Permalänk
Medlem

LG G1 eller Sony A90J

Någon mer än jag som står och velar mellan LG G1 och Sony A90J? 65"-modellerna för min del.

Såklart är det lite skillnad i pris och även formfaktor, och det senare gör nog saken ännu svårare. Lättare om det bara är bildkvalitet och funktioner man har att utgå från. Jag antar att det som vanligt är svårt att se när man väl sitter i soffan med enbart en TV framför sig, men i jämförelsen som HDTVTest har gjort på Youtube så ser man tydligt att A90J har problem med de "nästan" svarta partierna (vilket känns dumt för en OLED). Någon som har erfarenhet av detta?

Vilken hade ni själva valt, om priset inte var en faktor?

Permalänk
Medlem

Den som är billigast. Är väl inga större skillnader bildmässigt. LG kör WebOS, Sony Android…

Permalänk
Bildexpert 📺

A90J är bättre i fråga om färgåtergivning jämfört med G1. Poängen med G1 ligger i vägghängningen och designen samt spelfinesserna. A90J och Panasonic JZ2000E i tipptoppnivå i fråga om färger.

Vincents observationer i den videon var nog mer typiskt för det exemplaret eller något som beror på dåvarande mjukvara i TV:n. Jag hade inte samma problem med A90J när jag testade. Däremot är det norm att man med LG:s OLED måste in och finjustera nivåerna eftersom de flesta klipper mot svart direkt ur kartong.

HDTVtest har annars nyligen publicerat en shootout mellan just A90J, G1 samt JZ2000E, Philips OLED936 och Samsung QN95A

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabb input! Skönt också att höra att svärtan inte nödvändigtvis är ett generellt problem för A90J. Jag kommer att spela på TV:n, men det kommer troligtvis vara väldigt sporadiskt och är inte vidare kräsen på den punkten egentligen.

För min del kokar det nog ner till en avvägning mellan formfaktor (tanken är att ha den på väggen) och den övergripande bildkvaliteten (som verkar vara till Sonys favör). Svårt val! Skiljer sig ju som sagt i pris också, men vill inte att det påverkar valet i detta läge.