Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tja, Nederländerna har ju en rätt jobbig sits. Väldigt mycket folk på liten yta, knappt några höjdskillnader och stora delar av landet är under havsnivån. Plattheten gör ju att vindkraft hade funkat rätt bra, men det är svårt att placera dem där de inte stör så mycket. Å andra sidan har de ju behövt hantera översvämningar väldigt länge så de vet ju vad som kan väntas och de har mycket erfarenhet av att motverka det.

Jo jag håller med, de har kanske maxat ut sin vind mer eller mindre? Sedan är det väl bra om de lägger ner sitt verk från 1973 och bygger ett lite modernare istället. Vet dock inte hur mycket moderniseringar de genomfört men känns som att den är i minsta laget med 482 MWe. Som jämförelse ligger våra svenska runt 1000 MWe förutom O3 (som kanske är lite för stor för sitt eget bästa) med sina 1400 MWe

Kollade just status på Nederländernas vind. Installerat 7,6 GW (bra) får ut 43 MW (anus). De har dessutom 11 GW sol. Så de skulle nog behöva ersätta sin gas och kol med annan stabil baslast.

Sverige får i samma ögonblick ut 86,6 % av sin vind som Nederländerna får ut 0,57 % av sin vind. Och då ligger vi ändå nära varandra. Verkar som att det skiftar rätt mycket trots korta avstånd.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En fråga, hur många tsunamis har du sett i Europa? Tsunamin i Japan var 12 m hög. Inser du hur mycket 12 m är? Hela Nederländerna skulle ligga under vatten då, en olycka på deras kärnkraftverk skulle nog vara deras minsta problem

Verkar dock som att det förekommer, men runt 2 m höga runt medelhavet. Nederländerna har väl dåligt med jordbävningar?

Tänkte nog inte på Tsunami, men väl ’storm-surge’ som det hänt en del gånger historiskt (60-talet vill jag minnas? Edit: det var tydligen 53)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_Sea_flood_of_1953

Jag tror dock de tar i med tårna med marginaler... men 6 meter är inte att leka med

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tänkte nog inte på Tsunami, men väl ’storm-surge’ som det hänt en del gånger historiskt (60-talet vill jag minnas? Edit: det var tydligen 53)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_Sea_flood_of_1953

Jag tror dock de tar i med tårna med marginaler...

Jo jag tror också att just vattennivå inte kommer bli något problem. Plus att de kommer bygga minst gen 3+ vilket innebär rigorös säkerhet.

Intressant, hade aldrig hört talas om storm surge på 6 m!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så mycket kärlek!

Vad skulle hända om vi bygger 100 reaktorer i Sverige för export (och uppgraderar alla exportlänkar att hantera detta?)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Så mycket kärlek!

Vad skulle hända om vi bygger 100 reaktorer i Sverige för export (och uppgraderar alla exportlänkar att hantera detta?)

Elpriset skulle nog haverera fullständigt och alla i Sverige inkl @snajk skulle arbeta på ett kärnkraftverk 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://mobile.twitter.com/JavierBlas/status/1471101686081019... Det lovade landet har lite problem nu när några reaktorer är nere längre än väntat. I januari förväntas priset vara uppe i €550/MWh.

Edit:
Jag menar Frankrike om det är oklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Elpriset skulle nog haverera fullständigt och alla i Sverige inkl @snajk skulle arbeta på ett kärnkraftverk 😅

Hela ekonomin skulle nig haverera långt innan de byggena är färdiga förstås. 100 kärnkraftverk till en kostnad på 100 miljarder styck (vi räknar lågt här) blir 10 biljoner kronor. För att sätta det i relation till något så var hela statsbudgeten på ungefär 1,1 biljoner förra året. Och det ska vi ligga ute med i absolut minst tio år innan ens det första verket är färdigt och börjar generera någon form av inkomst.

Skrivet av pine-orange:

https://mobile.twitter.com/JavierBlas/status/1471101686081019... Det lovade landet har lite problem nu när några reaktorer är nere längre än väntat. I januari förväntas priset vara uppe i €550/MWh.

Edit:
Jag menar Frankrike om det är oklart.
https://pbs.twimg.com/media/FGpnLxEXsAM5Kzn?format=jpg&name=900x900

Jo det är nästan komiskt. Frankrike och Finland framhålls som föredömen medan vår energipolitik hånas, samtidigt exporterar vi en massa el till Finland i princip konstant, och Frankrikes elpris fluktuerar minst lika mycket som vårat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hela ekonomin skulle nig haverera långt innan de byggena är färdiga förstås. 100 kärnkraftverk till en kostnad på 100 miljarder styck (vi räknar lågt här) blir 10 biljoner kronor. För att sätta det i relation till något så var hela statsbudgeten på ungefär 1,1 biljoner förra året. Och det ska vi ligga ute med i absolut minst tio år innan ens det första verket är färdigt och börjar generera någon form av inkomst.

Så man får inga synergivinster när man bygger så många kärnkraftverk ? gäller det bara för vindkraft

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så man får inga synergivinster när man bygger så många kärnkraftverk ? gäller det bara för vindkraft

Synergieffekter har sällan något med mängd att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag vet inte om man får det, Frankrikes kärnkraft är inte snabb eller billig exempelvis. Men jag har ju räknat med bara 100 miljarder per verk så det är väldigt lågt räknat. Flamanvilles kostnad beräknas ligga på 19,1 miljarder euro nu exempelvis, så hundra miljarder är en rejäl glädjekalkyl vilket borde täcka eventuella synergivinster stordriftsfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så mycket kärlek!

Är nog bättre att de som vill ha el lånar ut till sig själva istället för att förslava oss. Skulle vi bygga med egna pengar skulle sådär 100 verk stå avställda, vi skulle inte ha några kunder.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på den här. Schampoo är el? När har elen tagit slut?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår mig inte på den här. Schampoo är el? När har elen tagit slut?

Ett skämt blir sällan roligt om man ska förklara det. Men jag gört! Ja schampo är el, det finns ju massor av schampo i affären och i snitt har ju alla människor mer schampo än de behöver om man ser över hela året. Men när du väl tvättar håret vill du gärna ha schampo, oavsett om det finns i butiken, du har haft mer schampo än du kunnat göra slut på igår osv.
Blev du klokare?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det är nästan komiskt. Frankrike och Finland framhålls som föredömen medan vår energipolitik hånas, samtidigt exporterar vi en massa el till Finland i princip konstant, och Frankrikes elpris fluktuerar minst lika mycket som vårat.

Så Frankrike är inte sammankopplat med Tysklands elnät? Det är ju när det inte blåser som priset rusar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker vi hoppas att mänskligheten bygger så mycket grön kraft de kan så planeten får en chans att klara sig. Sen om det stannar vid 1000 eller 100000 låter jag vara osagt. Något som minskar fossila behoven känns kritiskt på både kort och lång sikt, och alla steg ditåt känns bra.

Svt verkar helt sålda på koncentrerad solkraft i Marocko just nu. Känns för mig som att de tar upp för mycket plats, men bygger man ett band med sådant längs ekvatorn så blir det ju ganska bra energi, lite oklart dock hur det skulle göras i praktiken

Jag säger som jag sagt om snurrorna. Använd överskottsel till att tillverka vätgas som är enkel att transportera i vanliga gasledningar hundratals mil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så mycket kärlek!

Bäst vore om alla länder (inte EU alltså) tog ansvar och producerade el nära där den förbrukas. Tyskland lär behöva 100 nya atomkraftverk. OCH det är inte Sveriges uppgift att lösa DERAS självförvållade problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag säger som jag sagt om snurrorna. Använd överskottsel till att tillverka vätgas som är enkel att transportera i vanliga gasledningar hundratals mil!

Det finns inget överskott. Ca 135 000 TWh fossila bränslen används (per år) och idag finns ca 1 600 TWh vind. Pipe dreams...

Sedan är stadsgas något helt annat än komprimerad och flytande vätgas för bränsleceller. Stadsgas skulle förgifta de flesta bränsleceller för vätgas.

Ska vi öka vinden till 200 gånger dagens nivå kan vi lika gärna öka kärnkraften lika mycket. 90 000 reaktorer eller så. Vinden har stor tillväxt, men vi talar om typ 10-20 gånger till 2050-2060 lite grovt och för Sveriges del kanske dubblas från 25-30 till 60 TWh om inte Hybrit går som planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Bäst vore om alla länder (inte EU alltså) tog ansvar och producerade el nära där den förbrukas. Tyskland lär behöva 100 nya atomkraftverk. OCH det är inte Sveriges uppgift att lösa DERAS självförvållade problem.

100 kärnreaktorer med i snitt 1100 MWe och 95 % kapacitet skulle generera ca 915 TWh el, Tyskland använder runt 500 TWh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

100 kärnreaktorer med i snitt 1100 MWe och 95 % kapacitet skulle generera ca 915 TWh el, Tyskland använder runt 500 TWh.

Jasså inte mer? Vänta så ska jag kolla i källaren efter lite reserver, tror jag har lite där de kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jasså inte mer? Vänta så ska jag kolla i källaren efter lite reserver, tror jag har lite där de kan få

Säg att de kostar 10 miljarder EUR styck så kostar de också 1000 miljarder EUR att bygga, bara att låna ut pengar till de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ett skämt blir sällan roligt om man ska förklara det. Men jag gört! Ja schampo är el, det finns ju massor av schampo i affären och i snitt har ju alla människor mer schampo än de behöver om man ser över hela året. Men när du väl tvättar håret vill du gärna ha schampo, oavsett om det finns i butiken, du har haft mer schampo än du kunnat göra slut på igår osv.
Blev du klokare?

Så det var verkligen bara en haltande analogi, jag trodde det var något som jag hade missförstått. Inte min typ av humor

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Så det var verkligen bara en haltande analogi, jag trodde det var något som jag hade missförstått. Inte min typ av humor

Det kanske är själva definitionen av humor, den passar sällan alla 🙂

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pine-orange:

Du skulle bytt ut schampot mot vatten så kan iaf de med inlevelse/empati förstå den upplevda smärtan när man inte kan skölja schampot ur ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du skulle bytt ut schampot mot vatten så kan iaf de med inlevelse/empati förstå den upplevda smärtan när man inte kan skölja schampot ur ögonen.

Vatten, nu närmar vi oss något rimligare. Men sedan när hämtar vi vattnet för att tvätta oss med i butiken? Vad ska jag byta ut det här mot så att vi som saknar inlevelse/empati också ska förstå?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pine-orange:

Men sedan när hämtar vi vattnet för att tvätta oss med i butiken?

Min butik heter Gävle Vatten som ibland ransonerar den dyrbara varan som levereras genom en infrastruktur som borde ha börjat renoveras redan för 50 år sedan. Som tur är har vi (ännu) inte en gemensam dricksvattenmarknad inom EU. Kan vi inte föreslå att Ryssarna att byter ut gasen i Nord Stream 2 mot vatten från Ladoga så att Gotland slipper törsta?

Permalänk
Medlem

Nog om det. Igår kopplades den första gen IV ihop med elnätet i Kina. https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Demonstration-HTR...

Permalänk
Avstängd

Det är en oärlig jämförelse designad att sprida FUD. Har du fått "slut på el" någon gång? Nej, då är tillgången god. Betalar du löpande för en shampooslang till ditt badrum som istället för att underhålla denna slang gått till vinster till shampooföretagarna?

Det är inte humor utan propaganda förklädd till humor.

Skrivet av ingenjören:

Så Frankrike är inte sammankopplat med Tysklands elnät? Det är ju när det inte blåser som priset rusar.

Självklart har det med det att göra, i fallet Frankrike. Men det är systemet vi har. Däremot undrar jag hur du ska bortförklara Finlands konstanta import av el härifrån?

Permalänk
Medlem

Tänker att de som inte vågar ha lampor på behöver få någon form av psykiatrisk diagnos och hjälp, inte illa menat mot de i inslaget men det finns ingen ekonomisk anledning att sitta i mörker om du ändå har ett elabonnemang och ändå spenderar el på elvärme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/marika-bor-pa-40-kvm-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänker att de som inte vågar ha lampor på behöver få någon form av psykiatrisk diagnos och hjälp, inte illa menat mot de i inslaget men det finns ingen ekonomisk anledning att sitta i mörker om du ändå har ett elabonnemang och ändå spenderar el på elvärme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/marika-bor-pa-40-kvm-...

Har inte med psykiatri att göra utan bättre kunskap kring vad saker drar i hemmet.
Sen tror jag det är en kvarleva från förr när allting skulle släckas och du hade glödlampor som drog 40-80W.