Daterat säkerhetstänk i windows 11 - inge bitclocker på home edition

Permalänk
Hedersmedlem

Daterat säkerhetstänk i windows 11 - inge bitclocker på home edition

Jag har precis köpt en laptop. Lenovo yoga slim pro med oledpanel.
En trevlig laptop på flera sätt.
Men windowsversionen. Det är home edition på den... Något jag inte är van vid. Har haft datorer med proversion de senaste... ja många år så home edition är jag inte van vid. Typ allt är ju samma.

Men...

Bitlocker får man däremot inte med på windows home-versionen. Och nej, laptopen fanns inte med windows pro.

Någonstans här tycker jag nog att microsoft slarvar för mycket med säkerheten. Det är 2021 nu. Bärbara enheter borde rimligen kunna krypteras. För de kan gå förlorade när man reser, vid inbrott och ja allt möjligt faktiskt.
Och våra datorer är ju fullsmockade med personlig data.
Jag blir faktiskt lite irriterad att möjligheten att kryptera en laptop med windows inte har det grundläggande stödet att kunna skydda datan på enheten. På mobiler är det ju helt givet att kryptering ingår sedan många år.

Någonstans blir det lite extra irriterande när MS kräver TPMchipp på alla datorer för att få köra w11. Sedan blir man ändå utlåst att dra nytta av dess funktionalitet. Sidospår kanske...

Jaja, det går att uppgradera windows till pro för 1399:- från deras appstore så får jag möjligheten. Så jag är inte utlåst helt. Men ja... jag vet inte. Det känns som en ganska dyr extrakostnad för något jag anser borde följa med som standard nu för tiden.

I know. Möjligheten med veracrypt på hela disken finns. Men jag vill att det lirar med windows hello också. Flera använder datorn och den ska vara "hassle free".

Är det bristen på konkurrens som gör att det fortfarande är OK att inte erbjuda kryptering till alla datorer? Hur ser det ut hos apple? Jag tänker att appledatorerna är krypterade som standard - eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

MacOS kommer med FileVault, men jag tror inte det är standardvalet, men jag tror du får valet vid första uppstart att slå på det (var jättelänge sen jag köpte en ny mac så jag kommer inte ihåg). Men valet finns i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har precis köpt en laptop. Lenovo yoga slim pro med oledpanel.
En trevlig laptop på flera sätt.
Men windowsversionen. Det är home edition på den... Något jag inte är van vid. Har haft datorer med proversion de senaste... ja många år så home edition är jag inte van vid. Typ allt är ju samma.

Men...

Bitlocker får man däremot inte med på windows home-versionen. Och nej, laptopen fanns inte med windows pro.

Någonstans här tycker jag nog att microsoft slarvar för mycket med säkerheten. Det är 2021 nu. Bärbara enheter borde rimligen kunna krypteras. För de kan gå förlorade när man reser, vid inbrott och ja allt möjligt faktiskt.
Och våra datorer är ju fullsmockade med personlig data.
Jag blir faktiskt lite irriterad att möjligheten att kryptera en laptop med windows inte har det grundläggande stödet att kunna skydda datan på enheten. På mobiler är det ju helt givet att kryptering ingår sedan många år.

Någonstans blir det lite extra irriterande när MS kräver TPMchipp på alla datorer för att få köra w11. Sedan blir man ändå utlåst att dra nytta av dess funktionalitet. Sidospår kanske...

Jaja, det går att uppgradera windows till pro för 1399:- från deras appstore så får jag möjligheten. Så jag är inte utlåst helt. Men ja... jag vet inte. Det känns som en ganska dyr extrakostnad för något jag anser borde följa med som standard nu för tiden.

I know. Möjligheten med veracrypt på hela disken finns. Men jag vill att det lirar med windows hello också. Flera använder datorn och den ska vara "hassle free".

Är det bristen på konkurrens som gör att det fortfarande är OK att inte erbjuda kryptering till alla datorer? Hur ser det ut hos apple? Jag tänker att appledatorerna är krypterade som standard - eller?

Jag tycker rent principiellt att Home Edition har tveksamt existensberättigande, men det har jag iofs tyckt i typ 20 år nu.

Syftet är ju tydligt, det är ju bara ren produktsegmentering som ska säkerställa att man inte får något riktigt lika användbart om man köper den billigaste versionen. Det har ju aldrig gjorts någon egentlig ansats att anpassa själva produkten för hemanvändare, det enda som görs är ju att försöka avskräcka professionella användare.

Och sett till det syftet kanske Bitlocker är tillräckligt viktigt för att det inte ska "vara möjligt" att inkludera i alla versionerna, vad vet jag?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

MacOS kommer med FileVault, men jag tror inte det är standardvalet, men jag tror du får valet vid första uppstart att slå på det (var jättelänge sen jag köpte en ny mac så jag kommer inte ihåg). Men valet finns i alla fall.

Apple säljer ju dock inte flera olika MacOS-versioner till olika målgrupper med avsevärt olika prislappar. Det är ju där skon klämmer för Microsofts del...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ur dataräddningssynpunkt är det otroligt korkat att kryptera lagringsenheter. Om man nu har känslig data på sin dator är det nog vettigare i så fall att kryptera just den datan, och sen göra backup på den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

@evil penguin jag får ta och hålla med angående existensberättigandet för home edition. Verkligen alltså!
Vem vinner på att släppa en sämre version av windows egentligen? Det är knappast så att det spar utvecklingspengar direkt och jag har precis fått en ganska dålig upplevelse av windows nu när jag ser vilka begränsningar MS givit mig.

@clnr - tackar. Jag misstänkte att det fanns som val iaf.

@cyklonen - det där med dataräddning. Har man samlat all data på bara en enhet så är datan antingen inte värd så mycket och då behöver den kanske inte kunna kommas åt. Eller så finns datan på fler enheter ;).
Ja eller så slarvar man med backups - men det är inge problem för mig.

För bitlocker kan man dessutom ta ut krypteringsnyckeln och spara den på nå bra ställe in case of emergency. Så just dataräddningsmässigt ser jag inte några större problem med i mitt fall.

Men bra poäng för den som inte tänkt igenom vad krypteringen innebär. Yes. På proversionen av windows så krypteras ju inte diskarna som standard heller utan det är ett aktivt val man behöver göra. Jag är bra sugen på att få det valet tillgängligt på min laptop alltså hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta en trend hos stora företag nu för tiden. Som jag såg det som, så var EA först ut med det, och sen halkade andra företag på. Trenden är att man ska mjölka/tvinga användarna/spelarna till att ge dom mer pengar. Det sätt som EA använde sig av, var att skapa ofärdiga spel (till exempel, The Sims 4 innehöll inte bebisar som vad The Sims 3 gjorde), för att sedan lägga in efterlängtade saker (som bebisar i The Sims 4) via expansionspaket, och som då kostade runt 300 kr utöver originalspelet.

Samma sak är det med Microoft och dess Windows-system. BitLocker kom med Windows 10 Home, men inte i Windows 11 Home. Det finns däremot i Windows 11 Pro, allt för att mjölka deras använda på pengar, samtidigt som de snor åt sig allt mer data om en, tack vare krävandet av Outlook-konto (Windows XX Home). Det är ett sjukt beteende, om du frågar mig -.-

Som tur var finns det gratisalternativ som gör samma jobb som BitLocker, om inte bättre och säkrare till och med (jag vet dock ej om Microsoft har fixat till de problem som BitLocker hade för flera år sen, vilket de borde ha gjort). VeraCrypt är ett av dessa gratisalternativ. Om du kör med någon molntjänst, så kan du ju använda dig av Cryptomator.

Både VeraCrypt och Cryptomator är 100% gratis att använda (men det sistnämnda kostar för att använda det i främst Android) och källkoderna för både VeraCrypt och Cryptomator är öppna för alla att se, perfekt för att leta efter kryphål som egentligen inte ska finnas där. Detta är omöjligt att kolla gällande BitLocker, då Microsoft kör med stängd källkod, likaså Apple.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.