Coinbase vs Binance?

Permalänk
Medlem

Coinbase vs Binance?

Jag har börjat investera lite småslantar i krypto för att prova på det. Jag gjorde ett konto på Coinbase o det fungerar bra, har lite blandade krypto där. Sen ville jag prova på Monero o det fanns inte på Coinbase, så jag gjorde ett konto på Binance. Jag googlar lite jämförelser:
https://www.investopedia.com/binance-vs-coinbase-5120852
https://www.thebalance.com/binance-vs-coinbase-5118288

Det verkar ganska jämnt. Men jag funderar på att skaffa Visa-kortet som finns hos Binance, jag vet inte om det finns motsvarande på Coinbase?
https://www.binance.com/en/cards

Coinbase är enklare, men jag tänker att det inte bör vara alltför svårt att lära sig Binance, o att de har lägre avgifter.

Sen lite frågor om Visa-kortet...

Vad kostar det? Jag hittar nått om €25, är det per år?

När man handlar med kortet, dras det direkt från ens Bitcoin, eller måste man på nått sätt konvertera de manuellt innan man vill handla med det? Fick svar på Flashback att det dras direkt från ens krypto, men hur fungerar det om man har flera kryptovalutor? Drar den procentuellt lika mycket av varje? Vad bestämmer vilken valuta det ska dras av?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Skrivet av Muppety:

Jag har börjat investera lite småslantar i krypto för att prova på det. Jag gjorde ett konto på Coinbase o det fungerar bra, har lite blandade krypto där. Sen ville jag prova på Monero o det fanns inte på Coinbase, så jag gjorde ett konto på Binance. Jag googlar lite jämförelser:
https://www.investopedia.com/binance-vs-coinbase-5120852
https://www.thebalance.com/binance-vs-coinbase-5118288

Det verkar ganska jämnt. Men jag funderar på att skaffa Visa-kortet som finns hos Binance, jag vet inte om det finns motsvarande på Coinbase?
https://www.binance.com/en/cards

Coinbase är enklare, men jag tänker att det inte bör vara alltför svårt att lära sig Binance, o att de har lägre avgifter.

Sen lite frågor om Visa-kortet...

Vad kostar det? Jag hittar nått om €25, är det per år?

När man handlar med kortet, dras det direkt från ens Bitcoin, eller måste man på nått sätt konvertera de manuellt innan man vill handla med det? Fick svar på Flashback att det dras direkt från ens krypto, men hur fungerar det om man har flera kryptovalutor? Drar den procentuellt lika mycket av varje? Vad bestämmer vilken valuta det ska dras av?

Googla på coinbase card fees och binance card fees så ser du.
0.9% avgift på alla köp med binance kortet. 8 700 EUR maxgräns per köp.

Förstår inte riktigt folks fetish med att handla på krypto. Har man rejält med deg så vill man väl ändå ta ut till bank om man ska investera i nåt riktigt stort (bostad el liknande).
Småskrot ä ju bara å behålla och tradea upp sig.

Permalänk
Medlem

När du jämför avgifter, glöm inte jämföra uttagsavgifter "withdrawal fees". Exempelvis att skicka bitcoin är billigare från Coinbase än från binance. Men det kan variera med olika kryptovalutor. Jag har lärt mig att Stellar (XLM) ofta är billigt och bra att överföra från andra kryptobörser såsom binance till Coinbase. Sedan var det väl något strul med SEPA-överföringar till/från binance? Eller har de löst det nu? Jag har endast använt binance för handel krypto-krypto så jag är osäker på hur de fungerar med att köpa med fiatpengar.

Glöm inte att du kan överföra kryptovalutor från en kryptobörs till en annan. Säg att du nu vill köpa Monero. Då kan du skicka bitcoin från coinbase till Tradeogre och köpa Monero där.

En kryptobörs med låga avgifter är FTX. Tyvärr är de också långsamma när det gäller SEPA-överföringar och de har långsam support om något skulle strula. Så de lägre avgifterna får man betala med sämre service. I övrigt är FTX trevligt att göra trading på så när man väl fått in pengarna där och växlat till US-dollar så har man en trevlig handelsplats med låga avgifter. Mitt tips är att växla från fiat-pengar till krypto någon annanstans, överföra kryptovalutan till FTX och sedan handla där om man inte orkar vänta på insättningarna av fiatvaluta. Men de har inte Monero heller.

Det verkar vara svårt att hitta någon kryptobörs med SEPA-överföring som också handlar med Monero. Så risken är väl att binance avlistar monero för att få tillgång till SEPA igen. Alternativt inte får SEPA igen?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag flyttade över allt till Binance, p.g.a lägre avgifter. Dock var det dyrt att flytta, men nu har jag allt samlat där... Jag växlar främst mellan olika krypto, o det rör sig bara om några tusenlappar, så det är inga större summor jag handlar med. Ska försöka att inte använda Visa-kortet (vill spara så mycket som möjligt) o betala direkt med Bitcoin kommer jag inte att göra, endast konvertera mellan krypto, men det kostade inget att få det. €25 var bara om man vill ha ett nytt kort.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Det här funderar jag fortfarande på...

Om jag vill föra över pengar så att jag kan betala med kortet ("Funding Wallet"), så trycker jag på "Transfer" o kan då flytta över valfri krypto till "Funding Wallet" så att det fylls på till höger, i den valuta man önskar.

Jag testade att föra över 0,01698886 BNB, vilket är lika med €8,62. Nu borde jag väl kunna handla för €8,62 med kortet, som ett vanligt Visa-kort (när jag har fått det, eller online)?

Men, om jag har flera valutor i "Funding Wallet", vilken är det som det dras av då om jag handlar med kortet? Om jag sätter in BTC o ETH? Dras det lika mycket procentuellt? Man kan flytta rutorna med valutorna upp o ner, dras det kanske från den som överst i första hand? O om den tar slut så nästa?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Det här funderar jag fortfarande på...

Om jag vill föra över pengar så att jag kan betala med kortet ("Funding Wallet"), så trycker jag på "Transfer" o kan då flytta över valfri krypto till "Funding Wallet" så att det fylls på till höger, i den valuta man önskar.

https://i.imgur.com/ST7TOMp.png

Jag testade att föra över 0,01698886 BNB, vilket är lika med €8,62. Nu borde jag väl kunna handla för €8,62 med kortet, som ett vanligt Visa-kort (när jag har fått det, eller online)?

https://i.imgur.com/Me7MPF6.png

Men, om jag har flera valutor i "Funding Wallet", vilken är det som det dras av då om jag handlar med kortet? Om jag sätter in BTC o ETH? Dras det lika mycket procentuellt? Man kan flytta rutorna med valutorna upp o ner, dras det kanske från den som överst i första hand? O om den tar slut så nästa?

Det verkar som att du kan ändra ordningen med dra-och-släpp så jag gissar att den översta kryptovalutan är den som används i första hand när du använder ditt kort. Kan tänka mig att om du betalar med kortet så fortsätter den att dra från närst översta om den översta går ner till noll.

Edit: Föreslår att du kontaktar binance support då de lär veta bättre hur det fungerar hos dem.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det är översta posten som de drar från först, när balansen är 0 på översta så dras från underliggande. Allt kan ske i en och samma fiattransaktion.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED