Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Dubbade är inte överskattat. Skulle säga precis tvärtom.

Finns fler än ett test.
Skulle också lita mer på Test World/Aftonbladet än Teknikens Värld.

https://ws-tires.s3.amazonaws.com/filer_public/d2/b7/d2b70297-ab04-4261-ba8e-4599fc1320fa/table_1.jpg

Lite svårt att se vilka som har dubb eller ej, men ser fortfarande ut att vara is som de presterar bättre på.

Skulle vara kul att se hur stor skillnad det är efter en säsong när man kört 90% tid på slask/asfalt. Håller dubbarna fortfarande måttet då tros?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vet inte om jag håller med. ”Om du inte har fullt batteri så får du skylla dig själv”. Det kan vara så enkelt att man inte kommer direkt hemifrån eller att man gjort en längre sträcka när man hamnar i kön.

Sen var ju inte problemet så stort eftersl det handlade om 1-2 bilar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att gå tillbaks till ämnet lite mer, försökte hitta statistik på hur stor andel elbilar det är. Var inte helt lätt, men hittade följande siffror:

BEV: ca 91k i Q3-21
laddbare bilar totalt: ca 275k
totalt antal bilar i Sverige: 7200k

Ger ebilar står för lite drygt 1% av fordonsflottan, räknar man in hybrider närmar man sig 4%. Sen är då såklart så att de som köper elbilar troligen kör mer än snittet, och en stor del av totala fordonsflottan är bilar som knappt kör något alls.

Anekdotiskt från trafiken här nere i Skåne skulle jag snarare gissa på en andel rena elbilar runt 5% av de man faktiskt möter i trafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

En bensinbil behöver näppeligen inte bärgas p g a soppatorsk. Vad man gör om man får slut på bensinen är att man ordnar fram en dunk med mer bensin och så häller man i den i tanken och kör vidare. Kör man i diket däremot, så oavsett drivmedel kan bilen då bli så skadad att den inte kan köra vidare för egen maskin.

Som vanligt finns det ju fler aspekter att ta in. Med en elbil behöver du inte hitta en bensinmack utan kan i teorin i alla fall låna ett eluttag vart som helst. Det är också på gång portabla nödbatterier som kan fylla på några mils räckvidd, som en reservdunk ungefär, dock tar det ju längre tid att "tanka" förstås. Å andra sidan kan man ju fylla på den här "reservdunken" i vilket eluttag som helst också.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av SweViver:

Av ren nyfikenhet (och för att byta ämne lite grann):

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Om jag själv skulle svara på frågan, så är den främsta anledningen helt enkelt för att den nya tekniken lockar mig något enormt och bil-intresset är som pånyttfött igen (ja åtminstone för mig så är elbilar fortfarande en nyhet, och äntligen börjar de få överkomliga priser). Jag är väl lite av en teknik-nörd rent generellt, så en elbil blir lite av en kul "novelty".

Den näst största anledningen är väl att man slipper den absurt höga skatten. Och på tredje plats att (många) elbilar är så fruktansvärt mycket piggare i accelerationen, vilket något jag alltid saknat med mina tidigare kärror.

Helt ärligt så struntar jag fullständigt i miljötänket eller utsläppen, så det är knappast något som ensamt skulle få mig att byta till elbil. Men lite kul är det trots allt att domedags-profeterna världen över tvingat fram denna spännande utveckling av elbilar.

För min del var det "gratis" drivmedel. Kan ladda gratis på jobbet så klarar mig till 95% på det.
Har sedan maj till nu betalat 130kr i drivmedel.
Innan låg jag på 1000-2000kr i månaden i dieselkostnad, så man sparar en del.
Har bilen som tjänstebil också vilket gör det mycket billigare än att privat leasa.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Som vanligt finns det ju fler aspekter att ta in. Med en elbil behöver du inte hitta en bensinmack utan kan i teorin i alla fall låna ett eluttag vart som helst. Det är också på gång portabla nödbatterier som kan fylla på några mils räckvidd, som en reservdunk ungefär, dock tar det ju längre tid att "tanka" förstås. Å andra sidan kan man ju fylla på den här "reservdunken" i vilket eluttag som helst också.

Det finns redan små portabla bensindrivna generatorer som ger runt 2kW. Det bör ju räcka för att få nog med kräm så man kan köra. Man skulle ju teoretiskt kunna köra med el generatorn i bakluckan (öppen såklart) och sladden inkopplad. Går det att köra med en elbil samtidigt som den laddar? Tror en sån generator kan gå i iaf 6h innan den måste fyllas på.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av ingenjören:

Det finns redan små portabla bensindrivna generatorer som ger runt 2kW. Det bör ju räcka för att få nog med kräm så man kan köra. Man skulle ju teoretiskt kunna köra med el generatorn i bakluckan (öppen såklart) och sladden inkopplad. Går det att köra med en elbil samtidigt som den laddar? Tror en sån generator kan gå i iaf 6h innan den måste fyllas på.

Du kan garanterat inte köra samtidigt som du laddar
Bilen känner av att sladden sitter i så du kan inte köra iväg med bilen, vet inte om det finns på alla bilar. Men är väl för man inte ska råka köra iväg med sladden antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Du kan garanterat inte köra samtidigt som du laddar
Bilen känner av att sladden sitter i så du kan inte köra iväg med bilen, vet inte om det finns på alla bilar. Men är väl för man inte ska råka köra iväg med sladden antar jag

Det behövs nog med tanke på alla filmer på tankspridda som försöker ta med sig bränslepumpen.

2 kW är väldigt lite effekt i sammanhanget också. Det finns en anledning till att bilar inte har mindre gräsklipparmotorer. Att ladda lär väl gå, med stort tålamod, om bilen kan styra med laddningen så att elverket inte överbelastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Anmäl hur många inlägg du vill om du anser att de bryter mot reglerna eller är utanför trådens ämne och låt moderatorerna avgöra hur det förhåller sig. Jag respekerar deras beslut, men det är "jättetröttsamt hursomhelst" med små privatmoderatorer.

Jag tycker du ska läsa trådens första inlägg, där ser du syftet med tråden. När du läst och tolkat(förstått) innehållet så kommer du inse att ditt korståg "jagskabevisaattmin15årgamlavolvoärbättreänallaelbilar" inte hör hemma i tråden.
Du kan väl starta en ny tråd för din kamp för att alla ska köra minst 15 år gamla bilar och hur det gagnar världen och samhället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

2kW är dock inte så mycket, det betyder ju ungefär en mil i timmen. Zipcharge är inte så tydlig när det gäller kapacitet men de säger 32km så någonstans mellan 4 och 10 kWh, sannolikt 5-6, och laddar upp detta på en halvtimme. Deras tankar om att man ska använda detta för att kunna ladda sin elbil när man bor i lägenhet ger jag inte så mycket för, det är ju lite som att ha en bensindunk på 2,5 liter som tar timmar att fylla upp och som väger rätt många kilon. Men som ett komplement och som "reservdunk" passar det ju rätt bra.

Sen tror jag inte elbilarna tillåter laddning medan man kör, tyvärr, men det har förstås uppenbara orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker du ska läsa trådens första inlägg, där ser du syftet med tråden. När du läst och tolkat(förstått) innehållet så kommer du inse att ditt korståg "jagskabevisaattmin15årgamlavolvoärbättreänallaelbilar" inte hör hemma i tråden.
Du kan väl starta en ny tråd för din kamp för att alla ska köra minst 15 år gamla bilar och hur det gagnar världen och samhället.

Jag äger ingen Volvo och inte heller en 15 år gammal bil. Och återigen, det finns moderatorer.. Du är ju inte en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

2kW är dock inte så mycket, det betyder ju ungefär en mil i timmen. Zipcharge är inte så tydlig när det gäller kapacitet men de säger 32km så någonstans mellan 4 och 10 kWh, sannolikt 5-6, och laddar upp detta på en halvtimme. Deras tankar om att man ska använda detta för att kunna ladda sin elbil när man bor i lägenhet ger jag inte så mycket för, det är ju lite som att ha en bensindunk på 2,5 liter som tar timmar att fylla upp och som väger rätt många kilon. Men som ett komplement och som "reservdunk" passar det ju rätt bra.

Sen tror jag inte elbilarna tillåter laddning medan man kör, tyvärr, men det har förstås uppenbara orsaker.

Känns kanske mer relevant på en laddhybrid som inte har så stort batteri, om man tänker sig att krångla med att systematiskt släpa den fram och tillbaka i syfte att ladda bilen på grund av laddstolpsbrist. I nuläget påminner hemsidan mer om en Kickstarter där det utlovas mycket, men inte finns särskilt mycket handfast rent tekniskt.

https://www.zipcharge.global/

Jag menar t ex:
"We democratise EV charging by taking the charger to your car, so you can charge no matter where you've parked."

Något säger mig att detta inte lär blir en kioskvältare, i vart fall inte med den "missionen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Känns kanske mer relevant på en laddhybrid som inte har så stort batteri, om man tänker sig att krångla med att systematiskt släpa den fram och tillbaka i syfte att ladda bilen på grund av laddstolpsbrist. I nuläget påminner hemsidan mer om en Kickstarter där det utlovas mycket, men inte finns särskilt mycket handfast rent tekniskt.

https://www.zipcharge.global/

Jag menar t ex:
"We democratise EV charging by taking the charger to your car, so you can charge no matter where you've parked."

Något säger mig att detta inte lär blir en kioskvältare, i vart fall inte med den "missionen".

Jo de tar i ganska bra. Samtidigt är det ju ett hyfsat koncept, för exempelvis mig som inte har laddning jättenära. Men det beror ju på detaljerna, hur mycket el får det faktiskt plats, hur ser hållbarheten ut över tid, vad väger paketet? Hade det fått plats 10 kWh och den inte vägde mer än att jag kunde bära ned den för trappan utan någon extrem ansträngning så hade det räckt för hela min vardagskörning och sannolikt fått upp batteriet tillräckligt över tid att även helgutflykter hade funkat. Inför semestern kanske jag hade fått leta upp en publik laddare ändå, men det blir ju bara några få gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Återigen: Att hävda att en bensinbil behöver bärgas för att den fått soppatorsk är förstås helt felaktigt. Allt man behöver göra med en bensinbil är att ta en liten dunk bensin och fylla upp igen. Att låna eluttag går väl bra om man lyckats ha turen att få soppatorsk precis vid ett sådant. Hittar du många eluttag att låna längs våra vägar där du fått soppatorsk så är det ju toppen!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Trådens namn är "Elbilar - Tråden för intresserade" och alla i vårt land är berörda av elbilar då staten tar våra pengar och subventionerar dem. Dessutom bestraffar de alternativen. Så oavsett om man är positiv eller inte till detta så blir man automatiskt intresserad därav.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag hade för mig att en tesla drar runt 2kW/mil? Det borde ju innebära att man kan köra ur snöovädret iaf.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag hade för mig att en tesla drar runt 2kW/mil? Det borde ju innebära att man kan köra ur snöovädret iaf.

Nej nej, kW är ett mått på effekt. En Tesla drar ca 2 kWh/mil däremot. kWh är ett mått på energi. 2kWh motsvarar alltså energin en 2kW generator genererar på 1h. Men det tar inte 1h att köra 1 mil. Bilen använder betydligt mer effekt än så. 2kW är bara lite drygt 2,6 hästkrafter. Det skulle inte ens räcka för att få bilen att rulla.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndZTPFVDehjBBNkNm895T...

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Återigen: Att hävda att en bensinbil behöver bärgas för att den fått soppatorsk är förstås helt felaktigt.

Vem hävdar det?

Citat:

Allt man behöver göra med en bensinbil är att ta en liten dunk bensin och fylla upp igen. Att låna eluttag går väl bra om man lyckats ha turen att få soppatorsk precis vid ett sådant. Hittar du många eluttag att låna längs våra vägar där du fått soppatorsk så är det ju toppen!

.

Jag har fått soppatorsk två gånger under mina drygt 20 år med bilkörande, ena gången var jag som tur var bara ett par km från en mack så det tog bara en timme extra kanske, andra gången var på en motorväg i alla fall ett par mil från närmaste tankställe vilket inte var så kul men jag hade som tur var en telefon så en kompis med MC kom med ett par petflaskor med bensin. Båda gångerna fanns det i alla fall eluttag bra mycket närmare.

Det handlade förstås om att veta hur långt man kommer innan soppan tar slut och bilarna idag är ju bättre på att hålla koll på det. Men den sistnämnda gången visste jag ju att det var tight, men jag trodde jag skulle komma till nästa mack. Med en elbil hade jag förstås kört förbi ett eluttag ganska många gånger innan jag kom fram till macken eller laddstället liksom. Om jag var tveksam att jag hade kommit fram så hade jag ju kunnat stanna och låna lite el nästan var som helst bara de var villiga att låta mig göra det.

Skrivet av ingenjören:

Jo kanske det, men som sagt tar det ju en timme per mils laddning ungefär. Men absolut, har man en generator och soppa till den i bilen så hjälper ju det. Personligen hade jag hellre haft batteripaketet dock.

Permalänk
Medlem

2kWh/mil, 110 km/h -> 22 kWh/h = 22 kW effekt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Miindz:

Jag gillar dina anledningar till att köra elbil. Själv skulle jag vilja konvertera inom kort, men.. Jag bor i lägenhet utan direkt laddningsmöjlighet.

Vad är mina bästa möjligheter här?

Jag har ett resande jobb där jag kommer i kontakt med många olika kunder på olika platser. Generellt finns det knappt laddningsmöjligheter, ens i nybyggen- och då är dessa platser ofta reserverade eller väldigt dyra att använda.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i resten av landet.
/Malmöbo

Jag tror ärligt talat inte jag hade köpt en elbil om jag inte regelbundet kunnat ladda bilen hemma eller på jobbet. Det hade inneburit alldeles för mycket merjobb. I så fall ska man värdera de andra fördelarna väldigt mycket högre än just den delen av bekvämligheten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo kanske det, men som sagt tar det ju en timme per mils laddning ungefär. Men absolut, har man en generator och soppa till den i bilen så hjälper ju det. Personligen hade jag hellre haft batteripaketet dock.

Jag tror vi får hålla isär lite enheter här. Bilen drar ju 2kWh/mil, generatorn ger på en timme 120 kWh (om den nu ger 2 kW i effekt) finns säkert någon elkraftsingenjör här som kan rätta mig om jag har fel.

Det blev fel, som Dan Eliasson säger.
Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Kört lite nu när det varit ett par minus. Verkar ligga runt 40 mil range, att jämföra med cirka 50 mil i somras (e-Niro). Det märks störst skillnad precis när värmepumpen kämpar på i början, då toppar vi över 20 kWh/100 km på 80-vägen i närheten - ligger betydligt lägre sommartid.

Stor fördel att vi har någorlunda varmt garage såklart. Börjar med hyfsad temperatur i både kupé och batteri.

Den enda "vinteranpassningen" jag gör egentligen är att vara lite mer noggrann med att ladda fullt innan vi ska åka en längre sträcka. Just för att ha marginalerna om vi blir ståendes. På samma sätt, kommer säkert ta ett par "onödiga" laddstopp längs långresor, bara för att ha lite extra i batteriet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror vi får hålla isär lite enheter här. Bilen drar ju 2kWh/mil, generatorn ger på en timme 120 kWh (om den nu ger 2 kW i effekt) finns säkert någon elkraftsingenjör här som kan rätta mig om jag har fel.

Nej nej nej. 2kW effekt ger 2kWh på 1h.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Njä. Att räkna kilowatttimmar (kwh) på en timme blir dubbelupprepning av tid i sammanhanget.

Levereras 120 kilowatt och man använder denna under en timma så är det totala effektuttaget 120 kilowatttimmar.
Ger laddaren 2kilowatt och den används under en timma så är det totala effektuttaget 2 kilowattimmar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Elbilar passar inte vårt vinterlandskap. Prestandan sänks direkt.

Och tänk, endå är jag sugen på att det enda jag vill köpa är en elbil

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Nej nej nej. 2kW effekt ger 2kWh på 1h.

Haha såklart. Jag hade lite otur när jag tänkte 🤪.
Men då blir det ändå en mil i timmen, stämmer det om man kör 10 km/h, eller drar den mycket mer då om det är kallt? Tänker om man står i en kö.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Njä. Att räkna kilowatttimmar (kwh) på en timme blir dubbelupprepning av tid i sammanhanget.

Levereras 120 kilowatt och man använder denna under en timma så är det totala effektuttaget 120 kilowatttimmar.
Ger laddaren 2kilowatt och den används under en timma så är det totala effektuttaget 2 kilowattimmar.

Jo jag insåg mitt misstag. Känner mig lite stockdum nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Haha såklart. Jag hade lite otur när jag tänkte 🤪.
Men då blir det ändå en mil i timmen, stämmer det om man kör 10 km/h, eller drar den mycket mer då om det är kallt? Tänker om man står i en kö.

Står man stilla går det oändligt med energi per mil.

Visa signatur