lite om aktuell forskning kring sötningsmedel finns en bra sammanfattning här: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel/

En som läser på styrkelabbet! 😃
Trodde det bara var jag härinne!

Bra att du håller standarden!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Här satt man i bilen tuggades på en morot och tänkte att nu ska det bli gott med Fantan jag haft liggande några dagar.. och så har de sötningsmedel i den med, sedan när?! Det är så vidrigt när man just ätit någonting med riktig sötma (alltså inte bara rent socker utan som i detta fallet en god morot) och sedan dricka något med sötningsmedel. Hur tänkte de där... Jag dricker oftast läsk när jag äter godis, onyttigt med onyttigt med onyttigt inte sprida ut utan bara en kväll i veckan.

Jag väljer Fanta över Cola eftersom koffeinet har jag redan fått i mig via kaffe och vill inte ha mer, men det extra sockret Fanta har vill jag åt ibland och så har de halverat typ från 13-14 till 7,7 %. Blir beskt. Jag är van vid sötningsmedel men inte alls vad jag ville ha nu...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Svaret på din fråga är att det mesta blir godare om det är sötare.
Söta saker triggar våra belöningssystem vilket leder till att vi vill ha mer. Detta gör att det säljer mer.
Att du tycker att dina egna sockerfria alternativ är bättre skulle antagligen inte vara ett svar för en slumpmässig testgrupp.

Nog för att socker är vanebildande, men hur många föredrar en https://www.scan.se/vara-produkter/298919/hamburgare-ostekt/ med druvsocker framför en hemmagjord burgare gjord på endast köttfärs?

När det kommer till livsmedel tänker jag att man köper halvfabrikat för att man är lat eller vill spara tid, inte för att det är bättre kulinarisk upplevelse. Har jag fel där?

Jag har väl misstänkt att sötningen delvis är till för att dölja någon bister bismak orsakat av allt utfyllnadsmaterial i scanburgaren (och liknande halvfabrikat), som innehåller 80% kött och 20% "annat".

En kanelbulle utan socker har dock troligen rätt svårt att vinna bredvid en gjord på socker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

En relevant detalj är också att sötningsmedel verkar öka upptaget av socker.

Jag har inga siffror på det, men det skulle kunna innebära att det är verkningslöst att ersätta bara en del av sockret med sötningsmedel.

Jag har lite svårt att förstå problemet med att behålla 1 sockeralternativ. Lägg till ett extra mittimellanalternativ kanske?

Personligen kan jag inte dricka något med sötningsmedel. Det löddrar upp i munnen och känns ofräscht, smakar illerpiss och kemikalier, och är ingenting jag vill stoppa i kroppen. Jag dricker bara cola eller San Pellegrino någon gång ibland - och då får det gärna smaka gott också.

diabetiker kan äta sötade produkter, men inte socker. det är nog för att säga mig att det inte har någon större effekt på hur kroppen hanterar blodsocker osv osv.

Mesta negativa man kan läsa på nätet är konspirationsteorier. Finns nog inget tillsatsmedel som forskats mer på än sötningsmedel.

Och när vi pratar negativa effekter så har man gjort studier där man druckit 3 liter om dagen av sötad läsk, utan några påvisbara effekter utöver normalt "brus".

finns alltid nån som blir sjuk av sötningsmedel, men tror antalet som blir sjuk av kranvatten är fler..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av henkiii:

En kanelbulle utan socker har dock troligen rätt svårt att vinna bredvid en gjord på socker...

Finns jättebra recept på bullar och liknande med sötningsmedel. Socker behövs inte där heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.