Permalänk
Avstängd

vilken intel chipset?

Hej
tänkte köpa ett moderkort till min p4 antingen ska jag köpa 533 eller 800 har inte bestämt mig än. Men fårga är vilket inte chipset jag ska satsa på? och vilket märke på moderkortet asus?

Visa signatur

intel atholn64 klockad, moderkort. sappfire 9800xt, dvd brännare 16x , soundblaster 16 och ett fett nätaggregat på 1023 watt

Permalänk
Medlem

i865/875

asus p4p800deluxe är väldigt bra iallafall!

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

mmmm, asus p4p800deluxe eller Abit IC7..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
mmmm, asus p4p800deluxe eller Abit IC7..

Skall du ha 865 så heter den IS-7;)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

p4p800deluxe är ju lätt lika bra:)

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Albatron ProII (865)

Permalänk
Medlem

Om du hadde tänkt att OC mest så skulle jag valt IS-7 för att det är väldigt billigt,o grymt bra prestanda.....ASUS?kanon saker,men på TOK fördyrt

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Abit IC7-G 875 ska jag snart köpa, det ligger på toppen just nu.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg
Abit IC7-G 875 ska jag snart köpa, det ligger på toppen just nu.

Inte om du snackar överklockning och det finns moderkort med många fler funktioner. Men det är ett ganska bra allround moderkort.

Offt: Du borde fixa din sign, max tre rader i 1024x768

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg
Abit IC7-G 875 ska jag snart köpa, det ligger på toppen just nu.

Anser att du inte har helt rätt där nu,IS-7 minst lika om inte bättre.Dessutom för en betydligt billigare peng...ED

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Skall du ha 865 så heter den IS-7;)

E fullt medveten om detta...

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du OC'a så är DFI Lanpart PRO875 grymt, klarar 300FSB med enbart passivkylning på nordbryggan. Vem vet hur högt det går om man monterar på en fläkt eller H2o.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Ska du OC'a så är DFI Lanpart PRO875 grymt, klarar 300FSB med enbart passivkylning på nordbryggan. Vem vet hur högt det går om man monterar på en fläkt eller H2o.

Ja, det kommer inte komma mycket högre än 300FSB oavsett vilken slags kylning du har på bryggan, det är inte många 875P moderkort som kommer så långt över den gränsen.

Sedan skulle jag aldrig köpa DFI, sketet budgetmärke med undermåliga lösningar.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san

Sedan skulle jag aldrig köpa DFI, sketet budgetmärke med undermåliga lösningar.

Säger killen som inte ens sett ett Lanparty kort.
Vad kan man göra, folk är alltid folk...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Säger killen som inte ens sett ett Lanparty kort.
Vad kan man göra, folk är alltid folk...

Nej det har jag ju inte gjort..

Har suttit och dummat en kompis som köpte ett DFI Lanparty ett bra tag nu. Det var iofs med KT400A chipset men tillbehören är samma. Väldigt plastigt och dåligt. Ser absolut ingenting som gör det kortet mer köpvärt än Abit, Albatron och Asus. (Personligen så tycker jag att UV-effekterna är extremt fula men det kanske uppskattas av folk med cirkuslådor.)

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

865/875

Enl mig(säkert flera som håller med mig....

Abit
ASUS
Albatron osv

Varför köpa ett no name kort:D

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga detta test... Tror inte att det finns någon därute som tycker att dessa siffror är bra.
http://www.ocaddiction.com/reviews/mobos/pro875/

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Bra recension, håller med på det mesta dom säger.
Dom skulle dock ha benchat i samma klockfrekvenser, blir inte riktigt jämförbart annars.
Dock så tycker jag att moderkortet är prisvärt, det innehåller massor av tillbehör (jaja..) men den har även många finesser på moderkortet som är underbara.
Att jag köpte just det moderkortet var mycket tack vare P-ATA RAIDen tillsammans med alla andra funktioner. Fanns helt enkelt inget kort som inte hade det.

Jag kan för övrigt posta länkar till recensioner där Lanparty har knäckt IS-7, så när det är så små skillnader mellan korten så ska man ta resultaten med en liten nypa salt. Dock så är IS-7 ett väldigt bra kort.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Förklara då för mig min vän,om detta kort du visar o talar gott om.Varför ingen av den yttersta OC eliten nyttjar detta kort:D .E väldigt nyfiken......

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Det finns bättre kort som Epox 4PCA3+ om man letar efter 875P och P-ATA. Men jag kan förstå din tankegång.

Tror att skälet till att Lanparty fick så mycket stryk i länken jag postade berodde på deras bios, jag har inte haft några goda erfarenheter av dem.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror också det är deras BIOS som gör att man inte riktigt når upp till dom där extrema klockningarna.
I recensionen så skrev dom att i senaste BIOS versionen så buggade minnesinställningarna, det kan jag bekräfta att det stämmer.
Av nån anledning så vägrade datorn starta en gång när jag låste minnena på DDR400, så jag resettade och stallde den på DDR320 dock så när man klockar så märkte jag att minnena inte riktigt blev helt låsta.
Vid 3,2GHz så låg minnenfrekvensen vid 192MHz trots att dom var låsta på DDR320.
Har även råkat ut för att datorn inte startat när jag laddat optimized defaults, så det har blivit endel reset cmos.
Dock så är det inte ofta som det hänt, så för övrigt är jag mycket nöjd.

Hentai-san: vänner igen?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Avstängd

Jag hade inte tänk att överklocka ett skit vill ha ett bra system, några särskilda minnen jag ska satsa på? abit ic-7 verkar ju bra kostar 1400:- på DB s-ata är det en hd man ska satsa på eller?

Visa signatur

intel atholn64 klockad, moderkort. sappfire 9800xt, dvd brännare 16x , soundblaster 16 och ett fett nätaggregat på 1023 watt

Permalänk

köp antingen kingston eller corsair eller ocz minnen
man får vad man betalar för

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Jag tror också det är deras BIOS som gör att man inte riktigt når upp till dom där extrema klockningarna.
I recensionen så skrev dom att i senaste BIOS versionen så buggade minnesinställningarna, det kan jag bekräfta att det stämmer.
Av nån anledning så vägrade datorn starta en gång när jag låste minnena på DDR400, så jag resettade och stallde den på DDR320 dock så när man klockar så märkte jag att minnena inte riktigt blev helt låsta.
Vid 3,2GHz så låg minnenfrekvensen vid 192MHz trots att dom var låsta på DDR320.
Har även råkat ut för att datorn inte startat när jag laddat optimized defaults, så det har blivit endel reset cmos.
Dock så är det inte ofta som det hänt, så för övrigt är jag mycket nöjd.

Hentai-san: vänner igen?

Jovisst är vi vänner

Hmm, vi får hoppas både för din och min kompis skull att de släpper ett bättre bios.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har försökt att få tag i dom som gör BIOSen men dom enda som jag fått svar ifrån är några nissar som sitter i USA och inte kan ett skit.
Jag mailade angående att mina temperaturer inte stämde för fem öre, fick svar att hans fungerade alldeles utmärkt och att han hade en idle temp på 43C med sin 2,8C. Sen gav han mig det otroliga tipset att resetta cmos. Typ som att göra det ännu en gång skulle göra nån skillnad...

Vill passa på och hälsa till Joey på DFi i kalifornien, du kan dina saker du...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt