Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Hämtade min Ioniq 5 i Uppsala idag. Den behövde 19,4 kWh/100 km för resan tillbaka till Stockholm.

Verkligen?

Det är väldigt snålt!
Vinter nu med ju.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

Renault Zoe.
0/5 stjärnor.

Känner folk som äger den. Segt.

Hoppas de steppar upp det med Renault Megane Electric.

Renault Megane Electric ser jäkligt trevlig ut, men har den start/stop knappen på ratten?
Får ju verkligen hoppas där är någon spärr för att kunna stänga av den när bilen rullar annars kan det bli en del överraskande stopp om man inte håller styr på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Renault Megane Electric ser jäkligt trevlig ut, men har den start/stop knappen på ratten?
Får ju verkligen hoppas där är någon spärr för att kunna stänga av den när bilen rullar annars kan det bli en del överraskande stopp om man inte håller styr på fingrarna.

Nej inte start stop på ratten.

Multi-sense knapp. Det är deras namn för körprofil. Normal, Sport, Eco etc.

Man kan se start stopp knappen på denna bilden höger om ratten:

Annars är moderna bilar så att trycker man på start stopp knappen medan bilen rullar så måste man trycka igen eller liknande för att stänga av bilen. Så är det i min Seat Leon e-hybrid.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej inte start stop på ratten.

https://www.topgear.com/sites/default/files/2021/11/_E5A1901.jpg

Multi-sense knapp. Det är deras namn för körprofil. Normal, Sport, Eco etc.

Man kan se start stopp knappen på denna bilden höger om ratten:

https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s--MESuM_0q--/f_auto,t_content-image-full-desktop@2/v1636370812/autoexpress/2021/11/Renault%20Megane%20E-Tech%20Electric%202021-20.jpg

Annars är moderna bilar så att trycker man på start stopp knappen medan bilen rullar så måste man trycka igen eller liknande för att stänga av bilen. Så är det i min Seat Leon e-hybrid.

Ahh, hittade ingen bild där man tydligt kunde se vad det stod på knappen, körprofiler låter ju iofs bra att ha där.
Har du testat?
Har själv haft start/stop knapp på ett par bilar men jag har aldrig testat under körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ahh, hittade ingen bild där man tydligt kunde se vad det stod på knappen, körprofiler låter ju iofs bra att ha där.
Har du testat?
Har själv haft start/stop knapp på ett par bilar men jag har aldrig testat under körning.

Yes testat för ville se vad som hände.
Trycker jag på start stopp i min bil så säger den tryck igen o varnar att motorn stängs av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Verkligen?

Det är väldigt snålt!
Vinter nu med ju.

Det gick inte så fort. Dåligt väglag med lite snö i omkörningsfilen. Det var inte många som körde 110 km/tim. Köer i Stockholm drog också ned snittfarten.
Povade om laddaren hemma fungerade med den här bilen också. Gick bra, men jag betalar enligt taxa1 eller taxa2 och ska ladda 22-06. Tog lite tid att hitta hur man stänger av hemmaladdningen och hur man ställer in laddning under lågpristid.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

Renault Zoe.
0/5 stjärnor.

Känner folk som äger den. Segt.

Hoppas de steppar upp det med Renault Megane Electric.

Den lär inte ha blivit sämre i absolut mening, så det det sämre resultatet lär bero på ändrade krav. Zoe är testad även 2013 och då klarade den sig ganska bra med någon anmärkning, men dessa betyg är inte jämförbara med dagens. Det är rätt knepigt med EuroNCAP, för här har alltså samma grundbil, även om den är lite uppdaterad, gått från fem stjärnor till noll. Jag undrar om det ens gick att få noll stjärnor i äldre versioner, för jag har för mig att även riktigt usla bilar fick en stjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den lär inte ha blivit sämre i absolut mening, så det det sämre resultatet lär bero på ändrade krav. Zoe är testad även 2013 och då klarade den sig ganska bra med någon anmärkning, men dessa betyg är inte jämförbara med dagens. Det är rätt knepigt med EuroNCAP, för här har alltså samma grundbil, även om den är lite uppdaterad, gått från fem stjärnor till noll. Jag undrar om det ens gick att få noll stjärnor i äldre versioner, för jag har för mig att även riktigt usla bilar fick en stjärna.

Fast det är väl inte knepigt att kraven hela tiden höjs, vilket tvingar tillverkarna att ständigt förbättra sig. Om man inte gör några förbättringar så kommer betyget dala, vilket känns fullt rimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl inte knepigt att kraven hela tiden höjs, vilket tvingar tillverkarna att ständigt förbättra sig. Om man inte gör några förbättringar så kommer betyget dala, vilket känns fullt rimligt.

Det är absolut helt rimligt, men det gör det ju svårt att jämföra då de inte testar alla bilar som säljs nya varje år. En bil som lanserades kanske 2018 och fick fem stjärnor jämfört med en ny 2021-modell som fick fyra exempelvis, svårt att veta vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, det är inte knepigt i sig, men det som är knepigt är att jämförbarheten blir noll. Zoe är en osedvanligt tydlig illustration av det, med en bilmodell under en normal modellcykel gått från maxbetyg till lägsta betyg. Om du ska köpa en begagnad bil (eller ny ej omtestad bil) blir det rätt hopplöst. Vad ska du då titta på? Fem stjärnor eller noll stjärnor? Hur förhåller det sig då till en bil som är testad ungefär samtidigt som Zoe första gången, men sedan inte har gjort "misstaget" att "testa om sig"?

Grundsyftet med EuroNCAP är, som det heter New Car Assessment Program, men den vanligaste bilen är likväl begagnad. EuroNCAP skriver bara att "betyget har löpt ut", vilket knappast blir till någon större hjälp. I själva verket kan detta ge intrycket av att en bil är sämre än den är relativt sina konkurrenter, bara för att den är omtestad. Noll stjärnor?! Helt livsfarlig! Det är en betygsnivå som jag inte tror ens var möjlig förr, men bilar som fick en stjärna var i princip bilar där bilen vek ihop sig som en läskburk man ställer sig på. Det gör inte Zoe. Reaktionen i några inlägg i tråden illustrerar i viss mån just det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det gick inte så fort. Dåligt väglag med lite snö i omkörningsfilen. Det var inte många som körde 110 km/tim. Köer i Stockholm drog också ned snittfarten.
Povade om laddaren hemma fungerade med den här bilen också. Gick bra, men jag betalar enligt taxa1 eller taxa2 och ska ladda 22-06. Tog lite tid att hitta hur man stänger av hemmaladdningen och hur man ställer in laddning under lågpristid.

I sammanhanget kanske man bör notera att det nog är 2,5-3 mil ut från centrala Stockholm som hastigheten börjar sänkas, först till 100 km/h, sedan till 80 km/h och till slut 70 km/h. Gränsen har successivt flyttat längre och längre ut de senaste 20 åren och för några år sedan blev det ännu "värre" när det sänktes 10 km/h med hänvisning till partiklar på vårvintern. Märkligt nog gäller nu sänkningen permanent och året om... Så även utan vinterväglag och köer är den lagliga hastigheten normal motorvägsfart bara kanske 60 % av sträckan, vilket kan vara värt att påpeka för den som inte vet hur det ser ut och kanske tror att motorväg är motorväg. Det är likadant åt andra hållet mot Södertälje där det inte blir 110 km/h förrän en bit efter att man passerat bron över Södertälje kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den har faktiskt blivit sämre då de bytt sidoairbag till en som inte längre skyddar huvudet.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

Den har faktiskt blivit sämre då de bytt sidoairbag till en som inte längre skyddar huvudet.

Var framgår det? De har ju inte kört bilarna i samma test, vilket även inkluderar "side pole" som jag antar att du avser. Enligt uppgift ska de ha ändrat från 90 graders vinkel till en viss avvikande vinkel. Pöbeltexten är tyvärr väldigt lågdetaljerad och testprotokollet för detta som gällde 2013 verkar inte finnas på hemsidan. Det äldsta jag hittar är det från 2015 när de ska ha ändrat till att skicka in bilen i "stolpen" med lite vinkel.

Det skulle förstås kunna vara så att de klantat sig på en specifik punkt och faktiskt gjort den sämre, men att dra den slutsatsen enbart utifrån ett testresultat där man inte har genomfört samma test (med samma kravbild/gränsvärden) blir lite svårt.

Tillägg: Aha, det har faktiskt bytt till en annan sidoairbag som är mindre/sämre, enligt EuroNCAP. Lite mystiskt. Det förklarar dock knappast betyget som helhet, utan förklaringen är i grunden ändrade krav. Förmodligen så blir det inte många stjärnor för liknande bilar som är lika gamla heller, men flera av dem har ju hunnit ersättas och/eller inte testats om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

I sammanhanget kanske man bör notera att det nog är 2,5-3 mil ut från centrala Stockholm som hastigheten börjar sänkas, först till 100 km/h, sedan till 80 km/h och till slut 70 km/h. Gränsen har successivt flyttat längre och längre ut de senaste 20 åren och för några år sedan blev det ännu "värre" när det sänktes 10 km/h med hänvisning till partiklar på vårvintern. Märkligt nog gäller nu sänkningen permanent och året om... Så även utan vinterväglag och köer är den lagliga hastigheten normal motorvägsfart bara kanske 60 % av sträckan, vilket kan vara värt att påpeka för den som inte vet hur det ser ut och kanske tror att motorväg är motorväg. Det är likadant åt andra hållet mot Södertälje där det inte blir 110 km/h förrän en bit efter att man passerat bron över Södertälje kanal.

Och det är därför ingen ligger i skyltad hastighet utan 10-20-30 högre när det går

Permalänk
Medlem

Från pressreleasen
"On the contrary, the seat-mounted side airbag which previously protected head and thorax has been replaced by a less effective thorax-only airbag, representing a degradation in occupant protection."
https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/renaul...

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

Från pressreleasen
"On the contrary, the seat-mounted side airbag which previously protected head and thorax has been replaced by a less effective thorax-only airbag, representing a degradation in occupant protection."
https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/renaul...

Ja, som jag skrev i tillägget jag gjorde efter att ha grävt vidare lite. Hyfsat märkligt, men i grunden är det ändå så att de har ändrat kraven rätt ordentligt, särskilt från 2020 och framåt. Renault själva kommenterar bl a att kraven har ändrats flera gånger sedan 2013 och att sådana ändringar kan resultera i att samma oförändrade bil tappar upp till två stjärnor, vid varje ändring. Rent krasst sett är Zoe rimligen i slutet av modellcykeln, så att uppdatera den med allt som krävs vill de nog inte. Hade den inte testats om, vilket inte skett med många andra bilar, hade det fortfarande varit en femstjärnig bil i folks medvetande...

Med EuroNCAP:s egna ord:
"2020 assessments differ significantly from previous years and star ratings should not be directly compared with those from earlier years."

Om man tittar på Kangoo, som är av en biltyp som traditionellt har klarat sig ganska dåligt, så fick den fyra stjärnor. Budgetmärket Dacia, som ofta är gammal skåpmat med ett minimum över vad som krävs enligt lag, fortsätter att ligga i korpserien, inklusive budgetelbilen Spring. De lyckas dock skrapa ihop en eller två stjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det rimliga vore att utöka skalan (med all röra de extra stjärnorna hade ställt till med) istället för att i princip ogiltigförklara de tidigare betygen vid varje revision. Att den ogiltigförklaringen dessutom inte är tydlig mot konsumenten som skalan är tänkt att skydda gör ju bara saken än mer orimlig.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det är inte knepigt i sig, men det som är knepigt är att jämförbarheten blir noll. Zoe är en osedvanligt tydlig illustration av det, med en bilmodell under en normal modellcykel gått från maxbetyg till lägsta betyg. Om du ska köpa en begagnad bil (eller ny ej omtestad bil) blir det rätt hopplöst. Vad ska du då titta på? Fem stjärnor eller noll stjärnor? Hur förhåller det sig då till en bil som är testad ungefär samtidigt som Zoe första gången, men sedan inte har gjort "misstaget" att "testa om sig"?

Grundsyftet med EuroNCAP är, som det heter New Car Assessment Program, men den vanligaste bilen är likväl begagnad. EuroNCAP skriver bara att "betyget har löpt ut", vilket knappast blir till någon större hjälp. I själva verket kan detta ge intrycket av att en bil är sämre än den är relativt sina konkurrenter, bara för att den är omtestad. Noll stjärnor?! Helt livsfarlig! Det är en betygsnivå som jag inte tror ens var möjlig förr, men bilar som fick en stjärna var i princip bilar där bilen vek ihop sig som en läskburk man ställer sig på. Det gör inte Zoe. Reaktionen i några inlägg i tråden illustrerar i viss mån just det jag skriver.

Skrivet av Bunz:

Det rimliga vore att utöka skalan (med all röra de extra stjärnorna hade ställt till med) istället för att i princip ogiltigförklara de tidigare betygen vid varje revision. Att den ogiltigförklaringen dessutom inte är tydlig mot konsumenten som skalan är tänkt att skydda gör ju bara saken än mer orimlig.

Fast så länge kraven ändras, testerna utökas eller modifieras, så blir det de facto omöjligt att jämföra ett nytt test med ett gammalt. Den enda lösningen (förutom att testa om alla bilar varje gång man gör en ändring av testen) hade varit om man 100% commitar till de "gamla" testerna, och sedan ger extrastjärnor för de "nya" testerna. Men skulle det verkligen göra saker mer jämförbart? Ska man ha 5 stjärnor + 3 månar som betyg på en ny bil, och om några år blir det 5 stjärnor, 4 solar och en månförmörkelse?

Upplägget är inte perfekt, men så länge vi skjuter fram målstolparna hela tiden (vilket det är fullt rimligt att vi gör), så ser i vart fall jag inte något bättre system än det nuvarande. Att stjärnorna beskriver betyget med avseende på de tester som var aktuella vid tillfället. Så en bil med 5 stjärnor idag är garanterat bättre än en bil med 5 stjärnor för 10 år sedan. Sedan blir det såklart svårare att sia om ifall en bil med 3 stjärnor idag är bättre än en bil med 5 stjärnor förr, men det finns det nog ingen vettig lösning på.

Permalänk
Medlem

Tycker det är "bra" att Zoe fick dåligt betyg i Euro Ncap. Sätter lite press på att elbilstillverkarna verkligen håller sig i framkant.
Något som däremot jag tycker är rätt missvisande är att många verkar tro att en liten bil med x antal stjärnor är lika säker som en större bil med samma antal stjärnor, men det är bara att lura sig själv.
Sedan är hela den relativa betygsskalan i Euro Ncap en historia i sig som är skapligt förvillande.

Permalänk
Medlem

Jag vill få min sambo att byta till elbil. MGs elbilar är ju löjligt billiga att leasa... Vet att kinesiska staten subventionerar dom som in i men missar jag någon annan stor nackdel? faller de ihop efter 2000 mil?

Har inte läst just deras broschyr om leasing, utan jag läste på om ett annat märke men det är llöjligt när ett stenskott inte får gå ner till plåten för då räknas det som orimligt slitage.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag vill få min sambo att byta till elbil. MGs elbilar är ju löjligt billiga att leasa... Vet att kinesiska staten subventionerar dom som in i men missar jag någon annan stor nackdel? faller de ihop efter 2000 mil?

Har inte läst just deras broschyr om leasing, utan jag läste på om ett annat märke men det är llöjligt när ett stenskott inte får gå ner till plåten för då räknas det som orimligt slitage.

Vi ska åka och provköra en MG ZS nu på lördag. De verkade även ha en Kia e-Niro som vi också skulle kunna testa där.

Tänkte sätta mig och läsa mer om dem idag, men jag har fått intrycket av att 2022 års modell av MG ZS är ett ganska bra kliv framåt. Sen är det ju en billig elbil så mina förväntningar är inte skyhöga, men jag blir ju inte ledsen om den kan överraska för det priset.

Någon som faktiskt har en MG ZS och kan lägga ett par ord om den?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Även om de skulle "falla ihop" så har du ett kontrakt som skyddar dig med full nybilsgaranti som täcker allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, som jag skrev i tillägget jag gjorde efter att ha grävt vidare lite. Hyfsat märkligt, men i grunden är det ändå så att de har ändrat kraven rätt ordentligt, särskilt från 2020 och framåt. Renault själva kommenterar bl a att kraven har ändrats flera gånger sedan 2013 och att sådana ändringar kan resultera i att samma oförändrade bil tappar upp till två stjärnor, vid varje ändring. Rent krasst sett är Zoe rimligen i slutet av modellcykeln, så att uppdatera den med allt som krävs vill de nog inte. Hade den inte testats om, vilket inte skett med många andra bilar, hade det fortfarande varit en femstjärnig bil i folks medvetande...

Med EuroNCAP:s egna ord:
"2020 assessments differ significantly from previous years and star ratings should not be directly compared with those from earlier years."

Om man tittar på Kangoo, som är av en biltyp som traditionellt har klarat sig ganska dåligt, så fick den fyra stjärnor. Budgetmärket Dacia, som ofta är gammal skåpmat med ett minimum över vad som krävs enligt lag, fortsätter att ligga i korpserien, inklusive budgetelbilen Spring. De lyckas dock skrapa ihop en eller två stjärnor.

Du ser ju direkt vad de har provat i nya testet av Zoe och där uppkommer vad det finns för brister vilket är många.

Katastrof att sälja en bil utan huvudsidokudde och inte ha AEB i nya bilar (även om det är basversionen) år 2021...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att kört en Niro PHEV är det skönt med en riktig elbil med värme. Med Bluelink appen startar man förvärmning av bilen när man knyter skorna och klär på sig. När man kommer ut till bilen och öppnar dörren är det varmt och skönt.
Niro PHEV är en trevlig bil och klarar man att åka i en kall bil går det inte åt så mycket bensin. Jag har nog tankat mindre än 300 liter på 3200 mil.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Vi ska åka och provköra en MG ZS nu på lördag. De verkade även ha en Kia e-Niro som vi också skulle kunna testa där.

Tänkte sätta mig och läsa mer om dem idag, men jag har fått intrycket av att 2022 års modell av MG ZS är ett ganska bra kliv framåt. Sen är det ju en billig elbil så mina förväntningar är inte skyhöga, men jag blir ju inte ledsen om den kan överraska för det priset.

Någon som faktiskt har en MG ZS och kan lägga ett par ord om den?

Jag har förra årsmodellen, bra byggkvalitet med föråldrad teknik. Men nya årsmodellen ska ha förbättrat mkt av det jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Efter att kört en Niro PHEV är det skönt med en riktig elbil med värme. Med Bluelink appen startar man förvärmning av bilen när man knyter skorna och klär på sig. När man kommer ut till bilen och öppnar dörren är det varmt och skönt.
Niro PHEV är en trevlig bil och klarar man att åka i en kall bil går det inte åt så mycket bensin. Jag har nog tankat mindre än 300 liter på 3200 mil.

Har du Ioniq 5 nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har du Ioniq 5 nu?

Ja sedan i onsdag.
Tidsinställd laddning fungerade inatt. Ställs in med Bluelink appen. Det krävs att man ställer in en avgångstid för att det ska fungera, vilket känns lite ologiskt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-I H:

Ja sedan i onsdag.
Tidsinställd laddning fungerade inatt. Ställs in med Bluelink appen. Det krävs att man ställer in en avgångstid för att det ska fungera, vilket känns lite ologiskt.

Så är det i alla andra bilar, du ställer in den tiden du ska åka så är bilen varm och färdig den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så är det i alla andra bilar, du ställer in den tiden du ska åka så är bilen varm och färdig den tiden

Om man inte planerat att åka iväg så kan man sätta igång värmen direkt utan att lägga in någon specifik ivägåksktid. Så är det i min Leon o är nog så i hela VAG gruppen.

Borde vara standard hos alla märken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om man inte planerat att åka iväg så kan man sätta igång värmen direkt utan att lägga in någon specifik ivägåksktid. Så är det i min Leon o är nog så i hela VAG gruppen.

Borde vara standard hos alla märken.

Så är det också i Ioniq 5. Att värma upp bilen går så fort att man inte behöver planera när man ska åka.

Visa signatur