Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Står man stilla går det oändligt med energi per mil.

Jo såklart, tänker mer på att generatorn går att köra i 6 h på en tank. Kan man då gå plus minus noll under den tiden? Förutsatt att man rullar sakta i en kö?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Id buzz verkar cool tex. Men ja, just nu finns inget bättre men under 2022-23 så kommer nog mycket roligt.

Hos BMW kan man konfigurera i4 som är helt elektrisk, verkar som att de första bilarna levererades för någon vecka sedan. Polestar är också på gång med sin 3e bil, den ska vara baserad på XC90 plattformen. Varken Polestar 3 och BMW i4 är fullgoda alternativ till Kia EV6 men breddar iallafall utbudet med elbilar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Haha såklart. Jag hade lite otur när jag tänkte 🤪.
Men då blir det ändå en mil i timmen, stämmer det om man kör 10 km/h, eller drar den mycket mer då om det är kallt? Tänker om man står i en kö.

Det här är en komplex fråga. För här spelar hastigheten in. Och utomhustemperaturen. Och laddtakten ;).

Det är säkerligen som du säger att det ligger någonstans kring 1,5 - 2 kwh per mil. Vindmotståndet är en väsentlig del av förbrukningen så den ändras ju beroende på hur snabbt man kör.
Här kan man titta närmre på vad en tesla drar i olika hastigheter:
https://teslaclubsweden.se/model-3-forbrukning-och-laddning/

I det här fallet räknar vi på att vi kan fylla på med ca 2kw laddning från ett vanligt vägguttag eller 2kw generator. Och det ska sedan räcka för att puttra fram i 10 kilometer i timman. I så låga hastigheter drar elbilarna rimligen mycket mindre. Samtidigt är det mer stopp/gas vilket drar ner effektiviteten.
Det stora problemet är väl att man vill ha igång värmen i bilen. Det i sig drar en hel del el.
Kör man så långsamt med hög uppvärmning samtidigt så lär förbrukningen per mil kunna dra iväg ordentligt-
Hur mycket drar bilvärmningen då? Ja det beror på hur kallt det är ;). Räknar vi på ett teoretiskt max så lär den väl kunna dra några kilowatt. Det innebär att uppvärmningsförbrukningen kan överstiga laddtakten från ett vanligt vägguttag på 2kw.
Så redan utan framdrift bara i uppvärmning kan man i teorin gå back i laddning medans man laddar bilen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Sj har man beställt en E-Niro och detta klippet är ju extremt trevligt att se, se timestamp.
Och bara för att översätta hans display till något vi förstår i sverige:
3.9 mi/kWh = 15.932595 kWh/100km osannolikt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=HDwnGQniJgw

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det här är en komplex fråga. För här spelar hastigheten in. Och utomhustemperaturen. Och laddtakten ;).

Det är säkerligen som du säger att det ligger någonstans kring 1,5 - 2 kwh per mil. Vindmotståndet är en väsentlig del av förbrukningen så den ändras ju beroende på hur snabbt man kör.
Här kan man titta närmre på vad en tesla drar i olika hastigheter:
https://teslaclubsweden.se/model-3-forbrukning-och-laddning/

I det här fallet räknar vi på att vi kan fylla på med ca 2kw laddning från ett vanligt vägguttag (right?). Och det ska sedan räcka för att puttra fram i 10 kilometer i timman. I så låga hastigheter drar elbilarna rimligen mycket mindre. Samtidigt är det mer stopp/gas vilket drar ner effektiviteten.
Det stora problemet är väl att man vill ha igång värmen i bilen. Det i sig drar en hel del el.
Kör man så långsamt med hög uppvärmning samtidigt så lär förbrukningen per mil kunna dra iväg ordentligt-
Hur mycket drar bilvärmningen då? Ja det beror på hur kallt det är ;). Räknar vi på ett teoretiskt max så lär den väl kunna dra några kilowatt. Det innebär att uppvärmningsförbrukningen kan överstiga laddtakten från ett vanligt vägguttag på 2kw.
Så redan utan framdrift bara i uppvärmning kan man i teorin gå back i laddning medans man laddar bilen.

I Sverige kanske det inte är en jättekorkad idé med etanolvärmare ändå. Man bör ju kunna använda en etanolvärmare för att kyla också, kombinerat med ett gasolsystem (se gasolkylskåp) . Men vet faktiskt inte om det är fysiskt möjligt. Kanske är ett ickeproblem med uppvärmning i en elbil idag, så länge man planerar sin körning väl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sj har man beställt en E-Niro och detta klippet är ju extremt trevligt att se, se timestamp.

E-niro är sjukt effektiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

I Sverige kanske det inte är en jättekorkad idé med etanolvärmare ändå. Man bör ju kunna använda en etanolvärmare för att kyla också, kombinerat med ett gasolsystem (se gasolkylskåp) . Men vet faktiskt inte om det är fysiskt möjligt. Kanske är ett ickeproblem med uppvärmning i en elbil idag, så länge man planerar sin körning väl.

Med tanke på hur det sett ut i vinter redan låter det inte helt tokigt med en etanolvärmare som backup om man hamnar i oväntad bilkö.
Ett tilläggspaket med etanolvärmning för nödlägen för de som bor på kallare breddgrader. I like it ;).

Gasolsystemet tror jag blir svårare. ACn är svår att ersätta just för att det krävs ganska mycket kylning för att kyla en bil när det är varmt. Det finns begränsad kylförmåga i att låta gas sippra ut ur en högtryckstank (som är vad dessa gasolkylskåb bygger på). Mängden värme denna mekanik kan suga åt sig räcker för att dra ner temperaturen i ett isolerat litet kylskåp i en husvagna - men det lär inte bli hållbart för en bil med så stort innanmäte och läcker värme som ett såll.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Med tanke på hur det sett ut i vinter redan låter det inte helt tokigt med en etanolvärmare som backup om man hamnar i oväntad bilkö.
Ett tilläggspaket med etanolvärmning för nödlägen för de som bor på kallare breddgrader. I like it ;).

Gasolsystemet tror jag blir svårare. ACn är svår att ersätta just för att det krävs ganska mycket kylning för att kyla en bil när det är varmt. Det finns begränsad kylförmåga i att låta gas sippra ut ur en högtryckstank (som är vad dessa gasolkylskåb bygger på). Mängden värme denna mekanik kan suga åt sig räcker för att dra ner temperaturen i ett isolerat litet kylskåp i en husvagna - men det lär inte bli hållbart för en bil med så stort innanmäte och läcker värme som ett såll.

Nej det har du nog rätt i. Tror iof att en värmepump som man kan backa processen på för kyla eg är ett bättre alternativ på elbilar. Med större batterier på 100 kWh lär det duga i 99,99% av fallen. Man vill ju helst inte behöva åka till en mack och tanka värmaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kört lite nu när det varit ett par minus. Verkar ligga runt 40 mil range, att jämföra med cirka 50 mil i somras (e-Niro). Det märks störst skillnad precis när värmepumpen kämpar på i början, då toppar vi över 20 kWh/100 km på 80-vägen i närheten - ligger betydligt lägre sommartid.

Stor fördel att vi har någorlunda varmt garage såklart. Börjar med hyfsad temperatur i både kupé och batteri.

Den enda "vinteranpassningen" jag gör egentligen är att vara lite mer noggrann med att ladda fullt innan vi ska åka en längre sträcka. Just för att ha marginalerna om vi blir ståendes. På samma sätt, kommer säkert ta ett par "onödiga" laddstopp längs långresor, bara för att ha lite extra i batteriet.

Har du winter mode i din bil?
Såg det fanns i EV6.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Söderbäck:

Samtidigt så kan man nog inte ha hängslen och livrem på allt. Helt ärligt, hur ofta hamnar man i bilkö i +12tim? Det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att planera för det…

Tycker det är fantastiskt hur många verkligen försöker hitta allt som en elbil kan vara sämre på än en ”vanlig” bil. Nackdelar finns men fördelarna är också många. Den där risken att bli fast i bilkö i snöstorm är nog lika stor/liten oavsett vad du tankar för något. Kan verkligen se säljaren framför mig som ska sälja på dig ett värmesystem för 40 lax som eldas med sprit till din elbil som -kanske eventuellt om att kan vara bra att ha…. Det kommer aldrig att hända

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Yes E-Niro är nice.
Ska dock avvakta helt nya modellen som kommer nästa år.
Hoppas de avtäcker pris och beställningsmöjligheter snart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes E-Niro är nice.
Ska dock avvakta helt nya modellen som kommer nästa år.
Hoppas de avtäcker pris och beställningsmöjligheter snart.

Jag orkade inte vänta, och är så sugen på elbil nu nu nu, så fick bli en 2022 års modell

Kia återförsäljaren pratade om att den skulle börja tillverkas i sommar och levereras sista delen 2022 tror jag det va.

Edit: Kia E-niro har "Winter Mode"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag orkade inte vänta, och är så sugen på elbil nu nu nu, så fick bli en 2022 års modell

Kia återförsäljaren pratade om att den skulle börja tillverkas i sommar och levereras sista delen 2022 tror jag det va.

Edit: Kia E-niro har "Winter Mode"

Alright.

Vad gör winter mode i bilen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man pratat något om Range på nya E-niro? Bygger den på en helt ny bil eller är det bara "facelift"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Alright.

Vad gör winter mode i bilen?

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/fi/fi/assets/conten...

Skrivet av Kias manual:

• The Winter mode is efficient during
the winter time when the high volt‐
age battery temperature is low. This
mode is recommended to improve
driving and DC charging performan‐
ces during winter by raising the bat‐
tery temperature to an adequate lev‐
el. However, this may reduce the dis‐
tance to empty significantly as the
high voltage battery consumes a lot
more electricity.

• Also, if the battery temperature is
low during driving or when scheduled
air conditioner/heater is activated,
this mode is operated to improve
driving performance.
However, when the battery level is
low, the mode is not operated to en‐
sure driving distance.

❈ This mode is available for the vehi‐
cles equipped with the battery
heater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har man pratat något om Range på nya E-niro? Bygger den på en helt ny bil eller är det bara "facelift"?

Helt ny bil från grunden dock samma platform.

Inga uppgifter är släppta än om pris och räckvidd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kört lite nu när det varit ett par minus. Verkar ligga runt 40 mil range, att jämföra med cirka 50 mil i somras (e-Niro). Det märks störst skillnad precis när värmepumpen kämpar på i början, då toppar vi över 20 kWh/100 km på 80-vägen i närheten - ligger betydligt lägre sommartid.

Stor fördel att vi har någorlunda varmt garage såklart. Börjar med hyfsad temperatur i både kupé och batteri.

Den enda "vinteranpassningen" jag gör egentligen är att vara lite mer noggrann med att ladda fullt innan vi ska åka en längre sträcka. Just för att ha marginalerna om vi blir ståendes. På samma sätt, kommer säkert ta ett par "onödiga" laddstopp längs långresor, bara för att ha lite extra i batteriet.

Jag kör min e-Niro i princip varje natt nu med allt från någon plusgrad till -13. Lustigt nog har min förbrukning sjunkit istället, men det har mer med väglaget än något annat att göra. Däremot tror jag inte att winter mode på bilen fungerar, för trots att det är aktiverat så står battery care för 0% av förbrukningen, och när jag laddade bilen imorse fick jag bara 24kW, vid en 150kW-laddare där jag brukar få runt 77!?!

Så till alla e-Niroägare här i tråden: Fungerar winter mode för er, och får ni vettig laddhastighet?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Återigen: Att hävda att en bensinbil behöver bärgas för att den fått soppatorsk är förstås helt felaktigt. Allt man behöver göra med en bensinbil är att ta en liten dunk bensin och fylla upp igen. Att låna eluttag går väl bra om man lyckats ha turen att få soppatorsk precis vid ett sådant. Hittar du många eluttag att låna längs våra vägar där du fått soppatorsk så är det ju toppen!

.

Finns ju redan grejer bärgarna kan ha med sig. Det räcker ju med ström för en 5-10 mil till närmaste stationära laddare.
https://insideevs.com/news/448206/sparkcharge-roadie-portable...
Så en laddning på 15 minuter från denna så är saken biff.
Nej, den behöver ingen kontakt att pluggas i.
Tesla har en liknande manick.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20211206...
Kul test av AMS. De dyrare bilarna presterar väldigt bra. Problemet är som det varit länge, strul med stolparna om man inte kör ionity, teslas eller andra finare nätverk. Zoe har vad jag sett i andra test i sommartid varit bra med i sitt segment men när den jämförs vintertid mot porsche, tesla, vw, kia så får den storsmäll.

Värmepump och snabbare laddning och något effektivare motor så hade den nog varit helt ok även om den kostar 350k+.
Långresor var rätt dyra på externa laddnätverk jämfört med hemmaladdning men det kommer alltid vara så. Hade själv varit nöjd med 15-20 mil vintertid om man kan ladda det fort nog när man väl är iväg, runt 10-15% av färdtiden, vilket audi, tesla, och porshe klarade här på vintern. Så på 2h körning blir det ish 10-12 min laddning för att kunna köra lika långt igen.

Edit: Verkar som de satt den som betalartikel nu...tur jag han skumma igenom det mesta innan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Basvarianten (rwd) med drag, vit färg och vinterdäck.

Det är ändå ganska bra pris. Av Kia i Malmö så var kostnaden 4695kr för bas modellen, vinter däck för 658kr (GoodYear på original fälg), redan där med std färg och drag så är kostnaden på 5353kr.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Verkar skilja rätt mycket ändå beroende på återförsäljare.
Vissa återförsäljare verkar tycka man ska betala hela däck+fälg under leasingtid, vilket är sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är ändå ganska bra pris. Av Kia i Malmö så var kostnaden 4695kr för bas modellen, vinter däck för 658kr (GoodYear på original fälg), redan där med std färg och drag så är kostnaden på 5353kr.

Ska man privatleasa så bör man köpa vinterdäck själv.

Jag köpte 19" fälgar med dubbade Continental (top 1-3 däck i tester) för 16000kr på. Hade gått att få för 12000kr med "basic"-fälgar med. Då kan man sälja dom för ett par tusen efter 3 år om man tar hand om dom så blir månadskostnaden helt okej.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jag kör min e-Niro i princip varje natt nu med allt från någon plusgrad till -13. Lustigt nog har min förbrukning sjunkit istället, men det har mer med väglaget än något annat att göra. Däremot tror jag inte att winter mode på bilen fungerar, för trots att det är aktiverat så står battery care för 0% av förbrukningen, och när jag laddade bilen imorse fick jag bara 24kW, vid en 150kW-laddare där jag brukar få runt 77!?!

Så till alla e-Niroägare här i tråden: Fungerar winter mode för er, och får ni vettig laddhastighet?

Såg när Tesla Björn testade ev6 så noterade han samma sak, att wintermode inte verkade göra något och battery care stod för 0% av förbrukningen. Förhoppningsvis något de fixar med en mjukvaru-uppdatering

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ska man privatleasa så bör man köpa vinterdäck själv.

Jag köpte 19" fälgar med dubbade Continental (top 1-3 däck i tester) för 16000kr på. Hade gått att få för 12000kr med "basic"-fälgar med. Då kan man sälja dom för ett par tusen efter 3 år om man tar hand om dom så blir månadskostnaden helt okej.

Yes, exakt vad jag tänkt göra, men var nyfiken på hans deal, då han bytt färg, lagt till drag och vinterdäck för en väldigt förmånlig kostnad.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, exakt vad jag tänkt göra, men var nyfiken på hans deal, då han bytt färg, lagt till drag och vinterdäck för en väldigt förmånlig kostnad.

Toppen. 🙂👍

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag försöker köpa egna däck till Marvel R men alla fälgar jag hittar är pissdyra och äter upp förtjänsten. I slutändan verkar jag bara tjäna några tusenlappar över 3 års tid, men till priset av att jag måste lagra och byta vinterdäcken själv 2 gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag försöker köpa egna däck till Marvel R men alla fälgar jag hittar är pissdyra och äter upp förtjänsten. I slutändan verkar jag bara tjäna några tusenlappar över 3 års tid, men till priset av att jag måste lagra och byta vinterdäcken själv 2 gånger per år.

Har du kollat så att byta av däck ingår så det inte kommer till extra avgift på det?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Glöm inte att de troligtvis kräver att visst antal mm kvar på däcken när de lämnas tillbaka. Sånt slipper du om du köper egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du kollat så att byta av däck ingår så det inte kommer till extra avgift på det?

Hittar ingenting specificerat i avtalet. Får fråga nästa gång jag tittar förbi. Minns att lagringen av däcken ska vara gratis åtminstone.

Skrivet av Leyer:

Glöm inte att de troligtvis kräver att visst antal mm kvar på däcken när de lämnas tillbaka. Sånt slipper du om du köper egna.

Jag kör nästan ingenting vintertid dock så det är jag inte orolig för, såvida deras krav inte är helt orimliga.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat vinterdäck för MG EV ZS 2022?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||