Permalänk
Medlem

X570, PCIe Lanes och NVMe.

Hej

Lång historia kort...

Jag har en dator med 2st NVMe platser och båda använda.

1st a2000 kingston 250GB (OS drive) placerat närmast CPU'n
1st a2000 kingston 1TB (Spel/Program) placerat på slot 2 närmast chipsetet.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Elite v1.0.

Min plan är att byta ut 1TB driven mot en 2TB drive, MEN att behålla 1TB driven och placera den i en PCIe m.2 adapter, så jag kör med 3st NVMe drives.

Min fråga är kommer jag kunna göra detta utan att begränsa ex grafikkortet (x16 -> x8).
Dvs har jag nog med PCIe Lanes för detta?

Såvitt jag har förstått... Zen2/X570 har 24 PCIe Lanes från CPU + 16 från Chipset (40 totalt)?
Men jag har också läst att det är 20+4 PCIe Lanes och de +4 är vad Chipset 16 Lanes kommer ifrån) (36 totalt)?

Grafikkort (x16 PCIe Lanes, direkt mot CPU)
NVme #1 (x4 PCIe Lanes, direkt mot CPU)
---
NVme #2 (x4 PCIe Lanes , mot Chipset)
PCIe adapter NVme #3 (x4 PCIe Lanes, mot Chipset?)

Totalt 20 PCIe Lanes från CPU'n + 8 PCIe Lanes från Chipset = Totalt 28 PCIe Lanes?

OM det är någon som skulle kunna reda ut detta så vore det trevligt, vill ju inte lägg ut massa pengar och så funkar det inte sedan eller så försämrar det prestanda på grafikkortet.

Alla NVMe drives är/kommer vara GEN 3 så om detta hjälper igentemot om det hade varit GEN 4...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet delar normalt inga PCI-E kanaler med M.2 platserna på X570 moderkort. Däremot så finns risken att någon annan PCI-E plats delar kanaler med en M.2 plats - beroende på moderkort.

Du får läsa i moderkortsmanualen vilka (om några) PCI-E platser och M.2 slottar som delar på PCI-E kanaler.

Permalänk
Medlem

Processorn har tekniskt sett 24 PCIe 4.0, men fyra av dessa används för att kommunicera med styrkretsen och är alltså inte tillgängliga för användaren. Av de övriga 20 så används normalt 16 till en eller två PCIe-portar samt 4 till en M.2-port. Sen har X570-styrkretsen som du säger ytterligare 16 PCIe 4.0.

Kollar man mer specifikt på ditt moderkort så används PCIe-banorna från processorn till en PCIe x16-port samt en M.2-port. Så det finns inget sätt att ta PCIe-banor från grafikkortet eftersom bara en PCIe-port är kopplad till processorn. Den andra x16-porten på moderkortet är endast kopplad som en x4-port och går via styrkretsen, vilket passar perfekt att koppla en M.2 SSD till via adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Grafikkortet delar normalt inga PCI-E kanaler med M.2 platserna på X570 moderkort. Däremot så finns risken att någon annan PCI-E plats delar kanaler med en M.2 plats - beroende på moderkort.

Du får läsa i moderkortsmanualen vilka (om några) PCI-E platser och M.2 slottar som delar på PCI-E kanaler.

Frågade för jag tyckte manualen var rätt dålig på att detaljbeskriva hur det funkade. Har sett manualer som detalljbeskriver exakt vilka slots/sata portar som stängs av när man har 1, 2 eller 3 nvme drives på moderkortet men inte mitt moderkort/manual.

Skrivet av perost:

Processorn har tekniskt sett 24 PCIe 4.0, men fyra av dessa används för att kommunicera med styrkretsen och är alltså inte tillgängliga för användaren. Av de övriga 20 så används normalt 16 till en eller två PCIe-portar samt 4 till en M.2-port. Sen har X570-styrkretsen som du säger ytterligare 16 PCIe 4.0.

Kollar man mer specifikt på ditt moderkort så används PCIe-banorna från processorn till en PCIe x16-port samt en M.2-port. Så det finns inget sätt att ta PCIe-banor från grafikkortet eftersom bara en PCIe-port är kopplad till processorn. Den andra x16-porten på moderkortet är endast kopplad som en x4-port och går via styrkretsen, vilket passar perfekt att koppla en M.2 SSD till via adapter.

OK, låter precis som jag hoppades på. Kan jag börja kolla på nvme + adapter, förhoppningsvis hitta något inom budget och beställa/få hem innan Julafton.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Frågade för jag tyckte manualen var rätt dålig på att detaljbeskriva hur det funkade. Har sett manualer som detalljbeskriver exakt vilka slots/sata portar som stängs av när man har 1, 2 eller 3 nvme drives på moderkortet men inte mitt moderkort/manual.

Med tanke på hur pass få PCI-E kortplatser det finns på det moderkortet så är det nog så enkelt att det inte är några slots/portar som stängs ner när andra används, utan allt kan användas samtidigt. Och då beskrivs det inte i manualen, för att allt kan användas samtidigt är (eller var åtminstone förr) normalfallet.

Permalänk
Medlem

Blev i slutändan följande;

Maiwo KT058 RGB design PCI Express x16 kort till NVMe M.2 SSD
Kingston KC2500 2TB

Allt fungerar som det ska, och inga lanetilldelnings problem heller.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |