I väntan på bättre tider: Uppgradera till GTX 1660 från GTX 1060?

Permalänk

I väntan på bättre tider: Uppgradera till GTX 1660 från GTX 1060?

Tänker nog inte köpa helt ny gaming-rigg på kanske ett år, men jag stör mig på att FPSen inte är fantastisk i t.ex COD: Warzone (deras battle royale).

Så, jag undrar om det kommer gå bra att trycka in ett GTX 1660 i min nuvarande dator, eller om det kommer bli flaskhals deluxe någonstans?

Nuvarande komponenter (saxat från system information):

  • Moderkort: ASUS PRIME Z270-P

  • Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7600K

  • GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

  • Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB

Edit: Ser nu på t.ex https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-vs-Nvid... att de uppskattar ca 20% bättre performance, så det kanske inte är värt pengarna ändå...men hur som haver så vore det ändå bra att veta.

Och här ser det knappt ut som någon skillnad alls: https://www.youtube.com/watch?v=G-64Cy56RVQ

Så frågan kanske blev helt jävla meningslös nu.

Permalänk
Viking

Det beror på vad du betalar för det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det beror på vad du betalar för det.

Jag hade ärligt talat läst fel först och trodde att jag hade ett 1050 när jag först skrev inlägget, och då påstods det ca 150% performance increase. Men sen såg jag att jag hade ett 1060 (fick redigera snabbt som fan) och då var det knappt någon skillnad. Känns lite märkligt, är 1660 budgetkortet i nästa generation eller något? Har inte hängt med i hårdvarusvängarna på många år nu, men förväntade mig ändå lite större skillnad, vad jag förstår så är det ju ändå ca 3 år mellan korten.

Ja, och det stämmer, allt beror väl på vad det kostar. Men rent tekniskt så ska ett byte vara lugnt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyhighwizard:

Jag hade ärligt talat läst fel först och trodde att jag hade ett 1050 när jag först skrev inlägget, och då påstods det ca 150% performance increase. Men sen såg jag att jag hade ett 1060 (fick redigera snabbt som fan) och då var det knappt någon skillnad. Känns lite märkligt, är 1660 budgetkortet i nästa generation eller något? Har inte hängt med i hårdvarusvängarna på många år nu, men förväntade mig ändå lite större skillnad, vad jag förstår så är det ju ändå ca 3 år mellan korten.

1660 är runt 50% snabbare än 1060 i Sweclockers prestandaindex, vilket ändå är rätt bra från en generation till nästa. 1660 ersattes även ett halvår senare med 1660 Super som presterar ca 70% bättre än 1060.

Tillägg: Oops, glömde bort att 1060 6GB existerar, som inte bara har mer minne utan även presterar bättre. Jämför man med 1060 6GB så är skillnaden som du säger inte så stor.

Skrivet av reallyhighwizard:

Ja, och det stämmer, allt beror väl på vad det kostar. Men rent tekniskt så ska ett byte vara lugnt eller?

Ja, inga problem att byta rent tekniskt.

Permalänk
Skrivet av perost:

1660 är runt 50% snabbare än 1060 i Sweclockers prestandaindex, vilket ändå är rätt bra från en generation till nästa. 1660 ersattes även ett halvår senare med 1660 Super som presterar ca 70% bättre än 1060.

Tillägg: Oops, glömde bort att 1060 6GB existerar, som inte bara har mer minne utan även presterar bättre. Jämför man med 1060 6GB så är skillnaden som du säger inte så stor.
Ja, inga problem att byta rent tekniskt.

Ja, det lät ju bättre än den information jag fick fram. Tusen tack!

Edit: Haha, nu såg jag din redigering. Fan också

Permalänk
Skrivet av reallyhighwizard:

Ja, det lät ju bättre än den information jag fick fram. Tusen tack!

Edit: Haha, nu såg jag din redigering. Fan också

1660 är typ byggt på gpuchip som inte klarade kriterierna för att få bli ett 2060.

med högre klocka men bortbrända shading units/transistorer och lite annat smått och gott för att få heta TU116 istället för TU106.

presterar väl runt 15-20% bättre än 1060 6Gb pga fler shader units/transistorer men 15-20% sämre än 2060 pga färre shader units.

så typ mitt imellan 1060 och 2060

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Överklocka cpun om du inte redan gjort det. Det kommer troligtvis göra större skillnad än att uppgradera till ett 1660

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

skulle kolla efter ett begagnat 2070 eller 2070 super de verkar gå för runt 4000-6000:- enligt tradera

dock får du nästan ett 3060 för 6000 som presterar liknande nytt iaf om du inte kan hitta nån villig att sälja billigare än 6000:- dock är Nvidia kort svåra att få tag i.

eller ett AMD 6600/6600XT där 6600 är något långsammare än 3060 och 6600XT något snabbare än ett 3060 generellt
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

men som ovan säger 1060 korten (med 6 Gigabyte Vram) är inga dåliga kort och med lite kärlek till kylningen och pulande med klockfrekvenserna kan de prestera ganska bra troligen runt vad du får ur ett 1660 kort kanske t.om. liknande ett 1660ti

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Överklocka cpun om du inte redan gjort det. Det kommer troligtvis göra större skillnad än att uppgradera till ett 1660

Jag googlade direkt hur man gör, och fann detta

"An I5 7600 cannot be overclocked. Let it turbo on its own."
https://forums.tomshardware.com/threads/help-with-overclockin...

Jag antar att det stämmer? Personen verkar veta vad hen pratar om.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle kolla efter ett begagnat 2070 eller 2070 super de verkar gå för runt 4000-6000:- enligt tradera

dock får du nästan ett 3060 för 6000 som presterar liknande nytt iaf om du inte kan hitta nån villig att sälja billigare än 6000:- dock är Nvidia kort svåra att få tag i.

eller ett AMD 6600/6600XT där 6600 är något långsammare än 3060 och 6600XT något snabbare än ett 3060 generellt
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...

men som ovan säger 1060 korten (med 6 Gigabyte Vram) är inga dåliga kort och med lite kärlek till kylningen och pulande med klockfrekvenserna kan de prestera ganska bra troligen runt vad du får ur ett 1660 kort kanske t.om. liknande ett 1660ti

Tack för tips Kan jag kasta in ett RTX i min rigg utan att någon sorts flaskhals tror du (om man bortser från potentiell PSU-uppgradering)? I sådana fall kanske det är så jag ska göra, så kan jag använda det i min nya rigg sedan dessutom.

Ingen aning om hur bra källa denna sidan är men: https://www.cpuagent.com/cpu/intel-core-i5-7600/bottleneck/nv...

"Based on the benchmark of 6 games, the Intel Core i5-7600 Bottlenecks the RTX 3060 at 1080p - ultra settings by 33.8% on average."

Permalänk
Medlem

Det stämmer att 7600 inte kan överklockas men du har 7600K. K-varianten går att klocka. För liten uppgradering mellan 1060 till 1660. Du bör leta rätt på 1660 Super eller 2060.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Det stämmer att 7600 inte kan överklockas men du har 7600K. K-varianten går att klocka. För liten uppgradering mellan 1060 till 1660. Du bör leta rätt på 1660 Super eller 2060.

Ah! Vad bra, då får jag googla på det istället. Tusen tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyhighwizard:

Ah! Vad bra, då får jag googla på det istället. Tusen tack.

Ditt moderkort stödjer även överklockning, så det vore dumt att inte göra det. Varje tillverkare brukar ha en enkel mjukvara som kan hjälpa till med detta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

ja en 7600 kan säkert vara lite flaskhals men handlar väl mer om huruvida cpubundet spelet är.

4 kärnor/trådar är ju typ minimum idag och standarden för speloptimering är generellt för 8 kärnor men en del spel kan prestera bättre på en 4 kärnig högt klockad cpu än på en 8 kärnig lägre om spelet bara hanterar 4 trådar.

så i ditt fall handlar det väl om att den är lite meh i antal trådar men borde utan större problem om man har kylning till det gå att skrämma upp till i alla fall 4500mhz för att iaf delvis kompensera lite för kärn/tråd avsaknaden.

de flesta spel brukar ju rekommendera som minimum runt i5 på eller AMD R3 på runt 3-4Ghz i systemkraven och har för mig att iaf alla amd R3 cpuer är 4 kärniga.

och tweakar du likte på cpu tunga inställningarna typ skuggor och lite sånt som brukar generellt orsaka extra cpu last kan du säkert avlasta cpu´n en del dessutom.

dock just COD warzone som du nämner ska väl vara en riktig CPU hogger vad jag förstått det och rekommenderar iaf 8 kärnigt på runt 4Ghz för monitorer som klarar hög uppdateringshastighet

så där kanske cpu´n redan nu är flaskhals då du gpumässigt iaf klarar rekommenderade kraven för ~60fps utan problem då 1060 (6Gb) prestar i runda slängar mellan (oklockade) 970 och 1660 som rekommenderas.

men hade personligen även om cpu nu ev flaskhalsar ändå köpt något mer framtidssäkert än ett 1 generation gammalt budgetkort och troligen kunna ha kvar kortet den dagen du uppdaterar cpu´n minnena och moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja en 7600 kan säkert vara lite flaskhals men handlar väl mer om huruvida cpubundet spelet är.

4 kärnor/trådar är ju typ minimum idag och standarden för speloptimering är generellt för 8 kärnor men en del spel kan prestera bättre på en 4 kärnig högt klockad cpu än på en 8 kärnig lägre om spelet bara hanterar 4 trådar.

så i ditt fall handlar det väl om att den är lite meh i antal trådar men borde utan större problem om man har kylning till det gå att skrämma upp till i alla fall 4500mhz för att iaf delvis kompensera lite för kärn/tråd avsaknaden.

de flesta spel brukar ju rekommendera som minimum runt i5 på eller AMD R3 på runt 3-4Ghz i systemkraven och har för mig att iaf alla amd R3 cpuer är 4 kärniga.

och tweakar du likte på cpu tunga inställningarna typ skuggor och lite sånt som brukar generellt orsaka extra cpu last kan du säkert avlasta cpu´n en del dessutom.

dock just COD warzone som du nämner ska väl vara en riktig CPU hogger vad jag förstått det och rekommenderar iaf 8 kärnigt på runt 4Ghz för monitorer som klarar hög uppdateringshastighet

så där kanske cpu´n redan nu är flaskhals då du gpumässigt iaf klarar rekommenderade kraven för ~60fps utan problem då 1060 (6Gb) prestar i runda slängar mellan (oklockade) 970 och 1660 som rekommenderas.

men hade personligen även om cpu nu ev flaskhalsar ändå köpt något mer framtidssäkert än ett 1 generation gammalt budgetkort och troligen kunna ha kvar kortet den dagen du uppdaterar cpu´n minnena och moderkortet.

Tack för utförligt svar.

Jo precis, det är förvånansvärt få spel som använder sig av alla cores, förmodligen för att multithreading i C/C++ kan bli ett buggigt helvete. Men jag antar att COD-utvecklarna gjort ett bra jobb och nyttjar alla cores till fullo, då.

Ja, kan jag rent tekniskt sätta i ett RTX och få en hygglig, om än flaskhalsad, uppgradering?

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ditt moderkort stödjer även överklockning, så det vore dumt att inte göra det. Varje tillverkare brukar ha en enkel mjukvara som kan hjälpa till med detta.

Perfekt, jag kommer från en tid (:D) då man helst inte skulle överklocka om man inte absolut visste vad man gjorde. Men idag finns det tydligen grafiska bios med sliders o skit, för just överklockning. Jag antar att det är relativt safe att experimentera? Om CPUn blir för varm så lär den ju bara stänga ned, och då får man köpa bättre kylning/klocka lite mindre, helt enkelt?

Edit: Hittade inställningar för detta i BIOS. T.ex kunde jag välja OC-profiler, så jag tog Gaming, och körde OC-guiden. De har nån sorts AI overclocking. Nu ska det nog bli skillnad. Får hålla koll på temperaturerna bara.

Just nu kör jag ASUS GPU-mjukvara, en OC-scanner. Ska bli intressant att se resultatet.

Permalänk
Medlem

Överklocka! Du bara måste prova först innan du gör någonting annat!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White