Permalänk
Racingkonstnär

Simriggen genom åren

Ett galleri om min rigg för diverse bilspel genom åren.

Allt började redan när man var liten och spelade Colin Mcrae Rally, Need For Speed och TOCA mm. Minns fortfarande hur häftigt jag tyckte det var när Pappa hade köpt ratt och pedaler med force feedback. Innan spelade man med piltangenterna så det var en enorm uppgradering.

Har haft många olika Logitechrattar till och från sedan dess men aldrig riktigt gillat känslan och framförallt allt oväsen från rattbasen. Känns nästan som tiden stått stilla för Logitechs rattar ända sedan G25an släpptes.

Tog då beslutet att hoppa upp lite i prisklass till Thrustmasters remdrivna rattar och sedan spårade allt ur någonstans på vägen. Snöbollseffekten tror jag många likasinnade känner igen.

Riggen ändras fortlöpande och ibland tror jag nästan det är roligare att pyssla med riggen istället för att köra.

Vill ni spana in en vassare rigg så har min race-polare @dahliin86 ett liknande galleri.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Kul att se, jag gillar hur noggrann du verkar vara med allting så att det ska se stilrent ut.

Över hur många år är detta?

Permalänk
Discokungen

Riktigt kul resa att följa med på! Än tycker jag inte att du spårat ur.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Man älskar ju folk som spårar och snöar in på saker

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag vet hur det känns… hade i många år Logitech rattar och trillade aldrig dit. Känslan fanns liksom aldrig. Men i somras förbeställde jag den nya serien Fanatec grejer. Mest för att jag inte hade varit på en trackday på på ett bra tag (Corona). Så för typ en månad sedan dök pakten upp och jag bords monterade en 8nm DD ratt. Bordet höll… men stol och jag åkte över hela rummet. Som första runda tog jag ut en Alfa 4c på Spa som jag kört IRL för en baseline. Vilken skillnad med DD! Helt plötsligt så var jag där igen, kul tänkte jag! Detta kommer att bli användbart att lära mig nya banor med, och allmän träning. Så nu en månad senare har jag klämt in en rigg på hemma kontoret och kör mycket… Kul hobby detta. Och kostade inte mycket mer än en runda däck och en trackday på kontinenten.

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem

Hahaha.. känner igen mig så tydligt i detta. Inte för att jag alls är intresserad av bilspel, rally eller något sånt, men just det att man snöar in sig.
Fick feeling för Custom modding för datorer. Det började men att man målade en detalj, därefter börjades det köpa in verktyg för både det ena och det andra och till slut hade man spenderat så mycket pengar och tid att man knappt vågade kolla tillbaka.
Sjukt roligt hur som helst. En hobby som än håller i och kan med handen på hjärtat säga att jag inte ångrar en enda krona spenderat på detta. Att bygga och customize:a datorer är roligare än att sitta framför dem...

Permalänk
Medlem

Tillägg - Insåg själv mitt "beroende" när bekanta skulle bygga datorer. Jag började föreslå att jag kan bygga ihop den, jag kan göra custom cables, jag kan göra färgtema osv. Jag var mer lyrisk än de var, när det inte ens handlade om min dator, haha..

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Jesper_W:

Kul att se, jag gillar hur noggrann du verkar vara med allting så att det ska se stilrent ut.

Över hur många år är detta?

Tack! Hyffsat noga med kabeldragningen i alla fall. Ungefär 2 år i tidsspann.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Flamso:

Riktigt kul resa att följa med på! Än tycker jag inte att du spårat ur.

Kul att du tycker det :). Skönt att höra, anser också egentligen att jag spårat ur när det står en motionrigg med trippla skärmar i vardagsrummet

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Lysmask:

Hahaha.. känner igen mig så tydligt i detta. Inte för att jag alls är intresserad av bilspel, rally eller något sånt, men just det att man snöar in sig.
Fick feeling för Custom modding för datorer. Det började men att man målade en detalj, därefter börjades det köpa in verktyg för både det ena och det andra och till slut hade man spenderat så mycket pengar och tid att man knappt vågade kolla tillbaka.
Sjukt roligt hur som helst. En hobby som än håller i och kan med handen på hjärtat säga att jag inte ångrar en enda krona spenderat på detta. Att bygga och customize:a datorer är roligare än att sitta framför dem...

Kul! Likasinnad med olika intressen kanske man kan säga. Fast har också varit sugen på att bygga någon riktigt häftig custom dator men inte blivit av än. Jag håller helt med om att man blir totalt fartblind för tid och pengar när man fått tunnelseendet. I och med att jag började bygga massa rattar och tillbehör runtom riggen blev det en hel del prylar som köptes in till det med. Inte ens vågat räkna på vad allt sådant kostat, hade säkert blivit billigare att köpa färdigbyggda tillbehör och rattar men hur kul är det? Man lär sig massvis på vägen också.

Permalänk
Medlem

Bara motion som saknas nu då. Rekommenderar att hitta någon liga att köra i, om du inte redan gör det. Lyfter upplevelsen ordentligt.

Permalänk
Medlem

Riktigt bad ass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

Kul! Likasinnad med olika intressen kanske man kan säga. Fast har också varit sugen på att bygga någon riktigt häftig custom dator men inte blivit av än. Jag håller helt med om att man blir totalt fartblind för tid och pengar när man fått tunnelseendet. I och med att jag började bygga massa rattar och tillbehör runtom riggen blev det en hel del prylar som köptes in till det med. Inte ens vågat räkna på vad allt sådant kostat, hade säkert blivit billigare att köpa färdigbyggda tillbehör och rattar men hur kul är det? Man lär sig massvis på vägen också.

Precis som du säger - man lär sig så himla mycket på vägen. Så länge man uppskattar tiden och pengarna man lägger på sin hobby så spelar det egentligen inte så stor roll.
Exakt - att köpa färdigt hade helt klart varit mest lönsamt, men man hade aldrig stött på det som man har gjort.
Är det något man ska lägga pengar på, så är det definitivt det men brinner för!

Permalänk
Medlem

Har man börjat med sim racing så är det oftast kört men det är värt varenda krona.
Med den kvalitén dina rattar ser ut att ha, det är inget du har funderat på att börja sälja?

Och motion, du kommer inte ångra dig jag lovar!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Förstår precis, roligare att ändra lägga till än att ibland köra.

Så happy att man inte är 15 och bor i pojkrummet. Hade varit så svårt att motivera köpen för mamma.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av izzie:

Bara motion som saknas nu då. Rekommenderar att hitta någon liga att köra i, om du inte redan gör det. Lyfter upplevelsen ordentligt.

Har deltagit i några serier i iRacing som iRX, F3, Fanatec och VRS GT3 samt några SM-tävlingar av SBF virtuell bilsport. Inga resultat att prata om men det är såklart mycket roligare att köra lite mer seriöst än att bara köra mot sina egna tider.

Synd att det inte finns bättre alternativ till iRacing eftersom spelet tyvärr känns lite lastgammalt och stelbent många gånger. Men onlineracen och licenssystemet är omatchat idag.

Motion får bli av när boendet tillåter mera utrymme för mina nördiga intressen :).

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av smygolf:

Har man börjat med sim racing så är det oftast kört men det är värt varenda krona.
Med den kvalitén dina rattar ser ut att ha, det är inget du har funderat på att börja sälja?

Och motion, du kommer inte ångra dig jag lovar!

Ja, det kostar en del men är riktigt roligt. Jämfört med riktig motorsport är det billigt i alla fall

Tack, jag kan inte sälja rattar där jag inte gjort designen själv från grunden men om jag gör en helt egen design skulle det såklart kunna vara en idé. Tyvärr är det nog inte värt arbetstiden ändå. Om man ska lägga sig på ett attraktivt pris mot andra rattbyggare blir det inte mycket valuta för jobbet. Ska man kunna ta bra betalt får man göra custom PCBs och tillverka det mesta i CNCad Alu alt. kolfiber. Även om 3D-print fungerar hur bra som helst om det designas rätt, saknas ändå den där exklusiva känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

Har deltagit i några serier i iRacing som iRX, F3, Fanatec och VRS GT3 samt några SM-tävlingar av SBF virtuell bilsport. Inga resultat att prata om men det är såklart mycket roligare att köra lite mer seriöst än att bara köra mot sina egna tider.

Synd att det inte finns bättre alternativ till iRacing eftersom spelet tyvärr känns lite lastgammalt och stelbent många gånger. Men onlineracen och licenssystemet är omatchat idag.

Motion får bli av när boendet tillåter mera utrymme för mina nördiga intressen :).

Håller inte med angående iRacing-biten. Men smaken är som baken. ACC är värt att kolla in också.

Permalänk
Medlem

Härlig läsning!
Ska själv en dag uppgradera från min Logitech Momo till något lite vassare men stannar nog på Thrustmasters remdrivna rattar. Alldeles för många hobbyn som slukar pengar...

Har du provat köra med VR? Om inte, något du planerar att införskaffa?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat sätta mig in i simracing-världen. Har länge varit fascinerad av rally och tycker konceptet är superintressant. Själv sitter jag med Dirt Rally 2.0 och en xbox 360 kontroll och har svårt att försvara 3000kr för en logitech ratt och pedaler. Sånna här är både inspirerande och skrämmande, hur långa det går att ta det. Riktigt snyggt bygge måste jag säga och hela vindgrejen påminde mig om klubb Nintendos aprilskämt och lucktgenerering till gamecube xD

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det här är fint! Gillar att det började ganska lätt och slutar med att du bygger egna rattar.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Pnorberg:

Härlig läsning!
Ska själv en dag uppgradera från min Logitech Momo till något lite vassare men stannar nog på Thrustmasters remdrivna rattar. Alldeles för många hobbyn som slukar pengar...

Har du provat köra med VR? Om inte, något du planerar att införskaffa?

Det räcker gott med Thrustmasters remdrivna rattbasar. Annars har Fanatec släppt en budget direct drive som kanske kan vara ett alternativ.

Har kört lite med ett Rift S men upplösningen känns för låg samt att man inte ser de fysiska tillbehören runtomkring. Trippla skärmar är nog det ultimata. Det blir rätt svettigt med ett VR-headset på sommaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

Det räcker gott med Thrustmasters remdrivna rattbasar. Annars har Fanatec släppt en budget direct drive som kanske kan vara ett alternativ.

Har kört lite med ett Rift S men upplösningen känns för låg samt att man inte ser de fysiska tillbehören runtomkring. Trippla skärmar är nog det ultimata. Det blir rätt svettigt med ett VR-headset på sommaren också.

Var på väg att köpa deras billigaste Porscheratt för många herrans år sedan men har med åren glömt bort dem helt. Ska kika, tack!

Aha ja det är ju något att ha i åtanke, personligen så kommer riggen vara placerad i källaren där det är svalt året runt. Ultrawide, 49"+ kanske också är ett alternativ istället för 3 skärmar? Slipper svarta kanter?
Köpte en 34" och tyckte det blev ett rejält lyft till speciellt bilspel men lite bredare får det gärna vad just för backspeglar. Dock så kanske det är för lite vinkel?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Kenneth:

Det här är fint! Gillar att det började ganska lätt och slutar med att du bygger egna rattar.

Tack

The snowball-effect

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Pnorberg:

Var på väg att köpa deras billigaste Porscheratt för många herrans år sedan men har med åren glömt bort dem helt. Ska kika, tack!

Aha ja det är ju något att ha i åtanke, personligen så kommer riggen vara placerad i källaren där det är svalt året runt. Ultrawide, 49"+ kanske också är ett alternativ istället för 3 skärmar? Slipper svarta kanter?
Köpte en 34" och tyckte det blev ett rejält lyft till speciellt bilspel men lite bredare får det gärna vad just för backspeglar. Dock så kanske det är för lite vinkel?

Absolut kan en 49” vara ett alternativt. Tycker dock att det blir lite märkligt med sidorutorna och backspeglarna. Trippla skärmar så blir det mer naturligt om man har rätt vinklar. Jag har tyvärr bara plats för en 34”, saknar att kunna titta i sidorutorna och se backspeglarna. Ska man kunna se backspeglarna blir FOV helt tokigt inställt. Finns guider för hur du ska ställa FOV i förhållande till ditt avstånd från skärmen, det påverkar körkänslan mer än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Var på väg att köpa deras billigaste Porscheratt för många herrans år sedan men har med åren glömt bort dem helt. Ska kika, tack!

Aha ja det är ju något att ha i åtanke, personligen så kommer riggen vara placerad i källaren där det är svalt året runt. Ultrawide, 49"+ kanske också är ett alternativ istället för 3 skärmar? Slipper svarta kanter?
Köpte en 34" och tyckte det blev ett rejält lyft till speciellt bilspel men lite bredare får det gärna vad just för backspeglar. Dock så kanske det är för lite vinkel?

Om man mest kör iRacing så går det att addera 27 eller 34" på varsin sida av en 49".
Men det tar plats, ser helt galet ut, men känslan är Enorm

Det finns en sim som stödjer det rätt upp o ner men minns inte vilken det var, inte AC eller ACC utan någon av dom andra.

*edit*
Glömde stativet, ett standard trippel stativ passar inte, alla 3 balkarna som skärmarna sitter i måste förlängas.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Vi mätte ju. 3x27" får visst plats! Köp!

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av dahliin86:

Vi mätte ju. 3x27" får visst plats! Köp!

Det är inte jag direkt som säger att det inte får plats…

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Tack för att du delar detta med oss 😃👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För en annan som har noll koll. Vad kostar en vettig simulator om man ska köpa allt färdigt?

Jävligt coolt att du byggt rattarna helt själv! Ser riktigt bra ut.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"