Brytare för elelement?

Permalänk
Medlem

Brytare för elelement?

Jag tänkte köra med en Raspberry pi + CC2531 som styrenhet. Mitt huvudsakliga mål är att fjärrstyra först och främst elelementen (enfas) i mitt hus. Jag vill kunna stänga av och sätta igång dem beroende på temperatur i rummet. Jag har beställt tempgivare som ska sättas i rummet.

Nu är min fråga hur jag styr själva elementen. Funkar det med en sån här? Den ser lite klen ut och verkar vara gjord för lampsladd eller motsvarande, men klarar enligt specen upp till 2200 W. Är det något mer än effekten jag behöver ta i beaktande?

Permalänk
Medlem

Näe, men jag antar att du inte är elektriker och rekommenderar en plug-in typ.-

T.ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/philips-hue/phi...

eller
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-90356166...
(dubbelkolla så den här är Zigbee, men jag tror det)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag tänkte köra med en Raspberry pi + CC2531 som styrenhet. Mitt huvudsakliga mål är att fjärrstyra först och främst elelementen (enfas) i mitt hus. Jag vill kunna stänga av och sätta igång dem beroende på temperatur i rummet. Jag har beställt tempgivare som ska sättas i rummet.

Nu är min fråga hur jag styr själva elementen. Funkar det med en sån här? Den ser lite klen ut och verkar vara gjord för lampsladd eller motsvarande, men klarar enligt specen upp till 2200 W. Är det något mer än effekten jag behöver ta i beaktande?

Har de inte termostat ?
Endera är de fast monterade och då behöver du anlita en behörig elinstallatör eller så har du nått löst element med stickkontakt och då är det väl enklast med ett styrt uttag av någon sort i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske erbjuder jag tråkiga lösningar för det är mindre DIY och ingen raspberry i mitten.

Men det finns en del färdiga produkter för det här tänker jag mig. Hur bra lösningarna faktiskt är - det är väl det svåraste här verkar det som.

https://www.clasohlson.com/se/Plug-in-termostat-Mill-WiFi-soc...
(app utan termostat - det verkar visserligen kass)

https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanp...
Den ser bra ut. Kanske dyr om man vill styra många element.

https://cdon.se/hem-tradgard/tradlos-termostat-med-lcd-digita...
Det här ser ju lovande ut. Billig och med trådlös termostat för regleringen. Verkar kunna styra flera mottagare samtidigt dessutom.
Bristfällig produktinfo däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Näe, men jag antar att du inte är elektriker och rekommenderar en plug-in typ.-

T.ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/philips-hue/phi...

eller
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-90356166...
(dubbelkolla så den här är Zigbee, men jag tror det)

Jag är inte elektriker, men jag har en sådan som hjälper mig. Elementen har ingen vanlig kontakt, utan istället en sån här. Annars hade någon av de där nog funkat ypperligt. IKEA-kontakten verkar vara Zigbee- och Home Assistant-kompatibel.

Skrivet av mrqaffe:

Har de inte termostat ?
Endera är de fast monterade och då behöver du anlita en behörig elinstallatör eller så har du nått löst element med stickkontakt och då är det väl enklast med ett styrt uttag av någon sort i stället.

De är fast monterade fast med en stickpropp, se ovan. Och jo, de har termostat men jag reser en hel del och vill kunna sätta ner elementen till lägre temperatur då jag inte är hemma. För att sedan kunna höja temperaturen när jag är på väg hem. Dyrt med el vettu.

Skrivet av Söderbäck:

Kanske erbjuder jag tråkiga lösningar för det är mindre DIY och ingen raspberry i mitten.

Men det finns en del färdiga produkter för det här tänker jag mig. Hur bra lösningarna faktiskt är - det är väl det svåraste här verkar det som.

https://www.clasohlson.com/se/Plug-in-termostat-Mill-WiFi-soc...
(app utan termostat - det verkar visserligen kass)

https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanp...
Den ser bra ut. Kanske dyr om man vill styra många element.

https://cdon.se/hem-tradgard/tradlos-termostat-med-lcd-digita...
Det här ser ju lovande ut. Billig och med trådlös termostat för regleringen. Verkar kunna styra flera mottagare samtidigt dessutom.
Bristfällig produktinfo däremot.

De från Conrad och Cdon verkar inte kunna fjärrstyras? Och ja avsaknaden av DIY är ett problem

Jag vill alltså bygga ett system som går att bygga ut, för att i framtiden kanske styra annan energikrävande apparatur t ex varmvattenberedaren.

Permalänk
Medlem

Bäst hade varit om du haft elementen på egen grupp i elcentralen och sen haft en DIN skena med kontaktorer som sitter mellan centralen och gruppen. Då hade du även kunnat bygga ut mot andra grupper. Det är lättare att hitta kontaktorer som klarar lasten och som dessutom kan interfacea med digitala hårdtrådade signaler vilket känns lite robustare.

Nu kanske jag är overkill, men det är vad jag hade satsat på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag är inte elektriker, men jag har en sådan som hjälper mig. Elementen har ingen vanlig kontakt, utan istället en sån här. Annars hade någon av de där nog funkat ypperligt. IKEA-kontakten verkar vara Zigbee- och Home Assistant-kompatibel.

De är fast monterade fast med en stickpropp, se ovan. Och jo, de har termostat men jag reser en hel del och vill kunna sätta ner elementen till lägre temperatur då jag inte är hemma. För att sedan kunna höja temperaturen när jag är på väg hem. Dyrt med el vettu.

De från Conrad och Cdon verkar inte kunna fjärrstyras? Och ja avsaknaden av DIY är ett problem

Jag vill alltså bygga ett system som går att bygga ut, för att i framtiden kanske styra annan energikrävande apparatur t ex varmvattenberedaren.

Den anslutningskontakten du länkade till verkar ha en anslutning för tempstyrning "brytare till klocka" ta reda på hur den fungerar och om du kan utnyttja den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag är inte elektriker, men jag har en sådan som hjälper mig. Elementen har ingen vanlig kontakt, utan istället en sån här. Annars hade någon av de där nog funkat ypperligt. IKEA-kontakten verkar vara Zigbee- och Home Assistant-kompatibel.

Om det är exakt den du skickade och allt är inkopplat så är elementen inte 1-fas, då behöver du 3-fasbrytare (eller 2-fas, men tvivlar på att du hittar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag tänkte köra med en Raspberry pi + CC2531 som styrenhet. Mitt huvudsakliga mål är att fjärrstyra först och främst elelementen (enfas) i mitt hus. Jag vill kunna stänga av och sätta igång dem beroende på temperatur i rummet. Jag har beställt tempgivare som ska sättas i rummet.

Nu är min fråga hur jag styr själva elementen. Funkar det med en sån här? Den ser lite klen ut och verkar vara gjord för lampsladd eller motsvarande, men klarar enligt specen upp till 2200 W. Är det något mer än effekten jag behöver ta i beaktande?

kolla på qubinos sortiment för värmesystem, styr det med en razberry hat på din rpi.
https://qubino.com/qubino-heating-and-ventilation-solutions/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Bäst hade varit om du haft elementen på egen grupp i elcentralen och sen haft en DIN skena med kontaktorer som sitter mellan centralen och gruppen. Då hade du även kunnat bygga ut mot andra grupper. Det är lättare att hitta kontaktorer som klarar lasten och som dessutom kan interfacea med digitala hårdtrådade signaler vilket känns lite robustare.

Nu kanske jag är overkill, men det är vad jag hade satsat på.

Elementen är faktiskt på en egen grupp i centralen. Det sitter en gammal apparat för styrning via telefon (alltså det fasta telefonnätet). Saken är bara den att det sitter element i delar av huset som är mycket uselt isolerade, och element i rum som är betydligt bättre isolerade. Jag hade gärna styrt elementen helt separat, alternativt separerat per rum.

Men du är nog något på spåren när du säger att det är enklare att hitta lämplig brytare om jag letar bland kontaktorerna istället.

Men jag undrar egentligen, varför räcker det inte med den jag länkade till från början?

Skrivet av mrqaffe:

Den anslutningskontakten du länkade till verkar ha en anslutning för tempstyrning "brytare till klocka" ta reda på hur den fungerar och om du kan utnyttja den.

Det måste nog finnas stöd för det i elementet gissar jag. Det är inte exakt en sån anslutningsbox jag har, men liknande.

Skrivet av Megamannens:

Om det är exakt den du skickade och allt är inkopplat så är elementen inte 1-fas, då behöver du 3-fasbrytare (eller 2-fas, men tvivlar på att du hittar)

Mina element använder bara en av faserna i anslutningsboxen.

Skrivet av aragon:

kolla på qubinos sortiment för värmesystem, styr det med en razberry hat på din rpi.
https://qubino.com/qubino-heating-and-ventilation-solutions/

Tack, men lite onödigt dyrt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Brytare är en dålig lösning. Elelement är inte tysta. En tyristor som hackar sönder strömmen är bättre. Steglös reglering utan rörliga delar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Brytare är en dålig lösning. Elelement är inte tysta. En tyristor som hackar sönder strömmen är bättre. Steglös reglering utan rörliga delar alltså.

Jag förstår inte hur du menar. Jag vill kunna ställa in brytaren att bryta då temperaturen i rummet är över t ex 20 grader, och sluta då temperaturen är under t ex 18 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag förstår inte hur du menar. Jag vill kunna ställa in brytaren att bryta då temperaturen i rummet är över t ex 20 grader, och sluta då temperaturen är under t ex 18 grader.

Det är ju precis det som termostaten gör, bryter när det är för varmt och kör i gång när det är för kallt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mieriola:

Det är ju precis det som termostaten gör, bryter när det är för varmt och kör i gång när det är för kallt.

Men det TS vill ha är ju att kunna sänka tempen när rummet inte används snarare än att reglera tempen när det är i bruk. Det är inte så ovanligt att man har nått reglage av typen hemma/borta läge på värmesystemen så man kan sänka tempen på ett enkelt sätt utan att stänga av den för att spara energi tex att man aktiverar det 30 minuter innan man lämnar hemmet för att jobba och så aktiverar man värmen 1 timme innan man komemr hem igen så att det hinenr värmas upp. Det är därför det finns en anslutning för det på kontakten som länkades men nu var det ju inte exakt den modellen utan nått som inte verkar ha den funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En viktig fråga har hittils inte nämnts i diskussionen,vilken effekt har elementen?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det TS vill ha är ju att kunna sänka tempen när rummet inte används snarare än att reglera tempen när det är i bruk. Det är inte så ovanligt att man har nått reglage av typen hemma/borta läge på värmesystemen så man kan sänka tempen på ett enkelt sätt utan att stänga av den för att spara energi tex att man aktiverar det 30 minuter innan man lämnar hemmet för att jobba och så aktiverar man värmen 1 timme innan man komemr hem igen så att det hinenr värmas upp. Det är därför det finns en anslutning för det på kontakten som länkades men nu var det ju inte exakt den modellen utan nått som inte verkar ha den funktionen.

Jag vet det, men det kändes inte helt tydligt att TS hade koll på funktionen hos en termostat med tanke på den föreslagna tanken om en lösning.
Att kontrollera elementen med en separat brytare som slår på/av beroende på temperatur känns som fel väg att gå eftersom det ju är det som termostaten i elementet redan gör. Produkterna som länkats i tråden som slår på/av beroende på temp är mer lämpliga på element som saknar termostat, eller där den är trasig.
Det TS skall göra är att styra termostaten, vilket precis som du säger eventuellt skulle kunna gå med den hemma/borta läget. I de fall man ändå vill gå med en brytare som slår av/på så skall det vara ett större spann alternativt skötas manuellt så den inte frekvent slår på/av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Jag förstår inte hur du menar. Jag vill kunna ställa in brytaren att bryta då temperaturen i rummet är över t ex 20 grader, och sluta då temperaturen är under t ex 18 grader.

Forever do
If temp > 20 then minska effekt 200 W
Else öka effekt 200 W
Wait 15 minuter
End

Alltså med en tyristor så styr du effekten i små steg, vilket ger tyst element!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det TS vill ha är ju att kunna sänka tempen när rummet inte används snarare än att reglera tempen när det är i bruk. Det är inte så ovanligt att man har nått reglage av typen hemma/borta läge på värmesystemen så man kan sänka tempen på ett enkelt sätt utan att stänga av den för att spara energi tex att man aktiverar det 30 minuter innan man lämnar hemmet för att jobba och så aktiverar man värmen 1 timme innan man komemr hem igen så att det hinenr värmas upp. Det är därför det finns en anslutning för det på kontakten som länkades men nu var det ju inte exakt den modellen utan nått som inte verkar ha den funktionen.

Exakt!

Skrivet av hölmiz:

En viktig fråga har hittils inte nämnts i diskussionen,vilken effekt har elementen?

800W är det största.

Skrivet av Irre:

Forever do
If temp > 20 then minska effekt 200 W
Else öka effekt 200 W
Wait 15 minuter
End

Alltså med en tyristor så styr du effekten i små steg, vilket ger tyst element!

Jag har aldrig hört ett knyst från mina element. Jag förstår inte riktigt hur du menar att de låter? Menar du att de knäpper då termostaten slår till?

Hela poängen med mitt projekt är att huset har två element per rum, vilket ger 10 element totalt. Det är ett jobb att gå runt i huset och vrida ner samtliga element, och om man missar ett element så kommer det att vara skållhett när jag kommer tillbaka efter det får jobba för att kompensera alla andra element som är nedsatta. Det är samma jobb när jag kommer hem igen och ska vrida upp alla. Och då har jag oftast mina barn med mig och de tycker inte det är kul att komma hem till ett iskallt hus.

Jag reser ganska mycket, är hemifrån varje vecka. Ibland är jag borta 2 dagar, andra veckor är jag hemifrån hela veckan. Det blir en del kilowattimmar om elementen ska stå på rumstemperatur hela tiden.

Permalänk
Medlem

https://www.m.nu/rela-zigbee/aqara-inbyggnadsrela-1-kanal-uta...

En sådan kanske är en bättre lösning än den som var tänkt för sladd montage som du länkade.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fr0hike:

Exakt!

800W är det största.

Jag har aldrig hört ett knyst från mina element. Jag förstår inte riktigt hur du menar att de låter? Menar du att de knäpper då termostaten slår till?

Hela poängen med mitt projekt är att huset har två element per rum, vilket ger 10 element totalt. Det är ett jobb att gå runt i huset och vrida ner samtliga element, och om man missar ett element så kommer det att vara skållhett när jag kommer tillbaka efter det får jobba för att kompensera alla andra element som är nedsatta. Det är samma jobb när jag kommer hem igen och ska vrida upp alla. Och då har jag oftast mina barn med mig och de tycker inte det är kul att komma hem till ett iskallt hus.

Jag reser ganska mycket, är hemifrån varje vecka. Ibland är jag borta 2 dagar, andra veckor är jag hemifrån hela veckan. Det blir en del kilowattimmar om elementen ska stå på rumstemperatur hela tiden.

Då är det i vilket fall ett lite större projekt att lösa det så endera kanske du skulle byta till element som har sänkningsfunktionen inbyggd så du kan styra alla via en signal eller så skulle du kanske skita helt i det och i stället installera en värmepump, det lär ju kosta kanske 1/4 del av en värmepump att bygga en styrning till elementen så värmepumpen betalar sig ännu snabbare om du räknar på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HomeAssistant med valfria tempsensorer och brytare beronde på vilket protokoll man vill använda är väl den uppenabara lösningen? Men det verkar väl vara det TS siktar på (zigbee) med en Pi och en CC2531?:-)

Tänkte själv komma till skott med att äntligen koppla in elementen till befintligt Home Assistant-system.

Kör själv zigbbee med övriga prylar samt har fasta enfaselement så brytare och sensorer blir zigbee-diton.
Finns sen oändliga möjligheter för hur du sedan vill styra ditt system där den enklaste lösningen är att använda Home assistans "simple-thermostat" out of the box.

Tänkte köpa på mig en drös Aqara SSM-U01 som switchar. Som sensorer har jag redan Aqaras tempsensorer.

BTW, ang tyrisor-styrning. Om någon känner till tyristordrivna brytare på 10A för zigbee så vill jag gärna veta. Hade varit skönt att slippa reläklicken:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Elementen är faktiskt på en egen grupp i centralen. Det sitter en gammal apparat för styrning via telefon (alltså det fasta telefonnätet). Saken är bara den att det sitter element i delar av huset som är mycket uselt isolerade, och element i rum som är betydligt bättre isolerade. Jag hade gärna styrt elementen helt separat, alternativt separerat per rum.

Men du är nog något på spåren när du säger att det är enklare att hitta lämplig brytare om jag letar bland kontaktorerna istället.

Men jag undrar egentligen, varför räcker det inte med den jag länkade till från början?

Det måste nog finnas stöd för det i elementet gissar jag. Det är inte exakt en sån anslutningsbox jag har, men liknande.

Mina element använder bara en av faserna i anslutningsboxen.

Tack, men lite onödigt dyrt tyvärr.

Jag har ingen erfarenhet av den brytare du länkade, men den bör absolut funka. Frågan är bara hur stor vinsten blir. Är det värt inköp, installation och konfiguration? Blir skillnaden i förbrukning verkligen så stor?