Bärbar med Linux. Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Bärbar med Linux. Vad ska jag välja?

Hej

Funderar på att köpa en bärbar dator och slänga in Linux(debian) på den, men vad ska jag välja?

1. Ibook, snyggast och liten, ev lite dyr för den prestandan men kvaliten på Apples hårdvara är bättre än genomsnittsdatorn eller (= längre livstid)? MacOSX kan ju vara kul att ha.

2. Billig kampanjdator. Ofta fula men billiga, dock så tvingas man oftast betala M$-skatt vilket jag gärna slipper. Hur är hårdvarukvaliten på tex Dells billigaste serier?
Vet ngn var jag kan hitta bärbara utan M$-skatt?

Jag tvekar, hjälp önskas.
Vad har ni för erfarenheter och råd?

Permalänk
Medlem

Zepto säljer laptops utan os.

Permalänk
Medlem

jag skulle då köpt en IBook, helt klart.. hade nog kört OS X på den OS X - unix så varför jobba sej.. om du nu vill köra debian så.. köp en pc då.. (billigare) du märker då ingen skillnad..?! (förutom att macar är så snygga!!) ååå jag vill också köpa en ny bärbar *vill ha ibook eller vad dom heter, bärbara mac* men en mac är då roligare, då du kan om du vill köra mac os x..

flummit inlägg.. men du har då iaf fått min åsikt.. macar är trevliga och snygga snabba! och man kan om man vill köra mac os x på dom.. dom är mac..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Heeh jag skulle lugnt ta en 900 mhz iBook med 512 MB ram..den är trevlig och faktiskt inte särskilt dyr + OS X!!!

Permalänk
Medlem

jo jag har också funderat på att innhandla en bärbar dator men ack så dyra!
Jag har typ tänkt mest att leka med den typ wardriving eller nått, så för
mig känns det ganska onödigt att punga ut 10 000 kr på något som man kanska
tappar i en vattenpöl eller dyl.

Så om någon har en laptop till salu så är jag öppen för förslag ;E

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Om du skall köra linux på den så är väl den enda du egentligen skall se upp med nuförtiden det eventuella inbyggda modemet som ofta är ett winmodem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp en begagnad annars. Kolla annonser och auktioner.

Permalänk

Var hittar man auktioner, finns väl på nätet å så, men var?
Jag är själv ute och letar, kikat på beg. men det är nästan mer prisvärt att köpa en ny på en gång med tanke på vad folk vill ha för sina beg. burkar..

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem

På Tradera kan du kanske hitta nån prisvärd. Det gjorde jag iaf :).

http://www.tradera.com

Permalänk
Medlem

problemet med att köra linux på ppc är att vissa saker inte fungerar. många program innehåller snuttar x86-assembler vilket sabbar allt. wine/vmware/win32codecs fungerar inte heller.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

"Vissa saker" som i typiska IA32 (eller x86 om man så vill) -grejer...

Dvs mjukvara som är non-free och inte har någon PPC-version osv...

edit: (Det är klart att det finns vissa andra grejer också...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Debian skulle jag då inte köra på den, gentoo är nog ett bättre val, iof så beror det ju på vad du ska köpa för burk. Det krävs ju lite kraft för Gentoo.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Varför inte just Debian då?

Vore intressant att höra någon motivering... eller gillar du bara Gentoo bättre?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Varför inte just Debian då?

Vore intressant att höra någon motivering... eller gillar du bara Gentoo bättre?

gentoo har två stora fördelar (och en nackdel)

1. du kan installera de allra senaste versionerna av program, ofta samma dag som de släpps, genom gentoos pakethanterare. debiananvändare får vänta betydligt längre.

2. allt kompileras för just din dator. det innebär att systemet blir snabbare. debian är kompilerat för att vara kompatibelt med i386, vilket är ganska onödigt om du sitter på i686+

nackdelen är just att du måste kompilera allt, och det tar ganska lång tid. gentoo är alltså bara ett alternativ om du köper en dator med saftig processor

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Javisst, jag känner till allt det där... Jag menade mest att Opteron borde motivera uttalanden i den där stilen.

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera det du sa lite. (Även om inget av det du sa var fel.)

1) Kör man Debian sid ("unstable"), vilket man iofs inte bör göra om man inte är rätt insatt och klarar sig själv samt vet vad som ska rapporteras och hur, så får man dock i regel nya versioner mycket snabbt där också. (Annars finns det ofta backports till stable av populära grejer... plus att man inom ramen för debians paketsystem ganska ofta kan bygga om paket från unstable till stable... men det är en annan femma.)

2) Vad gäller optimeringen så är inte skillnaden så enorm som vissa (inte du) vill få det att verka som. Men visst, där är klart att det gör en viss skillnad, och att detta måste vägas in.

3) Vad gäller val av dist att ha på Laptop skulle jag dock säga att denna nackdel blir extra påtaglig... Kanske till och med helt avgörande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite offtopic nu men finns det några undersökningar på nätet som visar hur mycket bättre det blir med optimering av mjukvaran? Hade varit intressant och se istället för att bara läsa att det blir bättre men inte hur mycket bättre det egentligen blir.

Personligen skulle jag aldrig använda Gentoo på en laptop, kan bli för påfrestande att kompilera hela tiden och då är frågan om det verkligen är värt besväret för det där lilla extra. Jag nöjer mig med Redhat på min laptop, den är ändå för slö för en massa kompileringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nophix
Kanske blir lite offtopic nu men finns det några undersökningar på nätet som visar hur mycket bättre det blir med optimering av mjukvaran? Hade varit intressant och se istället för att bara läsa att det blir bättre men inte hur mycket bättre det egentligen blir.

Personligen skulle jag aldrig använda Gentoo på en laptop, kan bli för påfrestande att kompilera hela tiden och då är frågan om det verkligen är värt besväret för det där lilla extra. Jag nöjer mig med Redhat på min laptop, den är ändå för slö för en massa kompileringar.

Google är din vän, men det snackas om kanske 2-3% i allmänhet.
Visst så kan det finnas en viss placebo i detta och allt kan kännas mer smidigt. Precis som om man trycker in mer ram i datorn och allt "flyter" lite bättre.

Tillägg: 2-3% på en ~1ghz+ är inte så stor skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Varför inte just Debian då?

Vore intressant att höra någon motivering... eller gillar du bara Gentoo bättre?

Anledningen till det är dels att det är binära paket som installeras (vanligtvis) sedan så ligger dom ju rätt mycket efter i uppdatering i paket. Men vill man inte ha det nyaste så visst kör Debian. Kör man deras unstable speglar så är ju dom paketen där stable idag men unstable enligt Debian och det bevisar ju hur efter dom är. Sen så kan det vara bra med lite uppdateringar ur säkerhetssynpunkt. Dels så kör dom ju med 2.4.18 som standard-kernel vilket har den väldigt kända ptrace-exploiten och det är ju ett rätt så grovt säkerhetsfel.

Isf är det ju lika bra att köra Slackware som erbjuder en mer traditionell Unix-miljö än vad Debain gör + att dom har ett trevligt pakethanteringssystem som iaf uppdateras hyfsat ofta med nya paket.

Sen så gillar jag ju givetvis Gentoo av den anledningen att man kan optimera till det yttersta. En gång tweaker, föralltid en tweaker :). Men jag ska absolut inte hindra dig att köra Debian om du nu så jättergärna vill det. Jag ville bara skriva min åsikt om det, jag påstår inte att den är mer korrekt än någons annan.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Eeeeh....?!

Som jag ser det i just fallet "dist. för laptop" så är det en fördel om det är binärpaket. Detta just eftersom man i regel är på språng när man använder burken... och då tycker jag följande är exempel på anledningar till att man inte vill bygga saker från source:
* Man vill få in nya saker så snabbt som möjligt.
* Det är troligt att man inte har tillgång till två hål i väggen utan har begränsad batteritid.
* Och sist men inte minst, man vill bränna sig så lite som möjligt i knät!

Sedan betyder inte att en version endast finns i Debian unstable att Debian anser att versionen ifråga inte är stable... Jag orkar inte gå in i djupet på detta, men jag tycker inte att du ska säga den typen av grejer utan att läsa lite om vad Debian stable är och vad det innebär.

Och 2.4.18-kerneln som är med i nuvarande stable... 2.4.18 betyder inte nödvändigtvis opatchad 2.4.18!!
Men detta felaktiga antagande tror jag starkt hör ihop med att du inte vet riktigt vad Debian stable egentligen innebär.

Vad gäller Slack så... Visst, det är en möjlighet, iaf om personen ifråga gillar Slack.

Och visst, Gentoo är ju trevligt ur tweakningssynpunkt, men att ha det på en laptop ser jag inte som någon höjdare.

"Jag ville bara skriva min åsikt om det, jag påstår inte att den är mer korrekt än någons annan." [sic]... eeeh?
Det är klart du får ha vilken åsikt du vill, och jag vet inte om jag tycker att man kan säga att en åsikt är korrekt eller inte... Dock är en del fakta som du presenterar som grund för din åsikt felaktiga.
Personligen tycker jag dock att du ska kolla fakta innan du säger den typ av grejer du säger... Jag tyckte bara det lät som FUD, men det är möjligt att det inte var avsikten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Eeeeh....?!

Som jag ser det i just fallet "dist. för laptop" så är det en fördel om det är binärpaket. Detta just eftersom man i regel är på språng när man använder burken... och då tycker jag följande är exempel på anledningar till att man inte vill bygga saker från source:
* Man vill få in nya saker så snabbt som möjligt.
* Det är troligt att man inte har tillgång till två hål i väggen utan har begränsad batteritid.
* Och sist men inte minst, man vill bränna sig så lite som möjligt i knät!

Sedan betyder inte att en version endast finns i Debian unstable att Debian anser att versionen ifråga inte är stable... Jag orkar inte gå in i djupet på detta, men jag tycker inte att du ska säga den typen av grejer utan att läsa lite om vad Debian stable är och vad det innebär.

Och 2.4.18-kerneln som är med i nuvarande stable... 2.4.18 betyder inte nödvändigtvis opatchad 2.4.18!!
Men detta felaktiga antagande tror jag starkt hör ihop med att du inte vet riktigt vad Debian stable egentligen innebär.

Vad gäller Slack så... Visst, det är en möjlighet, iaf om personen ifråga gillar Slack.

Och visst, Gentoo är ju trevligt ur tweakningssynpunkt, men att ha det på en laptop ser jag inte som någon höjdare.

"Jag ville bara skriva min åsikt om det, jag påstår inte att den är mer korrekt än någons annan." [sic]... eeeh?
Det är klart du får ha vilken åsikt du vill, och jag vet inte om jag tycker att man kan säga att en åsikt är korrekt eller inte... Dock är en del fakta som du presenterar som grund för din åsikt felaktiga.
Personligen tycker jag dock att du ska kolla fakta innan du säger den typ av grejer du säger... Jag tyckte bara det lät som FUD, men det är möjligt att det inte var avsikten.

FUD var inte avsikten nej. Dock dom gånger jag har testat Debian så har det varit värdelöst ur min synpunkt, jag bytte sedan till slackware och upptäckte då hur bra det var i jämförelse mot Debian. Men visst som du säger till en bärbar dator så är väl binära paket bra, men jag menar köper du en bärbar med en P4/Athlon på >1,6Ghz så lär ju inte Gentoo vara några problem.

Det där med bredband behövs ju inte heller eftersom Gentoo snart finns tillgänglig på cd-skiva.
Och det där med 2.4.18 kerneln, ptrace-exploiten funkar ypperligt där kan jag meddela. Så det där med patchar det verkade inte hjälpa så mycket, vad jag vet är det ju inte förräns 2.4.21 som den buggen blev åtgärdad.

Det jag ville göra med min åsikt var att vinkla alternativet i olika vinklar, det kan vara bra att höra lite från olika personer om vad dom tycker innan man bestämmer sig.

Kan också meddela att linuxstore nu säljer bärbara datorer med Linux förinstallerat (RH 9.0) om du nu funderar på att köpa fortfarande.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
FUD var inte avsikten nej. Dock dom gånger jag har testat Debian så har det varit värdelöst ur min synpunkt, jag bytte sedan till slackware och upptäckte då hur bra det var i jämförelse mot Debian. Men visst som du säger till en bärbar dator så är väl binära paket bra, men jag menar köper du en bärbar med en P4/Athlon på >1,6Ghz så lär ju inte Gentoo vara några problem.

Det där med bredband behövs ju inte heller eftersom Gentoo snart finns tillgänglig på cd-skiva.
Och det där med 2.4.18 kerneln, ptrace-exploiten funkar ypperligt där kan jag meddela. Så det där med patchar det verkade inte hjälpa så mycket, vad jag vet är det ju inte förräns 2.4.21 som den buggen blev åtgärdad.

Det jag ville göra med min åsikt var att vinkla alternativet i olika vinklar, det kan vara bra att höra lite från olika personer om vad dom tycker innan man bestämmer sig.

Kan också meddela att linuxstore nu säljer bärbara datorer med Linux förinstallerat (RH 9.0) om du nu funderar på att köpa fortfarande.

Om det verkligen är så att den fixade 2.4.18-kerneln (inte den på CDn, utan den uppdaterade versionen från security.debian.org) har en defekt ptrace-fix är det förstås inte alls bra... Men något säger mig att du inte syftar på den fixade versionen utan den som ligger på CDn...(?)

(Det stämmer förvisso att det inte var förrän i 2.4.21 som det fixades i vanilj-kärnan... Detta är dock definitivt inget som talar emot att det skulle finnas fullt fungerande fixar till tidigare versioner, detta är något jag _vet_ finns.. Har dock inte testat 2.4.18 i woody själv.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det några tester som styrker att C[XX]FLAGS till gcc gör så mycket snabbare kod?

Det är dessutom ganska många paket som inte mår bra av denna typ av optimering (och är därav avstängt) så jag kan tänka mig att man inte vinner särskillt mycket. Skulle det vara någonstans det finns en vinst (någon som körs ofta och mycket) så är jag av den uppfattningen att då kompilerar man just det programpaketet för att få lite bättre prestanda.

Sedan kan man ju fråga sig vem som inte kompilerar sin egen Linux-kärna i Debian? Bara för man väljer att mestadels använda binärpaket behöver man ju inte överdriva åt något håll. Busenkelt att använda kernel-package för att göra egna paket med en egen kärna.

Permalänk
Medlem

Vet ett par som har Apple PowerBook med Debian, det kan ju också vara ett alternativ.

Nä men köp iBook du så blir du nog nöjd.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i