Nvidia Geforce RTX 2060 lanseras – utan tillgänglighet och högt pris

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2060 lanseras – utan tillgänglighet och högt pris

Idag klockan 15:00 lanseras formellt Geforce RTX 2060 med 12 GB GDDR6, men tillgänglighet i svenska butiker uteblir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha det är nästan komiskt, lansera en äldre produkt för att möta mid-tier efterfrågan och det blir basically en paperlaunch likt alla andra...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

✅Papperslansering
✅Inget nytt egentligen
✅Ingen tillgänglighet
✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara
✅Tweakade specs mot existerande modeller

Känns som grafikkortslansering 2021 helt klart

Notera att detta är dyrare än vad Nvidia lovade 3070 för, det kortet har prestanda som 2080ti, inte lägre än 2060 Super...

Permalänk
Medlem

Wow, jag tycker lite synd om folket som "lurades" att rea ut sina kort i 20-serien till vrakpriser när recensionerna på 30-serien kom som byggde på bluffpriser.

Permalänk
Medlem

De gör en papperslansering så de kan kränga mining varianten utan att folk blir förbannade.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

✅Papperslansering
✅Inget nytt egentligen
✅Ingen tillgänglighet
✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara
✅Tweakade specs mot existerande modeller

Känns som grafikkortslansering 2021 helt klart

Notera att detta är dyrare än vad Nvidia lovade 3070 för, det kortet har prestanda som 2080ti, inte lägre än 2060 Super...

Du besparade oss precis en recension. Lägger upp en artikel med bara ett screenshot på ditt inlägg

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

✅Papperslansering
✅Inget nytt egentligen
✅Ingen tillgänglighet
✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara
✅Tweakade specs mot existerande modeller

Känns som grafikkortslansering 2021 helt klart

Notera att detta är dyrare än vad Nvidia lovade 3070 för, det kortet har prestanda som 2080ti, inte lägre än 2060 Super...

Hehe.. din post får mig att känna som om jag vore på aftonbladet. Nvidia har verkligen lyckats med den här lanseringen

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

✅Papperslansering
✅Inget nytt egentligen
✅Ingen tillgänglighet
✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara
✅Tweakade specs mot existerande modeller

Känns som grafikkortslansering 2021 helt klart

Notera att detta är dyrare än vad Nvidia lovade 3070 för, det kortet har prestanda som 2080ti, inte lägre än 2060 Super...

Inte bara dyrare än vad Nvidia lovade 3070 för, jag lyckades köpa ett 3070 för ungefär samma pris som nygamla 2060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du besparade oss precis en recension. Lägger upp en artikel med bara ett screenshot på ditt inlägg

Fan, jag kanske borde söka det där jobbet ändå

Blir bara så trött när samma sak händer gång på gång... skulle vara trevligt om det blev någon ändring alls. De kanske kan få till bättre tillgång på dessa chip, men de måste ju finnas på lagerhyllan för att göra skillnad, och för de ryktade priserna är de ändå bara ett dåligt skämt... vi snackar ändå mellanklass för flera år sedan som säljs dyrare än dåtidens mellanklass...

AMD borde bygga några 5000-kort igen för under 4000kr, men det kommer ju aldrig hända...

Permalänk
Medlem

Alltså, det är 2000 serien vi prtar om, den som är 3,5år gammal redan. "Premium" eller ej, den är inte värd mer än 3000kr MAX.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Alltså, det är 2000 serien vi prtar om, den som är 3,5år gammal redan. "Premium" eller ej, den är inte värd mer än 3000kr MAX.

Absolut. Frågan gällde dock i dagens läge. Jag fick exempelvis sålt mitt gamla GTX 1070 Ti för 3000kr. Köpte den dock för 4000kr så någon vinst gjorde jag ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det blev dyrare än 4500-5000kr som jag trodde, men jag hade missat att de ökade minnesmängden med 50%. Rimligt (men tråkigt) pris med tanke på marknadssituationen.

Permalänk
Medlem

Asså detta är juuh bara ett kort dom gör en papperlansering på bara för att nvidia inte ska få skit för att dom säljer dessa direkt till miners. Bara att kolla på moore's law is dead video om dessa kort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En gris med smink är fortfarande en gris.

Permalänk

Sökte lite snabbt på tradera under avslutade auktioner, senaste månaden har folk köpt begagnade 2060/2060 super kort för 4000-7000kr(!) så när väl återförsäljarna får in några nya av dessa 2060 12GB kommer de säljas iaf även om priset är 6000kr.

Permalänk
Medlem

ähh ni är bara snåla! Det finns visst om ni degar.... har hört en känd affärskvinna säga så...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså detta är juuh bara ett kort dom gör en papperlansering på bara för att nvidia inte ska få skit för att dom säljer dessa direkt till miners.

Tror snarare tvärt om. Just LHR- korten är, jämförelsevis, inte särskilt intressanta i miners ögon. 2060 med förbättrat minne och utan LHR verkar nästan vara ett kort som riktar sig till miners.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Wow, jag tycker lite synd om folket som "lurades" att rea ut sina kort i 20-serien till vrakpriser när recensionerna på 30-serien kom som byggde på bluffpriser.

Eller 3080 tåget som hånade 2080 Ti ägare för att ha köpt ett överprisat kort. Nu står många av de utan ett kort överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Herre..

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

✅Papperslansering
✅Inget nytt egentligen
✅Ingen tillgänglighet
✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara
✅Tweakade specs mot existerande modeller

Shit, vi har en insider här gott folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror snarare tvärt om. Just LHR- korten är, jämförelsevis, inte särskilt intressanta i miners ögon. 2060 med förbättrat minne och utan LHR verkar nästan vara ett kort som riktar sig till miners.

Ja asså dom har tagit fram ett 2060 baserat mining kort för miners, men släpper denna just för att inte få massa skit iom rådande situation när det kommer till grafikkort. Så denna "lansering" är bara ett PR stunt och inget annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Fan, jag kanske borde söka det där jobbet ändå

Blir bara så trött när samma sak händer gång på gång... skulle vara trevligt om det blev någon ändring alls. De kanske kan få till bättre tillgång på dessa chip, men de måste ju finnas på lagerhyllan för att göra skillnad, och för de ryktade priserna är de ändå bara ett dåligt skämt... vi snackar ändå mellanklass för flera år sedan som säljs dyrare än dåtidens mellanklass...

AMD borde bygga några 5000-kort igen för under 4000kr, men det kommer ju aldrig hända...

Vi är alla trötta...

Problemet ligger i att saker och ting säljer ändå. Tillgång och efterfrågan. Miningboomen är ett gissel.

Det kommer från en som lyckade få tag på en 🦄 till "MSRP"

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ett sånt jäkla hån mot oss konsumenter. Jag har varit på god väg att överge pc-gaming under nått år nu och gå över till ett Nintendo, och här blev det helt bestämt.
Jag tänker inte lägga mina surt förvärvade slantar i händerna på såna här företag.

Permalänk
Medlem

Blir att tuffa vidare med mitt GTX 1070. Fungerar ändå förvånansvärt bra för spelande i 1080p ännu idag, speciellt som jag knappt kör några krävande "AAA"-spel längre.
Vem vet, nästa år kanske Nvidia återlanserar GTX 1060 för 6000:-...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det en fågel? Ett flygplan? Nej, det är... Ingenting, men kostar minst dubbelt så mycket som det borde göra.

Just god tillgänglighet och vettigt pris var ju de enda sakerna som hade kunnat göra den här lanseringen ntressant, men Nvidia bommar båda ganka stenhårt verkar det som. Varför gör de detta? Att kunderna inte blir nöjda vet vi ju sedan länge, så då återstår väl bara aktieägarna/investerarna. Blir de verkligen nöjda när Nvidia gång på gång lanserar produkter som ingen kan köpa till ett pris ingen vill betala? Jag förstår mig inte på slipsnissar alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det en fågel? Ett flygplan? Nej, det är... Ingenting, men kostar minst dubbelt så mycket som det borde göra.

Just god tillgänglighet och vettigt pris var ju de enda sakerna som hade kunnat göra den här lanseringen ntressant, men Nvidia bommar båda ganka stenhårt verkar det som. Varför gör de detta? Att kunderna inte blir nöjda vet vi ju sedan länge, så då återstår väl bara aktieägarna/investerarna. Blir de verkligen nöjda när Nvidia gång på gång lanserar produkter som ingen kan köpa till ett pris ingen vill betala? Jag förstår mig inte på slipsnissar alltså.

Dom gör detta bara för att inte få skit då dom tar fram ett kort för miners. Detta kort är igentligen inget som behöver existera men tas fram bara för att dom vill sälja mining varianten av detta kort i hutlösa mängder till miners.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av norrby89:

Dom gör detta bara för att inte få skit då dom tar fram ett kort för miners. Detta kort är igentligen inget som behöver existera men tas fram bara för att dom vill sälja mining varianten av detta kort i hutlösa mängder till miners.

Jag vet inte det då. Det rimligaste vore väl då att bara lansera ett CMP HX 20 eller vad de nu skulle döpa det till.
Folk verkar ju ändå haft viss acceptens för dem. Där majoriteten tillverkas på andra processer än de för ampere.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

6000 tusen? Alltså, ursäkta språket, men fy fan vad vidriga dom är. Man hoppas ju nästan att de kinesiska kretsarna skall överträffa förväntningarna och på sikt konkurrera ut det konsumentfientliga bolag som heter Nvidia.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut. Frågan gällde dock i dagens läge. Jag fick exempelvis sålt mitt gamla GTX 1070 Ti för 3000kr. Köpte den dock för 4000kr så någon vinst gjorde jag ej.

Exakt, i dagensläge är det definitivt inte värt över 3000kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

For miners, by miners.