Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt fränt det där Matrix demot, såg helt sjukt ut på LG OLED.
Synd bara att vi är tillbaka på 30 fps Nå, PS5 hann vara ute ett år iaf.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Det är väldigt snyggt och det är ju fränt, men jag är helt ointresserad om det betyder dålig framerate. Jag spelar ett spel för att spela gameplayet och det vill jag inte göra i 30fps. Lite sämre grafik för att få 60fps istället vänjer man sig med snabbt.

Ska bli intressant att se om dom lyckas få in alla tekniker i UE5 och pressa ur 60fps, och om dom inte gör det ska det bli intressant att se om konsolspelarna är beredda att gå tillbaks till 30fps igen. Själv kommer jag gå tillbaks till PC igen isåfall.

Permalänk
Medlem

Tror folk läser in lite väl mycket i 30fps... detta är en liten demonstration, inte ett fullängdsspel som ska visa vad denna generationen är maximalt kapabel till. Det må vara dåligt optimerat men skulle väl ut till ett visst datum (Game Awards) så det blev väl som det blev. Att helt döma ut Playstation 5, UE5 och 60fps på grund av detta känns ju lite... hårt. Och verklighetsfrånvänt. Detta är inte på något sätt ändstationen eller en benchmark för vad som någonsin är möjligt att åstadkomma. Så att klaga och slå ut vilt med armarna känns lite fånigt. Det blir liksom bara bättre från här, inte värre. Ge utvecklare tid och en redig chans så kommer vi nog alla bli amazed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Tror folk läser in lite väl mycket i 30fps... detta är en liten demonstration, inte ett fullängdsspel som ska visa vad denna generationen är maximalt kapabel till. Det må vara dåligt optimerat men skulle väl ut till ett visst datum (Game Awards) så det blev väl som det blev. Att helt döma ut Playstation 5, UE5 och 60fps på grund av detta känns ju lite... hårt. Och verklighetsfrånvänt. Detta är inte på något sätt ändstationen eller en benchmark för vad som någonsin är möjligt att åstadkomma. Så att klaga och slå ut vilt med armarna känns lite fånigt. Det blir liksom bara bättre från här, inte värre. Ge utvecklare tid och en redig chans så kommer vi nog alla bli amazed.

Men diskussionen huruvida 60fps kommer att vara gångbart på konsolerna i UE5 med alla nya tekniker startades långt innan detta techdemo, det är baserat på andra saker som pekat på att dom "siktat" på 30fps, men ja vi får ju se hur det blir när spel väl börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men diskussionen huruvida 60fps kommer att vara gångbart på konsolerna i UE5 med alla nya tekniker startades långt innan detta techdemo, det är baserat på andra saker som pekat på att dom "siktat" på 30fps, men ja vi får ju se hur det blir när spel väl börjar dyka upp.

Skulle dom skala ner så man får 60fps så skulle det fortfarande se betydligt bättre ut än nuvarande motorer som finns idag. När dom gör dessa demon är det klart dom skruvar upp max för att vissa vad som kan göras. Ett spel som kräver snabba rörelser kommer skruva ner detta och ha ett 60fps läge som kommer se fantastiskt ut. Vad jag förstår på DFs analys så är detta verktyg betydligt mer skalbart och enklare än tidigare. Har väl dessutom sagts att denna motor ska finnas till mobiler också så jag tror nog det finns nått för alla. Dessutom har ju ex Ratchet and Clank testat ett 40fps läge med riktigt bra resultat så tror det kommer bli ok som sagt. Kört alla Uncharted och GOW i 30 fps och även om man alltid föredrar spelen i 60fps så är det ingen karastrof.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fler utvecklare implementerar insomniacs 40fps på 120hz skärmar.
Super smooth och bra respons i ratchet & clank rift apart.

Tänker mig då ett UE5 spel likt matrix demot.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Använder aldrig Tradera då där bara är skojare och fakebudare mm men gick in nu ett år senare och kollar på Playstation 5 och där är ju fortfarande inte en ps5a för en vettig peng! Kan folk sluta köpa grejer till överpriser hos dessa parasiter så slipper vi problemet?! 90 bud på en ps5 med pris just nu på nästan 8000:-..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Använder aldrig Tradera då där bara är skojare och fakebudare mm men gick in nu ett år senare och kollar på Playstation 5 och där är ju fortfarande inte en ps5a för en vettig peng! Kan folk sluta köpa grejer till överpriser hos dessa parasiter så slipper vi problemet?! 90 bud på en ps5 med pris just nu på nästan 8000:-..

Det är fortfarande brist och just jul, så de som är sent ut är förstås villigare att betala för ungarnas julklappar.
Lär sjunka lite efter jul, men ja, scalpers borde kölhalas.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Jag hoppas fler utvecklare implementerar insomniacs 40fps på 120hz skärmar.
Super smooth och bra respons i ratchet & clank rift apart.

Tänker mig då ett UE5 spel likt matrix demot.

Jag tycker att utvecklare ska ge oss fler alternativ så att vi själva kan välja det som passar oss bäst.

Jag har ingenting emot att utvecklare drar allt på max och kör 4K 30fps, men jag skulle själv aldrig spela ett spel som bara erbjuder 30fps. Inte 40fps heller för den delen. Visst är det bättre än 30fps, men att säga att det är "super smooth" är att ta i om man jämför med 60fps. Jag har både spelet och en 120Hz TV men föredrar verkligen deras 60fps-läge över 40fps. Det ska vara 60fps (mindre dippar går bra så länge VRR finns - vilket vi får hoppas Sony implementerar) eller mer.

Jag spelar hellre ett spel i 1080p60 än 4K30 och jag sänker gärna detaljerna om det är det som krävs. Ofta ser man ingen skillnad ändå när man spelar och allt rör på sig - inte förrän man stannar upp och slutar spela som det verkligen syns skillnad. Slutar man spela och står still för att t.ex. använda Photo Mode så ska självfallet alla detaljer och upplösning automatiskt till 4K med alla detaljer på max, då fps är irrelevant i Photo Mode.

Med kraften i både PS5 och XSX så finns det ingen anledning att inte erbjuda ett 60fps-läge 2021/2022 så att alla blir nöjda.

Mer valfrihet åt spelarna!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Demon's Souls för 299kr på cdon:

https://cdon.se/spel/demon-s-souls-54727602

Billigast hittills?

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Verkar vara någon "julens spel" kampanj på gång, säkert hos andra butiker också

https://www.netonnet.se/art/gaming/justnu/sony-playstation-ga...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Billigast hittills?

Nice. La en beställning. Inte min typ av spel men kan va kul att prova och ha i samlingen. ^ ^

Skrivet av lambdan:

Verkar vara någon "julens spel" kampanj på gång, säkert hos andra butiker också

https://www.netonnet.se/art/gaming/justnu/sony-playstation-ga...

Nice. Hoppas dom får in Uncharted 4 på lite rea igen. Missade det för 99kr och nu måste man ha en egen köpt kopia för att ”uppgradera” en 60fps patch.. Gav bort mitt när jag sålde ps4an för jag visste det skulle komma gratis på ps collectionen.. 🤷🏻‍♂️

Detta är btw riktigt ruttet av Sony och begära 600spänn för 2 spel ska kunnas patchas i 60fps.
Hade inte Xbox gjort så jäkla mycket rätt här sista året hade vi fått betala för God of War, TLOU2 och Horizons patchar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nice. La en beställning. Inte min typ av spel men kan va kul att prova och ha i samlingen. ^ ^
Nice. Hoppas dom får in Uncharted 4 på lite rea igen. Missade det för 99kr och nu måste man ha en egen köpt kopia för att ”uppgradera” en 60fps patch.. Gav bort mitt när jag sålde ps4an för jag visste det skulle komma gratis på ps collectionen.. 🤷🏻‍♂️

Detta är btw riktigt ruttet av Sony och begära 600spänn för 2 spel ska kunnas patchas i 60fps.
Hade inte Xbox gjort så jäkla mycket rätt här sista året hade vi fått betala för God of War, TLOU2 och Horizons patchar också.

Jag tycker det jävliga med Sony är att de gör uppgraderingarna ganska billiga men sen släpper de nya fysiska kopior som har jätte snygg cover art så man vill köpa de versionerna ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tycker det jävliga med Sony är att de gör uppgraderingarna ganska billiga men sen släpper de nya fysiska kopior som har jätte snygg cover art så man vill köpa de versionerna ändå.

https://lambdan.se/img/shellfish/20211213-080620.58.jpg

Ahhh men vafaaan. Ok blir en sån istället. Trodde inte dom släppte en fysisk. Ska köpa Ghost of Tushima också när priset sjunker.

Men det är ändå pissigt! 🥴

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08LLZ2CWD/

Om du är ute efter en konsol.

Edit: Slut nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Sony släpper nu egna "sidoplates" och ny färger på kontroller. Cirka 55 dollar i USA som riktpris för "sidoplatesen".

https://blog.playstation.com/2021/12/13/new-dualsense-wireles...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan jag få lite hjälp av er kloka Playstation-människor. Jag funderar på att köpa ett Playstation VR till mina barn. Jag hittar typ bara Sony Playstation VR Worlds VCH/PS VR Mk5 att köpa. Är det den som gäller nu?

Sen så har jag läst om att Sony har en ny VR-modell på lut men hittar inte så mycket matnyttigt kring när det släpps.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dex:

Sony släpper nu egna "sidoplates" och ny färger på kontroller. Cirka 55 dollar i USA som riktpris för "sidoplatesen".

https://blog.playstation.com/2021/12/13/new-dualsense-wireles...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan jag få lite hjälp av er kloka Playstation-människor. Jag funderar på att köpa ett Playstation VR till mina barn. Jag hittar typ bara Sony Playstation VR Worlds VCH/PS VR Mk5 att köpa. Är det den som gäller nu?

Sen så har jag läst om att Sony har en ny VR-modell på lut men hittar inte så mycket matnyttigt kring när det släpps.

Tacksam för hjälp.

Jag har samma problem.

Flera butiker kanske inte ens ger ett datum för när det förväntas vara klart.

Jag tror att en del av förseningen beror på covid-19.

Vissa sajter rapporterar att den inte förväntas vara klar förrän julen 2022.

Visa signatur

KJS - happy and smiling :)

Permalänk
Medlem

De nya dual-sense färgerna är så grymt snygga, blir svårt att motstå.

Permalänk
Medlem

Måste säga att dom faktiskt var riktigt snygga. Trodde inte att så "extrema" färger skulle fungera, men dom ser väldigt trevliga ut! Fast man är ju lite tråkig människa så blir väl att man köper dom svarta så att konsolen passar in bättre här hemma bland alla möbler och elektronik.

Permalänk
Medlem

Den där lilan är verkligen min färg. Kanske måste köpa ännu en kontroll 😓
Side plates är lite mja för jag gillar att låta saker vara "stock" + vet inte vart man ska förvara vita orginal plattorna.

Men, överlag: 👍👍👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Billigast hittills?

Försökte boka men väl i kassan blev priset 449kr + frakt. Bokade hos Netonnet istället för 399kr allt inkluderat.

Permalänk
Medlem

Blir lite sugen på den lila pga Gamecube-nostalgi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakakuu:

Försökte boka men väl i kassan blev priset 449kr + frakt. Bokade hos Netonnet istället för 399kr allt inkluderat.

Surt, samma för mig nu men beställningen jag la i morse gick igenom med rätt pris. De kanske fick slut på erbjudandet utan att uppdatera sidan.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Här är en jäkligt coolt klipp som visar hur likt Matrix awakens är originalfilmen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kjs21:

Jag har samma problem.

Flera butiker kanske inte ens ger ett datum för när det förväntas vara klart.

Jag tror att en del av förseningen beror på covid-19.

Vissa sajter rapporterar att den inte förväntas vara klar förrän julen 2022.

Då antar jag att det kan vara en idé att satsa på gamla VR-headsetet för stunden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då antar jag att det kan vara en idé att satsa på gamla VR-headsetet för stunden.

Jag vill inte vara sån, för om du har bestämt dig för ett PSVR så blir det säkert superbra. Annars är ju kanske ett Quest 2 vettigare med tanke på vad man får och vilka spel som finns.

Det är ju en väldigt personlig åsikt, men jag tycker inte att det är speciellt häftigt med lågupplöst display där man är tvungen att sitta stilla, tvingas att vara fast ansluten med kablar med rätt dålig grafik. Man ska komma ihåg att PSVR är gjort till PS4.

Visst hittar man inte Resident Evil 7 i VR på annan plattform, men jag hade nog hellre spelat Resident Evil 4 i VR med 100% inlevelse, istället för att vara fast i soffan/en stol.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av nu1mlock:

Jag vill inte vara sån, för om du har bestämt dig för ett PSVR så blir det säkert superbra. Annars är ju kanske ett Quest 2 vettigare med tanke på vad man får och vilka spel som finns.

Det är ju en väldigt personlig åsikt, men jag tycker inte att det är speciellt häftigt med lågupplöst display där man är tvungen att sitta stilla, tvingas att vara fast ansluten med kablar med rätt dålig grafik. Man ska komma ihåg att PSVR är gjort till PS4.

Visst hittar man inte Resident Evil 7 i VR på annan plattform, men jag hade nog hellre spelat Resident Evil 4 i VR med 100% inlevelse, istället för att vara fast i soffan/en stol.

Sant men det som är prio just nu är att det är ett par fyråringar som typ ska spela lite Beat Saber och annat småskoj.

Jag har dock kikat på Quest 2 också, lite off putting det där med att man tvingas ha Facebook-konto men de hade tagit bort det nu eller hur var det?

Visa signatur