Permalänk
Medlem

Datorn dör

Hejsan! Min dator får för sig att stänga av sig som om att strömmen bryts, fast att den inte är varm någonstans. Jag kände på nätverksaggregatet och det var svalt så jag tvivlar på att den är boven i dramat. Kan det vara någon BIOS inställning som krånglar? Datorn är lite överklockad så kan det vara ett alternativ att återställa datorn från klockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Hejsan! Min dator får för sig att stänga av sig som om att strömmen bryts, fast att den inte är varm någonstans. Jag kände på nätverksaggregatet och det var svalt så jag tvivlar på att den är boven i dramat. Kan det vara någon BIOS inställning som krånglar? Datorn är lite överklockad så kan det vara ett alternativ att återställa datorn från klockningen?

Är det en stationär dator?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Är det en stationär dator?

Ja, det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Det tycker jag låter som ett klokt första steg att testa. Du kan ju alltid återställa om det inte visade sig vara det

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det tycker jag låter som ett klokt första steg att testa. Du kan ju alltid återställa om det inte visade sig vara det

.

okej, tack för hjälpen, ska testa att återställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Jag har återställt datorn och nu funkar den extremt bra igen, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Jag har återställt datorn och nu funkar den extremt bra igen, tack så mycket!

Gott att höra

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hej igen! Nu har detta börjat att hända igen och jag har inte klockat datorn sen sist detta hände. Samma symptom som tidigare, allt är svalt och den bara dör som att strömmen försvann. Nätagget är svalt nu också.

Permalänk
Inaktiv

Hej! Du får gärna lista vad du har för komponenter och när grejerna är inköpta. Det kan vara fel på något t ex nätagget som gör att den bara dör slumpmässigt men även fel på andra grejer

Permalänk
Medlem

Har du en annan PSU att testa med, så kan det vara ett bra steg att börja.
De flesta fallen där jag fått felsöka datorer som stänger sig plötsligt så har PSU varit boven.
Men det hade kanske varit bra att veta om du gör något speciellt när det sker?

Permalänk
Medlem

Här är en lista på vad jag har för något: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14830507/robbans

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Ja, det är det.

Kolla att det inte är Power-knappen som strular. Skulle vara ganska dumt att jaga en massa annat för en komponent som kostar 30:- på Kjell&Co eller ännu mindre någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Har du en annan PSU att testa med, så kan det vara ett bra steg att börja.
De flesta fallen där jag fått felsöka datorer som stänger sig plötsligt så har PSU varit boven.
Men det hade kanske varit bra att veta om du gör något speciellt när det sker?

Detta sker när jag har spelat ett spel i tex 15 min, ibland kan jag spela mer men samma sak händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kolla att det inte är Power-knappen som strular. Skulle vara ganska dumt att jaga en massa annat för en komponent som kostar 30:- på Kjell&Co eller ännu mindre någon annan stans.

bra idé

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har något strömsparläge som försätter datorn i något viloläge efter xx minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Här är en lista på vad jag har för något: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14830507/robbans

Hmm, tillverkaren verkar inte ha alltför höga tankar om nätaggregatet då det endast har två års garanti. Känns mycket väl som det skulle kunna vara det som håller på att ge upp, särskilt med tanke på att du säger att det endast sker under belastning. Har du något annat att testa med? Länkar till ett prisvärt nätaggregat nedan.

https://www.inet.se/produkt/6903698/seasonic-focus-gx-650w

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla loggboken i Windows. Efter att datorn kraschat, så tar du en titt där och ser om något kritiskt fel inträffat. Kopiera felkoden och slå upp med Google. Kan hjälpa dig att identifiera vad för inställning eller komponent som orsaker strulet.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har någon USB-enhet där det börjar bli glapp i kabeln typ headset, mus?

Det är inte ovanligt att det blir glapp i själva kabeln. Oftast resulterar detta i att enheter kopplas in och ur i otid.
Blir det dock kortslutning mellan spänningsledare och jordledare så kan jag mycket väl tänka mig att datorn bara stängs av.

Om du har en sladdmus och har möjlighet att byta till en annan så är det min rekommendation, även headset om du använder sådant. (Detta gäller egentligen samtliga USB-enheter.)

Det finns ytterliggare ett ställe där det kan uppstå glapp/kortslutning och det är där usb-porten är monterad på datorn. Prova en flytta USB-kablaget till andra portar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missade det någonstans men jag hade kört med en sorts overlay när jag spelar för att vara helt säker på att det inte är värmerelaterat, kan vara dålig kontakt på kylare etc etc och då blir det svårt att känna det isf 😊

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Ett tips är att kolla loggboken i Windows. Efter att datorn kraschat, så tar du en titt där och ser om något kritiskt fel inträffat. Kopiera felkoden och slå upp med Google. Kan hjälpa dig att identifiera vad för inställning eller komponent som orsaker strulet.

Jag kollade i loggboken och hittade det här: Kernel-Power 41

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Minns jag rätt kan det ha att göra med att saker inte får tillräckligt med ström. När jag undervoltade min CPU, så fick jag sådana meddelanden tills det att jag fick den stabil (alltså att den fick tillräckligt med juice för att driva en given klockfrekvens).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Detta står på Windows hemsida:

Event ID: 41
Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first.
This event indicates that some unexpected activity prevented Windows from shutting down correctly. Such a shutdown might be caused by an interruption in the power supply or by a Stop error. If feasible, Windows records any error codes as it shuts down. During the kernel phase of the next Windows startup, Windows checks for these codes and includes any existing codes in the event data of Event ID 41.

EventData
BugcheckCode 159
BugcheckParameter1 0x3
BugcheckParameter2 0xfffffa80029c5060
BugcheckParameter3 0xfffff8000403d518
BugcheckParameter4 0xfffffa800208c010
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0Converts to 0x9f (0x3, 0xfffffa80029c5060, 0xfffff8000403d518, 0xfffffa800208c010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Minns jag rätt kan det ha att göra med att saker inte får tillräckligt med ström. När jag undervoltade min CPU, så fick jag sådana meddelanden tills det att jag fick den stabil (alltså att den fick tillräckligt med juice för att driva en given klockfrekvens).

Så jag måste få fram mer ström?
Går det att göra i BIOS?

Permalänk
Medlem

Hade nyligen ett liknade problem som @zoklon att vid spelande startade datorn om sig/stängde av sig. Det framkom speciellt då grafikkortet var under något högre belastning. Hade även jag Kernel-Power 41 i loggboken. Testade då ett annat nätaggregat som jag hade liggandes. Efter det rullade datorn på utan anmärkning. Hoppas du hittar orsaken, alltid lika irriterande när saker och ting krånglar

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Detta står på Windows hemsida:

Event ID: 41
Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first.
This event indicates that some unexpected activity prevented Windows from shutting down correctly. Such a shutdown might be caused by an interruption in the power supply or by a Stop error. If feasible, Windows records any error codes as it shuts down. During the kernel phase of the next Windows startup, Windows checks for these codes and includes any existing codes in the event data of Event ID 41.

EventData
BugcheckCode 159
BugcheckParameter1 0x3
BugcheckParameter2 0xfffffa80029c5060
BugcheckParameter3 0xfffff8000403d518
BugcheckParameter4 0xfffffa800208c010
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0Converts to 0x9f (0x3, 0xfffffa80029c5060, 0xfffff8000403d518, 0xfffffa800208c010)

Hur länge har du haft detta problem? Enligt Microsoft brukar det indikera att det är något fel på RAM eller PSU alternativt något problem med överhettning eller överklockning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hur länge har du haft detta problem? Enligt Microsoft brukar det indikera att det är något fel på RAM eller PSU alternativt något problem med överhettning eller överklockning.

Jag har haft det här problemet i en vecka nu. Det har hänt förut men då var datorn klockad, vilket jag återställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoklon:

Jag har haft det här problemet i en vecka nu. Det har hänt förut men då var datorn klockad, vilket jag återställde.

Du har ingen annan PSU eller annat RAM att testa med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ena pojken hade ett liknande problem som kom och gick. Hans fel rörde sig dock om att han hade sleevade förlängsningskablar som var av dålig kvalitet. Har du tillgång till andra PSU kablar skulle jag pröva om problemet löser sig med detta.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

generellt sett när en dator bara stänger av sig/startar om helt utan förvarning så som blåskärm eller andra felmedelande så brukar det vara för att du trippat något skydd i nätaggregatet så det har brutit strömmen.

med tanke på den snåla garantin på 2 år dessutom på agget du angav att du använde så luktar det billigt budgetagg delux så troligen väldigt prismässigt inbantade komponeneter för att kunna sälja det så billigt som möjligt men förhoppningsvis klarar specifikationerna garantitiden ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du har ingen annan PSU eller annat RAM att testa med?

tyvärr inte :/