Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Förlåt men googla bara?
Då får du bästa uppfattningen hur det ser ut.

Fast det har ärligt talat varit svårt att hitta bilder på sätena i bas modellen på att bara googla.

Permalänk
Medlem

Har toyota bz4x pris släppts? Fick upp en Facebook annons med vad jag antar är leasing priset? 5000 kr i månaden. Stod inget om mil per månad eller så utan bara 10 års batteri etc. Någon annan som fått den? Hittar inget när jag googlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Någon mer som faktiskt beställt en kia ev6 bas modell?

Jag har, leverans även jag i April. Vad funderar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tesla ligger flera år före alla andra, vad pratar du om 😂

Tesla får det tufft hur? Allt som produceras säljs direkt.

Du har ingen koll på Tesla och det kan jag säga med säkerhet när man väljer att yttra sig så där.

Inte för att vara sån men absolut alla elbilar som tillverkas säljer slut direkt. Det är leveranstid på flera månader hos alla tillverkare.
Att Tesla har byggkvalite som en skokartong är ingen hemlighet, just nu är det namnet och laddnätverket som ger mervärde. Namnet tappar snabbt status ju mer folk inser att byggkvaliten är väldigt låg för tesla.
Kör man tex en model Y back to back med en ev6 eller id4 eller något liknande så är det tydligt vilken som är en bättre bil.

Permalänk
Avstängd

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Inte så mycket när jag körde lite längre, Sundbyberg - Fjärdhundra, 80-110 km/h. Tycker den största skillnaden är korta sträckor med varierande hastighet och värmepumpen som har fest.
Enligt färddatorn har jag gått från ca 45 mil till 35 mil, men har som sagt åkt mest korta sträckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Med min bil, när det var under 0:an så behövde jag ladda varje dag på en snabbladdare på vägen hem,
Kunde ha 24 mil på mätaren, men körde jag mina 2,7x2 mil så kunde jag hamna för köra 10 mil på mätaren att jag inte kände att jag skulle ta mig till laddaren dagen efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Inte så mycket när jag körde lite längre, Sundbyberg - Fjärdhundra, 80-110 km/h. Tycker den största skillnaden är korta sträckor med varierande hastighet och värmepumpen som har fest.
Enligt färddatorn har jag gått från ca 45 mil till 35 mil, men har som sagt åkt mest korta sträckor.

Tack för svar, var mest nyfiken och låter väl ungefär som med vilken fossilbil som helst skulle jag säga. Givetvis krävs det lite mera planering om man kör elbil men det kommer säkert förändras också ju mer vi bygger ut laddnätverket.
Åkte förbi Hudiksvall för ett tag sen och där står det väl ca 20 st Teslaladdare vid BurgerKing, släpps de fria till alla olika bilmärken som det är sagt så kommer en hel del förändras.
Tyvärr är jag själv inte helt övertygad om att el är det bästa framdrivningssystemet för våra bilar men just nu tycks det vara det som gäller. Jag har tyvärr inte något svar på vad som skulle vara det bästa istället.

Lite nyfiken på vad som hände med detta system som Bosch har släppt lite info om. Har inte läst något mer efter det så kanske är det nerlagt eller så blev inte siffrorna tillräckligt bra.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Skrivet av stgr:

Med min bil, när det var under 0:an så behövde jag ladda varje dag på en snabbladdare på vägen hem,
Kunde ha 24 mil på mätaren, men körde jag mina 2,7x2 mil så kunde jag hamna för köra 10 mil på mätaren att jag inte kände att jag skulle ta mig till laddaren dagen efter.

Låter lite tufft får man väl säga men förstår att man inte vill bli stående med bilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för svar, var mest nyfiken och låter väl ungefär som med vilken fossilbil som helst skulle jag säga. Givetvis krävs det lite mera planering om man kör elbil men det kommer säkert förändras också ju mer vi bygger ut laddnätverket.
Åkte förbi Hudiksvall för ett tag sen och där står det väl ca 20 st Teslaladdare vid BurgerKing, släpps de fria till alla olika bilmärken som det är sagt så kommer en hel del förändras.
Tyvärr är jag själv inte helt övertygad om att el är det bästa framdrivningssystemet för våra bilar men just nu tycks det vara det som gäller. Jag har tyvärr inte något svar på vad som skulle vara det bästa istället.

Lite nyfiken på vad som hände med detta system som Bosch har släppt lite info om. Har inte läst något mer efter det så kanske är det nerlagt eller så blev inte siffrorna tillräckligt bra.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Låter lite tufft får man väl säga men förstår att man inte vill bli stående med bilen.

Det är svårt att sia om framtiden och hur infrastrukturen skulle se om t ex hela Sverige hade elbil, men för mig just nu är det fantastiskt. När det var -12 så slog jag igång uppvärmning inklusive rutor och när jag kom ut var bilen klar. Var en gång när det hade snöat som jag var tvungen att borsta.
De gånger jag kört långt, ca 60 mil då har det fungerat väldigt smidigt och den har laddat "för fort". Dvs jag var tvungen att springa ut under lunchen för att inte ta upp en plats i onödan.
Nu vet jag att du har annan körstil, vi har diskuterat det på var 20:e sida ;), ochvisst kommer det i dagsläget att krävas att du gör ändringar i din körstil. Är du inte beredd på det så är det inte mycket att göra. All ny teknik kommer kräva ändringar på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad som komma skall i uppdateringen för VAG-bilarna? Har en Enyaq och har läst mig till att 175 kW-laddning blir en sak. Hade varit gött med en komplett patch note. Iofs ska den komma Q2 2022 till Enyaq, men bör vara liknande som VW, vilka delvis kommer få snart, om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Räckvidd i en elbil på vintern hänger helt och hållet på om du rullar iväg med ett varmt batteri eller inte. Står bilen i varmgarage, eller om du har möjlighet att förvärma batteriet innan avfärd kommer du undan med 20-30% förlust. Rullar du däremot iväg med kallt batteri och kör en bil med mindre optimerad mjukvara för batteristyrning (jag tittar på er, Volkswagen ID...) så är det fullt möjligt att du kommer 50% av utlovad räckvidd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte för att vara sån men absolut alla elbilar som tillverkas säljer slut direkt. Det är leveranstid på flera månader hos alla tillverkare.
Att Tesla har byggkvalite som en skokartong är ingen hemlighet, just nu är det namnet och laddnätverket som ger mervärde. Namnet tappar snabbt status ju mer folk inser att byggkvaliten är väldigt låg för tesla.
Kör man tex en model Y back to back med en ev6 eller id4 eller något liknande så är det tydligt vilken som är en bättre bil.

Inte ens lönt att besvara det här. Alla som kört Tesla stannar där. Du kommer få äta upp de där orden om några år då bilfirmor går i KK för de inte kan konkurrera ut Tesla.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Med min bil, när det var under 0:an så behövde jag ladda varje dag på en snabbladdare på vägen hem,
Kunde ha 24 mil på mätaren, men körde jag mina 2,7x2 mil så kunde jag hamna för köra 10 mil på mätaren att jag inte kände att jag skulle ta mig till laddaren dagen efter.

Men visst var det något fel på din bil? har du haft den inlämnad än, och har det blivit bättre isåfall ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Kylan i sig gör inte så mycket, men mycket snö på vägen gör stor skillnad så är det riktig vinter så kommer man inte lika långt. Däremot kör man oftast långsammare med mycket snö på vägen vilket hjälper till att motverka ökningen.

Men kortare resor får såklart högre förbrukning om man startar kallt när det är kallt ute, men där är å andra sidan räckvidden inte speciellt viktig för de flesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Men visst var det något fel på din bil? har du haft den inlämnad än, och har det blivit bättre isåfall ?

Det var säkringen till luftpumpen för bakfjädringen som hade gått p blitt pajer.
Vägassistenten som kom bytte den och så var mitt problem löst.

Permalänk
Medlem

Stockholm - Sälen

Tjena!

Någon här som har kört denna sträcka?
Hur många ggr får man ladda? Gick det smidigt? Är inte nyfiken på Tesla modellerna. Mer intresserad av dom billigare bilarna.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Det är svårt att sia om framtiden och hur infrastrukturen skulle se om t ex hela Sverige hade elbil, men för mig just nu är det fantastiskt. När det var -12 så slog jag igång uppvärmning inklusive rutor och när jag kom ut var bilen klar. Var en gång när det hade snöat som jag var tvungen att borsta.
De gånger jag kört långt, ca 60 mil då har det fungerat väldigt smidigt och den har laddat "för fort". Dvs jag var tvungen att springa ut under lunchen för att inte ta upp en plats i onödan.
Nu vet jag att du har annan körstil, vi har diskuterat det på var 20:e sida ;), ochvisst kommer det i dagsläget att krävas att du gör ändringar i din körstil. Är du inte beredd på det så är det inte mycket att göra. All ny teknik kommer kräva ändringar på ett eller annat sätt.

Det var inte mina körvanor jag undrade över utan var bara nyfiken hur mycket kortare man egentligen kommer när det är kallt. Om vi nu fortsätter på den insparkade vägen som många politiker vill så kommer säkerligen jag också åka elbil eller någon form av hybrid inom en tioårsperiod och helt enkelt styra min körstil efter det.
Förhoppningsvis så har även tekniken gått framåt inom batteriteknik och allt liknande men jag tror inte vi kommer se bilar som går 120 mil på en laddning då den procenten som har behovet är så otroligt liten så det finns ingen mening att utveckla det i en vanlig personbil.

Skrivet av Aldric T:

Räckvidd i en elbil på vintern hänger helt och hållet på om du rullar iväg med ett varmt batteri eller inte. Står bilen i varmgarage, eller om du har möjlighet att förvärma batteriet innan avfärd kommer du undan med 20-30% förlust. Rullar du däremot iväg med kallt batteri och kör en bil med mindre optimerad mjukvara för batteristyrning (jag tittar på er, Volkswagen ID...) så är det fullt möjligt att du kommer 50% av utlovad räckvidd.

Oki, tack för info. Trodde inte skillnaden var så stor på kallt eller varmt batteri även om man märker det själv med sin telefon kalla dagar och då är den fortfarande inte utsatt på samma sätt som en bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Inte ens lönt att besvara det här. Alla som kört Tesla stannar där. Du kommer få äta upp de där orden om några år då bilfirmor går i KK för de inte kan konkurrera ut Tesla.

Så ser inte verkligheten ut riktigt dock. Många Tesla-ägare är absolut nöjda, men långt ifrån alla. Sen är det ju tydligt att några av de andra tillverkarna börjar komma ikapp. Exempelvis testade de Model Y mot Ioniq 5 i senaste "Elbilen" och Ioniq vann med 46 mot 44 poäng. Vi Bilägare testade Model Y mot EV6 och ID4 GTX och Tesla kom sist, VW först. AMS testade Model Y LR mot ID4 GTX för några nummer sedan och även där vann VW över Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så ser inte verkligheten ut riktigt dock. Många Tesla-ägare är absolut nöjda, men långt ifrån alla. Sen är det ju tydligt att några av de andra tillverkarna börjar komma ikapp. Exempelvis testade de Model Y mot Ioniq 5 i senaste "Elbilen" och Ioniq vann med 46 mot 44 poäng. Vi Bilägare testade Model Y mot EV6 och ID4 GTX och Tesla kom sist, VW först. AMS testade Model Y LR mot ID4 GTX för några nummer sedan och även där vann VW över Tesla.

Hur verkligheten ser ut för bilfirmorna om 5 år avgörs absolut inte av ett biltest. De tror jag de flesta förstår.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ni som kör elbil och vi nu hade en köldknäpp här i Sverige under början av december, hur mycket minskades körsträckan för er? Här i Mälardalen hade vi en bit under -15 grader vissa dagar.

Även jag som kör diesel märkte givetvis av en högre förbrukning pga kylan då kallstarterna suger mycket även om man kör dieselvärmaren.

Sommarförbrukning långkörning 110Wh/km
Sommarförbrukning kortkörning 125Wh/km
Vinterförbrukning långkörning 167Wh/km
Vinterförbrukning kortkörning 210Wh/km

Detta är mina observationer med vinterkörning i -10 till -18 grader i min Ioniq 28 kWh - 20

Kör för det mesta med förvärmt batteri från hemmet men kallt på väg tillbaka.

I verkligheten har jag gått från 20-22mil räckvidd sommartid till 16-18mil vintertid.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Hur verkligheten ser ut för bilfirmorna om 5 år avgörs absolut inte av ett biltest. De tror jag de flesta förstår.

Nej självklart, men bilarnas egenskaper spelar förstås in hur bra tillverkaren lyckas på marknaden. Och hur ska man bedöma en bils egenskaper bättre än att låta oberoende journalister testa dem? Gärna i kombination med ägarnas omdömen förstås, vilket ju också görs i viss mån men Tesla är ju inte direkt i topp där heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

Sommarförbrukning långkörning 110Wh/km
Sommarförbrukning kortkörning 125Wh/km
Vinterförbrukning långkörning 167Wh/km
Vinterförbrukning kortkörning 210Wh/km

Detta är mina observationer med vinterkörning i -10 till -18 grader i min Ioniq 28 kWh - 20

Kör för det mesta med förvärmt batteri från hemmet men kallt på väg tillbaka.

I verkligheten har jag gått från 20-22mil räckvidd sommartid till 16-18mil vintertid.

Bra siffror.

Min med kort körning:
Idag -2 grader, 330Wh/km
När det var -18, >600Wh/km
Sommar med >=20 grader, 240Wh/km

Permalänk
Medlem

Kolla hellre på vinstmarginalen om du undrar hur företagen mår. Spelar ingen roll hur bra produkt du har om du inte kan generera vinst för expansion.

Produktionseffektiviten är i botten för alla fossila bilfabriker som försöker konvertera till el. Lika bra att bygga nya fabriker men det skulle ta tid.

Där skon klämmer skulle jag vilja säga.

Elbilsmarknaden har långt kvar innan den blir saturerad så alla bilar säljs som smör. Samt att de blir bättre år för år.

Jämföra fjolårets bil mot nya blir som att mäta gamla CPU:er mot nya. Stora skillnader, och det inkluderar så klart Tesla med då de inte är klar med processen på långa vägar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bra siffror.

Min med kort körning:
Idag -2 grader, 330Wh/km
När det var -18, >600Wh/km
Sommar med >=20 grader, 240Wh/km

600 Wh/km?

Något är fel med din bil eller katastrofbil från Mercedes.

Låter galet högt. Även om det är minus 18.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

600 Wh/km?

Något är fel med din bil eller katastrofbil från Mercedes.

Låter galet högt. Även om det är minus 18.

Inget ladda hemma, -18.

Permalänk
Medlem

https://www.reviewgeek.com/105255/the-tesla-cybertruck-is-get...

Haha bra sammanfattning på nya bilerna på Cybertruck.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.reviewgeek.com/105255/the-tesla-cybertruck-is-get...

Haha bra sammanfattning på nya bilerna på Cybertruck.

Smaken är som baken

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur verkligheten ser ut för bilfirmorna om 5 år avgörs absolut inte av ett biltest. De tror jag de flesta förstår.

Teslaägare är lite som Iphoneägare. Det kvittar hur mycket problem deras apparat har, de är ändå hur nöjda som helst.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-far-bottenbetyg-nojda-tro...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Teslaägare är lite som Iphoneägare. Det kvittar hur mycket problem deras apparat har, de är ändå hur nöjda som helst.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-far-bottenbetyg-nojda-tro...

Ja så blir det när man gör en bra produkt i övrigt. Jag struntar faktiskt i om det är lite ojämna mellanrum hos panelerna här och där osv, det är andra saker som är viktigare som man berörs av varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Teslaägare är lite som Iphoneägare. Det kvittar hur mycket problem deras apparat har, de är ändå hur nöjda som helst.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-far-bottenbetyg-nojda-tro...

För att dom bara funkar menar du?